Fairlight Faran/Strael/Secan

Mitt önskemål är mindre diameter på headtuben, kanske en smäckrare gaffel och lite mindre slope. Plus att man kan välja nåt ballare hjulset på europahojarna. Isf blir det svårt att undvika köpknappen. ;)
Håller med angående diametern, den påverkar utseendet på ramen väldigt mycket. Ritchey har en mycket elegantare lösning.
1732867541810.png
1732867697260.png

Osäker på hur det påverkar styvheten men det gör otroligt mycket för helhetsintrycket på ramen.

Fast jag kan tycka att fet headtube gifter sig bättre med fet kolfibergaffel. Ritchey har ju en spinkigare gaffel också vill jag minnas.

Håller med angående diametern, den påverkar utseendet på ramen väldigt mycket. Ritchey har en mycket elegantare lösning.
Visa bilaga 740431Visa bilaga 740434
Osäker på hur det påverkar styvheten men det gör otroligt mycket för helhetsintrycket på ramen.
Rörets diameter i sig gör så stor skillnad på styvheten. Alla andra rör i "triangeln" är så mycket längre och klenare, det har en mycket större effekt på styvheten. Dock så skulle det inte fungera så bra med smalt head tube och Fairlights plattare övre ramrör. Det övre plattare ramröret är mycket styvara än runda rör med samma mängd stål.

Fast jag kan tycka att fet headtube gifter sig bättre med fet kolfibergaffel. Ritchey har ju en spinkigare gaffel också vill jag minnas.
Jo, det är säkert därför dom valt det feta röret. Men jag tycker den ser lite konstig ut från sidan med tre olika rördimensioner.

Man kan ju i alla fall hoppas att dom inte droppat sadelstagen som Genesis gjort på nya CdF. 😀

Ni som har gamla Secan behöver snarast uppdatera när det kommer en ny version, kommer ju vara genant att åka runt på gammalt skräp när det finns nya modeller. Sen är det nog bäst att slumpa iväg den gamla fort, ni får nog vara nöjda om ni får något betalt alls. Gäller i synnerhet om ni råkar ha en i storlek 56R...

Ni som har gamla Secan behöver snarast uppdatera när det kommer en ny version, kommer ju vara genant att åka runt på gammalt skräp när det finns nya modeller. Sen är det nog bäst att slumpa iväg den gamla fort, ni får nog vara nöjda om ni får något betalt alls. Gäller i synnerhet om ni råkar ha en i storlek 56R...
T, Orwar. 56T!
- färgen spelar ingen roll.

Det ser ut som secan får möjlighet till intern dragning för bromsslangen. Fästen för utanpåliggande verkar vara kvar.

Burnt orange är väl en gammal färg? Strael och Secan har väl funnits i den?
Plum och Desert är ju carry over, blå låter inte så kul heller :(

Jag såg att de är rätt aktiva på instagram så jag stillade min nyfikenhet genom att fråga. 😀

Då har de ett litet hål på kedjestaget för något annat.

Kollade igenom lite snabbt och den största ändringen verkar vara att geometrin har blivit mera "modern" med flackare gaffelvinkel

Det är ju en 0.5 förändring, så inte så konstigt att det mest är förfining. Men de nya kedjestagen lär ju göra skillnad.
Mellan 0.5 och 1 grads skillnad, inte jättemycket kanske men klart märkbart, jag har själv en cykel med 71 grader och en med 72 och det är stor skillnad tycker jag. Tog tillbaka kortare styrstam, läste fel.

Mellan 0.5 och 1 grads skillnad, inte jättemycket kanske men klart märkbart, jag har själv en cykel med 71 grader och en med 72 och det är stor skillnad tycker jag. Tog tillbaka kortare styrstam, läste fel.

