Fairlight Faran/Strael/Secan

Men hörru Velman, du får komma och prova min 58R som vi pratat om tidigare, så du iallafall kan utesluta den.

Fick förstapersonsvittnesmål om att den där 56:an till salu var just en 61T idag också, så det blev inget välkomnande till tråden för en viss person..?

Tack @n3wton , jag bokar in en träff när det är lite lugnare på jobbet. Någon vecka till bara!

Nu skall detta inte bli en bikefit-tråd men jag luftar mina funderingar här lite ändå. Reachen är alldeles lagom på en 56R tycker jag. Samma som på cykeln jag har idag och jag vill inte ha längre reach. I så fall får jag ha lite väl kort styrstam. Jag kör med Dura-Ace 7800 idag (gamla hederliga 10-delade reglage) och om jag har förstått rätt är nyare reglage något längre (Jag har redan en nästan komplett ultegra R8100-grupp hemma, har fyndat delar under våren). Så en 56R känns alldels lagom lång.

Vad gäller stack är jag mer osäker. Jag skall ju fortsätta testa att ändra på min nuvarande cykel under sommaren och se vad jag egentligen gillar. Just nu har jag 10cm drop mellan ök sadel och ök styre. Det känns inte extremt på något sätt. Med en 56R och samma antal spacers (20mm) får jag ett drop på 9cm istället.

Tar jag en 56T blir droppet 45mm högre, dvs ca 55mm (med en 5mm spacer).

Hur stort drop har ni på era cyklar? Det är som sagt var ett trubbigt mått om man inte ser till helheten men jag är ändå intresserad av hur andra har satt ihop sina cyklar.

Här är min Secan. Jag är 189 lång och kör en 58T

Bilagor

• 725FE356-5B94-4A5B-A4A1-524D7D39BA94.jpeg
    725FE356-5B94-4A5B-A4A1-524D7D39BA94.jpeg
    1 MB · Besök: 203
14 cm
Tack @n3wton , jag bokar in en träff när det är lite lugnare på jobbet. Någon vecka till bara!

Nu skall detta inte bli en bikefit-tråd men jag luftar mina funderingar här lite ändå. Reachen är alldeles lagom på en 56R tycker jag. Samma som på cykeln jag har idag och jag vill inte ha längre reach. I så fall får jag ha lite väl kort styrstam. Jag kör med Dura-Ace 7800 idag (gamla hederliga 10-delade reglage) och om jag har förstått rätt är nyare reglage något längre (Jag har redan en nästan komplett ultegra R8100-grupp hemma, har fyndat delar under våren). Så en 56R känns alldels lagom lång.

Vad gäller stack är jag mer osäker. Jag skall ju fortsätta testa att ändra på min nuvarande cykel under sommaren och se vad jag egentligen gillar. Just nu har jag 10cm drop mellan ök sadel och ök styre. Det känns inte extremt på något sätt. Med en 56R och samma antal spacers (20mm) får jag ett drop på 9cm istället.

Tar jag en 56T blir droppet 45mm högre, dvs ca 55mm (med en 5mm spacer).

Hur stort drop har ni på era cyklar? Det är som sagt var ett trubbigt mått om man inte ser till helheten men jag är ändå intresserad av hur andra har satt ihop sina cyklar.

12 cm.
Har jobbat mig från 17 till 12 på 10 år så ryggen tappar en halv centimeter om året ungefär ;).
Jag har T-rex index.

Vet att jag frågat tidigare i någon tråd - finns det någon Strael 3.0 i 56 i Stockholmsområdet man skulle kunna få klämma på? Svårt sugen....önskar bara de skulle släppa en 3.5 med ännu liiite mer däckutrymme😁

Hur mycket behöver du?! Från deras egna hemsa:

> Ride all seasons. Full mudguard compatibility, 36m tyre clearance, compliant and comfortable.

Faktiskt behov och önskemål skiljer sig ibland. 36 hade nog räckt men jag hade velat ha ~40 med skärmar. Är rätt gött med lite fetare däck som Terreno Zero höst / vinter / tidig vår.

Fast jag har en gravel redan :) Troligtvis behöver jag inte alls så mycket utrymme, men det hade kännts bra, så kan man intala dig att man kunde göra sig av med graveln 😂
Det är ju en avvägning mellan utrymme och rapphet. Större utrymme bak ger längre kedjestag. Större utrymme fram ger längre AC-mått. En Strael ger redan nu det ultimata (ja, jag specificerar) förhållandet mellan däckutrymme och rapphet. Så fort du faller över åt utrymmeshållet kommer du få en trögare cykel.

Jag som tror på breda däck ibland och (rimligt) smala däck ibland har gått och funderat på om inte min Strael är en fullgod gravelhoj, men den är för brant och nervös så fort det går fort på grus. Den perfekta allroadhojen indeed, men inte förstavalet om det blir grus "på riktigt". Omvänt gäller att den där assnabba grushojen som är trevlig som tusan på "allt" inte kommer bli valet om man ska cykla med de snabba landsvägscyklisterna.

Du jagar din egen svans. Ungefär som jaggör.😊

Det är ju en avvägning mellan utrymme och rapphet. Större utrymme bak ger längre kedjestag. Större utrymme fram ger längre AC-mått. En Strael ger redan nu det ultimata (ja, jag specificerar) förhållandet mellan däckutrymme och rapphet. Så fort du faller över åt utrymmeshållet kommer du få en trögare cykel.

Jag som tror på breda däck ibland och (rimligt) smala däck ibland har gått och funderat på om inte min Strael är en fullgod gravelhoj, men den är för brant och nervös så fort det går fort på grus. Den perfekta allroadhojen indeed, men inte förstavalet om det blir grus "på riktigt". Omvänt gäller att den där assnabba grushojen som är trevlig som tusan på "allt" inte kommer bli valet om man ska cykla med de snabba landsvägscyklisterna.

Du jagar din egen svans. Ungefär som jaggör.😊

Innerst inne vet jag ju allt detta - och därför sitter jag sen fyra år tillbaka med en aero-racer och en gravel. Jättetråkigt att ha ett bra cykelstall som gör det svårmotiverat att köpa nåt nytt som egentligen inte löser några problem. 😂

Frågan är vad som är rimligt smala däck i diskussionen ovan. 😈

Skämt åsido, på landsväg är det väldigt liten skillnad mellan olika däcksbredder tycker jag, men det kan också vara jag som är oerhört okänslig. Jag tycker aldrig att jag märker någon skillnad på geometri, material eller ”rapphet”. Jo, skillnaden på en seg damcykel och en racer känner t.o.m. jag, men annars upplever jag de flesta cyklar som ganska lika. De lite lättare kanske känns aningen snällare i uppförsbackar.

Jag har kört med 50, 45, 42, 40, 38, 35, 32, 30, 28, 26, 25, 23 och 22 mm bredd på landsväg. De smalare (från 30 mm och nedåt) på samma hojar. Skillnaden? Jäkla liten, men det känns aningen trögare med breda. 22 och 23 mm är de jag trivs bäst med. Snyggast också, enligt ego.

Senast redigerad av en moderator:
Frågan är vad som är rimligt smala däck i diskussionen ovan. 😈

Skämt åsido, på landsväg är det väldigt liten skillnad mellan olika däcksbredder tycker jag, men det kan också vara jag som är oerhört okänslig. Jag tycker aldrig att jag märker någon skillnad på geometri, material eller ”rapphet”. Jo, skillnaden på en seg damcykel och en racer känner t.o.m. jag, men annars upplever jag de flesta cyklar som ganska lika. De lite lättare kanske känns aningen snällare i uppförsbackar.

Jag har kört med 50, 45, 42, 40, 38, 35, 32, 30, 28, 26, 25, 23 och 22 mm bredd på landsväg. De smalare (från 30 mm och nedåt) på samma hojar. Skillnaden? Jäkla liten, men det känns aningen trögare med breda. 22 och 23 mm är de jag trivs bäst med. Snyggast också, enligt ego.
Hur det KÄNNS? Är du dum i hodet? Det är vad som kan mätas som räknas!🤡

Hur mycket däck kan man klämma in i en Strael om man vill köra med skärmar? Letar vettig lvg/allroadhoj (gärna i stål) som tar upp till 35-37mm med skärmar monterade. Sneglat på nya Pfadfinder från Standert också men verkar vara svårt att hitta om man inte ger sig på en gravel och en sån har jag redan🤷🏼‍♂️

Hur mycket däck kan man klämma in i en Strael om man vill köra med skärmar? Letar vettig lvg/allroadhoj (gärna i stål) som tar upp till 35-37mm med skärmar monterade. Sneglat på nya Pfadfinder från Standert också men verkar vara svårt att hitta om man inte ger sig på en gravel och en sån har jag redan🤷🏼‍♂️

Är inte en racer med utrymme för typ 42 mm utan skärmar och 35 med bara en gravel då? Finns ingen chans att du får plats med det i en ram där tillverkaren säger 36 utan skärmar... En Secan?

För min del har jag börjat ifrågasätta behovet av en racer när man har en pigg gravel med riktigt lätta 42-däck. Vågar dock inte stå fast vid det innan jag provat att se hur lång sommarsäsong jag klarar köra innan jag tar fram racern. Utforskar mer nästa år!😊

Jo så är det. Köpt ett par RH Bon Jon Pass som rullar något magiskt och fick en uppenbarelse om att klämma in dem i en stålram med skärmar och hyfsat pigg geo. Men det kanske = en rejsigare gravel. Problemet är att jag har en Open UP redan som jag älskar och vill ha något som särskiljer sig. Men det kanske innebär typ en Strael där jag får skaffa något smalare än 35mm helt enkelt.

