Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har sett många fina avsnitt, men brist på allmänrätt så är det väldigt mycket staket ocksåÄr det gravel heaven?
Efter lite letande får vi även denna natt sova inomhus. Men lyxigaste "utenatten" hittills. En resorbotten i perfekt skick stod lutad mot en vägg. Visa bilaga 783345
Det var det sunkigaste stället hittills. Ska vi bli riktigt sjuka i något fågelrelaterat är det nu.Sängar, sicken lyx. Och ett rum så brett att ni kommer att gå vilse!
Hoppas att era magar har hämtat sig!
På bildgåtan svarar vi a) är sportgrus, b) är resultatet av ett lärlingsarbete cirka 400 e.Kr. och c) är sportgrus som ser grövre ut på grund av ansamlande dimma.Vi valde en nästan 2mil kortare väg med vad som såg ut som sportgrus
Visa bilaga 783206
Men vi hade fel..
Visa bilaga 783208
Lägg till dimma och regn på det
Visa bilaga 783209
Dagen har varit röv rakt igenom..
Vi började med att kasta oss in backen mot Campero Imperatore. Där uppe skulle vi justera kläderna innan nedförsbacken. Faan va najs med utförslöpa! När vi kommer ned till foodtrucken, typ 6km av 7-10% så säger Rasmus att min sadelväska är öppen.
Ridå.
Har du dina halvlätta hjul så smäller det väl bara till?Nu sitter vi i Bologna och käkar lunch och slås av arkitekturen.
Blev drygt 1600hm på 2 knäppor första 40km. Det sved. Nu är det platt resten av dagen vi ymtar sikte på Gardasjön
Har du dina halvlätta hjul så smäller det väl bara till?![]()
Som 7 gels210 gram kolhydrater. Knappt två timmars rekommenderat intag?
Vad är det för bivybags?Visa bilaga 783761
Bilder gjorde solnedgången över Garda ingen rättvisa. Att äntligen få lite flyt i cyklingen. Att äntligen nå dagsmålet och få campa vid sjön.
Visa bilaga 783763
I restaurangen på campingen står en kvinna och sjunger covers, hon har asdåligt uttal men har en grym inlevelse. Min "runnershigh" är total
Vad är det för bivybags?
www.gramxpert.eu
Fram till 1919 Südtirol, en del av dåvarande Österrike. När jag var där för ett par decennier sedan var förstaspråket för de jag talade med Ladin, andraspråk tyska och först tredjespråk italienskaNorr om Bolzano. Helt plötsligt pratar alla tyska, landskapet skriker Tyrol och jag fattar ingenting. Jag är ju fortfarande en bra bit från gränsen..
Men det är ju väldigt vackert. Har cyklat längs floden från Trento. En snabbkoll på maps så verkar smältvattnet bytt namn ett par gånger längs vägen. Vår första tanke var att hålla väster från Bolzano och köra över Ötztal för att hylla Ötzi. Men våra ben vek sig när vi jämförde höjdprofiler. Ötzi ska fan vara glad över att bli skjuten än att behöva ta sig 2400möh
Fram till 1919 Südtirol, en del av dåvarande Österrike. När jag var där för ett par decennier sedan var förstaspråket för de jag talade med Ladin, andraspråk tyska och först tredjespråk italienska
Nje. Engelska är inte ett officiellt språk i Göteborg, Tyska är det däremot i Südtirol. Majoritetsspråket dessutom. Om man vill vara sån så är det väl snarare de italienska namnen på många av orterna i området man kan ifrågasätta då de införts långt senare"heter".
På tyska heter den så. Det är lite som att säga att Göteborg heter Gothenburg.
Jag har ingen förstahandskunskap men Wikipedia säger
Vi försöker undvika det, kan låta konstigt mtp märket av cykelnOch de fortsätter med:
Tips om du verkligen vill ha fågelbajs-upplevelsen:
Vill du ha en rolig sovupplevelse med chans till fågelbajs, eller var du ute efter något lite mer metaforiskt? Jag kan också tipsa om fågelrika, men tryggare platser för att campa eller fota fåglar, om det är mer det du är ute efter.
- Sov under ett träd med en känd hägerkoloni (men ha regnjacka på).
- Gå inte nära häckningsområden – det kan stressa fåglarna och är ofta förbjudet.
![]()
Fast Ötzi hittades ju på 3200 möh.Norr om Bolzano. Helt plötsligt pratar alla tyska, landskapet skriker Tyrol och jag fattar ingenting. Jag är ju fortfarande en bra bit från gränsen..
Men det är ju väldigt vackert. Har cyklat längs floden från Trento. En snabbkoll på maps så verkar smältvattnet bytt namn ett par gånger längs vägen. Vår första tanke var att hålla väster från Bolzano och köra över Ötztal för att hylla Ötzi. Men våra ben vek sig när vi jämförde höjdprofiler. Ötzi ska fan vara glad över att bli skjuten än att behöva ta sig 2400möh
Fifan. Då hade han säkert tagit självmordFast Ötzi hittades ju på 3200 möh.
Grym idolbild på hjältarna!På väg norrut genom ett regnigt Europa träffar vi på hjältarna @mange (th) och Rasmus Lyshöi (tv). Allt är blött men humöret var ändå förvånansvärt gott
@lenniandrichie (i mitten) utan startnummer i år, kunde inte bestämma sig vad som ändå hade känts bäst…få cykla i skitvädret eller sätta sig i bilen!Visa bilaga 783984
Det började regna sekunden vi klev ut från hotellet i Vahrn. Hela dagen har det regnat i olika intensitet. Efter stoppet vid gränsen så blev vi båda kalla och efterföljande utförslöpa gjorde det inte bättre. Efter första lilla knäppan mot Gate 8 hittade vi en by med varm mat och vi kom överens om att torka upp på ett hotell. Nu har jag precis duschat och bastun öppnar vid 16.
Svenske Elias som fotade för Via förra året är även detta år tillbaka och han hittade oss medan vi åt. Både jag och Rasmus känner honom sen tidigare. Tillsammans med Erik så det känns riktigt skönt med lite familjära ansikten idag