[Annons] Förmånscykel, bra eller dåligt?

Alltså skrivningen om underpris på skatteverket handlar mig veterligen om att skattefriheten inte gäller om jag som arbetstagare får KÖPA en cykel av min arbetsgivare till underpris, alltså ett pris understigande ett marknadspris. Köp till underpris beskattas.

En förutsättning för skattefriheten är att arbetsgivaren tillhandahåller en cykel under en begränsad period exempelvis genom lån eller hyra.

Det har således ingenting med vilket pris en säljare får ta ut av leasegivaren eller hur leasegivaren ska beräkna leasingkostnaden över avtalstiden (inköpspris, restvärde, etc.)
Nä, men jag tänker på utköpispriset?

Alltså skrivningen om underpris på skatteverket handlar mig veterligen om att skattefriheten inte gäller om jag som arbetstagare får KÖPA en cykel av min arbetsgivare till underpris, alltså ett pris understigande ett marknadspris. Köp till underpris beskattas.

En förutsättning för skattefriheten är att arbetsgivaren tillhandahåller en cykel under en begränsad period exempelvis genom lån eller hyra.

Det har således ingenting med vilket pris en säljare får ta ut av leasegivaren eller hur leasegivaren ska beräkna leasingkostnaden över avtalstiden (inköpspris, restvärde, etc.)
Det var definitivt en grej med bil men kanske fungerar det annorlunda med cykel.
Folk har i alla fall skrivet om oväntat höga utköp. Oavsett orsak

Slutlig årsskatt har ju väldigt lite med marginalskatt att göra. Så semantik är det inte.

Om du har en lön med statlig skatt så blir inte dina ränteavdrag värda mer så att du slipper den statliga skatten.

Så marginalskatt, som hör till inkomst av tjänst, påverkas inte av det du har under kapital oavsett åt vilket håll det går. Slutskatten påverkas däremot.
Ja, du har ju givetvis rätt. Det hade ju varit orimligt att man kunde undkomma statlig skatt för att man har osunt ekonomiskt beteende. Min skattetabell, jobbskatteavdrag etc gör att jag landar på strax under 24% i marginalskatt om jag läser skattetabellen rätt. Det gör tyvärr inte kalkylen nämvärt bättre.

Skattetabellen visar totala skatten på inkomst av tjänst för en viss inkomst och används för att beräkna avdragen skatt. Det är inte samma sak som marginalskatt.

Marginalskatt är skatten på den sist tjänade kronan. Den är, eftersom vi har progressiv inkomstskatt, högre än skatten på den samlade inkomsten.

Därför blir avdrag och t.ex. cykel förmån mot bruttolöneavdrag mer värda (ur skattesynpunkt) ju högre inkomst man har. Skattereduktioner såsom ”ränteavdraget” eller rot som reducerar det faktiska skattebeloppet är däremot lika mycket värda oavsett inkomst (givet att man har skatt att reducera).

Men om det nu är fritt fram att köra förmånscykel även på reducerat pris, då borde det väl kunna förhandlas med en cykelaffär och sedan basera leasingen på "offert" snarare än ett listpris?

Betyder det att man även då kan göra såna här upplägg på utgående modeller och andra rea-erbjudanden från butiker?

Vi får se om de vill leasa på rea och sen sälja loss den för 20% efter 3 år.

Det enda jag personligen tycker är intressant i hela historien är att de verkar ligga under listpris på Canyon...men det kanske är ett fel

Kollade en annan aktör nu precis, de kör t.ex. samma nedsatta pris som webshopparna typ TCM mfl gör på Meride one - twenty 600. Ord pris knappa 32 kkr, nu knappt 25kkr. Webshopparna ligger mellan 22 och 25. Kalkylen för leasingen är beräknad på det nya priset och inte på listpris.

Utköp ska ju göras till motsvarande marknadsvärde, så det påverkas ju inte nämnvärt av en kampanj nu. Men det är möjligt att restvärdet i kalkylen just därför är onödigt lågt eftersom det antagligen är satt till en procentsats av priset vid avtalets start. Det gör att man isf inte får full utväxling på kampanjen… Men nu gissar jag bara på hur de lagt upp beräkningen och schabloniserat den.

Är det någon som har AB här och vad innebär det i så fall för totalkostnad för cykeln? Eller skall man bara se till att köpa sig en företagscykel och låna ut i reklamsyfte?

Eller så sparar man ett år (om man mot förmodan inte har de relativt små pengar det handlar om) och köper cykeln billigare på rea istället.
Förutsatt att just den modellen, i den färgen och i din storlek finns vid rean.

Vilket jag då aldrig har haft turen med…

Och som vanligt självklart inte ett ord om den negativa påverkan på SGI resp. pensionsavsättningar.
Är ju snudd på bedrägeri att inte nämna det när man samtidigt talar om skatteeffekter, etc.

Även om det är en sponsrad artikel kan man tycka att redaktionen borde ha så mycket integritet att man ställer de frågorna.

Hej.
Andreas på Vapaus här. Härligt med så mycket engagemang kring cykelförmånen!
Jag tänker bemöta "bedrägeri" anklagelsen här med en konkret beräkning baserat på:
  • Cykelpris: 35 000 kr
  • Lön före avdrag: 45 000 kr/månad
  • Löneavdrag: Cirka 900-1 000 kr/mån över 36 månader (vi använder 1 000 kr/mån som exempel)

1. Allmän pension (PGI)

• PGI = kontant bruttolön efter avdrag
  • Ny PGI: 44 000 kr/mån (45 000 - 1 000)
  • PGI tak 2024 = 8,07 inkomstbasbelopp = ca 51 245 kr/mån
  • Eftersom du fortfarande ligger under taket, påverkas PGI något.
  • Effekt på pension: marginell, några kronor per månad i framtida pension.

2. Tjänstepension

• Premier beräknas på utbetald bruttolön (dvs. 44 000 kr istället för 45 000 kr)
  • Typisk premie: 4,5 % av lön < 46 438 kr/mån
  • Förlust: 1 000 kr * 4,5 % = 45 kr/mån
  • Total förlust över 36 mån: 45 kr * 36 = 1 620 kr
Om arbetsgivaren kompenserar med samma premie på avdraget --> ingen påverkan.

3. SGI (sjukpenninggrundande inkomst)

• SGI tak 2024: 10 prisbasbelopp = 573 000 kr/år = ca 47 750 kr/mån
  • Din SGI efter avdrag: 44 000 kr --> fortfarande under taket
  • Påverkan: din SGI sänks med 1 000 kr/mån
  • Max sjukpenning: 80 % av SGI
  • Förlust vid sjukskrivning:

1 000 * 80 % = 800 kr/mån i sänkt ersättning under sjukfrånvaro (förutsatt att man är sjuk i en hel månad). Om du inte är sjuk blir det ingen faktisk förlust i SGI-ersättning - bara en teoretisk sänkning av det skyddade beloppet.
Om någon dock blir långvarigt sjuk och vill undvika fortsatt sänkning av SGI (och eventuellt lägre ersättning), kan personen välja att avsluta avtalet i förväg (när som helst/oavsett anledning) och därmed få tillbaka full lön --> SGI påverkas inte längre.
Budskapet här är att du har kontroll - påverkan kan minimiseras om livet förändras. Dessutom är vi inte Evil Corp. Det finns situationer, gud förbjude - att man förlorar ett ben, där man helt enkelt inte kan cykla mer - då vi naturligtvis applicerar en annan bedömning.

Hej.
Jag tänker bemöta "bedrägeri" anklagelsen här med en konkret beräkning baserat på:
  • Löneavdrag: Cirka 900-1 000 kr/mån över 36 månader (vi använder 1 000 kr/mån som exempel)

1. Allmän pension (PGI)

2. Tjänstepension

• Premier beräknas på utbetald bruttolön (dvs. 44 000 kr istället för 45 000 kr)

1 000 * 80 % = 800 kr/mån i sänkt ersättning under sjukfrånvaro (förutsatt att man är sjuk i en hel månad). Om du inte är sjuk blir det ingen faktisk förlust i SGI-ersättning - bara en teoretisk sänkning av det skyddade beloppet.
Om någon dock blir långvarigt sjuk och vill undvika fortsatt sänkning av SGI (och eventuellt lägre ersättning), kan personen välja att avsluta avtalet i förväg (när som helst/oavsett anledning) och därmed få tillbaka full lön --> SGI påverkas inte längre.
Budskapet här är att du har kontroll - påverkan kan minimiseras om livet förändras. Dessutom är vi inte Evil Corp. Det finns situationer, gud förbjude - att man förlorar ett ben, där man helt enkelt inte kan cykla mer - då vi naturligtvis applicerar en annan bedömning.
Andreas! Hur mycket påverkas min pension om jag köper en S-Works Tarmac SL8? Vad blir utköpspriset efter 3 år som pendlar- och nöjeshoj? Betalar jag något om jag kraschar den?

Andreas! Hur mycket påverkas min pension om jag köper en S-Works Tarmac SL8? Vad blir utköpspriset efter 3 år som pendlar- och nöjeshoj? Betalar jag något om jag kraschar den?
En SL8 till listpris 150 000kr eller reducerat pris som förmodligen de flesta av hojarna säljs för vanligtvis ?

Är inte förmånscykel en stor förlust? Betala 150 000kr för cykeln via leasing eller någonstans runt 100 till 120 000 på rea

Har också fått möjlighet till förmånscykel. Men ju mer jag räknar och kollar så ser inte jag nyttan i detta. Håller jag mig under 21' så är det tydligen förmånsfritt. Och om jag har en hög lön så blir ju nettokostnaden hyffsad. Men med lite för låg lön så påverkas ju både pension, SGI mm. Frågade om deras försäkring och den gäller normalt användande. Hurvida den den gäller för en krash i skogen eller bikepark visste dom inte. Det får avgöras om det händer var svaret. Så risken då är ju att jag krashar och blir ersättningsskyldig. Så det som kändes som ett förmånligt sätt att köpa en ny kul mtb blir nog inte billigare utan samma pengar i slutet. Såvida inte jag råkar blir sjuk. Då blir det dyrare. Bara att fortsätta med den klassiska metoden, spara först köp sedan.

Har också fått möjlighet till förmånscykel. Men ju mer jag räknar och kollar så ser inte jag nyttan i detta. Håller jag mig under 21' så är det tydligen förmånsfritt. Och om jag har en hög lön så blir ju nettokostnaden hyffsad. Men med lite för låg lön så påverkas ju både pension, SGI mm. Frågade om deras försäkring och den gäller normalt användande. Hurvida den den gäller för en krash i skogen eller bikepark visste dom inte. Det får avgöras om det händer var svaret. Så risken då är ju att jag krashar och blir ersättningsskyldig. Så det som kändes som ett förmånligt sätt att köpa en ny kul mtb blir nog inte billigare utan samma pengar i slutet. Såvida inte jag råkar blir sjuk. Då blir det dyrare. Bara att fortsätta med den klassiska metoden, spara först köp sedan.
En dyr cykel man kör hur som helst med bör man väl ändå ha en riktig försäkring på, om man inte har råd att laga den då.

En dyr cykel man kör hur som helst med bör man väl ändå ha en riktig försäkring på, om man inte har råd att laga den då.
Men försäkringar står det att de bara gäller normalt användande. Och vet av erfarenhet att en krash mot en sten i skogen i alla fall tidigare inte räknats som normalt trots att det är en mtb. Så en rejäl krash får jag troligen betala själv. Då känns det lite dumt att betala runt 300.- för en försäkring. Även service var lite udda. 90.-/mån måste man betala. Men servicen är bara justering av växlar samt översyn. Dämparservice ingår inte. Men jag måste göra/betala den för att annars anses inte cykeln sköts som den ska. Så jag vet inte riktigt vart det förmånliga är bortsett från leasingbolaget som får 87000.- för en cykel dom köpt för 70000.- för att sedan leasa ut till mig. Det blir så då de får betalt med bruttopengar men de redovisar nettokostnad till mig.

Hej.

1. Allmän pension (PGI)

2. Tjänstepension

Men utköpspriset då?
Och tjänstepensionens påverkan när den börjar plockas ut?
Med din redogörelse ser det ännu sämre ut än jag först trodde

För mig som tjänar över brytpunkten och har ITP1 är pensionsavsättningen 30%. Dvs för varje tusenlapp minskad bruttolön tappar jag 300kr pensionsavsättning. Dvs 3600kr/år eller nästan 11000kr på 3 år. Sedan kan man ju tänka hur mycket det växt till sig när det är dags att ta ut pensionen…

Summan av allt då jag har läst mycke ... är ni för eller imot förmånscykel?

Är rädd att bli blåst på något vis

Summan av allt då jag har läst mycke ... är ni för eller imot förmånscykel?

Är rädd att bli blåst på något vis
Min sammanfattning: För om du tänker handla ny utan att jaga reor och vill ha avbetalning. Emot om du vill hitta rätt cykel på utförsäljning och glatt slänger sedelbunten på disken. - Totalekonomiskt, bättre att köpa om man inte byter vart tredje år. I annat fall kan du nog lika gärna ta den som förmån...

Mina tankar då min epic comp carbon 2018 rasslar å skramlar

en epic7 comp alt expert beg. Från typ happy för surt sparade

alt. 2 som är mera genomförbart epic8 expert förmån
Men vill ej svära över hur dum jag var som tänkte med bakdelen ...

Butiken vill gärna att du tar den som förmån. Sedan kan du fundera på om det är för att det är en bra affär för dig eller inte!

Du köper inte heller en förmånscykel, utan det är leasing.

Epic finns just nu med up till 25% rabatt i svenska butiker och med kring 40% rabatt hos tysken. Om din butik inte har såna rabatter är det bättre utan förmån.

Vill du spara så går nog lite rassel och skrammel att få ordning på för väldigt små summor. Men, 2018... Ser ut som du ska köpa med den horisonten, särskilt om du kan få nämnda rabatter.

När pensionen börjar betalas ut och jag ser hur lite det blir? Det är ett tag kvar :)

Men ja, det är lite intressant att det står "marknadsvärde" på deras webb och ett specifikt värde i bekräftelsemailet. Man skulle förstås kunna läsa vad det står i avtalet, om man hade fått något sådant...

Nu har jag fått erbjudandet om att köpa ut den, och uppenbarligen hade de stenkoll på framtida marknadspriser redan för ett år sen för utköpspriset är samma som de uppgav då. Min arbetsgivare justerar dessutom inte ner pensionsavsättningen, så jag kan inte se att jag skulle gjort en dålig affär. (Eller... jag kunde förstås nöjt mig med de cyklar jag redan hade...)

Vad var det för cykel? Vad fick du ge för den totalt?

En Merida Silex 400, landade totalt på knappt 17k enligt mina beräkningar vilket är strax under vad jag kunde hitta den för när jag shoppade runt. Listpriset var väl 20 eller 21. Så delvis avbetalning med nollränta typ.

Kombinationen av faktorer som krävs för att cykelleasing skall vara ens en rimligt vettig idé är så otroligt osannolik att det korta svaret på rubrikens fråga måste vara: Nej, det är en skitdålig idé.
Konsumera aldrig sådant du inte enkelt finansierar när mat och husrum är betalda!

En Merida Silex 400, landade totalt på knappt 17k enligt mina beräkningar vilket är strax under vad jag kunde hitta den för när jag shoppade runt. Listpriset var väl 20 eller 21. Så delvis avbetalning med nollränta typ.

Jag insåg att jag räknat fel. Korrekt totalsumma är drygt 14k. Dvs definitivt fördelaktigt att leasa jämfört med att köpa kontant. Otroligt osannolikt, men så är det.

Jag är med på era argument men när man är ute å kör som jag långloppscupen/motionsklassen så ser jag massor med (jag kan bara specialized) expert , pro eller s-works .
Min fundering är då 1 köper alla på Credit eller 2 är det bara massa högskolepoäng och jag som kör mtb :)

Jag är med på era argument men när man är ute å kör som jag långloppscupen/motionsklassen så ser jag massor med (jag kan bara specialized) expert , pro eller s-works .
Min fundering är då 1 köper alla på Credit eller 2 är det bara massa högskolepoäng och jag som kör mtb :)

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga. Folk som kör Specialized Expert, Pro eller S-Works och har betalt rekpris har (för) mycket pengar och vill gärna slänga den på prylar. I dyrare segmentet har Specialized en klibba-tax av nästan 50%. Man kan får en liknande cykel från andra tillverkare för hälften av pris. Eller så köper man med 40% rabatt och betalar man ett (nästan) rimligt pris.

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga. Folk som kör Specialized Expert, Pro eller S-Works och har betalt rekpris har (för) mycket pengar och vill gärna slänga den på prylar. I dyrare segmentet har Specialized en klibba-tax av nästan 50%. Man kan får en liknande cykel från andra tillverkare för hälften av pris. Eller så köper man med 40% rabatt och betalar man ett (nästan) rimligt pris.
Jag menade att många småbarnsföräldrar inte kan köpa en s-works kontant ny cash

Och mitt aber är att jag ska fortsätta köra Specialized

Om det är en dålig affär så blir det inte bättre för att man inte har råd?

Dessutom är det väl mer lönsamt med hög marginalskatt?

Helst ska man bara låna till boende och av oklara anledningar accepteras bil också.

Tillbaka
Topp