Bakväxeln flippar fram&tbx mellan 2 växlar, när jag står upp, inte annars

me.I.am

Aktiv medlem
Bytte kedja på min touring, efter det flippar den lite fram och tillbaka mellan 2 växlar när jag står upp (och tar i lite), inte annars.

Jag misstänker ju "kuggar över", men brukar det då flippa lite fram o tillbaks? Har bara haft "kugga över" en gång i mitt cykelliv, var en gammal cykel som inte fått mycket kärlek, började cykelträna på den, men där var det tydligt "kugga över", inte flipp mellan växlar.
Det som talar för "kuggar över" är att det bara händer på mitten av kassetten, tror jag ligger mycket där annars på mina fikarundor, så förmodligen slitet där.

En annan misstänkt, en "missing link" (heter det väl). Hade inte någon ny så återanvände från gamla kedjan. "inte annars" i rubriken är en liten förenkling. Första meterna efter kedjebytet så flippade den i lugn takt, när jag satt ner. Men det gav med sig efter några hundra meter, nu är det bara när jag står upp och tar i. Därför jag misstänker "missing link", att jag inte hade dragit ut den tillräckligt först, men att den nu ändå är fel. Cyklade en lång runda i helgen, då såg jag till att den var ordentligt utdragen, eller hur man säger. Men fipplade alltså fortsatt vid ståcykling.

Ska fixa en ny "missing link", då lär jag upptäcka om det är det som är problemet, men hade känts bra om någon redan nu kan skriva "Japp, det måste vara missing link, du behöver absolut inte köpa ny kassett" typ. Plz.

Dina ekrar är som kokt spaghetti så ramen flexar grovt i förhållande till kassetten. Bergis! 😁

ParkTool skriver om detta i sin handbok. Kolla också om kassetten är för sleten för att få en ny kedja.

Dina ekrar är som kokt spaghetti så ramen flexar grovt i förhållande till kassetten. Bergis! 😁

Vet inte hur seriös du är, men det slog mig att jag upptäckte en eker som satt lite löst för någon vecka sedan. Glömde sen av att kolla upp det, klantigt, men så är det. Kanske fler som gått sen p.g.a. den.

Att en ram flexar i såna lägen, vilket kan störa kedjelinjen och därmed växlandet.

Vet inte hur seriös du är, men det slog mig att jag upptäckte en eker som satt lite löst för någon vecka sedan. Glömde sen av att kolla upp det, klantigt, men så är det. Kanske fler som gått sen p.g.a. den.
Jag är seriös. Ingen är så seriös som jag. Jag vet allt om att vara seriös, ingen vet så mycket som jag om att vara seriös. Fråga vem som helst.

Kan du specificera "i såna lägen" mer? Att en eker gått? Att flera sitter löst? ...
Ram och eker är inte samma sak. Ramen blir litet bananas när du trampar järnet, litet som en käpp böjer sig om du trycker på mitten. När ramen är rak fungerar alla växlar korrekt. När ramen är litet böjd fungerar inte alla växlar lika korrekt, ty bakhjulets växeldelar är inte längre i perfekt linje med framklingorna. Då löper kedjan en liten aning snett och byter kanske t o m krans bak.
...Gå och sov på saken!

Ram och eker är inte samma sak. Ramen blir litet bananas när du trampar järnet, litet som en käpp böjer sig om du trycker på mitten. När ramen är rak fungerar alla växlar korrekt. När ramen är litet böjd fungerar inte alla växlar lika korrekt, ty bakhjulets växeldelar är inte längre i perfekt linje med framklingorna. Då löper kedjan en liten aning snett och byter kanske t o m krans bak.
...Gå och sov på saken!

Det där förstod jag mer än väl!
Det som skulle vara bra att veta av det du vet efter att ha läst Parktools bok, är vad dom menar skulle förorsaka detta. Då menar jag angående ekrar, eller du menar helt enkelt i allmänhet en flexande ram? I så fall så är det ingen nyhet för mig. Det är ju liksom inte så att ramen börjar flexa bara för att man byter kedja. Det kan du sova på.

När det trilskas i mitten på kassetten (men alla växlar går i som vanligt i övrigt) har det alla gånger för mig varit växelörat som är lite skevt.

När det trilskas i mitten på kassetten (men alla växlar går i som vanligt i övrigt) har det alla gånger för mig varit växelörat som är lite skevt.
Tänkte precis skriva något i den stilen samt att en ny kedja är mindre förlåtande än en insliten. Nu slapp jag det.

Tillbaka
Topp