Allround cykel för nybörjare.

Futump

Medlem
Hej.

Har börjat kolla av internet efter lämplig cykel för en nybörjare. Har väldigt spridda tankar på vad jag egentligen vill uppnå eller vad jag vill ha.
Har börjat konditions knarka under 2025 och ska göra alla de där klassiska racen.
Typ 40 års kris kan man väl säga.

Finns det någon lämplig cykel för en nybörjare som vill cykla vasan, vättern och slutligen Kalmar.
Åt vilket håll ska man titta? är det görbart med en cykel eller kommer det vara som året runt däck på en bil och bara vara halvdåligt året om.

Pengar är såklart en faktor men 30-40k kan man ge för rätt grejer,

Hej.

Har börjat kolla av internet efter lämplig cykel för en nybörjare. Har väldigt spridda tankar på vad jag egentligen vill uppnå eller vad jag vill ha.
Har börjat konditions knarka under 2025 och ska göra alla de där klassiska racen.

Finns det någon lämplig cykel för en nybörjare som vill cykla vasan, vättern och slutligen Kalmar.
Åt vilket håll ska man titta? är det görbart med en cykel eller kommer det vara som året runt däck på en bil och bara vara halvdåligt året om.

Titta på de senare inläggen i denna tråd
Tråd 'Fairlight Faran/Strael/Secan'
https://happyride.se/forum/threads/fairlight-faran-strael-secan.3669605/
Där finns en del tanker om all-round cykel.

Hej.

Kul att du har börjat konditionsknarka!

Kombinera en bra cykel för Cykelvasan och långdistanstriathlon vågar jag säga är ogörligt. (Men det går om man vill vara gubbgrinig. 🙂 ) Då skulle jag köpt två, en enklare MTB och en lite finare landsvägscykel. Båda begagnade för budgetens skull. Komplettera rätt landsvägscykel med triathlonpinnar så är du hemma för träning och tävling på asfalt, och ta en duglig hardtail-MTB som är några år gammal, för skogen. Om du om två år känner att du fastnat helt för 1, 2 eller 3 av dessa motionsformer och villhöver uppgradera maskinparken vet du då mycket mer om exakt vilka saker du vill ha.

En hyfsad cykel för ändamålet vore en modern gravel som tar minst 50 mm däck. Den blir ok på allt genom att byta däck och slänga på tempopinnar.
Men riktigt bra blir den inte på vare sig Vasan eller Kalmar, men helt ok.
Alternativet är väl annars en beggad tempocykel, De är billiga, som komplement till Kalmar.
För 30’ får du en helt ok gruscykel och har råd med däck eller tom extra hjul.

En hyfsad cykel för ändamålet vore en modern gravel som tar minst 50 mm däck. Den blir ok på allt genom att byta däck och slänga på tempopinnar.
Men riktigt bra blir den inte på vare sig Vasan eller Kalmar, men helt ok.
Alternativet är väl annars en beggad tempocykel, De är billiga, som komplement till Kalmar.
För 30’ får du en helt ok gruscykel och har råd med däck eller tom extra hjul.

Nu har jag inte cyklat Vasan men att som relativ nybörjare cykla vasan på helstel gravel är nog inte riktigt optimalt i form av varken prestation eller upplevelse?

Om du bara vill ta dig runt på landsvägsrundorna så funkar en så kallad linjecykel. Essen på IronMan har annars mestadels tempocyklar, men det får eller bör du inte ha på Vätternrundan och Cykelvasan. Tror inte heller på breda däck under landsvägsturerna och under träning, men jag är så gammalmodig.
Summarum, om du utesluter Cykelvasan så räcker en linjecykel. Bianchis fina modeller är nog snabbare generellt, men jag skulle rekommendera en "bekväm" Wilier, i övre prisklassen. Merida Scultura är ett gott alternativ, men rätt storlek kan vara litet kinkigt.

