White AX 290 FF 21

weldion

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Det verkar finnas ett intresse för denna billiga cykel från XXL.
Denna tråd avhandlar denna cykel som finns på ovan nämnda sportaffär:

Då jag beställde den så låg den ute på rea med ett pris på 2499 SEK. Tänkte att det kunde vara en perfekt kandidat till en glasscykel.
En cykel som skall användas helt under tidspress, så om den känns go att pendla med i en snittfart av 25 km/h hade jag ingen tanke på.

IMG_0770.jpeg


Vet inte om jag hade beställt den om jag inte haft en låda med prylar att byta ut originalprylarna med.
Bromsskivorna som följer med känns för billiga och behöver troligen bromsas in ordentligt. Gissar på att de skulle må bra av att få lite kärlek av en smärgelduk det första man gör om man behåller skivorna på cykeln.
Själv så slängde jag på en 180 mm XT-skiva bak.
Av lite olika anledningar så hade jag en SRAM Level T-broms som åkte på direkt. Saknar ett bromsok för att kunna montera broms fram också.

När det kommer till däck så monterade jag först på ett par 38 mm Vittoria Terreno Dry men kom sen på att jag hade ett par Thunder Burt med en bredd på 2.1" som slängdes på.
Ryms gott och väl i både gaffel och baktriangel.
Tjocka slangar med, vad XXL kallar, "autoventil".
Enkla, tunga hjul.
Fästen för både pakethållare och skärmar finnes. Dubbla infästningar för tillbehör på framgaffeln (nere vid axelfästet och halvvägs upp på insidan av gaffeln).

Geometrin ger en upprätt och bekväm sittställning med ett brett styre. Kanske inte helskoj i stark motvind.

Helt klart värd 2499 SEK, speciellt om du har en bra-å-ha-låda att norpa lite bättre delar från.
 

weldion

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Ingår det pedaler?

Med skärmar och dubbdäck kanske det är en brukbar vinterträningshoj?
Ja, ett par enkla plastpedaler av plattformstyp. De ser väldigt små ut tycker jag. Kan ta bild på dem om du vill.
Skulle rekommendera att slänga på vilka andra pedaler som helst egentligen.
 

weldion

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Baktriangeln med 2.1" bred sula monterade (notera fästena för pakethållare.
IMG_0772.jpeg

IMG_0775.jpeg


Framgaffeln med 2.1-sula.
IMG_0774.jpeg


Fästen för skärmar, först framgaffeln:
IMG_0777.jpeg

IMG_0778.jpeg


Sedan gängat hål för pakethållare och/eller skärmstag vid axelfästet bak:
IMG_0779.jpeg


Sitter en liten kedjefångare i plast monterad vid framdrevet.
IMG_0776.jpeg
 

SIE

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Uppskattar tråden! Överväger att köpa varianten för 3500kr till dottern som drälla-runt-stå-ute-hela-året-i-stan-hoj, den har hydrauliska bromsar vilket borde lämpa sig ok. Och så på med ett par lättare Schwalbe-däck som ligger på vinden. Nu är jag än mer övertygad.

Edit: kan ngn tipsa om ett billigt mindre framdrev som passar? Vi bor på toppen av ett (relativt) berg så en lättare utväxling vore önskvärd.
 

Berk

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Uppskattar tråden! Överväger att köpa varianten för 3500kr till dottern som drälla-runt-stå-ute-hela-året-i-stan-hoj, den har hydrauliska bromsar vilket borde lämpa sig ok. Och så på med ett par lättare Schwalbe-däck som ligger på vinden. Nu är jag än mer övertygad.

Edit: kan ngn tipsa om ett billigt mindre framdrev som passar? Vi bor på toppen av ett (relativt) berg så en lättare utväxling vore önskvärd.

Har någon hittat geometrin till den versionen?
 

weldion

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Uppskattar tråden! Överväger att köpa varianten för 3500kr till dottern som drälla-runt-stå-ute-hela-året-i-stan-hoj, den har hydrauliska bromsar vilket borde lämpa sig ok. Och så på med ett par lättare Schwalbe-däck som ligger på vinden. Nu är jag än mer övertygad.

Edit: kan ngn tipsa om ett billigt mindre framdrev som passar? Vi bor på toppen av ett (relativt) berg så en lättare utväxling vore önskvärd.
Skulle ändå börjat med att prova om utväxlingen duger. 38/34 landar på 1.12.
 

weldion

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Utväxling på nuvarande cykel (som det gnälls lite på) är 30/30 om jag minns rätt. Stor skillnad i praktiken vs 38/34?
Om det redan gnälls så kanske det skall letas drev. Du måste ner på en MTB-klinga för att komma under 1.0. En 32:a kanske platsar. Frågan om du får på det på den där veven.

