Storuman Gravel XL 2026: Gruslopp 45 mil (eller 2 x 22 mil)

atorger

Aktiv medlem
social-media-img-xl-2025.jpg

Det är en månad sedan första upplagan avslutades, och har sen dess utvärderat och filat lite på konceptet, och har nu gjort en smygrelease av nästa års hemsida för loppet: https://storumangravel.se/xl/

Som vanligt med ideella föreningar i farten så är vet man aldrig 100% hur det blir så här långt i förväg, men skulle säga att det till 90% sannolikhet kommer bli som det står nu. Anmälan väntas öppna om knappt sex månader, 1:a mars 2025.

Förändringar från 2024:
  • Max deltagarantal ökas från 25 till 45 stycken (hänger på att vi får tillstånd från Länsstyrelsen, ansökan skickas nog in januari/februari. Jag tror det inte kommer vara problem, men det är alltid lite läskigt första året man söker. Den svåraste biten, skriftliga medgivanden från alla de 22 enskilda parterna längs banan, fixade vi redan i år och de räcker till 2030.)
  • Det kommer finnas en evakueringsbil för skjuts till akuten för lättare skador (typ brutet nyckelben), svåra skador alltid 112.
  • Reglerna är förtydligade och lägger mer fokus på självförsörjning, men medhjälpare får fortfarande finnas på banan för att hjälpa till vid problem (haverier) och heja på, för ökad trygghet och trivsel på banan. Från i år vet vi att ungefär hälften av deltagarna har anhöriga på standby.
  • Spårsändare till alla deltagare (alla fick även i år, men det var inte planerat så från början), och tidtagningen tas i första hand från spårsändarna, endast från deltagarens inspelade spår vid problem (vi hade problem med 1 av 24 spårsändare i år, 100% tillförlitlighet kan helt enkelt inte garanteras)
  • Prishöjning från 500 kr till 600 kr.
Det mesta är dock sig likt, samma bansträckning, man kan jämföra sig med resultaten från i år. Förutom evakueringsbilen (som förhoppningsvis inte ska behöva tillkallas) har vi ingen mer service än innan, och det är för att vi inte mäktar med. Att höja priset rejält och på så vis få medel till att betala funktionärer innebär fortfarande en ganska kraftigt ökad arbetsinsats för nuvarande funktionärstrupp så vi måste hålla det lättviktigt, men känner också att det är rätt typ av lopp för att göra det. Vi har ändå höjt priset med en hundring, tillstånd kostar lite extra och gamla priset var tänkt med att deltagarna var för sig skaffar egen försäkring men i slutänden löste vi en gruppförsäkring, vilket vi kommer göra framgent också. Jag tror man hade kunnat höja priset betydligt mer med tanke på vad såna här lopp brukar kosta trots begränsad service, men vår förening är ideell och dess syfte är att få folk att komma och motionera i Storuman med omnejd, så vi ska inte ta ut en hög avgift bara för att vi kanske kan.

Olycksfallsförsäkringen har en trappstegsgräns vid 50 personer (deltagare + funktionärer) det är en anledning till att vi satt just 45, och en annan anledning är att med ambitionen att ha spårsändare till alla, som kostar ca 1000 kr styck att köpa in, vill man inte satsa för hårt och inte fylla platserna, då de måste betalas av över ett par år. Vi har 25 spårsändare nu. Kinasändare från amazon är inte den mest pålitliga leverantörskanalen så en osäkerhet är om vi lyckas få tag på samma typ av sändare igen. De är inte fantastiska, men väldigt bra pris för 4G och vi börjar ha koll på vilka quirks de har så vill gärna fortsätta med samma typ.

Det är lite speciellt med så här långa lopp, det finns ett stort intresse men i en väldigt liten grupp, så även om det var enkelt fylla 25 platser i år (tog 6 dagar) är det inte garanterat att det är enkelt att fylla 45. Vi får se när anmälan öppnar. Är man sugen bör man vara beredd när anmälan öppnar för säkerhets skull.

Vi kör även nästa år samma helg som vårt vanliga motionslopp, det var ändå rätt många som kom med anhöriga/kompisar där de körde det vanliga loppet.

Förändringar i webbsidan:
  • Nya fräscha bilder från banan.
  • Omstrukturering av sidan för att göra informationen förhoppningsvis liiiite mindre jobbig att ta till sig. Regelavsnittet är helt omskrivet (nästan exakt samma regler som innan, bara formulerade annorlunda). Lagt till avsnitt om mörkercykling och lite annat smått och gott efter återkoppling vi fått och saker vi lärt oss från årets upplaga.

En liten bakom-kulisserna-uppdatering så folk inte glömmer bort att loppet finns och körs även 2025 🙂.

Vi har beställt 20 st spårsändare till så det ska finnas till alla 45. Problem med leveranserna dock, beställde i november och hittills har vi bara fått 10 st (i flera omgångar), men jag är inte orolig än, det är ju ett halvår kvar.

Förhandlat med några byaföreningar, så det kommer finnas nöd-tak-över-huvudet på strategiska platser, i ideala fall ska de inte användas alls, men om det blir dåligt väder och någon inte har tillräcklig utrustning trots allt vårt tjat så kan man komma sig in under tak på några platser.

Svea bank som köpte Payson för några år sedan är inte så seriösa, 9:e januari fick vi ett meddelande utan förvarning om att "någon gång under 2025" kommer Payson stängas ned. Vår förening har sedan 2020 använt Payson för att ta in anmälningsavgifter mars-augusti. Frågade Svea om exakt datum och hoppades på något efter augusti, men de kunde inte säga, det kan vara redan nu i januari, fast mer troligt mitt under vår anmälningsperiod. Letar nu efter ny tjänst, det kommer inte bli Sveas egna "Svea Checkout" kan jag säga...

Vi har inte skickat in ansökan till Länsstyrelsen än, det blir nog i februari. Tror inte det blir några problem då vi har medgivanden klart från alla väghållare/markägare, men det är första gången för det här loppet så lite nervöst är det förstås.

Vi planerar att öppna anmälan 1:a mars, så om man tänkt köra loppet bör man sätta en notis i kalendern, och därav detta inlägg ett par veckor i förväg. Platserna tog slut första veckan förra året.

I år har vi ökat från 25 till 45 platser så de kanske räcker längre stund, vi får se. Vore snopet om de inte fylls. Det blir spännande att se. Mycket stort intresse i mycket liten grupp = svårt att förutsäga.

Det var inte enkelt hitta ny ehandelsleverantör efter nedläggning av Payson kan jag säga, är man liten ideell förening med inte mer än 60.000 kr omsättning per år så är man inte så attraktiv kund hos ehandelsleverantörerna, väldigt få accepterar ens den typen av kund. Vi har till slut fått ett konto hos Nets och jag håller på integrera nu, måste emellertid också skaffa Swish separat med banken (Payson hade Swish integrerat i själva tjänsten) så lite mer kvar att rådda, men jag tror jag hinner till 1:a mars. Det är inte så mycket jobb, men processerna med banker och ehandel när de ska försäkra sig om att man inte tvättar pengar eller sysslar med dropshipping av droger kan vara ganska långdragen.

