Kan jag byta till smalare däck på min hybrid?

Xscat

Medlem
Ja, inte jag förstås, men min LBS. Jag har en nyköpt Trek med 40 mm däck som jag skulle vilja byta till 32 mm däck på för att få lite bättre rull på den. Det känns som jag cyklar på en fatbike med de här. Men går det? Det är mekaniska skivbromsar på Treken om det har någon betydelse.

Det bör inte vara några problem alls.

Att tänka på är att olika däck i samma bredd (32mm el 40 mm) är olika lättrullade, så försök hitta en mer lättrullad modell av däck.

Edit:
Här finns en massa mätdata att leta bland, se bara till att välja rätt kategori för att se de bredare däcken (32-40mm) som du kikar på:

Mvh
Magnus

Senast ändrad:
Ja, men lättrullade 40 mm däck kanske är lika bra och ser inte lika underdimensionerade ut. Vad sitter för däck på nu?

Ja, men lättrullade 40 mm däck kanske är lika bra och ser inte lika underdimensionerade ut. Vad sitter för däck på nu?
Bontrager H2 Comp, reflexrand, kanttråd, 30 tpi, 700 x 40 mm, enligt specifikationerna. Jag kom på sen att jag kanske skulle skrivit "byta hjul" istället för "byta däck" för går det att sätta smalare däck på den här fälgen? Bredare går, det står i specifikationerna, men det står inget om smalare.

Det bör inte vara några problem alls.

Att tänka på är att olika däck i samma bredd (32mm el 40 mm) är olika lättrullade, så försök hitta en mer lättrullad modell av däck.

Edit:
Här finns en massa mätdata att leta bland, se bara till att välja rätt kategori för att se de bredare däcken (32-40mm) som du kikar på:

Mvh
Magnus
Tack Magnus, men den där tabellen ligger långt över min kunskapsnivå. :-)

Jag kom på sen att jag kanske skulle skrivit "byta hjul" istället för "byta däck" för går det att sätta smalare däck på den här fälgen? Bredare går, det står i specifikationerna, men det står inget om smalare.
Nu vet vi iofs inte vad det är för fälg du har, så lite svårt att svara på. Jag gissar ändå att du kan ha 32 mm däck,

Nu vet vi iofs inte vad det är för fälg du har, så lite svårt att svara på. Jag gissar ändå att du kan ha 32 mm däck,
Under "Rim" står det (om det är det som avses):
1754490873022.webp

Bontrager har prioriterat punkteringsskydd, alla underlag och lågt pris enligt Cycling weekly som skrivit en bedömning av däcket. Inga av dessa egenskaper ger ett lättrullande däck.
Du kommer komma långt med ett dyrare däck med fokus på sportighet och slicks-mönster.

Jag har en nyköpt Trek med 40 mm däck som jag skulle vilja byta till 32 mm däck på för att få lite bättre rull på den.
Det går, men det viktiga för att det skall kännas bra är inte att de nya däcken är smalare, det viktiga är att de är bra, åtminstone bättre än de du har nu
Riktigt bra 32mm är tex Continental GP5000
Du bör även byta slangar, kollar du runt borde det gå att hitta butylslangar <100g, men de här finns hos Rose

Ja, inte jag förstås, men min LBS.
Det kan spara dig en hel del tid och pengar om du lär dig att byta däck o slang själv

Tack Magnus, men den där tabellen ligger långt över min kunskapsnivå. :-)
Oavsett din eller ngn annans kunskapsnivå bör man närma sig mätdatat hos BRR med försiktighet, stor försiktighet. Som med alla typer av test bör man undvika att enbart stirra på reslutaten utan hur testet görs är minst lika viktigt och underlaget och en hel del annat hos BRR skiljer sig från det som däck normalt används på.
Jan Heine har postat en artikel om det
Jan Heine talar naturligtvis i egen sak, hans företag säljer cykeldäck, men det han skriver är ändå läsvärt.

dina bontrager h2 com har tjockt gummi i skulderregionen, se pil. det brukar vara en garanti för trögt rull.

det är lite mode i detta, mc-däck har liknande för att få stadigare grepp i kurvor. inget du har större glädje av som cyklist.

för övrig allt annat lika kommer 40 mm däck rulla snabbare än 32 mm. men de är tyngre, vilket är negativt i uppförsbackar.
.
IMG_2684.webp

för övrig allt annat lika kommer 40 mm däck rulla snabbare än 32 mm. men de är tyngre, vilket är negativt i uppförsbackar.
Problemet i praktiken är väl just det där: "allt annat lika"

Vilka 40mm däck finns det som har allt annat (än bredden) lika med 32mm Conti GP5000?

