Vad är Cykeln värd??
Hej på er!
Jag är inte säker på om den här tråden fortfarande är aktiv, men jag gör ett försök ändå. 🙂

Jag skulle behöva lite hjälp med att värdera min landsvägscykel, då intresset har tyvärr svalnat under åren.

Det handlar om en S-WORKS Tarmac SL3 med 11r kolfiberram, storlek 54.

Utrustningen är en mix av Shimano Ultegra (vevparti samt fram- och bakväxel, 10-delat) och Shimano 105 (växel-/bromshandtag samt bromsar). Väger ca. 7.5 kg med Garmin monterat.

Just nu sitter det ett par FFWD kolfiberhjul med nya Tufo-däck på.
20210830_164602648_iOS.webp
Det följer även med ett par Forza RC31 träningshjul med Vittoria Zaffiro 25 mm-däck.

Cykeln är utrustad med en Fizik-sadel och kolfibersadelstolpe. Dessutom ingår nästan nya Shimano SPD SL-pedaler, en Garmin Edge 1000 samt en hel del andra tillbehör jag samlat på mig genom åren – hjälmar (bl.a. S-Works), cykelkläder, skor med mera.

Tacksam för all input kring värdering! 🙏

Bilagor

• 20210830_170420862_iOS.webp
    20210830_170420862_iOS.webp
    540.9 KB · Besök: 65
Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
IMG_2804.webp

Vad kan man tänkas få för den här?
Det är alltså en Scott Contessa från omkring 2008. Den användes några få gånger när den var ny, men har hängt orörd i garaget de senaste 15 åren.

Jag inser att 24” hjul, fälgbromsar och oservad gaffel försvårar en smidig affär, men kan man begära 500:- eller ska man bara skänka den till första förbipasserande?

Vad är Cykeln värd??
Visa bilaga 785456

Vad kan man tänkas få för den här?
Det är alltså en Scott Contessa från omkring 2008. Den användes några få gånger när den var ny, men har hängt orörd i garaget de senaste 15 åren.

Jag inser att 24” hjul, fälgbromsar och oservad gaffel försvårar en smidig affär, men kan man begära 500:- eller ska man bara skänka den till första förbipasserande?

Tycker den ser schysst ut endå. Billiga barncyklar brukar vara eftertraktat. Släng på en stolpe och sadel och lägg ut den för typ tusenlappen.

Vad är Cykeln värd??
Vad kan man begära för en Allebike Majestic ram med en helt ny Rockshox judy tk 110mm remote, deore m6100 växelgrupp oanvänd, Original kolfiber styre och sadelstolpe. Har några enklare aluminium hjul och shimano m201 bromsar oanvända. Ramen har gått max 15 mil.

Vad är Cykeln värd??
Fortsätter och rensa i garaget, vad tror ni om en sån här pjäs?

Specialized Enduro Expert 2004-05.

Original förutom bredare/modernare styre(800 mm) och kortare stam, moderna pedaler och nya däck(Ground Control Grid T7). Sitter även en XTR bakväxel(RD-M952) vilket det inte gjorde från början.

Som synes är den i bra skick och allt fungerar.
Originalstyre, stam och pedaler finns kvar.

Finns det något värde i dem längre, eller är det bättre att backa in den i mörkret igen? :)

IMG_20250813_180605973.webp

Vad är Cykeln värd??

Original förutom bredare/modernare styre(800 mm) och kortare stam, moderna pedaler och nya däck(Ground Control Grid T7). Sitter även en XTR bakväxel(RD-M952) vilket det inte gjorde från början.

Finns det något värde i dem längre, eller är det bättre att backa in den i mörkret igen? :)

Visa bilaga 787039
6 skulle jag kunna ge...

Vad är Cykeln värd??
@Mr Bottecchia du tyckte tydligen det var en skrattframkallande gissning. Vad tror du den kan vara värd då?
Jag tänker mig att en knappt använd kolfibercykel av ett etablerat budgetmärke med hydrauliska bromsar, moderna hjulaxlar och ganska bra utrustad (11-del Rival?) borde vara värd runt 8000kr. Det skulle jag nog kunna överväga att betala om jag sökt nåt åt det hållet.

Vad är Cykeln värd??
@Mr Bottecchia du tyckte tydligen det var en skrattframkallande gissning. Vad tror du den kan vara värd då?
Jag tänker mig att en knappt använd kolfibercykel av ett etablerat budgetmärke med hydrauliska bromsar, moderna hjulaxlar och ganska bra utrustad (11-del Rival?) borde vara värd runt 8000kr. Det skulle jag nog kunna överväga att betala om jag sökt nåt åt det hållet.
Hoppsan! Blev visst fel figur du fick, skulle varit en tumme upp och inte skrattade gubbe. Fin hoj, väcker lite nostalgiska känslor.

Vad är Cykeln värd??
Tja!
Jag går i tankarna att sälja min BMX och lite delar från min enduro och är väldigt kluven på vad jag kan ta betalt för dessa.
Gaffel: FOX FLOAT 36 Rhythm 160mm 2022, använd men i gott skick.
Bakdämpare: FOX FLOAT X Performance 230x60mm 2022, använd men i gott skick.

BMX: Cult Devotion följer med broms fram och bak, använd ytterst lite men finns lite spår av användning.

Vad är Cykeln värd??
On one inbred 26" från ca 2004. Med deore hydralsbromsar och recon dämp från ca 2019 och crossride bakhjul 2021.
"Proffslagad" spricka i bromstaget. Pendlat i de sämsta vinterförena sista decenniet så det är bara enstaka

Hade ingen bild tillgänglig nu.

Kan man få en tusing? Den har ju thomson stolpe.

Vad är Cykeln värd??
On one inbred 26" från ca 2004. Med deore hydralsbromsar och recon dämp från ca 2019 och crossride bakhjul 2021.
"Proffslagad" spricka i bromstaget. Pendlat i de sämsta vinterförena sista decenniet så det är bara enstaka

Hade ingen bild tillgänglig nu.

Kan man få en tusing? Den har ju thomson stolpe.
En tusing låter väl rimligt, om rätt köpare dyker upp kan den säkert till och med bli glad :)

Vad är Cykeln värd??
Förvisso tämligen stationär men tänke ändå kolla här om något har en uppfattning vad kan man tänkas att en Monark LT2 är värd idag när alla ska vara uppkopplade.

IMG_3388.webp

Vad är Cykeln värd??
Hallå alla!

Går i tanken om att sälja iväg min trotjänare till raket och skulle behöva lite hjälp med ett uppskattat värde.

Spec.

. Scott Spark Rc 900 Team -21
. Ram i full kolfiber och mycket gott skick.
. Syncros Silverton 1.0 Kolfiberhjul i i mycket gott skick (raka och fina)
. Gaffel + dämpare, gott skick och fungerar som det ska.
. Syncros helintegrerat kolfiberstyre (okapad)
. S-Works power 143mm kolfiber sadel
. Deda kolfiber stolpe (okapad)
. Sram ultimate rainbow bromsar i kolfiber
. Relativt nya däck maxxis aspen 29*2.40 RC
. Drivlinan består av nästan ny GX kassett, XX1 kedja gold, XX1 36T drev.
. Vevparti GX eagle 175mm
. Dt-swiss 370 nav

Cykeln har några år på nacken, en hel del fina uppgraderingar samt att den kört mestadels på asfalt/grusväg.

Så vad tror ni om ett uppskattat värde?

Mvh,
Sebastian

Bilagor

• IMG_4161.webp
    IMG_4161.webp
    566.6 KB · Besök: 52
  • IMG_4167.webp
    IMG_4167.webp
    687.8 KB · Besök: 53
  • IMG_4164.webp
    IMG_4164.webp
    312.2 KB · Besök: 46
  • IMG_4166.webp
    IMG_4166.webp
    787.3 KB · Besök: 50
Vad är Cykeln värd??
Varför skriver så få ut storleken på cykeln? Det är nästan det första jag är intresserad av att veta som köpare, ungefär som när jag köper skor.
Påverkar det värdet på cykeln märkbart? Detta är ju inte en köposäljtråd, utan en värderingstråd.
Skall man köpa är så klart storlek den allra viktigaste parametern.

Vad är Cykeln värd??
Påverkar det värdet på cykeln märkbart? Detta är ju inte en köposäljtråd, utan en värderingstråd.
Skall man köpa är så klart storlek den allra viktigaste parametern.
Kan göra, klassiska Miyata-cyklar med stålramar i största storlekarna är eftertraktade men svåra att hitta så när de dyker upp hugger folk direkt..

Vad är Cykeln värd??
Vad tror ni om det här gamla spjutet från 2004? Rätt fin ram om jag uppfattade det rätt på den tiden, XT-växlar, sjyssta prylar (för sin tid) överlag. Rebagaffeln (med lockout) är betydligt nyare än övriga cykeln, den har gått kanske 20 mil. Brukar ha hyfsad koll på vad mina cyklar kan säljas för men här vet jag inte riktigt då den är lite out of date samtidigt som gaffeln är hyfsat modern och borde vara värd en del. Vill inte försöka lura nån stackare på blocket men vill inte heller ge bort den gratis... 3000?

20250909_142143.webp

20250909_142016.webp

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Vad tror ni om det här gamla spjutet från 2004? Rätt fin ram om jag uppfattade det rätt på den tiden, XT-växlar, sjyssta prylar (för sin tid) överlag. Rebagaffeln (med lockout) är betydligt nyare än övriga cykeln, den har gått kanske 20 mil. Brukar ha hyfsad koll på vad mina cyklar kan säljas för men här vet jag inte riktigt då den är lite out of date samtidigt som gaffeln är hyfsat modern och borde vara värd en del. Vill inte försöka lura nån stackare på blocket men vill inte heller ge bort den gratis... 3000?

Visa bilaga 792467
Visa bilaga 792466
Nostalgitripp!

Ser att den är såld på Cykelcity, men såldes inte Avanti också av Cyclecomponents? Har för mig att de hade reklam i samband med långloppscupen (i samarbete med?) där de marknadsförde en viss spec som prisvärd långloppscykel. Jag var så sugen på att uppgradera min Merida Matts…

Prova med tre om drivlinan är fräsch? Ser ju ut att vara i bättre skick än det mesta i prisklassen, trots sin ålder.

Vad är Cykeln värd??

Visa bilaga 787039
Fick inte så mycket prisförslag på den här men nu ska den ut till försäljning. Är man helt off om man lägger ut den för någonstans runt 3-4000 kr?

Vad är Cykeln värd??
Fick inte så mycket prisförslag på den här men nu ska den ut till försäljning. Är man helt off om man lägger ut den för någonstans runt 3-4000 kr?
P
Hallå alla!

Går i tanken om att sälja iväg min trotjänare till raket och skulle behöva lite hjälp med ett uppskattat värde.

Spec.

. Scott Spark Rc 900 Team -21
. Ram i full kolfiber och mycket gott skick.
. Syncros Silverton 1.0 Kolfiberhjul i i mycket gott skick (raka och fina)
. Gaffel + dämpare, gott skick och fungerar som det ska.
. Syncros helintegrerat kolfiberstyre (okapad)
. S-Works power 143mm kolfiber sadel
. Deda kolfiber stolpe (okapad)
. Sram ultimate rainbow bromsar i kolfiber
. Relativt nya däck maxxis aspen 29*2.40 RC
. Drivlinan består av nästan ny GX kassett, XX1 kedja gold, XX1 36T drev.
. Vevparti GX eagle 175mm
. Dt-swiss 370 nav

Cykeln har några år på nacken, en hel del fina uppgraderingar samt att den kört mestadels på asfalt/grusväg.

Så vad tror ni om ett uppskattat värde?

Mvh,
Sebastian
Jag har ingen koll på priset så men har du kollat på Buycycle om det finns nåt med ungefär samma förutsättningar?

Tillbaka
Topp