Shitification, eller "Det var bättre förr"-tråden.

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 74249

Guest
Jag hjälpte en kompis att byta vevlager och insåg att jag hjälpte samma kompis att byta vevlager för bara ett drygt år sedan. I samma veva cyklade jag en sväng på min gamla crescent med ett 45 år gammalt fullt fungerande vevlager.

Fyll gärna på med saker som ni tycker blivit sämre under åren eller där man får mindre till dyrare pris.

Det var bättre förr!

PRO-Vibe-Evo-handlebar_fully-integrated-1-piece-aero-carbon-road-bike-barstem-cockpit_blue-15...webp

Jag kommer ALDRIG köpa en cykel med helt integrerad kabelgenomförning. Specialbeställer hellre från någon obskyr ramtillverkare än stödjer en utveckling som gör cykeln så sjukt mycket krångligare att serva.

Senast ändrad:
Visa bilaga 783797
Jag kommer ALDRIG köpa en cykel med helt integrerad kabelgenomförning. Specialbeställer hellre från någon obskyr ramtillverkare än stödjer en utveckling om gör cykeln så sjukt mycket krångligare att serva.
Idag är det ett härke, men en tanke: hur stökigt kommer det bli framöver, med kommande cyklar om 5-10 år? Hydrauliska bromsar och trådfria elektriska växlar är då standard, kommer då inte behovet av att dra om något vara väldigt lågt? Det som sitter i från leverans kan sitta där orört i många år, om de ens någonsin behöver bytas under cykelns livslängd. 🤔

Idag är det ett härke, men en tanke: hur stökigt kommer det bli framöver, med kommande cyklar om 5-10 år? Hydrauliska bromsar och trådfria elektriska växlar är då standard, kommer då inte behovet av att dra om något vara väldigt lågt? Det som sitter i från leverans kan sitta där orört i många år, om de ens någonsin behöver bytas under cykelns livslängd. 🤔

Största problem är när cykeln är ny: jag vill ofta har en annan stamlängd eller styrbredde. Då måste man inte bara koppla bort slang och lufta efteråt men behöver man också hitta en passande stam/styre som kan vara svår och dyr. Dessutom kan man ofta inte slamma stammen.

Sen kan man behöva byta styrlager.

Sämsta tycker jag är att man gick från ett fåtal standarder till 1 miljon. Förr i tiden kunde man mixa mellan cyklarna och det var enkelt att kitta upp cykeln med begagnade delar.

Nuförtiden. Aha, jag behöver alltså hitta ett par extra thick through axle evo wide hookless mocrospline boost 2 unsymmetric hub hjul för att de ska passa min cykel.

Sämsta tycker jag är att man gick från ett fåtal standarder till 1 miljon. Förr i tiden kunde man mixa mellan cyklarna och det var enkelt att kitta upp cykeln med begagnade delar.

Nuförtiden. Aha, jag behöver alltså hitta ett par extra thick through axle evo wide hookless mocrospline boost 2 unsymmetric hub hjul för att de ska passa min cykel.
Det är ju ändå ett litet antal tillverkare som står för en stor del av det kaoset, har man lite koll när man letar ny cykel håller sig det allra mesta inom ett fåtal rätt vanliga standarder.

Men som ny in måste det vara ett helvete…

Sant, men i "det-var-bättre-förr-anda" är ju elväxlar från början borträknade :)

Med helintegrerat blir ju också minsta geojustering ohemult dyr - alla vinklar är fasta från fabrik, och kan omöjligen passa alla.

Med det sagt cyklar jag på en Stooge, som bara finns i två storlekar...

Nja, för hade man (också) många olika hjulstandard som skiljde sig några mm. Och Shimano och Campagnolo var också inkompatibelt i precis allt.

Om man inte köper för exotiska saker kan man blanda mycket. Jag flyter t.ex. stam mellan mtb ock räser och har (reserv)bromsskivor som också passar på både. Det är faktiskt bättre än för.

Största problem är när cykeln är ny: jag vill ofta har en annan stamlängd eller styrbredde. Då måste man inte bara koppla bort slang och lufta efteråt men behöver man också hitta en passande stam/styre som kan vara svår och dyr. Dessutom kan man ofta inte slamma stammen.