Glöm inte kostnaden för hjälm, skor, kläder, pedaler, pump etc samt kanske en cykeldator. En del går att köpa begagnat men allt springer snabbt iväg till en del tusenlappar.

Som några skrivit, minst två cyklar. En hardtail (ht) Mtb och en vanlig landsvägscykel. Dela dina 30k lite som det faller sig, men för 15k styck får du en rätt fin ht med kolfiberram och en schysst racer med kolfiberram och troligen lite bättre hjul än insteg (högprofil kolfiber). Om du köper begagnat och har lite tålamod.

Å andra sidan är äldre tempohojar nästan gratis… 8-9-10k kan man hitta, kanske med tubhjul iofs. Så du kan alltså klämma in tre hojar i budget! :-) Bra, eller hur! ;-)

Hur mycket plats har du för cykelförvaring?

Nu har jag inte cyklat Vasan men att som relativ nybörjare cykla vasan på helstel gravel är nog inte riktigt optimalt i form av varken prestation eller upplevelse?
Nej inte optimalt, men görbart på ett helt ok sätt med minst 50 mm däck på en gravel.

De tre loppen ger en kravprofil som är omöjlig att optimera på färre än TRE cyklar. Men är det ett starkt önskemål med endast EN cykel så är nog en gravel det enda rimliga alternativet säger jag.

Men egentligen är det nog mer njutbart att köra på en begagnad MTB, en begagnad landsvägshoj och en begagnad tempohoj. Man får ju tre begagnade såna hojar i helt ok skick för 30-40 sammanlagt utan problem.

Som några skrivit, minst två cyklar. En hardtail (ht) Mtb och en vanlig landsvägscykel. Dela dina 30k lite som det faller sig, men för 15k styck får du en rätt fin ht med kolfiberram och en schysst racer med kolfiberram och troligen lite bättre hjul än insteg (högprofil kolfiber). Om du köper begagnat och har lite tålamod.

Å andra sidan är äldre tempohojar nästan gratis… 8-9-10k kan man hitta, kanske med tubhjul iofs. Så du kan alltså klämma in tre hojar i budget! :-) Bra, eller hur! ;-)

Hur mycket plats har du för cykelförvaring?
förvaring finns så det är inget bekymmer att ha 3 cyklar.

Har också sett att tempo hojar säljs nästan gratis så det är kanske något man ska kika på.

Har sett några Lapierre aircode till salu men de verkar säljas snabbt. Iallafall sjukt snygga även om det inte gör en direkt snabbare.

Nej inte optimalt, men görbart på ett helt ok sätt med minst 50 mm däck på en gravel.

De tre loppen ger en kravprofil som är omöjlig att optimera på färre än TRE cyklar. Men är det ett starkt önskemål med endast EN cykel så är nog en gravel det enda rimliga alternativet säger jag.

Men egentligen är det nog mer njutbart att köra på en begagnad MTB, en begagnad landsvägshoj och en begagnad tempohoj. Man får ju tre begagnade såna hojar i helt ok skick för 30-40 sammanlagt utan problem.
Det är inget absolut krav.

Tanken var väl mest att man kan få bättre cykel med bättre komponenter för en högre peng. Ska man köpa 3 cyklar så blir det mindre till varje cykel. Samtidigt ska det vara njutbart att cykla de olika loppen och man behöver inte börja i en uppförsbacke med en cykel som är sådär anpassad för ändamålet

Om du har plats och tycker alla tre evenemangen är ungefär lika viktiga tycker jag då du ska köpa tre begagnade cyklar. Det blir definitivt bäst prestation på loppen då.
Om träningen trots allt är huvudsaken så vidhåller jag att en gravel kan vara vettig istf en ren landsvägshoj och den funkar utmärkt (men inte optimalt) på Vättern. Mer variationsmöjligheter till träningen, bättre om du kan träna på väg till jobb, fler vägar att välja på etc.
Då skulle jag lägga 10 på en beggad tempohoj, 10 på en beggad HT och 20 på en lätt begagnad gravel.

Ska du köra alla tre loppen under nästa år? Då har du kanske (beroende på hur mycket tid du har, och hur din kropp fungerar) nästan ont om tid att hitta och bli bekväm och effektiv på tre cyklar. Om du inte har cyklat en del tidigare.

Börja med en vanlig racer. Du kommer inte snabbare runt Vättern om du köper en ny cykel för 30k istället för en begagnad för 15k. Köp den nu och börja cykla.
Sen hittar du en Mtb framåt hösten. När det börjar bli för ruskigt för landsväg är det perfekt att köra ”vinterträning” på en Mtb.
Sen nästa försommar, när cykelformen förhoppningsvis har infunnit sig, kan du börja fundera på triathlonet. En särskild tempohoj kräver teknik och tillvänjning för att du ska vara effektiv, i många fall kan det vara effektivare (tidseffktivare iaf) att sätta lösa tempobågar på linjehojen.

Jag röstar fortsatt på en lite finare landsvägscykel för både Vättern och Kalmar. Då har du råd med lite finare (mer aero) hjul som du använder på båda loppen, och kanske en trisadel och vändstolpe för den mer aggressiva positionen i tempopinnarna, för pengarna du annars lägger på dubbla ramar, växlar, hjul, bromsar, däck, pedaler, ...

20 k på begagnad fin, snabb landsvägscykel
10-15 k på begagnad MTB
5-10 k på tempostyre, hjälm, skor, pump, etc...

Ska du köra alla tre loppen under nästa år? Då har du kanske (beroende på hur mycket tid du har, och hur din kropp fungerar) nästan ont om tid att hitta och bli bekväm och effektiv på tre cyklar. Om du inte har cyklat en del tidigare.

Börja med en vanlig racer. Du kommer inte snabbare runt Vättern om du köper en ny cykel för 30k istället för en begagnad för 15k. Köp den nu och börja cykla.
Sen hittar du en Mtb framåt hösten. När det börjar bli för ruskigt för landsväg är det perfekt att köra ”vinterträning” på en Mtb.
Sen nästa försommar, när cykelformen förhoppningsvis har infunnit sig, kan du börja fundera på triathlonet. En särskild tempohoj kräver teknik och tillvänjning för att du ska vara effektiv, i många fall kan det vara effektivare (tidseffktivare iaf) att sätta lösa tempobågar på linjehojen.
Jag kör Vasan på fredag med en lånad MTB så det ska bli kul.

Tanken nästa år är att göra Jönköping 70.3 Och året efter gå på Kalmar. Vättern är inte med i planen än men vet att det kommer komma ett år när jag vill göra klassikern.

Tänker mig för tillfället en racer som man kompletterar med lösa tempobågar.

Men vad ska man titta efter? Vad är good enough?

Jag ger några förslag ovan. Tänk på att Vättern-anmälan sker ett halvår i förväg, och platserna brukar ta slut fort.

Jag kör Vasan på fredag med en lånad MTB så det ska bli kul.

Tanken nästa år är att göra Jönköping 70.3 Och året efter gå på Kalmar. Vättern är inte med i planen än men vet att det kommer komma ett år när jag vill göra klassikern.

Tänker mig för tillfället en racer som man kompletterar med lösa tempobågar.

Men vad ska man titta efter? Vad är good enough?
Lagom storlek!
Själv har jag 100% gått över till skivbromsade cyklar men för VR o triathlon i Sverige känns det onödigt om man ska maxa värdet på en beg cykel, så titta efter fälgbromsad cykel, de är billiga sedan skivbroms-intåget (bra när man köper, inte lika bra vid försäljning...)
Ska det på tempo-pinnar skulle jag rekommendera ett aluminiumstyre på cykeln, och se till att det har rund profil åtminstone 10-15 cm åt varje håll från centerlinjen.

Tillbaka
Topp