Nej alltså jag menade egentligen från 2.5 till 3.0, dvs. typ en facelift på ramen. Men ja gradtalet är också liknande😂

Trevligt att de skriver vilka rör de använder
Men trist att de inte varierade rördimensionerna med strl (mer),
de avgörande rören varierar ju uppemot 20% i längd.

jag har själv en cykel med 71 grader och en med 72 och det är stor skillnad tycker jag.
Det är troligen mer än endast 1º skillnad i vinkel som skiljer mellan de cyklarna.
Mätningar på ramar, även många av de handbyggda, har visat att i praktiken kan vinklar variera 0,5-1º mellan exemplar.

Men trist att de inte varierade rördimensionerna med strl (mer),
de avgörande rören varierar ju uppemot 20% i längd.

Det är troligen mer än endast 1º skillnad i vinkel som skiljer mellan de cyklarna.
Mätningar på ramar, även många av de handbyggda, har visat att i praktiken kan vinklar variera 0,5-1º mellan exemplar.
Skulle vara kul att veta vilken ramstorlek som är ursprunget till designen. 56cm?

Verkar vara väldigt små skillnader och säkert lite förbättringar här och där, men estetiskt föredrar jag nog dom gamla sadelstagen som inte var böjda och tillplattade.

Är det inte ganska bra att de ändrar ytterst lite på en redan bra cykel då? Känns spontant som längtan efter uppdateringar kommer från andra branscher där det hetsas om större, snabbare, mindre, hit-och-dit hela tiden, men för en så analog produkt som en bockstyrecykel finns det inte så mycket att göra givet att produkten redan är extremt välutvecklad tänker jag.

Bra och genomtänkt design, bra materialval och vettiga komponentmöjligheter så är man hemma. Man var ju egentligen redan hemma på 70-80-talet bortsett från flimsig styrning, för lite däck och dåliga bromsar.

Om man längtade efter invändig dragning av broms och annat tittar man nog på fel tillverkare.😛

Den stora nyheten, enligt mig, är att det nu går att montera ett rack på gaffeln. Upp till åtta kilo ska den klara av.

Edit: och en bild.
IMG_4968.jpeg

Senast ändrad:
Är det inte ganska bra att de ändrar ytterst lite på en redan bra cykel då? Känns spontant som längtan efter uppdateringar kommer från andra branscher där det hetsas om större, snabbare, mindre, hit-och-dit hela tiden, men för en så analog produkt som en bockstyrecykel finns det inte så mycket att göra givet att produkten redan är extremt välutvecklad tänker jag.

Bra och genomtänkt design, bra materialval och vettiga komponentmöjligheter så är man hemma. Man var ju egentligen redan hemma på 70-80-talet bortsett från flimsig styrning, för lite däck och dåliga bromsar.

Om man längtade efter invändig dragning av broms och annat tittar man nog på fel tillverkare.😛

Håller helt med! Tycker allt verkar vara vettiga förändringar men vet inte om geoförändringen är till fördel för mig som skulle ha den som året runt landsväg + gravel med övervikt åt väghållet. Känns som den kom snäppet närmare Faran nu men så klart nyanser.

Jag behöver ingen ny hoj men ändå sitter jag och "provspecar" och funderar. 56R, Plum, di2, kan dom bygga med en SON28 istf DL, ska man cykla den till Göteborg för att sätta på skärmar/lampor?
Jag försöker att förtränga detta, hjälp!

Jag behöver ingen ny hoj men ändå sitter jag och "provspecar" och funderar. 56R, Plum, di2, kan dom bygga med en SON28 istf DL, ska man cykla den till Göteborg för att sätta på skärmar/lampor?
Det där beskriver min missbruksproblematik precis, bortsett från di2 och från att jag inte behöver cykla till Göteborg eftersom jag redan bor där. Sitter också och klickar och planerar något som jag absolut inte behöver.

Anders skickar, så du behöver inte ta dig till Göteborg, om du nu absolut inte vill. Montera skärmar och lampor klarar man ju på en dag.

Tillbaka
Topp