Edit: Gick ut och provade att hålla upp en 34t framför veven. Skall inte vara problem med att få dit en 32t.

28935FA7-347E-4CB4-9E39-D3EDAF55B52F.jpeg


Mäter det till BCD 104 och där finns det ett stort utbud 32t.
 
Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Det verkar finnas ett intresse för denna billiga cykel från XXL.
Denna tråd avhandlar denna cykel som finns på ovan nämnda sportaffär:

Då jag beställde den så låg den ute på rea med ett pris på 2499 SEK. Tänkte att det kunde vara en perfekt kandidat till en glasscykel.
En cykel som skall användas helt under tidspress, så om den känns go att pendla med i en snittfart av 25 km/h hade jag ingen tanke på.

Visa bilaga 511636

Vet inte om jag hade beställt den om jag inte haft en låda med prylar att byta ut originalprylarna med.
Bromsskivorna som följer med känns för billiga och behöver troligen bromsas in ordentligt. Gissar på att de skulle må bra av att få lite kärlek av en smärgelduk det första man gör om man behåller skivorna på cykeln.
Själv så slängde jag på en 180 mm XT-skiva bak.
Av lite olika anledningar så hade jag en SRAM Level T-broms som åkte på direkt. Saknar ett bromsok för att kunna montera broms fram också.

När det kommer till däck så monterade jag först på ett par 38 mm Vittoria Terreno Dry men kom sen på att jag hade ett par Thunder Burt med en bredd på 2.1" som slängdes på.
Ryms gott och väl i både gaffel och baktriangel.
Tjocka slangar med, vad XXL kallar, "autoventil".
Enkla, tunga hjul.
Fästen för både pakethållare och skärmar finnes. Dubbla infästningar för tillbehör på framgaffeln (nere vid axelfästet och halvvägs upp på insidan av gaffeln).

Geometrin ger en upprätt och bekväm sittställning med ett brett styre. Kanske inte helskoj i stark motvind.

Helt klart värd 2499 SEK, speciellt om du har en bra-å-ha-låda att norpa lite bättre delar från.

Coolt, jag har den här för pendling, körde tex från oktober förr året - mitten av april i år innan det blev lite avbrott pga strängare Corona restriktioner på jobbet, sedan början augusti är jag igång igen. 16,5 km x 2, visst finns det roligare/snabbare cyklar men det funkar, möjligen är en bastant 14 kilos hybrid av denna typ lite säkrare på vintern jämfört med tex gravelcyklar under förutsättning att man har bra dubbäck. Har roat mig med lite tester där jag jämfört skillnad i snittpuls och fart mellan racer och den här på min pendlingssträcka, visst är det en stor skillnad. *LoL* men träningseffekt får man, definitivt. Snittpulsen blir högre samt snitthastigheten lägre med hybriden (inte så konstigt). Ibland när jag är på humör så roar jag mig med att cykla om en hel del gravel samt elcyklister men då får man leverera en del watt, jobba hårt helt enkelt men blir schysst träning.

Varning, var ytterst noga med att inte ha sadelstolpen högre än markeringen, inte ens en millimeter över, det är små marginaler på den stolpen annars kan det säga knak...

Jag har inte uppdaterat min alls vilket jag borde göra, åtminstone däck och fixa kombopedaler. Bromsarna är tyvärr inte hydraliska men upplever dem som "ok" för pendling fast de kan vara lite lynniga riktigt kalla vinterdagar så då är det bra att göra en systemcheck innan de första korsningarna ;-) tror det har att göra med vajern som inte löper lika smidigt när det är riktigt kallt? Samtidigt vill jag inte kosta på den för mycket, möjligen kompletterar jag också med en gravel så småningom men skulle ändå ha den här dagar med tufft väder.

Utmärkt att du har en White AX 290 FF 21 @weldion som verkar vara en supermekare om jag behöver tips på moddning. ;-)

Det enda jag gör/gjort med min hoj är att pumpa den, smörja den, justera vajerspänning sporadiskt för bromsar och byta kedja (Shimano HG-40) när det behövs. Tvätta den? Not so much.... 😁

Angående KMC Z8.1 GYGY kedjan som sitter på vid leverans så har jag inte sett just den i någon svensk butik eller näthandel, inte ens xxl sport men antar att Shimano HG-40, Shimano HG71 eller tex KMC Z8.3 8 speed går precis lika bra? https://www.bikester.se/kmc-z8-kedja-7-8-speed-M742619.html
 
Senast ändrad:

rln

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Då var premiärturen gjord. Körde med allt original förutom spd-pedaler. 1,8 bar fram och 2,3 bar bak var lite för hårt pumpat. Fick ett stopp brant uppför, en liten stegring när rot kördes över. Fick ta hjälp av ett träd för att inte välta. Men den backen ska gå och ta med rätt teknik.