Sen kan man behöva byta styrlager.
Bra poänger.

Det är ju ändå ett litet antal tillverkare som står för en stor del av det kaoset, har man lite koll när man letar ny cykel håller sig det allra mesta inom ett fåtal rätt vanliga standarder.

Men som ny in måste det vara ett helvete…

Ex integrerade styren. Hade siktat in mig på en canyon aeroad men när jag insåg att det kostar 4700:- att i efterhand byta till annan styrstamslängd (=nytt styre) svalnade intresset. Förr i tiden var det betydligt enklare och billigare att laborera med cyklarna.

Senast ändrad:
Ex integrerade styren. Hade siktat in mig på en canyon aeroad men när jag insåg att det kostar 4700:- att i efterhand byta till annan styrstamslängd svalnade intresset. Förr i tiden var det betydligt enklare och billigare att laborera med cyklarna.
Det finns ju faktiskt hundratals märken att välja på som inte har valt inlåsningseffekt som affärsmodell. Men tittar man enögd på de 5-10 märken som man ”måste” köpa enligt förhärskande Happystandard blir det ju svårt.
Plocka ihop en cykel utifrån en ram är ju skitlätt.
Och fortfarande funkar både fälgbromsar och 2X10 vx för de absolut flesta landsvägscyklister.
Sen vad som var ”förr” är naturligtvis en definitionsfråga.

Med helintegrerat blir ju också minsta geojustering ohemult dyr - alla vinklar är fasta från fabrik, och kan omöjligen passa alla.
Jag kommer aldrig köpa helintegrerat styre. Stort nerköp även alla dessa modellspecifika tjusiga styrstammar som inte går att invertera. Enkel justering av sittställning är av hävd en av räserns mest påtagliga och användbara attribut. Över tid även en av de egenskaper som ofta kringskärs och motarbetas av branschen.

Jag ogillar att man aldrig fått välja sadel när nan köper en ny hoj. Det har alltid suttit på någon smal hopplös Fizik-sadel.

Jag ogillar att man aldrig fått välja sadel när nan köper en ny hoj. Det har alltid suttit på någon smal hopplös Fizik-sadel.

Då tar du av den sadeln och lägger in en låda. Sätter på din favorit och cyklar. När cykeln säljs sätter du på den där helt ny skräpsadeln igen (samt ny styrlinda) och nya ägaren imponeras över hur välbehållen cykeln är efter alla år. Detta är ingen riktigt problem att vara upprörd över.

Då tar du av den sadeln och lägger in en låda. Sätter på din favorit och cyklar. När cykeln säljs sätter du på den där helt ny skräpsadeln igen (samt ny styrlinda) och nya ägaren imponeras över hur välbehållen cykeln är efter alla år. Detta är ingen riktigt problem att vara upprörd över.
Har faktiskt gjort exakt så ett par gånger.

Finare hojar kanske borde säljas utan sadel? Medföljande sadel hamnar ju alltid i lådan. Ärligt talat. Tror vi skulle kunna skicka 20 tusen räsersadlar till Ukraina på några månader, bara nån här kunde ställa upp med det administrativa?

Senast ändrad:
Jag fick inte en sån där smal Fizik-sadel när jag köpte min senaste cykel. Sadlar jag trivts med alla år jag cyklat..skit är vad det är.

Finare hojar kanske borde säljas utan sadel? Medföljande sadel hamnar ju alltid i lådan. Ärligt talat. Tror vi skulle kunna skicka 20 tusen räsersadlar till Ukraina på några månader, bara nån här kunde ställa upp med det administrativa?
Det märkliga är att trots att angett mönster är det jag följt, så innehåller min sadel-låda i garaget fler sadlar än antalet cyklar jag kan minnas att jag köpt. Jag tror att OEM-sadlar förökar sig om dom får ligga länge tillsammans.