Jo så är det. Köpt ett par RH Bon Jon Pass som rullar något magiskt och fick en uppenbarelse om att klämma in dem i en stålram med skärmar och hyfsat pigg geo. Men det kanske = en rejsigare gravel. Problemet är att jag har en Open UP redan som jag älskar och vill ha något som särskiljer sig. Men det kanske innebär typ en Strael där jag får skaffa något smalare än 35mm helt enkelt.
Klart att du ska ha smalare. 😍

Nackdelen med en gravel på landsväg är att jag (som en lågcadensare) drunknar i mjölksyra och använder minsta kransen bak allt för mycket när jag pressar på lite. Om jag cyklar ensam och utan att pressa funkar min Secan hur bra som helst på landsväg.

Man kan ju tänka till från början och välja en utväxling som passar hela behovet, att man har en gravel-ram betyder inte att man måste köra 1x med 40 tänder fram.

Gamla goda Midnight Special finns kvar och tar 700x38 mm med skärmar. Landsvägsgeo i stål.

Man kan ju tänka till från början och välja en utväxling som passar hela behovet, att man har en gravel-ram betyder inte att man måste köra 1x med 40 tänder fram.

Gamla goda Midnight Special finns kvar och tar 700x38 mm med skärmar. Landsvägsgeo i stål.
Sant. Jag kör 52-39 med 12-34 på min cross.

Man kan ju tänka till från början och välja en utväxling som passar hela behovet, att man har en gravel-ram betyder inte att man måste köra 1x
Om kommentaren är till mig så använder jag 2x och har betydligt större klinga fram än 40t.
Utväxlingen jag har är perfekt för grusväg och fungerar om jag cyklar ensam på landsväg. Utväxlingen räcker dock inte till om jag hamnar i en klunga på t ex ett rando.

Om kommentaren är till mig så använder jag 2x och har betydligt större klinga fram än 40t.
Utväxlingen jag har är perfekt för grusväg och fungerar om jag cyklar ensam på landsväg. Utväxlingen räcker dock inte till om jag hamnar i en klunga på t ex ett rando.
Men varför kan man inte köra samma utväxling på grus som på asfalt då? Kompaktvev om högkadensare, 130 bcd om lågkadensare (och om man behöver hävda sig?). Min korrigering består på sin höjd av en kassett med 32 istället för 28 som största, men det påverkar ju inte toppfarten öht.

Allt utifrån min egen snäva världsbild, såklart.😊

Btw. Den dagen jag ska renodla cykelflottan står en Secan ganska högt upp som cykelval. Med tvådelad drivlina..😛

Men varför kan man inte köra samma utväxling på grus som på asfalt då? Kompaktvev om högkadensare, 130 bcd om lågkadensare (och om man behöver hävda sig?). Min korrigering består på sin höjd av en kassett med 32 istället för 28 som största, men det påverkar ju inte toppfarten öht.

Allt utifrån min egen snäva världsbild, såklart.😊

Btw. Den dagen jag ska renodla cykelflottan står en Secan ganska högt upp som cykelval. Med tvådelad drivlina..😛
I alla fall där jag håller till är grusvägarna oftast bra traktorvägar. De är betydligt mer kuperade (och med brantare backar), har många mer kurvor/km varav många är "lågfartskurvor" och grusvägarna är mer tungtrampade än asfaltsvägarna. Detta kopplat till att jag gärna byter hjul med mer landsvägsanpassade däck. Allt gör att min Secan inte riktigt passar för mig till både grus och snabb gruppcykling på asfalt.

På mitt stålkors har jag 50/36. Höst användbar utväxling där 50-klingan gör den lvg-mässig och 36 innebär soft grusåka. Har klarat mig med 11-28 kassetter.

Får man fråga vad du har för utväxling? Själv har jag 46x33 och upplever inte att jag har problem i klunga på landsväg. Men jag har säkert klenare ben än du

På mitt stålkors har jag 50/36. Höst användbar utväxling där 50-klingan gör den lvg-mässig och 36 innebär soft grusåka. Har klarat mig med 11-28 kassetter.
Det finns ju inte one ring to rule them all men håller med dig. Det går ju kanonbra för grus med den utväxlingen. Man får ju andra störiga parametrar istället som en framväxel tex:)
Jag har än så länge inte tappat kedjan trots 105-växel så jag tycker det fungerar bra.
Visst blir det mycket tid på stora kakan fram och mindre dreven bak.

Flera storlekar av Faran är slut och tillverkas inte längre. Förhoppningsvis slimmar de inte 51R och 61R för att de tror sig göra en bättre förtjänst, utan för att version 3.0 snart är på väg. Hoppas...

1732134752549.png

1732134781266.png

Känns ju som en update kan vara på gång.
Hoppas Secan hoppar till 3.0 samtidigt då. Att ha .5 i namnet är ju inte så konsumentvänligt då det ger en känsla av att ens nya produkt hinner bli gammal innan man ens fått den.

Mitt önskemål är mindre diameter på headtuben, kanske en smäckrare gaffel och lite mindre slope. Plus att man kan välja nåt ballare hjulset på europahojarna. Isf blir det svårt att undvika köpknappen. ;)

Tillbaka
Topp