Ett kedjehopp nedför på grusväg och gropigt plus att jag inte trampade.

Litade inte riktigt på däcken på löst grus, kanske en vanesak eller så behövs det skogsdäck.

Jag har niodelad xtr-drivlina liggandes så den åker nog på. Originalkassetten var lite gles, omfånget räckte för mig.

Bromsarna duger, det går att låsa bromsen bak med enfingersfattning på asfalt, men man får ta i rejält.

Mycket cykel för pengarna.
 

wukkaN

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Jag klickade också hem (till butik) en. Får se när den är redo att hämtas :) är lite sugen på att dra på rosa däck och handtag. Lite hallonlaktrits 🤓

Edit: typ dessa
45391553-2697-4F4E-BBD4-777C0B308A59.png
 

weldion

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Coolt, jag har den här för pendling, körde tex från oktober förr året - mitten av april i år innan det blev lite avbrott pga strängare Corona restriktioner på jobbet, sedan början augusti är jag igång igen. 16,5 km x 2, visst finns det roligare/snabbare cyklar men det funkar, möjligen är en bastant 14 kilos hybrid av denna typ lite säkrare på vintern jämfört med tex gravelcyklar under förutsättning att man har bra dubbäck. Har roat mig med lite tester där jag jämfört skillnad i snittpuls och fart mellan racer och den här på min pendlingssträcka, visst är det en stor skillnad. *LoL* men träningseffekt får man, definitivt. Snittpulsen blir högre samt snitthastigheten lägre med hybriden (inte så konstigt). Ibland när jag är på humör så roar jag mig med att cykla om en hel del gravel samt elcyklister men då får man leverera en del watt, jobba hårt helt enkelt men blir schysst träning.

Varning, var ytterst noga med att inte ha sadelstolpen högre än markeringen, inte ens en millimeter över, det är små marginaler på den stolpen annars kan det säga knak...

Jag har inte uppdaterat min alls vilket jag borde göra, åtminstone däck och fixa kombopedaler. Bromsarna är tyvärr inte hydraliska men upplever dem som "ok" för pendling fast de kan vara lite lynniga riktigt kalla vinterdagar så då är det bra att göra en systemcheck innan de första korsningarna ;-) tror det har att göra med vajern som inte löper lika smidigt när det är riktigt kallt? Samtidigt vill jag inte kosta på den för mycket, möjligen kompletterar jag också med en gravel så småningom men skulle ändå ha den här dagar med tufft väder.

Utmärkt att du har en White AX 290 FF 21 @weldion som verkar vara en supermekare om jag behöver tips på moddning. ;-)

Det enda jag gör/gjort med min hoj är att pumpa den, smörja den, justera vajerspänning sporadiskt för bromsar och byta kedja (Shimano HG-40) när det behövs. Tvätta den? Not so much.... 😁

Angående KMC Z8.1 GYGY kedjan som sitter på vid leverans så har jag inte sett just den i någon svensk butik eller näthandel, inte ens xxl sport men antar att Shimano HG-40, Shimano HG71 eller tex KMC Z8.3 8 speed går precis lika bra? https://www.bikester.se/kmc-z8-kedja-7-8-speed-M742619.html
Ja, det är bara att köpa vilken 8-delad kedja som helst.
 

me.I.am

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Funderar också på en, som ersättare till min hybrid från tidigt 90-tal. 7s på 18kg (med skärmar och pakethållare).

Finns fäste för stöd? Tycker det är smidigt på en tillstan-cykel.

Vad jag kan se så är det QR, snor dom hjul nuförtiden?
Fördelen med mitt gamla härke är att jag nog kan lämna den olåst, ingen vill ha den.
 

weldion

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Funderar också på en, som ersättare till min hybrid från tidigt 90-tal. 7s på 18kg (med skärmar och pakethållare).

Finns fäste för stöd? Tycker det är smidigt på en tillstan-cykel.

Vad jag kan se så är det QR, snor dom hjul nuförtiden?
Fördelen med mitt gamla härke är att jag nog kan lämna den olåst, ingen vill ha den.
Ja, det finns fäste för sådant stöd vid bakaxeln:
Finns QR-axlar med specialnyckel osv att köpa. Finns på Biltema t.ex.
 

rln

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Funderar också på en, som ersättare till min hybrid från tidigt 90-tal. 7s på 18kg (med skärmar och pakethållare).

