Byta drev för långtur?

Byta drev för långtur?
Halloj! Jag kommer bege mig ut på en långtur på 21 mil imorgon med en singlespeed mtb. Ungefär halva biten grus/ler vägar och resten asfalt. En hel del backar, både upp och ner. Jag har inte jättebra koll på det här med utväxling, men jag har 32t på framdrevet och 18t bak. Hittade precis ett 15t drev liggandes och undrar helt enkelt om det skulle göra stor skillnad att byta från 18t till 15t bak? Kommer det gå märkbart snabbare med det mindre bakdrevet? Och mycket tyngre i uppförsbackar? Hur hade ni gjort, kört på samma eller bytt?

Byta drev för långtur?
1754640921285.webp

Byta drev för långtur?
'Hade nog valt att behålla samma, med tanke på sträckans längd: Tunga växlar kostar på låren. Bättre att cykla jämnt men aningen långsammare, än stå och flåsa och stånka 20 minuter mitt av.

Byta drev för långtur?
32/18 är väldigt lätt för grus och speciellt för asfalt, men det är även lätt på enkla stigar. Jag skulle byta till något tyngre. Jag kör 34/21 på min singlespeed mtb och det är inte roligt (och väldigt långsamt) på asfalt och grus. 32/15 låter bra till asfalt och grus. Hur det funkar på stig berör på stigen och dina lår.

Senast ändrad:
Byta drev för långtur?
Byta drev för långtur?
32/18 är väldigt lätt för grus och speciellt för asfalt, men det är även lätt på enkla stigar. Jag skulle byta till något tyngre. Jag kör 34/21 på min singlespeed mtb och det är inte roligt (och väldigt långsamt) på asfalt och grus. 32/15 låter bra till asfalt och grus. Hur det funkar på stig berör på stigen och dina lår.
Håller med Berk, 32/18 på en 29” på grusväg och asfalt är väl lätt, iallafall i platta Sverige. Att hoppa av och gå i någon enstaka brant backe är ju inget problem.

Byta drev för långtur?
Jag antar att du har cyklat på cykeln med nuvarande utväxling? Hur kändes det? Håller du OK tempo?

Ner till 15T är ett rätt stort hopp, och som visas i det här inlägget så kommer du gå upp ett par km/h i hastighet.
Så du kan väl fråga dig själv lite vilket tempo du kommer kunna hålla i 21 mil. Är det 22 eller 26kmh?
Att plötsligt byta till tyngre utväxling och fara ut på en lång tur känns som ett recept på att ligga väldigt lågt i kadens och riskera knäont

Byta drev för långtur?
Samtidigt är 90 i kadens som det räknas på ovan en hel del för de flesta om man inte är en som optimerar för hög hastighet på landsväg. (Vad som skulle vara "rätt" kadens kan vi lämna därhän just här.)

Jag körde en singlespeed som pendlingshoj i Stockholm ett tag. Mest ganska platt men en del korta backar. Den gick med 38/16 på 32 mm 26"-däck. Det gav en hastighet på knappt 21 med trivsamma 75 i kadens. Man fick upp cykeln i dryga 30 km/t innan man (iaf jag) spann ur, och kunde om det krävdes bryta sig upp i 8 km/t.

Det är lite oklart om det är 26" eller 29" vi talar om här. Det gör ju en ca 10% skillnad i vad samma utväxling ger för hastighet vid samma kadens. Däcksbredd gör också skillnad (men kanske mer marginell i sammanhanget).

Med 26" hade jag önskat ha typ 2,5 i utväxling (dvs 40/16, 38/15 eller så).
Med 29" lite lättare, säg 2,2 (dvs 38/17, 36/16).

Byta drev för långtur?
Jag har 50/17 på 28". Det är sällan jag går av cykeln men då undviker jag också brantare backar.
42/16 motsv. har jag haft på en annan cykel, det kan vara en bra kompromiss.

Byta drev för långtur?
Jag kan uppdatera er med att det gick alldeles utmärkt att cykla 21 mil med en singlespeed mtb med 32x18 drev. Kändes inte alls som att åka skidor med enbart en skida och en stav @Bikzz. Det gick däremot inte fort, och det blev många stopp längs vägen. Men otroligt roligt!

Jag ska göra en liknande tur här om ett par veckor om allt går som planerat, då ska jag prova att byta mot ett 15 drev bak och se om jag får upp farten något utan att ben och knän tar allt för mycket stryk. Har ni några tips på bra vägdäck i 29", som även tål lite grus och lättare stig? Så man kanske får upp ännu lite mer fart.

Byta drev för långtur?
Jag kan uppdatera er med att det gick alldeles utmärkt att cykla 21 mil med en singlespeed mtb med 32x18 drev. Kändes inte alls som att åka skidor med enbart en skida och en stav @Bikzz. Det gick däremot inte fort, och det blev många stopp längs vägen. Men otroligt roligt!

Jag ska göra en liknande tur här om ett par veckor om allt går som planerat, då ska jag prova att byta mot ett 15 drev bak och se om jag får upp farten något utan att ben och knän tar allt för mycket stryk. Har ni några tips på bra vägdäck i 29", som även tål lite grus och lättare stig? Så man kanske får upp ännu lite mer fart.
Bra att det blev av, och bra att det var kul! 🙂

För att kunna jämföra, vad har du för däck idag? Modell och bredd?

Byta drev för långtur?

Är ett ganska stort hopp mellan 18->15 och åtminstone jag skulle föredra en för lätt växel än en för tung på en så lång sträcka.

Du skulle väl iofs kunna byta redan nu för att prova utväxlingen innan nästa långtur?
Kanske unna dig ett 16 eller 17t ss drev ifall 15t känns för tungt?

Byta drev för långtur?
Är ett ganska stort hopp mellan 18->15 och åtminstone jag skulle föredra en för lätt växel än en för tung på en så lång sträcka.

Du skulle väl iofs kunna byta redan nu för att prova utväxlingen innan nästa långtur?
Kanske unna dig ett 16 eller 17t ss drev ifall 15t känns för tungt?
Ja, jag förstår att det kan bli ett stort hopp. Jag ska absolut prova före och se hur det känns.

Byta drev för långtur?
Idag har jag WTB Ranger 2,6 x 29" däck på. Inte de roligaste däcken på slät asfalt, men trevliga på grus och stig.
Är det inte lerigt så tycker jag (men det är jag det) att ett däck som Conti Contact Speed är ett trevligt och prisvärt däck på både asfalt, grus och hårdpackad jord. Finns i olika bredder, från 28 till 42 mm. Jag hade tagit 37 eller 42 om jag kom från 2,6" 😃

Byta drev för långtur?

Inte provat det själv men Schwalbe G One Speed PRO är nog det snabbaste du kan hitta: https://www.rosebikes.se/schwalbe-g-one-speed-pro-evolution-super-race-mtb-folding-tyre-2728233

Byta drev för långtur?
Intressant! Ska kika närmare på det där däcket.
det är känt som ett bra däck, räkna dock inte med revolution när det gäller rullmotstånd i levande livet.

var nyligen ute på en backig femmilsrunda tillsammans med fyra klart raskare herrar än jag. tre av dem nyuppstyrda gravelcyklar high end inklusive däck. två av oss körde mtb med tillhörande grova däck, i mitt fall racing ray 2,35 fram och bak på 40i-fälg, 1.35 bar, se bild. gissa vad som rullade snabbast både på grus och asfalt?

så vinsten med ett nätt och lättviktigt däck sitter knappast i rullet utför, utan att den lättare vikten underlättar klättring. och det är mer utslagsgivande för vem som kommer fram först.

om det nu är ett mål.
.
IMG_2167.webp

Byta drev för långtur?

Pirelli race str i 40mm rullar hyfsat men har tjockt gummi o kraftig kord jmfrt med racigare däck.

Byta drev för långtur?
Sen får du väl tänka på skillnaden i kadens också.
Hur långt brukar du cykla, på vad för cykel och vilken hastighet brukar du hålla?
Sant. 210km är ingen liten sväng. Jag kör aldrig så långt, max 20-30km. Grejen - för mig - med hög utväxling är att man tvingas hålla ett högt lägsta tempo hela tiden.

Tillbaka
Topp