Köpråd transport / nöjes - hoj

vickes

Medlem
Tjena,

Trampat runt på farmors gamla 60 tals-hoj i 10 år men i vintras sprack ramen och fick bättringssvetsa och nu gick ett lager i veven sönder.
Jag tycker det är kul och cykla och tänkte jag skulle kosta på mig en fräsch cykel jag kan fortsätta pendla till jobbet med men jäklar vilken djungel det är att sätta sig in i.

Kommer mestadels användas i stan och till jobbet 4km bort men även för att ibland få upp pulsen för hälsa. 7000:- som tak så kanske man får behålla den i en mindre svensk stad?
Någon som vet om någon hybrid som är prisvärd och lite halvcool / sportig? Skall gärna kunna hänga på pakethållare och lite skärmar, det är väl kravet, och så inte biltema typ.

Supertack!

Hej! Om du sätter en stadig pakethållare och några skärmar på en så kallad gravel (grus-hoj), så kommer du i fortsättningen att komma i tid till det du pendlar till. Storleken på cykeln är viktig för att du ska trivas på den.

Känns så kallat bockstyre för stort steg att ta, kan en hybridcykel kanske passa, till exempel

Cube Hyde Race Dam, 8s Alfine

Maxpris på 7000 är nog tyvärr ingen garanti för att den ska få stå orörd tyvärr.

De flesta sk hybrid-cyklar uppfyller kraven, vill man komma billigt undan kan man kolla på xxl. Vill du köpa i butik eller kan du tänka dig att beställa online?

Cykeln som @Batavus länkar ser ju fin ut men dubbelt upp mot angiven budget.

Jag tycker Specialized Sirrus är en vettig cykel i den här kategorin, har ingen egen erfarenhet av modellen men skulle vara mitt förstahandsval att kolla på om jag behövde ersätta min gamla pendel-hybrid:

Tack för svar.

Stora inköp brukar jag alltid jämföra och läsa tester men svårt med cyklar för finns inte så mycket tester vad jag kan hitta. Båda ni länkar är nog tyvärr lite över min prisklass.

Transportmedel = Brompton, priset gör du ett överslag med livstid vilket ger en billig cykel.
Du kan ta med den överallt, tågluffa, bussluffa eller flyga till en ö och vips slipper du transfer/ sightseeing/ taxi etc.

Pris är underordnat passande storlek, uppfyllda förväntningar och funktion. :-) Ungefär som nieves skriver.
Ett bra sätt att börja sin jakt på kan vara att ta reda på sina kroppsmått, särskilt totallängd och innerbenslängd. Det kanske går att hämta litet information från gamla trallan, men du vill ju också gå vidare till något bättre. - Rätt ofta kan armlängden vara bra att veta.

Här är en billig cykel, med en mängd växlar och dämpning du egentligen klarar dig utan:
https://www.cykloteket.se/sv/articl..._results_efced22c-5b80-4515-a52b-063102ad6a9e
Medium om du är kortare än en å sjutti.

Det här är väl ingen damanpassad cykel - jag kan inget om anatomi - och aningen dyr, men bra grejor och en färg som sticker ut i Polisens funnet-garage. ;-) https://www.cykloteket.se/sv/articl..._results_efced22c-5b80-4515-a52b-063102ad6a9e

Senast ändrad:
Kikat på XXL också men det kändes kanske lite no-name kines över det märket. Fanns ingenting alls att läsa dessutom så kanske XXL inte finns med oss om ett halvår? Lite oroväckande.

Kross evado 4.0 finns med på en enkel lista jag började lista upp men märket är för mig okänt och samma där finns inte så mycket att läsa om användarupplevelser?

Kikat på XXL också men det kändes kanske lite no-name kines över det märket. Fanns ingenting alls att läsa dessutom så kanske XXL inte finns med oss om ett halvår? Lite oroväckande.

Kross evado 4.0 finns med på en enkel lista jag började lista upp men märket är för mig okänt och samma där finns inte så mycket att läsa om användarupplevelser?
Cykeln det tipsas om från XXL har många nöjda användare här på Happy, även bland de som för ”fincykling” cyklar på hojar för 50.000kr+. Det är ett prisvärt köp, med ett klistermärke från ett ”riktigt” märke på ramen hade den förmodligen sålts för 10.000kr eller mer.

Edit: tråden

Ja det är lite noname-kines över cyklarna från XXL. Men cyklar i de billigare prisklasserna bygger på ramar som många gånger kommer från samma fabriker men med komponenter från mer kända märken som Shimano. Kross evado 4.0 fungerar säkert att cykla på men hör väl också till kategorin noname-kines. En dämpare på cykel i den här prisklassen tillför inte så mycket utan gör det bara onödigt tungt.

Oavsett så brukar det inte vara några större konstigheter på dessa cyklar så alla mekaniker bör kunna lösa problem. Däremot har du rätt i att det blir svårt med garanti-åtaganden om XXL inte finns kvar. Cykelkraft är väl fö också en leverantör som haft sina problem genom åren.

Intressant observation att det är svårt att hitta recensioner på cyklar. Är väl så att många cyklar i den här prisklassen är handlarnas egna märken, inte så många som är intresserade av att testa dessa. På en cykel för 4-7k så handlar det mycket om sadel, sittposition och vikt hur det är att cykla på den. Kvalitet är ganska likvärdigt och behöver inte nödvändigtvis vara bättre för att det står ett känt märke på ramen.

Provsuttit lite idag. En sirrus 2.0 EQ samt en crescent atto. Sköna bägge 2 och väldigt lika. Den förstnämnda har jag hört lite mer positivt om tror jag? Någon som har erfarenheter kring någon av dessa cyklar innan jag slår till?

Provsuttit lite idag. En sirrus 2.0 EQ samt en crescent atto. Sköna bägge 2 och väldigt lika. Den förstnämnda har jag hört lite mer positivt om tror jag? Någon som har erfarenheter kring någon av dessa cyklar innan jag slår till?
Som du säger väldigt snarlika cyklar.
En snabb googling ger mig att Sirrus är en 2x8 växlad rackare och Cresent Atto är 1x8 växlar.
Det förstnämnda ger något högre spann för att ta sig snabbare i nedförsbackarna och lättare i uppförsbackarna. Är även en till sak som kan krångla om man inte gillar att mecka själv.

Lampa eller ramlås förmonterat på någon avmodellerna? Kan vara skönt, inte minst med ett förmonterat ramlås (däremot inte dugligt som "enda" låset på en cykel ståendes en lägre stund).

Jag hade sagt att du ska köpa efter följande ordning:
  1. Den som passar dig bäst.
  2. Den som ger bredast leende.
  3. Den som passar plånboken.
Som tidigare nämnts så är XXLs hybrider väldigt prisvärda, SC Lite St Void Black 25 verkar lite svår att få tag på men kommer med 10-växlade CUES som bör ses som ett kliv upp i kvalisort, kostar strax under 8000 kr.

Tillbaka
Topp