Jag vet inte om några och även om jag gillar Jan Heine/René Herse-däcken finns det inte ens från honom ngt 40(eller 38)mm däck med "allt annat lika".

Bontrager har prioriterat punkteringsskydd, alla underlag och lågt pris enligt Cycling weekly som skrivit en bedömning av däcket. Inga av dessa egenskaper ger ett lättrullande däck.
Du kommer komma långt med ett dyrare däck med fokus på sportighet och slicks-mönster.
OK. Och var hittar jag ett sånt, och vad menas med "dyrare"? Jag kan inte ett dugg om däck, vet bara att jag inte trivs med hur den här nya cykeln känns när man cyklar på den. Har inte haft så här breda däck på väldigt länge. Vill dock inte ha för släta däck, jag ska ju ändå känna mig säker på asfalt och grus, och ev. med rätt mycket packning.

ev. med rätt mycket packning.
Hur eventuellt? Som i "kanske vilket år som helst" eller "nästan varje vecka"? Med väldigt mycket packning går ju systemvikten upp och det blir svårare att vara smutt, så däcken tar mer stryk. Då kan det vara rimligt med mer robusta (tråkigare) däck. Optimera för det rimliga.

Men alltså (svarar er allihopa på något sätt nu): det GÅR alltså att byta till bättre, "snabbare" däck men det är inte säkert att de passar på den fälg jag har, om jag förstått det rätt? Och det finns 40mm däck som är lättare och snabbare än de jag har nu, som är något slags tanthybriddäck om jag fattat det rätt. OM det inte går att byta till smalare däck på befintlig fälg, kan man då byta hela hjulet eller går det inte? Jag vill veta lite mer innan jag går ner till min LBS och ser vad de kan åstadkomma. Är ju ingen idé att gå ner där och tro att nånting kan göras och så blir det blankt nej, för det är omöjligt :-)
Nej, jag tänker inte lära mig byta däck och slang själv. Är totalt ointresserad av att meka cykel i någon form. Jag pumpar den och laddar diverse elektroniska manicker. Resten får proffsen sköta. ;-) Skruvar gärna allt annat, t o m reparerar möbler, men skruva cykel (och moppe och MC) är såååå tråkigt.

Men alltså (svarar er allihopa på något sätt nu): det GÅR alltså att byta till bättre, "snabbare" däck men det är inte säkert att de passar på den fälg jag har, om jag förstått det rätt? Och det finns 40mm däck som är lättare och snabbare än de jag har nu, som är något slags tanthybriddäck om jag fattat det rätt. OM det inte går att byta till smalare däck på befintlig fälg, kan man då byta hela hjulet eller går det inte? Jag vill veta lite mer innan jag går ner till min LBS och ser vad de kan åstadkomma. Är ju ingen idé att gå ner där och tro att nånting kan göras och så blir det blankt nej, för det är omöjligt :-)
Nej, jag tänker inte lära mig byta däck och slang själv. Är totalt ointresserad av att meka cykel i någon form. Jag pumpar den och laddar diverse elektroniska manicker. Resten får proffsen sköta. ;-) Skruvar gärna allt annat, t o m reparerar möbler, men skruva cykel (och moppe och MC) är såååå tråkigt.
Cykelhandlaren kan det där, och en storlek upp eller ner brukar gå bra.

Du kan byta till så breda däck som får plats i ramen och ned till 25mm bredd om du vill ha det. Du behöver inte byta hjul.

Glöm inte mobiltelefon när du ger dig ut gruset så du kan få över servicebilen om du punkar!

Dom här 40mm-däcken rullar mycket bra, och är samtidigt tåliga mot punktering och grusvägar. Pris ca 460kr för 2 ST.

ja du har en faktor till att begrunda, nämligen punkarisken.

punkasäkra däck rullar generellt trögare, men det finns grader även av detta.

går du in i en cykelaffär riskerar du att de ensidigt rekommenderar däck de har på lager.

Dom här 40mm-däcken rullar mycket bra, och är samtidigt tåliga mot punktering och grusvägar. Pris ca 460kr för 2 ST.

instämmer i att de är en bra rekommendation. bra rull, bra våtgrepp, ganska bra punkaskydd. en nackdelemär fabrikatets tendens till självsprickor. och det finns vinterdugligare däck.

OK. Och var hittar jag ett sånt, och vad menas med "dyrare"? Jag kan inte ett dugg om däck, vet bara att jag inte trivs med hur den här nya cykeln känns när man cyklar på den. Har inte haft så här breda däck på väldigt länge. Vill dock inte ha för släta däck, jag ska ju ändå känna mig säker på asfalt och grus, och ev. med rätt mycket pacpackning
På asfalt (även i regn) och hårdpakad grus har mönstret bara negativ effekt på fästet. Ju mer kvadratmillimeter gummi mot underlaget desto bättre fäste. Mönstret tillför fäste enbart när det är något löst du cyklar på (grus/sand, lera eller snö).
Bredden i sig har inte heller den så stor betydelse för känslan. Det betydligt viktigare att profilen är rund. I kommentar #11 ovan ser vi en profil med "skuldror" (mer gummi en bit utanför mitten) dessa gör hela cykeln tråkig.
Slicks har riktigt bra fäste på alla hårda underlag, har rund profil och är mest lättcyklade.
Det är svårt att definiera "dyrare" men många cyklar levereras med billiga däck eftersom få kunder tittar på däck när de väljer cykel och de som tittar på däcken skiter i däcken kvalitet och köper andra. Många av våra lokala cykelhandlare har ytterst begränsat utbud och då ofta fokus på billiga däck då de flesta av deras kunder inte inser skillnaden.
Jag skulle köpa slicks eller "nära slicks" i bredd 35 till 40 mm. Ju bredare däck desto lägre lufttryck kan du ha och därmed lite bättre vibrationsdämpning.

slicks funkar på många underlag så länge gummiblandningen är greppig, men har nackdelen att rulla trögt så snart gummitjockleken bygger på så att punkamotståndet blir tillfredsställande för en ts som inte själv byter däck eller lagar punka.

vi kan ta schwalbe kojak som ett exempel. och det är inte ens bra mot punka.

det går att motverka med med hjälp av punkahindrande extra lager i stommen, men inte heller det är gratis sett till rullmotstånd.

sedan har allt annat lika ett 40 mm däck lägre punkarisk än ett 32. det beror på det lägre däcktryck som krävs. ett skärande föremål får mindre motstånd när det skall skära in, däcket viker undan.

ett resonemang antagligen utanför att vara till hjälp för ts.

men take home är köp däck som gärna har lite mönster och höjd centralt, men däremot inte perifert. bör då få tillfredsställande egenskaper för sina behov. när det gäller punkahindrande lager kommer man långt med ett enda lager aramid (kevlar), som i de föreslagna contidäcken, och det hindrar rullet endast marginellt.

slicks funkar på många underlag så länge gummiblandningen är greppig, men har nackdelen att rulla trögt så snart gummitjockleken bygger på så att punkamotståndet blir tillfredsställande för en ts som inte själv byter däck eller lagar punka.

vi kan ta schwalbe kojak som ett exempel. och det är inte ens bra mot punka.
Nja, att Kojak har onödigt högt rullmotstånd beror i verkligheten mer på den onödigt styva och stumma stommen.

men take home är köp däck som gärna har lite mönster och höjd centralt
Nja igen, i verkligheten riskerar även ett smalt centralt mönster att öka rullmotståndet eftersom påverkan på stommen då ökar och då förstås även rullmotståndet, analogt med hur smalare däck får ökat rullmotstånd, allt annat lika
tyre-width-07-970x486.jpg

Hur eventuellt? Som i "kanske vilket år som helst" eller "nästan varje vecka"? Med väldigt mycket packning går ju systemvikten upp och det blir svårare att vara smutt, så däcken tar mer stryk. Då kan det vara rimligt med mer robusta (tråkigare) däck. Optimera för det rimliga.
En gång per år: runt 20-22 kg. Då och då: shopping med lägre vikt än så.

Du kan byta till så breda däck som får plats i ramen och ned till 25mm bredd om du vill ha det. Du behöver inte byta hjul.

Glöm inte mobiltelefon när du ger dig ut gruset så du kan få över servicebilen om du punkar!
OK, tack! Jag har cyklat sedan jag var 6 år, alltså ca 65 år, och aldrig fått punka. Det allvarligaste som hänt är att jag tappat en pedal, på en 70-väg, i rusningstrafik. Så jag tar risken (och ja, har mobilen med i varje fall). :-)

Som jag redan har skrivit kommer du att kunna spara både tid och pengar genom att själv kunna byta däck och slang.
Hur kommer du att göra om du får punka när du är ute och cyklar?
Som jag nyss svarade en annan medlem: jag har cyklat sedan jag var 6 år, alltså i cirka 65 år. Jag har aldrig fått punka. Så jag tar chansen. Cyklar bara i Skåne där det inte är långt till någonting, så skulle det hända leder jag cykeln.

Tack, ska anteckna och kolla om in LBS har dem.

På asfalt (även i regn) och hårdpakad grus har mönstret bara negativ effekt på fästet. Ju mer kvadratmillimeter gummi mot underlaget desto bättre fäste. Mönstret tillför fäste enbart när det är något löst du cyklar på (grus/sand, lera eller snö).
Bredden i sig har inte heller den så stor betydelse för känslan. Det betydligt viktigare att profilen är rund. I kommentar #11 ovan ser vi en profil med "skuldror" (mer gummi en bit utanför mitten) dessa gör hela cykeln tråkig.
Slicks har riktigt bra fäste på alla hårda underlag, har rund profil och är mest lättcyklade.
Det är svårt att definiera "dyrare" men många cyklar levereras med billiga däck eftersom få kunder tittar på däck när de väljer cykel och de som tittar på däcken skiter i däcken kvalitet och köper andra. Många av våra lokala cykelhandlare har ytterst begränsat utbud och då ofta fokus på billiga däck då de flesta av deras kunder inte inser skillnaden.
Jag skulle köpa slicks eller "nära slicks" i bredd 35 till 40 mm. Ju bredare däck desto lägre lufttryck kan du ha och därmed lite bättre vibrationsdämpning.
Tack Håkan, jag blev lite rädd att ni pratade om däck för tusentals kronor, det kan ju springa iväg när det gäller cykelnördar har jag sett. :-) Men 500 för ett par (som Continentaldäcken) är helt OK. Även lite mer. Kanske upp till 1000 för paret om det skulle knipa.
Ja, det är det jag är rädd för, att min LBS bara har billiga däck, men jag vet alltså inte. De har en del sjysta cyklar men majoriteten är tyvärr elcyklar. Eftersom jag inte kan ett skit när det gäller däck försöker jag snabblära mig lite här, för att inte stå som ett fån när jag kommer dit.

1. Du kan sätta på jättesmala däck på dina fälgar.

2. Du har cyklat på sjukt dåliga däck i 65 år och lär klara dig ett tag till. Fina däck får man punktering på ibland. Köper du bra däck som är roliga att cykla på kommer du behöva lära dig laga punktering emellanåt. Det är så ofta man hör att folk "aldrig fått punktering", och det beror bara på en av två saker: antingen har du cyklat väldigt lite eller så har du haft däck vars syfte är att vara hårda och extremt tråkiga, långsamma och hemska rent allmänt. Det finns en värld av fantastiskt mycket bättre cykling, men i den världen måste man kunna laga punktering. Punkt.

Har Schwalbe Marathon Almotion 40 mm på pendlarhjulen. Rullar riktigt fint och tror inte jag haft någon punka på dem.

