MTB heldämpad

Abbl

Medlem
MTB heldämpad
Behöver ett köpråd på en heldämpad mtb. Stigcykel men de ska gå att nyttja den lite som xc ibland. 181cm lång
Jag kör inga hopp eller dropp direkt. Max stökig stig utför. Kanske att man kör någon Levi sväng med lite enklare utförs.
Kommer även bli en del traktor stigar och små berg som ska bestigas.

Trek fuel ex?
Orbea occam?
Allebike hade inget inne såg det ut som.
Specialized?

Budget kring 25-30k

MTB heldämpad
Alla cyklar som har nämnts i tråden funkar bra till stig.
Jag kör själv mest stökigare stig och är nöjd med Occam LT, det blir en hel del trampande uppför och den funkar bra till det också.
Jag provade både Occam SL och Oiz innan jag köpte den och Oiz är för mycket XC för min del och Occam SL kändes lite tam i jämförelse LT, du får ifrs remote lockout fram och bak om du vill cykla lite mer XC men jag tycker att LT'n klättrar tillräckligt bra i upplåst läge.

MTB heldämpad
Tack för alla tips ska läsa på. Oiz känns som den skulle funka bra för mig men är också lite i tanken att det är mycket xc. Ska kolla in spark och epic också.

MTB heldämpad
Max stökig stig utförs? Inga hopp eller dropp? Även om det känns fel så är en modern XC egentligen MER cykel än du behöver…

Oiz, Spark, Epic, Fourstroke. Men kolla om du vill efter de lite mer avslappnade versionerna, EVO, LT, osv. Och så kan vi kalla dem för DownCountry-cyklar (vilket alltså är något helt annat än XC). Om det känns bättre.

Nu får det f-n vara slut på att rekommendera Occam till traktor stigar. ;-)

MTB heldämpad
Max stökig stig utförs? Inga hopp eller dropp? Även om det känns fel så är en modern XC egentligen MER cykel än du behöver…

Oiz, Spark, Epic, Fourstroke. Men kolla om du vill efter de lite mer avslappnade versionerna, EVO, LT, osv. Och så kan vi kalla dem för DownCountry-cyklar (vilket alltså är något helt annat än XC). Om det känns bättre.

Nu får det f-n vara slut på att rekommendera Occam till traktor stigar. ;-)
Haha ja så är det säkert. Läste lite mer om oiz och jag tror det funkar bra. Nog kan det bli lite hopp och dropp men inget större och den verkar tillräcklig för mig. Går säkert hur bra som helst att ta med till fjällen och köra enklare sakerna i en bikepark något mer än så lär jag inte ge mig på.

Occam tror jag blir lite för trög om jag ska ut och flåsa två timmar en onsdag kväll…

MTB heldämpad
Alltså, givet det du beskriver så borde en någorlunda modern hoj med 120mm slag passa alldeles utmärkt. Det får f-n vara slut med att sätta likhetstecken mellan XC och grusväg! Allt är ju kompromisser, men att gunga runt på 140-150 slag uppförs och plattförs för att det kan dyka upp lite stök på stigen är bara dumt. Titta på hur en XCO-bana ser ut idag, kör du stökigare än så? Annars är en "XC" precis det du ska ha.

Tillbaka
Topp