Och sist en inspirationsbild, från sista målgång förra året. Hoppas det kommer någon från happyride!

7B6A0175.webp

måste emellertid också skaffa Swish separat med banken (Payson hade Swish integrerat i själva tjänsten) så lite mer kvar att rådda
Ja den glädjen var ju kortvarig. Stressad idiot gör dumma köp, var på banken och skaffade Swish till föreningen igår, ska idag tillbaka till banken och böna och be att de river avtalet utan att ta betalt. Lång historia kort: Swish är en dålig affär för små föreningar, man bör ha minst 100 kkr in på swishkontot per år innan det blir rimlig kostnad. Det har inte vi.

Lång historia lång: ett problem är att om man ska ha Swish i en webbhandel så måste man ha kontot "Swish Handel", "Swish Företag" duger inte, för det går inte koppla ihop med webbhandeln. Och det kostar betydligt mer. 85 kr/mån som det kostar på vår bank kanske inte låter mycket i dagens allt-är-prenumerationer-värld, men om man tar in max typ 40 kkr per år på Swish som vi gör så motsvarar fasta kostnaden 2,5%. Till det tillkommer transaktionsavgift 1,75 kr, samt ehandelleverantörens avgift som är 1 kr plus 1,3%. Summa summarum kostar det ungefär 18 kr per anmälningsavgift. Det är dyrt, och vi som strävar efter att hålla låga priser ska inte kasta bort pengar på onödiga avgifter.

Visa+Mastercard kostar oss effektivt ca 9 kr per anmälningsavgift, det får man säga är helt ok. Vill man ha billigare än det med vår lilla omsättning får man be folk betala in på bankgiro eller simpel-swish-helt-utan-integration, men då ska man hålla på och rådda startlistor manuellt, inte kul.

Kör man en helhetslösning som mittlopp.se (vilket jag för övrigt rekommenderar till såna som oss, att vi integrerar själva beror på att jag tyckte det var kul för fem år sedan, och att Payson med 0 kr månadsavgift fanns då) kostar det oss i snitt 16 kr per anmälningsavgift. (Vår snittanmälningsavgift till våra olika lopp är ungefär 300 kr, XL är det dyraste loppet med 600 kr.)

Det känns förstås fullständigt idiotiskt att betala mer än vad en helhetslösning kostar när man gjort all integration själv, så vi får helt enkelt släppa Swish och tvinga folk köpa med betalkort, vilket är synd då 85% av alla betalade med Swish förra året. Jag tror (hoppas) inte vi kommer tappa deltagare på betalkortsbetalning dock, det gick bra första åren, för numera-nedlagda-Payson hade Swish som alternativ bara de sista få åren. Då ingick Swish helt och hållet i Payson så då var det inte en extra kostnad för oss. Problemet med alla ehandelslösningar man kan köpa till rimligt pris som liten förening idag är att de kräver att man utöver dem också har ett sådant Swish Handel-konto, så det blir dubbla mellanhänder och således dubbla avgifter => svindyrt.

signal-2025-02-17-211849.webp

Tjo, äntligen 20 sändare till, så nu har vi 45 totalt, en för varje deltagare. Beställde som sagt redan i november, men först nu har säljaren lyckats få fram alla. Hade hoppats att jag bara skulle få nytillverkade sändare med den lite mer pålitliga hårdvaran, men har fått en hejvild blandning av gamla och nya. Så är det när man köper så billiga kinagrejer som möjligt. Nåja, vi testade ju den här typen förra året och även de gamla fungerade tillräckligt väl, även om de har en tendens att starta om när radioförhållandena blir besvärliga. Man tappar 1-2 minuter av positionsuppdateringar då, men det går leva med. Ska nu bara plocka ut de onödiga magneterna ur varje sändare (de är designade för att sättas fast på plåten på ett fordon) och numrera dem med min usla gravörhandstil. (Hoppas att det inte är sprängdeg i någon av dem, orkar inte kolla.)

Integrerat färdigt anmälningssidan med vårt Nets-konto nu, så ska inte vara några problem att öppna anmälan i tid 1:a mars. Som nämnts tidigare, intresserade bör vara beredda, platserna försvann snabbt förra året.

Förhoppningsvis går ansökan till Länsstyrelsen iväg i veckan. Den är färdigskriven sedan länge, men väntar på ett inskannat medgivande för en av alla vägstumparna. Det har hamnat på avvägar i samband med en flytt, men kartongen med alla pärmar är enligt uppgift hittad, så det finns hopp.

signal-2025-02-25-070323_002.webp

Tada! Numrerade, laddade med SIM-kort, konfigurerade och klara.

Ansökan till Länsstyrelsen har gått iväg nu också. Priset har visst höjts till i år, det hade jag missat. Kostar numera 3300 kr att göra en ansökan (var 2900 kr tidigare). Ansökan är 35 sidor lång (nästan allt är kartor och medgivanden från alla väghållare) så det blir ändå rätt bra valuta för pengarna 🙂. Nu är det bara att hålla tummarna.

Förutom spårsändarna är det ändå ett billigt lopp för föreningen eftersom det är självförsörjda deltagare. 3300 kr ansökan, 755 kr gruppförsäkring (imponerande billig, blir jobbigt om Folksam lägger ned den produkten), 3000 kr hyra nödlokaler (vilket vi inte prispressat, vill ge tillbaka lite till föreningarna på vischan). Funktionärandet, rekognosering med bil och eventuell evakuering står privatpersoner själva för än så länge. Behöver vi hyra in (halv)proffs där kommer det bli mycket dyrare förstås. Sen har föreningen en del fasta kostnader som tycks bli högre för varje år, bankavgifter, försäkring, ehandelskonto mm, och då vi bara arrangerar två lopp så måste ju de två bära allt det, så typ 2000 kr per lopp. Då landar vi på ca 9000 kr plus spårsändare. Hur mycket spårsändarna kostar beror på hur många år man orkar driva loppet (och folk fortfarande kommer), men 250 spänn per deltagare vill man nog kunna betala av varje år, så om alla kommer kostar det ~20000 kr och vi får in ~27000 kr, känns hyfsat lagom.

Innan jag faktiskt ser det hända känner jag mig emellertid lite nervös för om vi verkligen kommer lyckas fylla 45 platser. Vi har nu kommit med i dotwatcher.cc event-kalender i alla fall, det kanske hjälper om det blir trögt att fylla. Förutom en finsk väldigt snabb happyride:are var ju deltagandet helsvenskt förra året. Kanske nån norrman som är less på Atlantvädret och det höga priset på lösgodis kan tänka sig cykla en sväng i Sverige?

Ska förutom med Högfjällshotellet kolla med Hemavan Fjällcenter i år vad de har för verksamhet på sommaren. En fördel med Fjällcentret är att det ligger direkt bredvid stora vägen så man behöver inte cykla en extra uppförsbacke till sängen. Det är emellertid lite knepigt med skidorts-boenden på sommaren, det är inte alltid så klart om/vad för verksamhet de har, och svårt få (klara) besked. Och vi är besvärliga också eftersom vi inte kan säga exakt hur många som kommer komma, och vi vill helst ha en lösning där det är möjligt att boka checka in på impuls på plats sent på kvällen (när man 22 mil in inser att man inte längre är sugen på att köra allt i ett svep). I bästa fall har de ordinarie verksamhet för sommarens fjällvandrare som passar även oss så de inte behöver göra nåt speciellt. Kommer lägga ut info på hemsidan när jag vet mer, men det kan nog dröja en stund då deras högsäsong är nu.

Ok det här kanske jag kommer att ångra men det här loppet har känts lockande sedan jag hörde talas om det första gången. Missade att få in en anmälan förra året men nu såg jag till att hänga på låset och anmälan är inskickad..
Samma här. Worst case är regn och mjuka vägar - > DNF och eller hälseneinflammation.
Bättre träningsmotivator kan jag inte se för mig som inte har cyklat den typen av distans.

Jag har gjort betalningsbekräftelsen (kvittot) lite mer detaljerat nu för de som ska göra utlägg för friskvårdsbidrag och liknande. Om det är någon som redan anmält sig och fått det mindre detaljerade kvittot och vill ha ett mer detaljerat, skicka ett meddelande till oss så utfärdar jag ett nytt med momssats mm.

11 anmälda första dagen, får väl räknas som ok. Det kommer nog ta en stund att fylla upp till 45. Ni som redan anmält er får gärna hetsa några kompisar att anmäla sig 😇.

Jag ser att ett tandem-ekipage anmält sig, superkul! Jag trodde inte att någon skulle göra det. Egentligen är enda anledningen till att vi har en tandemklass att vi har det till vårt vanliga motionslopp, och då vi delar anmälningsformulär så blev det enklare att ha samma klasser för XL som i vanliga korta motionsloppet.

Jag hoppas de har en bra tandemcykel, för det är på sina ställen en ganska tekniskt krävande bana sett ur ett tandemperspektiv. Å andra sidan om man behöver stiga av och styra genom vissa crux så är det inte så stor skada skedd för det är bara korta bitar det blir knepigt. Man får nog ändå räkna med en det kan bli några pedalslag i marken, det är i alla fall min erfarenhet från tandemcykling på buckliga vägar. När man är två som trampar synkront så är det svårt att anpassa pedalernas läge efter underlaget och matcha med när hjulet/hjulen är nere i en grop, och är man inte van tandemkapten kan det vara lite svårt att ha koll på var bakhjulet är.

Med en tandem skulle jag gärna köra riktigt breda däck om det gick just för att man har lite mindre kontroll över var hjulen hamnar och det är högre hjultryck mot underlaget, men de flesta tandemcyklar har begränsat med däckutrymme, så man får det man får. På vår egen kör vi 47mm i 650B.

Jag ser att ett tandem-ekipage anmält sig, superkul!
Ha, det var visst falsklarm, de som anmält sig trodde det var par-klass, inte att man skulle cykla på tandem-cykel, så den anmälan ska delas upp i två vanliga. Kanske behöver göra det tydligare särskilt då par-registrering är rätt vanligt i ultra-lopp.

Vi har emellertid ingen registrering för par i XL, men man får cykla som par då drafting är tillåtet. De som var snabbast förra året cyklade tillsammans i ett par och gick över mållinjen tillsammans, jag vet dock inte om de hade gjort upp om det från början eller om det bara blev så.

Vår internetsleverantörs peering var trasig i Stockholm nånstans så kopplingen till betaltjänsten funkade inte under ett par dagar 🤯. Men den är igång nu igen.

Gått lite segare än jag hoppats så här första veckan på att få in deltagare i startlistan, fast det hjälper ju inte när det inte fungerade anmäla sig 🫣.

Känner ändå att det inte är riktigt lika mycket "go" i år än det var förra året, men det kan i och för sig bero på att anmälningstaket är höjt så folk kanske inte har lika bråttom att lägga in sin anmälan nu när de ser att det ännu finns gott om platser kvar. För säkerhets skull lanserade jag en facebook/instagram-annons igår som vi kör i Sverige, Norge, Finland. Ser redan nu att det ger fler besök på webbsidan i alla fall, hoppas det översätts till fler anmälningar så småningom också. Hade önskat att man inte behövde använda och betala pengar till Meta som världen ser ut idag, men sorgligt nog är det med bred marginal bäst pris/prestanda i fråga om annonsering man kan få som liten förening med ~0 marknadsföringsbudget.

Och så den vanliga vädjan till alla som redan är anmälda: tjata på vänner och bekanta, det är jättesnällt 😇. Det blir roligare ju fler vi är. Största utmaningen för lopp i norra Sverige brukar vara att få deltagare, och för ett sånt här litet exklusivt lopp så gör tio pers hit eller dit stooor skillnad.

Har också lagt in oss i dotwatcher.cc, gravelcalendar.com och skickat in för bikepacking.com (inte uppe än), de här internationella genererar nästan inga extra besök enligt webbstatistiken, men är å andra sidan kvalificerade besök om det blir nåt. Från en facebook-annons får man lite vad som helst av folk som klickat snett.

Bikepacking ville ha en högupplöst bild i liggande format för sin kalender. Typiskt, jag har bara kassa mobilbilder i stående format från banan, så det fick bli den här bilden från målgång istället, även om det är asfalt just där tror jag det framgår vad det går ut på. Bilden är tagen kl 04:20 på morgonen, när Conny och Stefan går i mål. De pausade i Hemavan (halvvägs) en dryg timme, men resten har de varit ute på banan. Flera valde sova över i Hemavan, så man måste inte köra så här hårt, men man kan. Vilket faktiskt är lite ovanligt, många såna här lopp har tvingande stopp.

storuman-gravel-xl-finish-logo.webp

20 pers i XL-listan nu en dryg vecka in i anmälningsperioden, så det kommer nog bli ett helt ok startfält. Men vi vill förstås ha fler, så man får inte slappna av än 😁.

För skojs skull tog jag fram statistik från anmälningsperioden förra året. XL = blå linje: dunkade fullt rätt fort då och låg lite överbokat med folk på kö, och så tappade vi några sista veckan. Detta tryck fick mig att öka till 45 platser i år, men än så länge ser vi tyvärr inte det trycket i år, men det kanske segar sig dit. Fördelen med att ha lite marginal är att man slipper rådda en väntelista vilket var rätt mycket jobb förra året.

Röd linje: vårt vanliga lopp 30-116 km hade rusning på slutet, större rusning än det brukar vara, så det blev lite besvärligt med planeringen för livsmedelsinköpen. Det loppet går ungefär +/- noll vid 80 deltagare, så det gäller ha is i magen (vilket säkert framgått vid det här laget att jag inte har, det är fan suffering varje år 😨). Helst skulle man ju vilja stänga anmälan en vecka innan så det inte blir så satans stressigt inför, men tror man skulle tappa 20-30% deltagare så har inte vågat prova.

signal-2025-03-10-105819_002.webp

Tiden går och börjar bli dags att se över utrustningen inför säsongen..

Hur ska man tänka med däcksval? Har 45mm Pirelli Cinturato Gravel H idag, relativt slätt mönstrade kompromisser som fungerar bra på det grus man hittar runt sthlm, och samtidigt rullar lätt på asfalt. Men blir det löst och eroderat så kunde man ju önska lite mer grepp.

Ambitionen med loppet är att det ska bli en upplevelse och ta mig runt säkert och bekvämt i ett hållbart tempo, tiden får bli vad den blir. Generellt tenderar jag att vara starkare uppför och kanske håller igen mer i nedförsbackar om det spelar någon roll för däcksvalet.

Edit: min cykel, Canyon Grizl, tar upp till 50mm bredd, möjligen något mer, utan skärmar, 45mm ger gott om plats under skärmarna. Känns som skärmarna kan vara rätt vettiga att behålla på, åtminstone vid dåligt väder?

Senast ändrad:

Hur ska man tänka med däcksval?

MTB-cyklister har nog bättre koll än jag på däck, men min upplevelse från gruscyklingen att det som ger mest trygghet i utförskörningar när det är lite löst och ruffigt är däckvolym snarare än mönster. Pushar man inte gränserna i kurvor behöver man inte ha jättmycket bett. Nabb behövs när det är mjuk och lerigt, och det är bara på de 2-3 kilometer som inte är bilväg där det kan bli lite så, men det är inga snabbkörar-ställen så ingen fara för liv och lem.

Jag skulle nog nöja mig med Cinturato Gravel H om jag redan hade dem. De har ändå en del nabb på sidorna och det är nog en rätt bra tradeoff.

Vid rimligt trorra förhållanden tror jag Schwalbe G-One RS Pro Addix Race 50 mm skulle vara superduper, stor däckvolym och väldigt lågt rullmotstånd, men de är jättedyra och vettigare att satsa på nåt mer all-around om man inte kan välja däck för dagen.

Ett mer all-around och mer rimligt prissatt men ändå goda prestanda skulle jag säga t ex Tufo Thundero 700 x 48.

Det är nog inte så många som kör med skärmar, men om man cyklar tillsammans med någon och ligger på rulle och det regnar så vill man nog åtminstone ha det på bakhjulet, en lång så man inte skvätter i ansiktet på bakomvarande. Cyklar man själv brukar sadelväskan duga som stänkskärm bak. Fram så beror det lite på hur feta däck i förhållande till diagonalröret i ramen. Oftast brukar det funka tillräckligt bra utan framskärm.

(24 st anmälda i skrivande stund, det segar sig uppåt (y))

MTB-cyklister har nog bättre koll än jag på däck, men min upplevelse från gruscyklingen att det som ger mest trygghet i utförskörningar när det är lite löst och ruffigt är däckvolym snarare än mönster. Pushar man inte gränserna i kurvor behöver man inte ha jättmycket bett. Nabb behövs när det är mjuk och lerigt, och det är bara på de 2-3 kilometer som inte är bilväg där det kan bli lite så, men det är inga snabbkörar-ställen så ingen fara för liv och lem.

Jag skulle nog nöja mig med Cinturato Gravel H om jag redan hade dem. De har ändå en del nabb på sidorna och det är nog en rätt bra tradeoff.

Vid rimligt trorra förhållanden tror jag Schwalbe G-One RS Pro Addix Race 50 mm skulle vara superduper, stor däckvolym och väldigt lågt rullmotstånd, men de är jättedyra och vettigare att satsa på nåt mer all-around om man inte kan välja däck för dagen.

Ett mer all-around och mer rimligt prissatt men ändå goda prestanda skulle jag säga t ex Tufo Thundero 700 x 48.

Det är nog inte så många som kör med skärmar, men om man cyklar tillsammans med någon och ligger på rulle och det regnar så vill man nog åtminstone ha det på bakhjulet, en lång så man inte skvätter i ansiktet på bakomvarande. Cyklar man själv brukar sadelväskan duga som stänkskärm bak. Fram så beror det lite på hur feta däck i förhållande till diagonalröret i ramen. Oftast brukar det funka tillräckligt bra utan framskärm.

(24 st anmälda i skrivande stund, det segar sig uppåt (y))
Tack för återkopplingen, verkar ju som jag inte behöver kasta ut mina befintliga däck direkt då..

Detta tyckte jag var intressant men har tyvärr ingen egen åsikt pga av klen erfarenhet.
Graveldäck 35,40,45,50 jämförs med ett 2.2" MTB-däck i en vindtunnel.
Kollade bara lite snabbspolning men aero på ett däck tror jag inte är relevant för mina hastigheter på grus.. Rullmotstånd testade de inte på gravel utan bara på pavement och "kullersten" om jag förstod det rätt? Så det jag redan har är förmodligen en bra kompromiss då..

Lite som det nämnts i diverse däcktrådar på forumet så går väl trenden mot att man trycker in så breda däck som ramen klarar, även då banan är mest sportgrus. Hade man frågat för tre år sedan hade man sagt 40 mm är perfekt avvägning för den här banan. 40 mm är vad jag själv kör med för det är max vad min ram klarar, och det är ok, men lite komfort och kanske lite fart finns att tjäna på att köra bredare.

Högfjällshotellet har ingen verksamhet i sommar, så de som vill sova över kan inte använda sig av det alternativet, men Hemavans Fjällcenter är igång, och de har också ett bättre läge för loppet då det ligger direkt intill banan inne i Hemavan, så man slipper cykla upp för halva fjället en gång till :giggle:.

Har man planerat sova över bör man boka i förväg, men om man tänkt köra hela loppet i ett svep och det krisar så kan man boka på plats och det finns ett journummer om man kommer konstig tid. De har både hotell och vandrarhem att välja på. Vill man ha självhushållskök är det vandrarhemsalternativet som gäller, och då behöver man bocka i alternativet med sänglakan också för man vill nog inte ta med det i sin cykelpackning.

Har uppdaterat webben med ovanstående boendeinfo. Framåt sommaren ska jag försöka sno ihop en briefing-video som jag gjorde förra året.

"Framåt sommaren" blev "under helgen", så här finns nu en briefing-video ny för 2025:

planen är att denna ska kunna vara samma även nästa år, men vi får väl se hur det går med det. Den riktar sig alltså till redan anmälda deltagare och är tänkt som en uppfräschare någon vecka innan start där man går igenom det viktigaste. Det är en torr powerpoint-presentation som inte lägger till någon information som inte redan står på hemsidan, så det är ingen måste-genomgång, men då typ "alla" ultradistanslopp har en briefing så vill ju inte vi vara sämre. Vi kommer nog påminna om den i infomejlet som går ut ett par veckor innan start.

Hur ska man tänka med däcksval? Har 45mm Pirelli Cinturato Gravel H idag, relativt slätt mönstrade kompromisser som fungerar bra på det grus man hittar runt sthlm, och samtidigt rullar lätt på asfalt. Men blir det löst och eroderat så kunde man ju önska lite mer grepp.

Ambitionen med loppet är att det ska bli en upplevelse och ta mig runt säkert och bekvämt i ett hållbart tempo, tiden får bli vad den blir. Generellt tenderar jag att vara starkare uppför och kanske håller igen mer i nedförsbackar om det spelar någon roll för däcksvalet.

Edit: min cykel, Canyon Grizl, tar upp till 50mm bredd, möjligen något mer, utan skärmar, 45mm ger gott om plats under skärmarna. Känns som skärmarna kan vara rätt vettiga att behålla på, åtminstone vid dåligt väder?
Jag körde min MB31 på Cinturato RC 45 ifjol, med korta stänkskärmar. I år blir det 40 mm Vittoria Terreno T50 och "hela" stänkskärmar för att rädda mig från all skit som sprutar överallt när det regnar... Stänkskärmarna fick inte plats med 45:orna.
Så, om jag var du skulle jag köra med 45:or och stänkskärmar.

Senast ändrad:
I år regnar det inte 🤞

Antalet anmälningar har segat sig upp till 32 pers i skrivande stund, kom in en till idag faktiskt. När platser finns kvar kanske det blir några "late deciders" också, så vi får se vad vi landar på till start.

Ser att några stycken kommer från Tromsö, hoppas de lämnar Atlantvädret hemma 😁.

Känns lugnt med ansökan till Länsstyrelsen också, vi har inte fått slutgiltiga beslutet än men ansökan har varit ute på remiss och ingen har opponerat sig och då brukar det gå bra.

Hoppas det går rimligt bra med träningen. Här i norr är det dödsvarmt just nu med 30 grader i skuggan, men det lär vara svalare vid start. Vi har 33 stycken i startlistan (efter ett återbud igår), brukar vara nån fler som faller bort på slutet så gissar vi landar på cirka 30, ett rätt bra antal. Jag har sett att det varit lite deltagartorka på olika håll i år, inte minst i vårt egna vanliga motionslopp 30 -116 km) som verkar få hälften så många deltagare som förra året 😮, så att vi ändå fått fler än 30 anmälningar till XL får vi vara nöjda med.

Och jag är förstås otroligt tacksam för alla som anmält sig, ni gör en stor insats för cykelkulturen genom att köra ett sånt här mindre lopp. Vore det inte för er skulle det till slut bara vara cykelvasan kvar 🙂.

Om förberedelserna inför: vi har fått slutgiltiga beskedet från Länsstyrelsen för ett tag sen och det gick som väntat igenom. Jag är på plats i Storuman nu och ska göra en del banrekognosering för att se att allt verkar vara i ordning, men har nog tänkt vänta ut dödsvärmen litegranna 🥵.

Och så klart, det är fortfarande platser lediga, så om någon sent omsider kommer på att man är sugen på att köra en liten kort helg-ultra så är det bara slänga in en anmälan 😁.

Visa bilaga 753883

Tada! Numrerade, laddade med SIM-kort, konfigurerade och klara.

Ansökan till Länsstyrelsen har gått iväg nu också. Priset har visst höjts till i år, det hade jag missat. Kostar numera 3300 kr att göra en ansökan (var 2900 kr tidigare). Ansökan är 35 sidor lång (nästan allt är kartor och medgivanden från alla väghållare) så det blir ändå rätt bra valuta för pengarna 🙂. Nu är det bara att hålla tummarna.

Förutom spårsändarna är det ändå ett billigt lopp för föreningen eftersom det är självförsörjda deltagare. 3300 kr ansökan, 755 kr gruppförsäkring (imponerande billig, blir jobbigt om Folksam lägger ned den produkten), 3000 kr hyra nödlokaler (vilket vi inte prispressat, vill ge tillbaka lite till föreningarna på vischan). Funktionärandet, rekognosering med bil och eventuell evakuering står privatpersoner själva för än så länge. Behöver vi hyra in (halv)proffs där kommer det bli mycket dyrare förstås. Sen har föreningen en del fasta kostnader som tycks bli högre för varje år, bankavgifter, försäkring, ehandelskonto mm, och då vi bara arrangerar två lopp så måste ju de två bära allt det, så typ 2000 kr per lopp. Då landar vi på ca 9000 kr plus spårsändare. Hur mycket spårsändarna kostar beror på hur många år man orkar driva loppet (och folk fortfarande kommer), men 250 spänn per deltagare vill man nog kunna betala av varje år, så om alla kommer kostar det ~20000 kr och vi får in ~27000 kr, känns hyfsat lagom.

Innan jag faktiskt ser det hända känner jag mig emellertid lite nervös för om vi verkligen kommer lyckas fylla 45 platser. Vi har nu kommit med i dotwatcher.cc event-kalender i alla fall, det kanske hjälper om det blir trögt att fylla. Förutom en finsk väldigt snabb happyride:are var ju deltagandet helsvenskt förra året. Kanske nån norrman som är less på Atlantvädret och det höga priset på lösgodis kan tänka sig cykla en sväng i Sverige?

Ska förutom med Högfjällshotellet kolla med Hemavan Fjällcenter i år vad de har för verksamhet på sommaren. En fördel med Fjällcentret är att det ligger direkt bredvid stora vägen så man behöver inte cykla en extra uppförsbacke till sängen. Det är emellertid lite knepigt med skidorts-boenden på sommaren, det är inte alltid så klart om/vad för verksamhet de har, och svårt få (klara) besked. Och vi är besvärliga också eftersom vi inte kan säga exakt hur många som kommer komma, och vi vill helst ha en lösning där det är möjligt att boka checka in på impuls på plats sent på kvällen (när man 22 mil in inser att man inte längre är sugen på att köra allt i ett svep). I bästa fall har de ordinarie verksamhet för sommarens fjällvandrare som passar även oss så de inte behöver göra nåt speciellt. Kommer lägga ut info på hemsidan när jag vet mer, men det kan nog dröja en stund då deras högsäsong är nu.
Tycker att det är trevligt med din redovisning av arbetet inför detta lopp. Att det krävs en del arbete med att få till det och att det drar på sig en del kostnader.
Skoj att loppet arrangeras!

Värmen ger ju aldrig med sig, så det är bara sluta klaga och börja cykla. Fokuserar rekningen på de ruffiga avsnitten och där man kan misstänka att det hänt nåt konstigt (typ en ny bom eller nåt). Allmänna grusvägarna kan man räkna med ser ut så här för det mesta, så det är bara å bränn:

signal-2025-07-18-164856_002.webp

Förra sommaren var blöt och kall. Nu är det varmt och det växer så det knakar. Det finns en del mindre underhållna vägsträckor som bitvis har en tendens att bli överväxta. Där får man räkna med att bli smekt av gräset på ena benet och piskat av riset på andra 😁

signal-2025-07-18-164856_004.webp signal-2025-07-18-164856.webp

Det är emellertid rätt så lokalt det blir lite djevligt, finns ju en hel del fin grönsträngad väg också. Jag gillar verkligen att blåsa på längs sån här väg:
signal-2025-07-18-164856_006.webp

Vindskydd vid börtingtjärnen. Har själv just börjat köra med tempopinnar i rando-konfiguration (superhöga spacers så man sitter bekvämt). Egentligen är anledningen att jag pajat högerhanden så behöver avlasta den så mycket som möjligt, men kommer nog fortsätta använda styret på långcykling även när handen repat sig. Det är rätt nice faktiskt, fattar varför det är poppis bland långcyklare. På stökvägarna blir det inte jättemycket använt, men det är ju en hel del slättor att köra på också.
signal-2025-07-18-164856_003.webp

Kruxet vid Dajkanberg, 800 meter fyrhjulingsspår. Torrt i år (än så länge 🤞), men ett par nedfallna träd att bunnyjumpa (haha). Tog ingen bild vid andra kruxet i Grannäs (1300 meter gammal väg som bara är skoterled idag). Det var riktigt soppigt och slirigt förra året, folk med slicks var tvungna att gå bitvis. Håller det sig torrt så kommer det vara nästan som en väg i år, om än bucklig. I år är det nämligen lite uppkört med nåt slags fordon med hjul.
signal-2025-07-18-164856_005.webp

Förra året var första grussträckan man kom till nästan som att cykla på en jordåker, supermjukt och segt, men i år är den hård och fin. Därefter kommer en 6 km sträcka som väghållaren förra året la makadam på, tack för den. Nu finns det lite mer uppkörda hjulspår på den sträckan, men man kommer ändå vara glad när man kommer ut på några kilometer asfalt direkt efter. Fear not, det är antagligen den sträckan som är värst grus på även i år, om det inte dykt upp nån ny makadam-surpris. Har inte stött på någon än åtminstone.

Det blir rätt tydligt när man rekar samma bana så här att vägförhållandena från ett år till ett annat kan skilja ganska mycket.

Körde en till rekningstur idag förbi Silverberget, Umnäs, Gardiken, Forsmark. Fokuserar som sagt på det ruffiga där överraskningar är mer sannolika. Passagen över Silverberget är lite av "pushing the envelope", ganska brutal stigning att börja med, gamla överväxta vägar och ett par bommar att passera.

Rätt fin utsikt på toppen innan man kommer på baksidan, men uppemot 18% lutning, och steksol kombinerat med snigelfart = svettchock 🥵 . Jag har faktiskt ett ett Strava-KOM däri backen, men då hade jag ingen packning och mer samarbetsvilligt väder. Sannolikt bättre form också. Hoppas nån tar det i år.

signal-2025-07-20-191813.webp signal-2025-07-20-191813_002.webp

Vägen på baksidan används inte så mycket så det brukar bli högt gräs. Med tanke på hur det sett ut på vissa ställen på banan så undrade jag om ens hjälmen skulle sticka upp ovan gräsvipporna 😁, men det var inte alls så farligt. Vägen är hyfsat slät under, så den är faktiskt trevlig att cykla på.

signal-2025-07-20-191813_003.webp

Bommar ja, det finns några enstaka nedfällda, men de syns bra och ligger på säkra ställen (dvs inte i botten av en backe när man kommer i 60+ km/h), dessutom har jag förvarning i navigationsfilen. Det har emellertid dykt upp ännu en bom vid Silverberget som inte fanns där tidigare, men det är i slutet på en lång flack raksträcka så jag ids inte uppdatera navigationsfilen till i år. Man måste hursomhelst vara beredd på att ytterligare bommar kan vara nedfällda. Bommarna man stöter på är typiskt rätt höga, så smidigast att ta sig förbi tycker jag är att luta cykeln så den går under och gå bredvid och huka sig under.

Det är alltså tre bommar att ducka under i närheten av Silverberget så man svider av dem fort, och en i Hemavan, resten är normalt bomfritt. Den i Hemavan kanske kommer vara öppen i år, beror lite på hur rädda de är för att någon turist får för sig att köra sin bil upp på fjället.

signal-2025-07-20-191813_004.webp signal-2025-07-20-191813_007.webp

När man kommer ut på baksidan vid Silverberget passerar man en gård rätt nära, känns nästan som man cyklar över tomten (vi har pratat med vederbörande, det är ok).

signal-2025-07-20-191813_005.webp

Det går inte riktigt fånga landskapet när man ska göra showoff på sin cykel samtidigt, med supervidvinkel blir det mäktiga berget med stupet bara en liten futtig kulle.

signal-2025-07-20-191813_006.webp

Uppe i bergen ned mot Umnäs finns det lite grovgrus på vissa ställen, lyckligtvis har de snabbåkta delarna rätt bra underlag, men närmare Umnäs där det flackar ut kände jag att bredare än mina 40 mm hade inte skadat (3-4 km är det så), man får försöka köra i bästa hjulspåret eller i vägrenen där gruset är finare. Det är ungefär samma som det var förra året, varken bättre eller sämre.

signal-2025-07-20-191813_008.webp signal-2025-07-20-191813_009.webp
signal-2025-07-20-191813_010.webp

Jaha, det var tydligen punkteringsdags idag. Det var inte på nåt av ställena med grovgruset, utan jag körde på nåt vasst i en vattenpöl (troligen en skarp sten). Skärmärke över körbanan och in på sidoväggen där det blev hål. För en gångs skull hade jag rimligt färsk tätningsvätska i däcket, men snittet var för stort för att Orange Seal skulle fixa biffen, så jag fick hjälpa till med en plugg. Orange Seal är däremot bra på att täta till ventilen, så att pumpa upp däcket i tryck därefter krävde en miljon bar/psi (valfri enhet) i varje pumptag 🤬.

Mina Challenge Getaway börjar vara rätt slitna, flera skärskador på dem, det är sista säsongen med dem om jag ens tar dem genom säsongen. Skulle jag köra loppet skulle jag nog ändå välja snabba däck snarare än punkteringssäkra, och sen hoppas på det bästa. Om däcken är rimligt nya så är punkarisken ändå rätt låg. Skärskador i sidoväggar är det jag råkat ut för någon enstaka gång (som idag), har inte punkat rakt genom körbanan någon gång, däcket är lite tjockare där och nabbarna hjälper till hålla de onda stenarna på avstånd. Däck som får sina fina köregenskaper genom supertunna sidoväggar (typ Challenge, Rene Herse) kanske inte är ideala för sånt här långlopp, men punktering kan man ju få oavsett däck.

signal-2025-07-20-191813_011.webp signal-2025-07-20-191813_013.webp signal-2025-07-20-191813_012.webp

Här i bilden nedan tänkte jag att jag skulle variera bildkompositionen lite genom att visa min medhavda banan i bild, riktig lyxlunch. Så jag skalade halva bananen, höll den i handen, men sen ville jag ha en bättre bildvinkel så gick fram några steg, och då gick bananjäveln av och landade i gruset :oops:. Hade förvisso en halv banan kvar, men blev ju inget bra instagram med den, så det fick bli en bananlös bild ändå.

signal-2025-07-20-191813_014.webp

Favoritbildvinkel vid Gardikfors-dammen. Någon gång ska jag ta reda på vilka berg det är jag ser vid horisonten.

signal-2025-07-20-191813_015.webp

Och ännu en favoritfotoplats vid Portbron, men med cykeln åt fel håll. När man ligger på banan kör man åt andra hållet här.
signal-2025-07-20-191813_016.webp

Med dagens runda har jag nu kollat av värsta ruffet på banan och det ser bra ut. Jag får se om det blir någon fler rekningstur, risken är att det blir med bil i så fall, för resten är framkomlig med det.

Justja, jag glömde nämna att Slussforsboa, den lilla närbutiken vid bränslepumpen i Slussfors numera går att komma in i 06-24 alla dagar med hjälp av BankID-inloggning, det är nytt för i år (betala med kort eller swish). De har kvar sina bemannade tider också men de passar inte XL (ingen där på söndag etc). Slussfors är i centrum av banområdet, 315 km in på hela banan, = 85 km in på etapp två (eller cirka 11 mil etapp ett med avstickare från banan om det går skitdåligt och man vill bryta och ta bussen tillbaka). Butiken ligger precis intill E12:an där man cyklar förbi, går inte missa.

Jag har inte varit inne där själv i år så har inte koll på utbudet, men en glassfrys borde väl rimligtvis finnas.

(I matbutiksväg i Hemavan är det som vanligt ICA Nära Fjällboden som gäller, öppettider 9 - 21, så man får inte maska föööör mycket på etapp 1 för att hinna fram.)

Körde en till rekningstur idag förbi Silverberget, Umnäs, Gardiken, Forsmark. Fokuserar som sagt på det ruffiga där överraskningar är mer sannolika. Passagen över Silverberget är lite av "pushing the envelope", ganska brutal stigning att börja med, gamla överväxta vägar och ett par bommar att passera.

Rätt fin utsikt på toppen innan man kommer på baksidan, men uppemot 18% lutning, och steksol kombinerat med snigelfart = svettchock 🥵 . Jag har faktiskt ett ett Strava-KOM däri backen, men då hade jag ingen packning och mer samarbetsvilligt väder. Sannolikt bättre form också. Hoppas nån tar det i år.

Visa bilaga 781434 Visa bilaga 781435

Vägen på baksidan används inte så mycket så det brukar bli högt gräs. Med tanke på hur det sett ut på vissa ställen på banan så undrade jag om ens hjälmen skulle sticka upp ovan gräsvipporna 😁, men det var inte alls så farligt. Vägen är hyfsat slät under, så den är faktiskt trevlig att cykla på.

Visa bilaga 781436

Bommar ja, det finns några enstaka nedfällda, men de syns bra och ligger på säkra ställen (dvs inte i botten av en backe när man kommer i 60+ km/h), dessutom har jag förvarning i navigationsfilen. Det har emellertid dykt upp ännu en bom vid Silverberget som inte fanns där tidigare, men det är i slutet på en lång flack raksträcka så jag ids inte uppdatera navigationsfilen till i år. Man måste hursomhelst vara beredd på att ytterligare bommar kan vara nedfällda. Bommarna man stöter på är typiskt rätt höga, så smidigast att ta sig förbi tycker jag är att luta cykeln så den går under och gå bredvid och huka sig under.

Det är alltså tre bommar att ducka under i närheten av Silverberget så man svider av dem fort, och en i Hemavan, resten är normalt bomfritt. Den i Hemavan kanske kommer vara öppen i år, beror lite på hur rädda de är för att någon turist får för sig att köra sin bil upp på fjället.

Visa bilaga 781433 Visa bilaga 781439

När man kommer ut på baksidan vid Silverberget passerar man en gård rätt nära, känns nästan som man cyklar över tomten (vi har pratat med vederbörande, det är ok).

Visa bilaga 781438

Det går inte riktigt fånga landskapet när man ska göra showoff på sin cykel samtidigt, med supervidvinkel blir det mäktiga berget med stupet bara en liten futtig kulle.

Visa bilaga 781441

Uppe i bergen ned mot Umnäs finns det lite grovgrus på vissa ställen, lyckligtvis har de snabbåkta delarna rätt bra underlag, men närmare Umnäs där det flackar ut kände jag att bredare än mina 40 mm hade inte skadat (3-4 km är det så), man får försöka köra i bästa hjulspåret eller i vägrenen där gruset är finare. Det är ungefär samma som det var förra året, varken bättre eller sämre.

Visa bilaga 781440 Visa bilaga 781442
Visa bilaga 781443

Jaha, det var tydligen punkteringsdags idag. Det var inte på nåt av ställena med grovgruset, utan jag körde på nåt vasst i en vattenpöl (troligen en skarp sten). Skärmärke över körbanan och in på sidoväggen där det blev hål. För en gångs skull hade jag rimligt färsk tätningsvätska i däcket, men snittet var för stort för att Orange Seal skulle fixa biffen, så jag fick hjälpa till med en plugg. Orange Seal är däremot bra på att täta till ventilen, så att pumpa upp däcket i tryck därefter krävde en miljon bar/psi (valfri enhet) i varje pumptag 🤬.

Mina Challenge Getaway börjar vara rätt slitna, flera skärskador på dem, det är sista säsongen med dem om jag ens tar dem genom säsongen. Skulle jag köra loppet skulle jag nog ändå välja snabba däck snarare än punkteringssäkra, och sen hoppas på det bästa. Om däcken är rimligt nya så är punkarisken ändå rätt låg. Skärskador i sidoväggar är det jag råkat ut för någon enstaka gång (som idag), har inte punkat rakt genom körbanan någon gång, däcket är lite tjockare där och nabbarna hjälper till hålla de onda stenarna på avstånd. Däck som får sina fina köregenskaper genom supertunna sidoväggar (typ Challenge, Rene Herse) kanske inte är ideala för sånt här långlopp, men punktering kan man ju få oavsett däck.

Visa bilaga 781437 Visa bilaga 781445 Visa bilaga 781444

Här i bilden nedan tänkte jag att jag skulle variera bildkompositionen lite genom att visa min medhavda banan i bild, riktig lyxlunch. Så jag skalade halva bananen, höll den i handen, men sen ville jag ha en bättre bildvinkel så gick fram några steg, och då gick bananjäveln av och landade i gruset :oops:. Hade förvisso en halv banan kvar, men blev ju inget bra instagram med den, så det fick bli en bananlös bild ändå.

Visa bilaga 781446

Favoritbildvinkel vid Gardikfors-dammen. Någon gång ska jag ta reda på vilka berg det är jag ser vid horisonten.

Visa bilaga 781447

Och ännu en favoritfotoplats vid Portbron, men med cykeln åt fel håll. När man ligger på banan kör man åt andra hållet här.
Visa bilaga 781448

Med dagens runda har jag nu kollat av värsta ruffet på banan och det ser bra ut. Jag får se om det blir någon fler rekningstur, risken är att det blir med bil i så fall, för resten är framkomlig med det.
Berget man ser vid horisontent på bilden vid Gardikforsdammen är Aavnjuana.

Någon som kör från Umeå som har en plats över för mig + cykel? Bidrar med gott humör o en beninspeng😄

Någon som kör från Umeå som har en plats över för mig + cykel? Bidrar med gott humör o en beninspeng😄
Skickat PM, med mina gissningar utifrån startlistan. @oJsan tror jag är den enda anmälde umebo nu som har användare på forumet, men det finns några till umebor i startlistan. Han kan nog vara bättre än jag att gissa vilka i startlistan som kör från Umeå också.

Skulle vara helt fantastiskt om du cyklar i år igen 🥳. Det är faktiskt några fler som körde förra året som kör i år också. Galningar 😁. Men roligt att se, och väldigt bra för loppet.

Skickat PM, med mina gissningar utifrån startlistan. @oJsan tror jag är den enda anmälde umebo nu som har användare på forumet, men det finns några till umebor i startlistan. Han kan nog vara bättre än jag att gissa vilka i startlistan som kör från Umeå också.

Skulle vara helt fantastiskt om du cyklar i år igen 🥳. Det är faktiskt några fler som körde förra året som kör i år också. Galningar 😁. Men roligt att se, och väldigt bra för loppet.
Ett bra lopp ska inte gå till miste om man har möjligheten! Såg några namn jag tycktes känna igen i startlistan, kul att det är fler som är på det igen. Nu är det bara logistiken som ska lösas o så håller vi tummarna att det blir torrare i år🤞🤞

Såg att det stod "I god tid innan start (antagligen några veckor) kommer vi skicka ut ett informationsbrev till alla anmälda via eposten" på hemsidan. Kan inte minnas att jag fått något.

Såg att det stod "I god tid innan start (antagligen några veckor) kommer vi skicka ut ett informationsbrev till alla anmälda via eposten" på hemsidan. Kan inte minnas att jag fått något.
Jag har inte skickat ut något. Behovat har minskat då vi inte har några rabattkoder att dela ut. Förra året hade vi rabattkod på högfjällshotellet, men de har ingen sommarverksamhet i år, så i år rekommenderar vi Hemavans Fjällcenter och de har ordinarie verksamhet. I och med att det var relativt få som stannade och sov över där (fler än vi trodde körde loppet i ett sträck) kändes det kändes det inte aktuellt att tjata till sig nån rabattkod.

(Alla deltagare i Storuman Gravel har däremot rabatt på Storuman Camping sedan gammalt, det tar man direkt med dem via epost som beskrivet på hemsidan.)

Om jag inte glömmer bort kommer jag skicka ut ett brev lite närmare start av peppande karaktär, där det kommer stå saker typ "glöm inte cykeldatorn", men inte någon ny/viktig info. XL är ett lopp där risken att glömma nåt vitalt är extra hög...

I år regnar det inte 🤞
Okej, kanske nån liten skur då :oops:. Men väderprognosen ser överlag faktiskt bra ut i skrivande stund.

19-22 grader på dagen så dödsvärmen är förbi men fortfarande viss sommarvärme, en del moln så man slipper bli solstekt 100% av tiden, och relativt svaga vindar så borde inte bli någon motvindskamp. Däremot verkar vi komma få några sommarskurar (kategorin "lätt regnskur") som kan landa lite varsomhelst, så det kan bli lite regn-roulette 😁. Det verkar åtminstone inte bli något tretimmars kall-ösregn som vi hade på en del av banan förra året, men som vanligt då det gäller packning gäller det vara beredd.

Ni som reser långt, gå igenom packning en extra gång, det är helt sjukt frustrerande att ha glömt något viktigt. Det finns ingen välsorterad cykelbutik i Storuman så det kan bli lite körigt om man glömt nåt cykelrelaterat. På Utrustad och Fiskehörnan kan man hitta nån liten grej, men knappast en genomgående axel till sitt hjul.

Superklassiskt är att glömma cykeldatorn, särskilt när man har fler än en cykel hemma och flyttar datorn mellan de olika cyklarna.

På Utrustad och Fiskehörnan kan man hitta nån liten grej, men knappast en genomgående axel till sitt hjul.

Har hört talas om att någon glömt just hjulaxel nåt år på det vanliga loppet 😄😬

Det stämmer att jag åker upp från Umeå men förmodligen sitter resten av familjen i bilen också och jag åker sedan vidare till stugan några mil i riktning sydväst.
Men skicka ett PM så kan jag nog peka ut några andra Umäbor

Justja, jag glömde nämna att Slussforsboa, den lilla närbutiken vid bränslepumpen i Slussfors numera går att komma in i 06-24 alla dagar med hjälp av BankID-inloggning, det är nytt för i år (betala med kort eller swish). De har kvar sina bemannade tider också men de passar inte XL (ingen där på söndag etc). Slussfors är i centrum av banområdet, 315 km in på hela banan, = 85 km in på etapp två (eller cirka 11 mil etapp ett med avstickare från banan om det går skitdåligt och man vill bryta och ta bussen tillbaka). Butiken ligger precis intill E12:an där man cyklar förbi, går inte missa.

Jag har inte varit inne där själv i år så har inte koll på utbudet, men en glassfrys borde väl rimligtvis finnas.

(I matbutiksväg i Hemavan är det som vanligt ICA Nära Fjällboden som gäller, öppettider 9 - 21, så man får inte maska föööör mycket på etapp 1 för att hinna fram.)
Jag har ätit varm lunch och efterrätt på Slussforsboa för ganska exakt två år sedan. De hade typ frysmat och vacumpackad husmanskost och en micro man kunde låna.

De första har redan vänt? Det är bra mascherat! Och 533 tar det lite lugnare och alternativt.

533 kraschade i närheten av Umnäs och var tvungen att bryta och uppsöka sjukhus för omplåstring. Han fick hjälp av deltagare på plats. Det blev ingen allvarlig skada enligt vad jag hört, men brutet lopp. Ytterligare en har brutit men under mindre dramatiska former.

De snabbaste två har i skrivande stund bara fem mil kvar, ganska tuffa fem mil förvisso, men de kommer hinna i mål på samma dygn som de startade. Förra året var snabbaste tid 17:47, dvs målgång 23:47. Jag tror det kommer bli lite snabbare i år.

Sex stycken har stannat i Hemavan för att övernatta.

Tillbaka
Topp