Tycker dessa är trevliga lite mer stryktålig än vanliga GP5
Då har vi olika erfarenheter.
Jag har båda och tycker att GP4Season är märkbart tristare jmf med GP5K, samma sak med den xtra punkteringsskyddade GP5K AS TR.
Men detta är relativt det riktigt bra GP5K, självklart finns det däck som riktigt tröga och trista även jmf med GP4Season och GP5K AS TR. De hoppas jag att alla klarar av att undvika....

Då har vi olika erfarenheter.
Jag har båda och tycker att GP4Season är märkbart tristare jmf med GP5K, samma sak med den xtra punkteringsskyddade GP5K AS TR.
Men detta är relativt det riktigt bra GP5K, självklart finns det däck som riktigt tröga och trista även jmf med GP4Season och GP5K AS TR. De hoppas jag att alla klarar av att undvika....
Så kan det vara. Men har dom på pendlaren som även går på en hel del grus, hållbarheten och det lilla extra skyddet dom ger är värt för mig.

Sen på racern har jag gått från GP5 till Schwalbes Pro One som också är ett bra alternativ.

2. Du har cyklat på sjukt dåliga däck i 65 år och lär klara dig ett tag till. Fina däck får man punktering på ibland. Köper du bra däck som är roliga att cykla på kommer du behöva lära dig laga punktering emellanåt. Det är så ofta man hör att folk "aldrig fått punktering", och det beror bara på en av två saker: antingen har du cyklat väldigt lite eller så har du haft däck vars syfte är att vara hårda och extremt tråkiga, långsamma och hemska rent allmänt. Det finns en värld av fantastiskt mycket bättre cykling, men i den världen måste man kunna laga punktering. Punkt.

Haha tack för att du tog den :)

Nästan rätt, kör du slanglöst på asfalt är svaret ändå ”aldrig”. Dvs punkorna märks inte ☺️

Men TS lär väl inte ta intryck av argumenten i tråden iaf.

1. Tack.
2. Jag har inte cyklat på sjukt dåliga däck i 65 år. De senaste 15 åren har jag cyklat racer, CX och diverse hybrider med alldeles utmärkta däck. Utan att få punktering. Så ditt antagande är felaktigt. 2a: man MÅSTE inte kunna laga punktering. I din värld kanske, men inte i min. Alla är vi olika. Jag kan säkert en massa nyttiga saker som du aldrig skulle få för dig att lära dig.

Jaha, ett till svar till er allihopa. Lite lågt att förutsätta att jag inte tar intryck av argumenten här, bara för att jag inte lagar punkor? Hade jag inte velat ha fakta om att byta till bättre däck hade jag väl inte frågat? Då hade jag gått ner till min LBS utan några som helst kunskaper om vilka bra däck det finns och de hade kunnat sälja på mig vad som helst. Nu tror jag inte de är så oseriösa men tro det eller ej, är man kvinna och lite äldre så dyker ofta "lilla gumman"-syndromet upp hos säljare, oavsett affär, och de struntar i att vara professionella.

1. Tack.
2. Jag har inte cyklat på sjukt dåliga däck i 65 år. De senaste 15 åren har jag cyklat racer, CX och diverse hybrider med alldeles utmärkta däck. Utan att få punktering. Så ditt antagande är felaktigt. 2a: man MÅSTE inte kunna laga punktering. I din värld kanske, men inte i min. Alla är vi olika. Jag kan säkert en massa nyttiga saker som du aldrig skulle få för dig att lära dig.
2. Antagandet att det inte varit särskilt mycket kan väl fortfarande stämma? Jag och alla andra som cyklar regelbundet får punktering. Inte speciellt ofta, men det sker obönhörligen. Har aldrig punkat tubeless ännu, men vi får väl se hur länge det håller i sig... Har bara kört tubeless något år och inte mer än 300 mil eller så på väg/grus (längre i skogen, men det hör inte till denna tråden).

2a. Jag vet en som inte ens pumpade sina däck, utan bar cykeln till sin LBS om den stått still länge och behövde pumpas. Det låter lite, hur ska jag uttrycka mig, en aning osjälvständigt. Men visst, det går ju att åka taxi hem men känns lite väl dramatiskt, tråkigt och krångligt istället för att bara dra i en slang och cykla vidare.

Jaha, ett till svar till er allihopa. Lite lågt att förutsätta att jag inte tar intryck av argumenten här, bara för att jag inte lagar punkor? Hade jag inte velat ha fakta om att byta till bättre däck hade jag väl inte frågat? Då hade jag gått ner till min LBS utan några som helst kunskaper om vilka bra däck det finns och de hade kunnat sälja på mig vad som helst. Nu tror jag inte de är så oseriösa men tro det eller ej, är man kvinna och lite äldre så dyker ofta "lilla gumman"-syndromet upp hos säljare, oavsett affär, och de struntar i att vara professionella.
Min erfarenhet är att cykelbutiker nästan alltid är helt värdelösa och gör just som påståtts tidigare - kränger skiten de har i lager. Finns såklart undantag och jag vet några helt magiska butiker, men det handlar om ett förhållande på kanske 1:20. Dvs 20 oseriösa på en seriös. Typ. Och många "lillagummanar" mig också, trots att jag kanske inte ser ut som en gumma allt som oftast.

Som jag nyss svarade en annan medlem: jag har cyklat sedan jag var 6 år, alltså i cirka 65 år. Jag har aldrig fått punka. Så jag tar chansen. Cyklar bara i Skåne där det inte är långt till någonting, så skulle det hända leder jag cykeln.
Vi cyklar i samma landsände ser det ut som och visst går det att få punka även på skånska landsvägar.
Men får du punka i Klagstorp är det jäkligt lång att leda cykeln till Ystad, Skurup eller Trelleborg där närmaste cykelbutik finns därifrån. Det må vara tråkigt att laga punka, ingen älskar det men att inte vilja lära sig det fundamentala är bara envis dumhet.

Varför inte köpa ett par däck i storleken du vill ha, och byta själv?
Så svårt är det inte, och kan vara kul att lära sig.

Vi cyklar i samma landsände ser det ut som och visst går det att få punka även på skånska landsvägar.
Men får du punka i Klagstorp är det jäkligt lång att leda cykeln till Ystad, Skurup eller Trelleborg där närmaste cykelbutik finns därifrån. Det må vara tråkigt att laga punka, ingen älskar det men att inte vilja lära sig det fundamentala är bara envis dumhet.
Äh, jag kan komma o hämta dig.

Jag måste vara uppväxt i oskyddad verkstad för när vi fick lära oss på slöjden i fyran hade jag redan lärt mig hemma efter att farsan tröttnat på att jag genade längs en hagtornshäck.

Jag har en nyköpt Trek med 40 mm däck som jag skulle vilja byta till 32 mm däck på för att få lite bättre rull på den.

Hej Xscat, om du verkligen vill ha riktigt lättrullat och samtidigt bra punkaskydd så har HåkanC redan gett dig de bästa förslagen i inlägg nr10. Dessa däck passar garanterat till dina fälgar med uppgiven bredd 20 mm.

Har bara ett förbehåll. Om du vill ha bästa "rull" även på slangen så föreslår jag denna istället:

Med detta följer ett viktigt förbehåll. Denna slang håller luften sämre än vanliga svarta slangar, så man måste fylla upp luften lite och kolla trycket i stort sett varje gång man ger sig ut. Detta förutsätter en bra golvpump med tryckmätare och att man är beredd att ta det omaket.

Så här är ett förslag till tillvägagångssätt:
1) beställ hem önskade varor från nätet.
2) tag cykel och det du köpt till lämplig cykelhandlare och be honom att montera grejorna.
3) fortsätt att cykla och satsa på att utöka ditt fantastiska track record på 0 punkor under 65 år av cykling.
4) skulle olyckan ändå vara framme, så finner du säkert på råd. Du måste inte lära dig laga punkor! :)

Jag har två st helt oanvända Conti GP 5000 som du kan få för 400 kr (för båda) + ev frakt. Finns i centrala Skåne men kan även avlämnas i Malmö imorgon.

Tillbaka
Topp