Tror nog att cykelindustrin har skjutit sig lite i foten, enligt ovan. Många behåller nog en äldre och enklare och väl fungerande hoj, istället för att köpa en ny, dyr, komplicerad sak med konstiga standarder och som inte går att mekka med. Prestandamässigt är det väl ingen skillnad.

Alltid behållit sadeln, märker ingen skillnad.

Ex integrerade styren. Hade siktat in mig på en canyon aeroad men när jag insåg att det kostar 4700:- att i efterhand byta till annan styrstamslängd (=nytt styre) svalnade intresset. Förr i tiden var det betydligt enklare och billigare att laborera med cyklarna.
Canyon har dock börjat med att man kan välja cockpit vid köp nu. Inte på alla modeller förstås, men det är kanske en början?

Canyon har dock börjat med att man kan välja cockpit vid köp nu. Inte på alla modeller förstås, men det är kanske en början?

Antar att det bara är på mtb, eller? Flera tillverkare get nu val eller har bytt tillbaka på mtb. På lvgcyklar har jag inte sett det.

Kul trådidé, men efter att ha funderat hela dagen kommer jag faktiskt inte på något som verkligen var bättre förr. Tro mig, jag ogillar integrerade cockpitlösningar av hela mitt hjärta (för mins behov, för tävlande elit är de kanon), men grejen är ju att jag idag faktiskt kan välja med plånboken och köpa något som passar mina behov. Urvalet är snudd på oändligt så det finns nåt för snudd på alla böjelser :)

Kul trådidé, men efter att ha funderat hela dagen kommer jag faktiskt inte på något som verkligen var bättre förr. Tro mig, jag ogillar integrerade cockpitlösningar av hela mitt hjärta (för mins behov, för tävlande elit är de kanon), men grejen är ju att jag idag faktiskt kan välja med plånboken och köpa något som passar mina behov. Urvalet är snudd på oändligt så det finns nåt för snudd på alla böjelser :)

För mig gäller väl samma. Jag tycker inte om 12-delat med pizzadrev på MTB, men när man bygger själv kan man välja något annat och vid sista MTB-köpet sålde jag 12-delade drivlinan och köpte en 11-delade. Sen skulle jag gärna har helt extern dragning på mtb, som är svårt att hitta nuförtiden. Men på min egen cykel är det ingen stor nackdel. Till sonen, som kör hårdare, hittade jag en bra FS ram med extern dragning.

Enda jag kan komma på som är skit är att det inte längre finns lvggrupper utan elektroniska växlar i mittensegmentet.

Cyklister var trevligare förr. Jag tror förfallet började när jag blev cyklist. Osäker på sambandet.

Beställde förövrigt en annan stam till min nya lvg-cykel igår, för att justera geometrin. Stammen kostade runt 800 kr (varken billigt eller dyrt, men en bra och lätt stam). Det är troligen ett antal tusenlappar mindre än om jag hade köpt en cykel med fullt integrerad cockpit, med ett sådant där fälgkorsliknande styre av karbång.

Senast ändrad:
Är det bara jag som inte fattar motståndet mot intern vajerdragning i ramen? Harvaldrig haft några problem med att byta vajrar eller höljen på mina cykla med intern dragning.

Integrerad cockpit är jag däremot inte så förtjust i då det är betydligt svårare att resa med cykeln samt byta styrlager.

Tog ett gött steg tillbaka när jag köpte min Evil Offering ram, den är från 2019. Bara droppen är intern dragning på. Gött.

En Räcer från 1995 och en från 2025 är väl lika snabba och lika bra uppför Stelvio ??

Streamingtjänster har blivit sämre. Först kostade hela paketet 79 spänn per månad. Sedan dess får man betala mer för bättre bildkvalitet, man får färre användare och de nyare filmerna är hyrfilm. Dessutom är det reklam innan filmer. Samtidigt har priset gått upp rejält.

Tycker cykelindustrin drivit utvecklingen åt fel håll. I alla fall för vanliga cyklister. Många saker har blivit både sämre och dyrare & krångligare. När kommer det ett retro-mode, tillbaka till basics ?? :cool:

För egen del blir det inga nya cyklar, utan underhåll av dom jag har.

Tillbaka
Topp