TCR 2025 - Transcontinental Race, no 11

Jag är ok och åker hem från Tirana idag. Blev påkörd bakifrån av en bil några mil innan CP5. Otroligt trist då kroppen kändes jättebra. Men man behöver lite tur för att genomföra sådana här stolleprov. Åtminstone kan man inte ha otur…
Fick du någon hjälp/assist av arrangören eller medtävlare vid/efter olyckan?

Svårt!

Jag gissar fredag. Verkar i och för sig finnas en skaplig "ansamling" av cyklister på Poslätten men jag gissar att en del kommer att bryta och de kvarvarande kommer att sprida ut sig s.a. de när de kommer ner mot färjan framåt helgen så är de inte så många som kommer så tätt.
Det blev lördag.
1755077797479.webp

Edit: Uppdaterad och rättad version:
1755250137717.webp

Senast ändrad:
Lekte också lite med Excel. Här är elektriska/mekaniska växlar, däckbredd och ramtyp baserat på sammanställningen på DotWatcher (jag får det till 152 cyklister där). Bland dom som vill visa upp sina cyklar har el-växlarna tagit över. Med reservation för att jag säkert har gjort fel någonstans 🙂

Finns massor av aspekter som skulle vara kul att grotta ner sig i, men mycket ligger i fritext vilket gör det svårt utan att gå igenom allt manuellt (och det tänker jag inte göra).
1755086376511.webp

1755110620449.webp

1755101575257.webp

Senast ändrad:
Kanske en dum fråga, men nyfiken va ambulanspersonalen gjorde med cyklingen o din utrustning.
Tråkigt oavsett
Polisen beslagtog cykeln så jag fick hämta den på polisstationen när jag var klar på polisstationen.
Precis, föraren smet från platsen men kom sedan till polisstationen på eftermiddagen (när alkoholen gått ur blodet?). Några ögonvittnen berättade att han bara körde rakt in i bakdelen på min cykel när han svängde höger in på en parkering som jag cyklade förbi. Eftersom han kom bakifrån och jag inte har nån backspegel märkte jag ingenting förrän jag låg i asfalten.
Det blev ambulans till sjukhuset i Tirana där röntgen visade brutet nyckelben.

Fick du någon hjälp/assist av arrangören eller medtävlare vid/efter olyckan?
Nej, inte mer än uppmuntrande meddelanden. De är tydliga med att man måste klara sig själv ute på banan. Man cyklar ju alltid ensam (drafting inte tillåtet).

Polisen beslagtog cykeln så jag fick hämta den på polisstationen när jag var klar på polisstationen.

Nej, inte mer än uppmuntrande meddelanden. De är tydliga med att man måste klara sig själv ute på banan. Man cyklar ju alltid ensam (drafting inte tillåtet).
Jaha, så kontrollbilarna snurrar runt i jakt på folk som gör fel men kan inte söka upp en krake som blivit nermejad av en packad bilist?

Lekte också lite med Excel. Här är elektriska/mekaniska växlar, däckbredd och ramtyp baserat på sammanställningen på DotWatcher (jag får det till 152 cyklister där). Bland dom som vill visa upp sina cyklar har el-växlarna tagit över. Med reservation för att jag säkert har gjort fel någonstans 🙂

Finns massor av aspekter som skulle vara kul att grotta ner sig i, men mycket ligger i fritext vilket gör det svårt utan att gå igenom allt manuellt (och det tänker jag inte göra).
Visa bilaga 787005
Visa bilaga 787004
Visa bilaga 787040
Snyggt, men dublettkategorier?

Vad kommer att hända med folk som cyklar den gamla målparcoursen efter att de ändrat den?
1755163306608.webp

#59 Mike och #112 Lael var kanske såpass nära inpå ändringen att de inte visste om den? Det var två framför de som körde rätt.

#51 Guillome cyklade fel, men backtrackade ut till rätt väg.
1755163497751.webp

#240 Mikke körde fel.
1755163956098.webp

Även #291 Ross verkar ha kört fel, backtrackat till rätt korsning, och sen bestämt sig att ändå köra fel.
1755163896528.webp

#293 Grzegorz kom väldigt långt innan han backtrackade.
1755163648498.webp

Control point closing times (från Tcr's fb grupp)

CP1 closure: 0900CEST 30/7/25
CP2 closure: 2359CEST 1/8/25
CP 3 closure: 0900CEST 5/8/25
CP 4 closure: 2359CEST 9/8/25
CP 5 closure: 2359CEST 11/8/25
GC timecut: 23:59, Thursday 14th August
Gäller även sista (GC timecut) CEST? I så fall ca 12 timmar kvar. Just nu 114 solo och 8 parcyklister (4 lag) i mål. Kanske 40 cyklister (blandade solo och par) som är nära nog målet att hamna på GC.

Vad händer med #44 Mikko? Han har varit still i 5 timmar 1:30 från mål. Ser ut att missa GC :-(
1755204303464.webp

#356 Thomas (pluppen framför Mikko) behöver lägga på ett kol, annars missar han cut off med några minuter.

En cyklist lyckades komma i mål på GC från färja 12 (söndagens dagfärja). Jag TROR att cutoffen gick vid 18d 4h, i så fall är #356 Thomas lanterne rouge, klarade sig med 24 minuters marginal. #212 Auri missade med 13 minuter. :-(
1755247817892.webp

Jag satt i trädgården hos några vänner och pratade för ett par dagar sedan. Cykelvasan kom på tal och då sa frun i hushållet "min bror kör ett väldigt långt lopp i Europa just nu. Jag tror att han har gått i mål nu".

Vad heter han frågade jag. Rickard, fick jag till svar! Det var väldigt otippat. Jag vet inte om det tillför så mycket till den här tråden men det var kul där och då.

Film från en av svenskarna. Som bröt innan CP1.

Den här videon var intressant och ger en "hyfsad" fingervisning hur jäkla tufft TCR är. Han verkar ju vara en bra seriös och vältränad cyklist med en hel del erfarenhet (även från långcyklingar i USA etc), kanske hänger här på happy också eller redan skrivit i tråden, inte vet jag. Oavsett har han många intressanta videos på sitt youtube konto. Intrycket jag får är väl att i synnerhet all bergscykling och höjdmeter blev lite för mycket för honom, möjligen också i kombination med lite väl tung packning, någon punka som störde honom också i denna kamp att hinna till cp1. Cyklingen blev så klart tuff fysiskt men gick också med mycket långsamt snitt (i synnerhet pga alla jäkla tuffa backar), han försökte ändå i denna kamp prioritera vila/sömn men sedan blev det tidsnöd (men ganska nära hinna ändå).

Senast ändrad:
@MrSthlm @mkallstrom
Jag vet inte hur erfaren cyklist han är.
Men att stanna efter 13 mil första dagen tror jag var första missen. Jag använde första natten för att bygga en buffert för nästkommande dagar.
Sedan var nog andra misstaget att ha för mycket packning.
Och tredje misstaget var att fokusera på att skapa content istället för att fokusera på uppgiften.

Men jag känner inte honom. Så ren spekulation från min sida!

Den här videon var intressant och ger en "hyfsad" fingervisning hur jäkla tufft TCR är. Han verkar ju vara en bra seriös och vältränad cyklist med en hel del erfarenhet (även från långcyklingar i USA etc), kanske hänger här på happy också eller redan skrivit i tråden, inte vet jag. Oavsett har han många intressanta videos på sitt youtube konto. Intrycket jag får är väl att i synnerhet all bergscykling och höjdmeter blev lite för mycket för honom, möjligen också i kombination med lite väl tung packning, någon punka som störde honom också i denna kamp att hinna till cp1. Cyklingen blev så klart tuff fysiskt men gick också med mycket långsamt snitt (i synnerhet pga alla jäkla tuffa backar), han försökte ändå i denna kamp prioritera vila/sömn men sedan blev det tidsnöd (men ganska nära hinna ändå).
Vissa saker känns dock lite konstiga. Punktering får man garanterat och sitter pakethållaren för TA-axeln så att man först måste lossa den så känns set up väldigt krånglig, sen att han inte hittade insexnyckeln....

Att inte känna till lutningen på sin egen rutt är ett bevis på att man inte gjort sitt jobb hemma och att dessutom inte veta sin kapacitet med avsedd cykel + packning känns som att förberedelserna inte var 100.

@MrSthlm @mkallstrom
Jag vet inte hur erfaren cyklist han är.
Men att stanna efter 13 mil första dagen tror jag var första missen. Jag använde första natten för att bygga en buffert för nästkommande dagar.
Sedan var nog andra misstaget att ha för mycket packning.
Och tredje misstaget var att fokusera på att skapa content istället för att fokusera på uppgiften.

Men jag känner inte honom. Så ren spekulation från min sida!
Jag tänker som dig, men tycker att det är svårt att kommentera andras planering, speciellt när jag inte skulle ge mig på något sånt här själv 🙂. Däremot tycker jag att det är rätt tydligt att man måste försöka hålla ner stopptiden och hur man angriper det är väl personligt. Själv skulle jag försöka ta mig så långt som möjligt första dygnet och skippa tält eftersom jag tycker att det tar för mycket tid att sätta upp och riva ner, men alla har en plan tills dom får en smäll i ansiktet, som den gamla rando-poeten Mike Tyson uttryckte det.

Och bara så att ingen missförstår, jag håller med @MrSthlm om att det är en redig prestation bara att slutföra det här loppet, speciellt med en GC-placering.

Senast ändrad:
Själv skulle jag försöka ta mig så långt som möjligt första dygnet och skippa tält eftersom jag tycker att det tar för mycket tid att sätta upp och riva ner, men alla har en plan tills dom får en smäll i ansiktet, som den gamla rando-poeten Mike Tyson uttryckte det.
Hade varit intressant att se statistik på hur många som har med sig tält. Eller bivisäck (ej folievariant då).
Min gissning är att max 20% har med sig så rejäla grejer för nattsömn.

Hade varit intressant att se statistik på hur många som har med sig tält. Eller bivisäck (ej folievariant då).
Tittar man på bilder av topp 5 så ser dom ut att resa lätt, jag tror NLC kommenterade att det var lika mycket som många har på 600km med eller utan nattläger.

Om man jämför hans rutt med några i täten (Bosoni, Tschan , Manuel och Kesenheimer) ser man att han valt en klart sydligare rutt inledningsvis.
1755283784705.webp

Jag gissar att han tittat för mkt på sträcka och för lite på höjdmeter. Om den hypotesen är rätt är det lite förvånande. T.o.m. jag som bara följt loppet utan några som helst ambitioner att någonsin ge mig på något liknande själv har ju fattat att ruttläggningen i mångt och mycket är en kamp för att hitta alternativ med få höjdmeter eller i alla fall att se till att ta extra höjdmeter bara om man faktiskt har en klar fördel sträckmässigt.

Hur ser den kalkylen ut generellt, hur många km per 500hm tar man extra?
Svårt att säga generellt, tiden är en faktor, orken en annan.
En del människor har lättare att cykla uppför, en del har mer packning/vikt på ekipaget. Jag tror det blir högst personligt vilket man föredrar och det är nog även sett till dagsform, är man sliten så tär det än mer.

Hur ser den kalkylen ut generellt, hur många km per 500hm tar man extra?
Det är nog väldigt individuellt, men vi kan ta ett generellt exempel.

Antag att du har tre vägar från A->B en som går rätt upp-o ner på berget med 10% lutning båda hållen, en som har 5% lutning och en som går runt berget.
Vi antar att cyklistern gör 500 hm/timme oavsätt lutning och cyklar nerför med 60 km/h.

Med 10% upp o ner blir det 1 timme för uppfart och 5 minuter ner. (500hm med 10% är 5km) så 10km på drygt 1 timme.

Med 5% blir det 1 h 10 minuter enligt samma logik. I det här fallet 20 km på drygt en timme.

Om cyklisten gör 25 km/h på platten har han råd med 15 km extra i första fallet och 5 km extra i andra fallet och ändå kommer fram snabbare.

Det är nog väldigt individuellt, men vi kan ta ett generellt exempel.

Antag att du har tre vägar från A->B en som går rätt upp-o ner på berget med 10% lutning båda hållen, en som har 5% lutning och en som går runt berget.
Vi antar att cyklistern gör 500 hm/timme oavsätt lutning och cyklar nerför med 60 km/h.

Med 10% upp o ner blir det 1 timme för uppfart och 5 minuter ner. (500hm med 10% är 5km) så 10km på drygt 1 timme.

Med 5% blir det 1 h 10 minuter enligt samma logik. I det här fallet 20 km på drygt en timme.

Om cyklisten gör 25 km/h på platten har han råd med 15 km extra i första fallet och 5 km extra i andra fallet och ändå kommer fram snabbare.
Absolut individuellt men du svarade väldigt enkelt och bra ändå 😁

Ska man cykla nästan 500mil och ta minst 50000hm så kan det vara värt att offra en del tid och ta en längre rutt för att spara hm om man kan hålla sig fräschare. Brukar löna sig i långa loppet. Visst är du klättrare av Bosonis kaliber och kör för vinst är det nog alltid den snabbaste vägen oavsett hm som gäller.
Det gäller att veta sina styrkor och begränsningar ta Strasser som exempel han kan ta ganska långa omvägar för att undvika grus som han är obekväm på för att minimera riskerna även om det ger mer tid på cykeln.

Sen straffas man ju ganska hårt uppför med lastad cykel samtidigt som man nästan inte märker av det på plan mark. Har man inte provat med packning i tuff terräng, packat för tungt eller kanske fel utväxling blir det ett jobbigt uppvaknade.

Bland de snabbaste är det ju mer eller mindre legio att sova på hotel / boende om möjligt.
Det pratas mycket om mer effektiv sömn och mer effektiva stopp då man slipper hålla på plocka upp / ner sovutrustning, allt blir fuktigt, man kan sköta hygien bättre osv.

Sen finns det "nödvarianter" för att kunna däcka i diket tjugo minuter men generellt sett har de flesta strategin att sova med tak över huvudet om än bara för några timmar.

För er som inte fått nog av dot watching pågår Silk Road Race nu, sista i Mountain serien (med Hellenic Race och Atlas Mountain Race).

Supertight fight i toppen mellan fjolårs TCR vinnaren Robin Gemperle, Alex McCormack som vunnit de första två loppen i serien och i sammanhanget veteranen Anatole (vars efternamn jag inte pallar stava).

För er som inte fått nog av dot watching pågår Silk Road Race nu, sista i Mountain serien (med Hellenic Race och Atlas Mountain Race).

Supertight fight i toppen mellan fjolårs TCR vinnaren Robin Gemperle, Alex McCormack som vunnit de första två loppen i serien och i sammanhanget veteranen Anatole (vars efternamn jag inte pallar stava).

Läge för ny tråd?

Tält är det nog väldigt få som har men bivy och sovsäck eller liner tror jag är ganska vanligt. Har sett att Strasser brukar köra med sovsäck och bivy iaf när han körde med Apiduraväskor iår vet jag inte. Robin Gemperle har jag sett använda sovsäck och längre bak i fältet är det nog ännu vanligare.

Jag tycker att det ser ut som att Strasser har med sig sovsäck och nödfilt/påse här.
Intressant att han hade en så enkel regnjacka. Jag hade förväntat mig någon prototyp med något nytt super material men det verkar vara någon form av reklamjacka nästan?

Tillbaka
Topp