Fairlight Faran/Strael/Secan

el_gabri

Aktiv medlem
Tänkte det var dags för en dedikerad tråd.

Jag öppnar med min frågeställning.

Har dregglat över Fairlights utbud ett bra tag nu. Jag vet att det finns ett par här på forumet.

Mer specifikt undrar jag om det är någon som har en Secan.

Får för mig att jag kan få ut ungefär samma sak av en sådan med 650b som av min helstela 26” jag älskar på grus och stig och för tältnätter. Samt att den skulle funka som randocykel med ett par slicks i 40mm trakten.

Vad tror happy?

Tänker att jag ska vänta in den nya Faran innan jag beslutar mig. Ska bli intressant att se hur den utvecklats.
Tänker att den gör gapet mellan de två tidigare cyklarna lite mindre.

Igen, spekulera! Och kul att höra om ni som har en Fairlight är nöjda och med vad i så fall.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Oooh sa:
När kommer nya Faran? Och hur skiljer sig den nya mot dem gamla Faran?

Faran 2.0 väntas komma i början av 2020, men lanseringen har redan skjutits fram ett par gånger tidigare så ...

Den kommer komma med TA i stället för QR och flat mount-bromsar.

Den nya svarta Secanen ser ju redigt fin ut.

el_gabri

Aktiv medlem
Peth sa:
Oooh sa:

Faran 2.0 väntas komma i början av 2020, men lanseringen har redan skjutits fram ett par gånger tidigare så ...

En tapered head tube hade inte varit fel heller.
En detalj jag hade skrivit på min önskelista hade varit att göra den med samma dual zone butting som Secan för att slippa den utanpåliggande förstärkningen på downtuben.

Den nya svarta är snygg, lite tjusigare. Men jag tycker den grå har något rått över sig som tilltalar mig. Hade gärna sett detaljerna i en annan grå nyans istället för rosa. Men men..

NickPick

Aktiv medlem
Peth sa:
Oooh sa:

Med tanke på nuvarande väntetider så känns det ju faktiskt som att en secan gäller för cykling i vår?

el_gabri

Aktiv medlem
NickPick sa:
Peth sa:
Oooh sa:

Med tanke på nuvarande väntetider så känns det ju faktiskt som att en secan gäller för cykling i vår?

Ja, det är väl så. Har ju en cykel så det är ingen panik :-) kanske brexit är ett större problem.

Aron

Moderator
En av ägarna drev även cykelbutik (sitter på mobil och minns inte namnet) som konkade för någon månad sedan. Hoppas att de ekonomiska bekymren det inte spiller över i Fairlight.

Peth

Aktiv medlem
B5EAF1B3-8F9E-4589-B6FB-3F7D8560CDAB.jpeg

Strael 2020 – satan så snygg!

NickPick

Aktiv medlem
Snygg! Men – kedjan på lilla klingan och åtminstone några mm med spacers för mycket ovanför styrstammen (och väskan har du ju redan nämnt).
Jodå. Den står utanför jobbet, växlade ned där inne.... Kapa något vore ju vettigt men jag vet inte riktigt hur jag vill sitta.

Bara drygt 330 mil men den är trevlig, och ganska tidlös om man jämför mot en kolhingst som blir gammal direkt.

Pfaff

Aktiv medlem
Väldigt fina cyklar! Var väldigt sugen men sen var det det där med leveranstiderna och då dök den Mason som blev min upp.... 🤗

mzi

Aktiv medlem
Någon som vet hur breda däck som går in i en Secan? Håller på att flytta och verktygen ligger någonstans där jag inte hittar dem. Jag läste att den ska ta 45mm uppmätt, men när jag sätter på ett par WTB Byway i 40mm, som mäter 45 på min fälg så finns det hur mycket plats som helst kvar... Med skosnöre och linjal ser det ut som minst 50mm. Vad har ni lyckats få in?

Jag kör med 622mm fälg.

glitch

Aktiv medlem
Någon som vet hur breda däck som går in i en Secan? Håller på att flytta och verktygen ligger någonstans där jag inte hittar dem. Jag läste att den ska ta 45mm uppmätt, men när jag sätter på ett par WTB Byway i 40mm, som mäter 45 på min fälg så finns det hur mycket plats som helst kvar... Med skosnöre och linjal ser det ut som minst 50mm. Vad har ni lyckats få in?

Jag kör med 622mm fälg.

Sjukt att dina Byway 40 blir 45. Mina blir 38 på 19 id fälg och generellt vad jag läst har de gått åt smalare hållet.

mzi

Aktiv medlem
Sjukt att dina Byway 40 blir 45. Mina blir 38 på 19 id fälg och generellt vad jag läst har de gått åt smalare hållet.

Jag får väl säga att mina mätningar kanske inte är de mest kalibrerade och noggranna... Men såhär ser det ut med de verktyg jag har, fotat av och med en potatis. Ingen skulle vara gladare än jag om det gick att klämma in ett par 50mm däck.

IMG_20200820_160439.jpg

HåkanC

Aktiv medlem

n3wton

Aktiv medlem

mzi

Aktiv medlem
Skjutmått ligger i någon av alla kartonger som står i lägenheten! Jag återkommer när de är uppackade i det nya garaget!

KjellF

Aktiv medlem
Snart har jag en orange med svarta småprylar ....
Helt klart måste jag köpa 2 eller 3 flaskhållare, de jag har kommer inte bli lika snygga på cykeln.

heffe

Aktiv medlem
hehe, både kabeldragning och montering av baklyse är klassiska exempel på tillfälliga lösningar som blivit någotsånär permanenta. Det är ju roligare att cykla än att meka, och det funkar f.n. så då får det fortsätta vara så tills jag får tummen ur och ändrar det.

Från dynamon är det det vajer lindad längs gaffelbenet till lampan, en Busch + Müller Luxos U, och sedan vidare till baklampan av samma märke. Mycket riktigt att det är den som skymtas under skärmen, professionellt monterad med buntband på bästa fulmek-sätt.

Framlampan har en utgång så det går att koppla in usb prylar för laddning.

KjellF

Aktiv medlem
Oj nu blir det spännande. Förra året (maj) köpte jag en Secan 1 men före jul levererades en version 2. För en månad sedan köpte jag en Strael, undrar om jag får version 3 i julklapp?

Bellyboy

Medlem
Jag vill ju ha en Strael. Den är snyggare än Secan men Secan är rimligare för vad jag cyklar.. Eller ska man nöja sig med Max 35mm för en snyggare ram ?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer