Shitification, eller "Det var bättre förr"-tråden.

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
Tycker cykelindustrin drivit utvecklingen åt fel håll. I alla fall för vanliga cyklister. Många saker har blivit både sämre och dyrare & krångligare. När kommer det ett retro-mode, tillbaka till basics ?? :cool:

För egen del blir det inga nya cyklar, utan underhåll av dom jag har.
Jag kör också vidare med mina klämbromsar på racern. Jag har aldrig misslyckats med att få stopp på cykeln och de cyklar jag hyrt med skivbromsar har varit sämre och lite segare än den jag har från 2013.

Shimano 105 är väl mittensegment? Finns fortfarande som mekaniskt.

Ah, hade missat att det har kommit en 12-delat mekanisk 105! Trodde att GRX hade de enda mekaniska 12-delade reglage. Jag föredrar Ultegra, men tycker att den här 105 är snyggare. Enda jag skulle sakna är att kolfiber handtag är trevligare när det är kallt ute.

Streamingtjänster har blivit sämre. Först kostade hela paketet 79 spänn per månad. Sedan dess får man betala mer för bättre bildkvalitet, man får färre användare och de nyare filmerna är hyrfilm. Dessutom är det reklam innan filmer. Samtidigt har priset gått upp rejält.
För några år sedan betalade man 79kr i månaden för GCN+ och kunde då, utöver Touren se en jäkla massa cykel. Ska jag nu se Touren så kostar det nästan fem gånger så mycket och dessutom tvingas man till reklamavbrott. Jag får visserligen en massa annat innehåll, men jag vill bara se cykel.

”Förbajsning” får min röst. Dock är det viktigt att betoningen inte kommer på ”för”, för då blir det det man gör på morgonen om man förbajsar innan man druckit morgonkaffe så att man kan göra själva huvudbajsningen.
Jag brukar förbajsa innan cykellopp.

Jag tycker att Grant Petersen från Rivendell har en god poäng när han talar om "the carification of the bicycle". Den elektrifieras och all mekanik döljs invändigt vilket gör det svårt för normalcyklisten att serva och underhålla sin hoj.

Konsumentskyddslagstiftningen på EU-nivå skulle behöva skärpas betydligt. Som konument förväntas man lämna ifrån sig detaljerad info om allt man gör och dessutom betala för det. Därtill tar sig leverantören rätten att när som helst förvandla det man köpt till elektronikskrot.
När man ändå håller på kan man se över upphovsrätten också (var finns exempelvis skyldigheten att på rimliga villkor tillhandahålla det som skyddas..?)

Är det när man postar till sig själv att hämta upp på utlämningsställe under loppet?

Med anledning av TCR-diskussionen om att posta förnödenheter i förväg.
Tänkte att förbajsas motsats borde vara efterbajsa och efter=post. Lägg tiöl
upplägget för ”feltolkning” som du föreslår.

Är det bara jag som inte fattar motståndet mot intern vajerdragning i ramen? Harvaldrig haft några problem med att byta vajrar eller höljen på mina cykla med intern dragning.

Integrerad cockpit är jag däremot inte så förtjust i då det är betydligt svårare att resa med cykeln samt byta styrlager.

Jag har inga problem med den heller, men det är väl lite som med allt annat, att vissa tillverkare går till överdrift.
Skall vajerdragningen vara helt dold, så är det väl bättre om de väljer trådlöst, med öppen standard så man kan mixa och matcha, men inte heller det går ju för sig...

Är det bara jag som inte fattar motståndet mot intern vajerdragning i ramen? Harvaldrig haft några problem med att byta vajrar eller höljen på mina cykla med intern dragning.

Integrerad cockpit är jag däremot inte så förtjust i då det är betydligt svårare att resa med cykeln samt byta styrlager.
Så länge det finns invändiga rör i ramen så man slipper fiska efter vajer eller höljen till förbannelse så funkar det utmärkt eller kanske t o m enklare att byta på än utvändig eftersom det inte kräver något finlir alls.

Men ramar som bara är ett stort tomrum blir man snabbt trött på.. iaf som skogscyklist där höljena inte håller så länge.

Om intern vajerdragning har olika personer nog mest olika uppfattningar beroende på dels konstruktion dels mekanisk snille, kunskap och färdighet IMHO.

Det objektiva problemet är att man måste kapa och lufta en rätt dyr slang varje gång man ska ha av/på bromsarna.

Om man har fler ramar än bromsar tex.

Men ska man inte ta av eller på grejor spelar det ingen roll.....
Okej, du menar att man har flera cyklar och bara ett par bromsat, så beroende på vilken cykel man ska använda så flyttar man bromsarna mellan olika cyklar? Ja, jag gissar mig till att det inte är helt vanligt, och att den som har sådana rutiner mycket riktigt inte vill ha intern dragning, men det är ju sällan längden på bromsslangar är lika på olika typer av ramar, så är inte din problemställning väldigt teoretisk, men i praktiken en icke-fråga?

Okej, du menar att man har flera cyklar och bara ett par bromsat, så beroende på vilken cykel man ska använda så flyttar man bromsarna mellan olika cyklar? Ja, jag gissar mig till att det inte är helt vanligt, och att den som har sådana rutiner mycket riktigt inte vill ha intern dragning, men det är ju sällan längden på bromsslangar är lika på olika typer av ramar, så är inte din problemställning väldigt teoretisk, men i praktiken en icke-fråga?

Det är inte så att det är omöjligt att leva med om man absolut måste göra det värre än vad det behöver vara. Som nån tillverkare säger "external routing, because we dont hate you "

Jag var sugen på att bygga min enduro hardtail lite snabbt i maj men de bromsar som jag kunde lånat satt fast internt i en annan cykel.

Ja, jag kan ha ett par extra bromsar, eller två, liggande. Inga problem, men är det en fördel?

Det är inte så att det är omöjligt att leva med om man absolut måste göra det värre än vad det behöver vara. Som nån tillverkare säger "external routing, because we dont hate you "

Jag var sugen på att bygga min enduro hardtail lite snabbt i maj men de bromsar som jag kunde lånat satt fast internt i en annan cykel.

Ja, jag kan ha ett par extra bromsar, eller två, liggande. Inga problem, men är det en fördel?

Jag bytte komponenter mellan två ramar i helgen.
Heldraget växelhölje och allt externt utom droppervajern.

Det gick så fort. Helt underbart

Det hade väl ändå varit lite överraskande om du inte varit tvungen att korrigera längden på bromsslangarna om nu cyklarna inte var mer eller mindre identiska i geometri och konstruktion?

Det hade väl ändå varit lite överraskande om du inte varit tvungen att korrigera längden på bromsslangarna om nu cyklarna inte var mer eller mindre identiska i geometri och konstruktion?
Inte speciellt. Det funkar utmärkt att köra med lite för långa slangar. Har aldrig bemödat mig med att kapa till perfektion. Tror jag är inne på sjätte ramen nu med samma slangar.

Inte speciellt. Det funkar utmärkt att köra med lite för långa slangar. Har aldrig bemödat mig med att kapa till perfektion. Tror jag är inne på sjätte ramen nu med samma slangar.
Allting är relativt. Angående att du aldrig kapar slangar till perfektion (vad nu det innebär); så är det väl å andra sidan ganska sällan du kapar slangar öht gissar jag, eller under vilken tidsrymd gör du av med 6 ramar?

Sedan kanske det är jag som haft otur under åren då, och inte alls fått det att lira mellan olika ramar. Å andra sidan så tar det väl typ 10-15 minuter extra att anpassa en slang, klämma i en oliv och lufta en broms?
Nu ska jag i ärlighetens namn erkänna att det är innerligt länge sedan jag bytte/monterade bromsar så det kanske är mer speciallösningar och krångligare numer?

Senast ändrad:
det är lika långt mellan ok och styre på en medium cykelpro 2002 och en medium sentier 2018. Det är väl nåt med att det sitter samma människa på.

Det kan bli några bromsbyten utan att det är sci-fy.....
Jag hade ett par XT som i alla fall suttit på min nukeproof och sen marinon. Tror de satt en stund på cyclepro också. Sen köpte jag en MB31 till flickan som sa att den var för stor så jag satte på riggen från marinon för att kunna använda den. En vecka senare var den inte för stor så av med grejorna igen och på med hennes (fint ska det va). Några år senare sitter de på en annan mb31.

Det är sällan jag behövt byta till längre slang. Minns bara när jag bytte flickans från 26'' junior. Sen blir den ju tyvärr kortare och kortare varje gång den ska dras internt.

Om detta är ens i närheten av korrekt skulle jag säga att det var bättre förr (fast kanske inte för mycket förr).

Någon statistik över hur duschandet efter idrotten har utvecklats över tid finns inte, men på Johan Skytteskolan uppskattar man att bara var femte elev duschar numera.

Lisa Svärling menar att eleverna kan bli mindre benägna att anstränga sig på lektionen om de tillåts delta i vardagskläder.

Har inget minne av att någon dök upp i vardagskläder för att delta i en idrottslektion. Kan påminna mig något tillfälle då någon lät bli att duscha men då var det för at personen skulle gå/cykla iväg till en träning utanför skolan.

(Ny innebörd av shitification?)

Om detta är ens i närheten av korrekt skulle jag säga att det var bättre förr (fast kanske inte för mycket förr).

Någon statistik över hur duschandet efter idrotten har utvecklats över tid finns inte, men på Johan Skytteskolan uppskattar man att bara var femte elev duschar numera.

Lisa Svärling menar att eleverna kan bli mindre benägna att anstränga sig på lektionen om de tillåts delta i vardagskläder.

Har inget minne av att någon dök upp i vardagskläder för att delta i en idrottslektion. Kan påminna mig något tillfälle då någon lät bli att duscha men då var det för at personen skulle gå/cykla iväg till en träning utanför skolan.

(Ny innebörd av shitification?)
Stor risk att bli filmad/fotad och upplagd på nätet nu mera så jag kan delvis förstå utvecklingen.

Håller egentligen med om att det var bättre förr (eller snarare att det är sämre nu), men:

På högstadiet hade vi några tjejer som brukade dyka upp oombytta, säga att dom var förkylda och ville "gå en promenad" vilket var praxis att man fick göra istället för gympan om man var förkyld. Sen gick dom till rökrutan. Så gjorde dom i tre år.

Håller egentligen med om att det var bättre förr (eller snarare att det är sämre nu), men:

På högstadiet hade vi några tjejer som brukade dyka upp oombytta, säga att dom var förkylda och ville "gå en promenad" vilket var praxis att man fick göra istället för gympan om man var förkyld. Sen gick dom till rökrutan. Så gjorde dom i tre år.
Oj, jag visste att rökning inte är bra men att det kan ge treårsförkylningar var nytt för mig.

Nja ... För i tiden var det en stor risk att idrottsläraren skulle går genom klädrummet för att "kontrollera", framförallt i klädrummet av flickorna när de duschade.
Att det fanns saker som kan ha varit sämre förr motsäger inte att ”vissa saker var bättre förr”.

Att det fanns saker som kan ha varit sämre förr motsäger inte att ”vissa saker var bättre förr”.

Med nu diskuterar vi här dusch efter idrott. Du menar att det var bättre för när läraren tittade på duschande flickorna efter varje lektion jämfört med risken att blir filmad en gång?

Nej. Hur kan du tro det?

Jag förstår inte vad som var bättre för då. Kanske menar du att det inte fanns mobiltelefon som man kunde filma med i klädrummet. Men det gjorde det ännu enklare för läraren att komma in i klädrummet onödigt.

Sen har jag haft (om tur bara) ett år av könsuppdelad idrott. Flickorna hoppade hand i hand över bänkarna och fick ingen riktig idrott. Pojkarna blev ordnat på längd i början av varje lektion (jag var en av de kortaste). Och vid nästan varje match turades de två bästa pojkarna om att välja ett barn (jag valdes alltid näst-sist). När det gäller idrott är nästan allt bättre nuförtiden, min son tycker om det.

Med nu diskuterar vi här dusch efter idrott. Du menar att det var bättre för när läraren tittade på duschande flickorna efter varje lektion jämfört med risken att blir filmad en gång?
Det finns väl inget som säger att det tidigare skulle ha minskat eller?

Hursomhelst känns det som om den här tråden lider av svår ymmv.
Varje persons personliga upplevelse är inte lika med hur det var när hen gick i skolan.
Vi hade varken tjuvtittande gubbar eller att de bästa fick välja lag. Jag ogillade idrott ändå.

Omklädningsrummet var vidriga förr och har nu ytterligare möjlighet att bli än vidrigare. Ofattbart att vi inte kommit längre och i andra änden av situationen förstår man inte varför fler inte vill vara med.

Tillbaka
Topp