Finns fäste för stöd? Tycker det är smidigt på en tillstan-cykel.

Vad jag kan se så är det QR, snor dom hjul nuförtiden?
Fördelen med mitt gamla härke är att jag nog kan lämna den olåst, ingen vill ha den.
Xxl-stöd.
 

Bilagor

  • IMG_20210910_065500100.jpg
    IMG_20210910_065500100.jpg
    781.7 KB · Besök: 40

MrSthlm

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Kul tråd för oss som har denna hoj, en sak är dock säker, för mig är det en bekväm cykel. Däcken och pedalerna ska jag dock byta men har varit lat och velat lite över pedalerna, nu är det ändå snart dubbat för de av oss som året runt pendlar så avvaktar nog med däckbytet. Med alla stoppljus, cykeltrafik och dylikt i Stockholm är det verkligen inte helt självklart med spd heller kan jag tycka, kombopedaler är ok men kan också ofta hamna i fel läge. Nackdelen med cykeln (för mig) är väl att det tar en del energi att cykla snabbt på den här 14 kilos hybriden men som sagt, blir nog lite bättre om jag byter ut originaldäcken. ;-)
 

SIE

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
När jag klämde på den på XXL såg allt ut att vara riggat för standard skärm + stag, fästen på insida gaffelbenen.
 

SIE

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
En recensent på XXL’s hemsida påstår att vikten är felspecad och att plus-versionen endast väger 12,9 kg. Har någon vägt sin?
 

Knas79

Medlem
White AX 290 FF 21
Hej,
Har skrattat åt mig själv ett tag nu men fattar fan inte hur det ska sitta. Två skruvar, inga muttrar och inga gängor i ramen. Hur fan ska jag få det att fästa? Upplever inte att jag är helt tappad normalt men just nu känns det så.

I mitt försvar har jag aldrig monterat ett stöd tidigare.
 

weldion

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Hej,
Har skrattat åt mig själv ett tag nu men fattar fan inte hur det ska sitta. Två skruvar, inga muttrar och inga gängor i ramen. Hur fan ska jag få det att fästa? Upplever inte att jag är helt tappad normalt men just nu känns det så.

I mitt försvar har jag aldrig monterat ett stöd tidigare.
Är det gängor i stödet?
 

Knas79

Medlem
White AX 290 FF 21
Jo, så är det ju.

Så gångorna ska gå på insidan av ramen alltså, kändes intuitivt fel och tyckte inte det passade så men så så måste det ju bli antar jag. Satt mest och skrattade åt att jag inte kunde lista ut hur det var tänkt samtidigt som min hund stal verktygen och sprang iväg med så kunde nog ansträngt mig mer innan jag gav upp och frågade.

Tack!
 

Staten

Ny medlem
White AX 290 FF 21
Funderar på att skaffa den här cykeln att cykla till plugget/ner på stan/whatever utan att behöva bry mig om stöldrisken nåt nämnvärt. Korta sträckor (några km) med en del backar. Men 14 kg verkar i tyngsta laget...Går det att strippa vikten något kilo eller är det ramen som väger något fruktansvärt? Om ni hade fått välja en singlespeed på 10kg eller denna , vilken hade ni valt då?
 

weldion

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Funderar på att skaffa den här cykeln att cykla till plugget/ner på stan/whatever utan att behöva bry mig om stöldrisken nåt nämnvärt. Korta sträckor (några km) med en del backar. Men 14 kg verkar i tyngsta laget...Går det att strippa vikten något kilo eller är det ramen som väger något fruktansvärt? Om ni hade fått välja en singlespeed på 10kg eller denna , vilken hade ni valt då?
Min väger 12.3 kg efter bland annat däckbyte.
Om man får välja, då skulle jag valt en som väger 7 kg.
 

Staten

Ny medlem
White AX 290 FF 21
Min väger 12.3 kg efter bland annat däckbyte.
Om man får välja, då skulle jag valt en som väger 7 kg.
Hade en specialized sirrus x, den vägde typ 12 och det var ändå överkomligt. Blev stulen givetvis. Men då kanske jag slår till på en white och slänger på några schyssta lätta däck, tack för input!
Haha ja, men inte om plånboken får välja...
 

rln

Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Så här såg höjdprofilen ut idag då kombinationen utväxling, originaldäck samt viss fuktighet medförde att jag fick gå några meter.
 

Bilagor

  • Screenshot_20210918-181706.png
    Screenshot_20210918-181706.png
    83.6 KB · Besök: 18
  • Screenshot_20210918-182033.png
    Screenshot_20210918-182033.png
    49.8 KB · Besök: 19

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer