SRAM växlar kuggar ur (?)

spunkel

Medlem
Hade lite strul med min SRAM navväxel i vintras, tog ju isär clickboxen och gjode ren och grejade, gjorde ren navpinnen så gott jag kunde och monterade ihop.

Haft semester och inte blivit så mycket cyklande på ett par veckor, pumpade upp däcken och cyklade till jobbet i måndags och så märker jag att de lägsta 3 växlarna (av 5) inte tar alls. Pedalerna går runt men får ingen överföring från kedjan till navet. Vredet på clickboxen rör sig som det ska. Kommer inte på vad annat det kan vara. Ser lite ut som att den inre navpinnen inte går in lika mycket som förr dock.

Vad kan detta bero på? Är det pinnarna inne i clickboxen som strular? Är det pinnarna i navet som börjar ge med sig eller är för kladdiga? Behöver navet bytas eller monteras isär och rengöras? Något annat som kan behöva smörjas?

Kanske gjorde rent och smorde på fel sätt.

Är ju lite rädd att navet ska ta stryk i längden av detta..

Jo nog är det lite speciellt viktigt att man tar i sär och i hop klickar box från Navet med rätt växel lätt blir skada på pinnen och rör och box armarna på Sram S7 är det växel 1 som lastar av sedan måste man även peta tillbaka hävarm i klick box innan montering även på nya ersätta boxen vid montering är ingen garanti att de är längst in så de får man kolla innan montering.

Jo nog är det lite speciellt viktigt att man tar i sär och i hop klickar box från Navet med rätt växel lätt blir skada på pinnen och rör och box armarna på Sram S7 är det växel 1 som lastar av sedan måste man även peta tillbaka hävarm i klick box innan montering även på nya ersätta boxen vid montering är ingen garanti att de är längst in så de får man kolla innan montering.
Kan det vara växelpinnen som gett upp tror du?

Är inte riktigt med på ditt resonemang..

Mycket möjligt på min fick jag byta båda klick box och pinne rör. Blev blev lite skadad fel olja också ville inte fungera på vintern orginal olja fett. Det som var där i några minus grader blev ta i sär därför blev skada då och nya delar klick box och pinne rör och syntetiskt olja och lhitim fett där i navet utan ta i sär men fett olja droppar ut sidorna ett tag efter sen fungerar den upptäckt att klicka box hävarmar behövdes trycka till baka innan montering på den nyköpta vid installation så samma misstag inte upprepas.

Här är en omskriven och mer begriplig version av din text:

---

Det är mycket möjligt att jag behövde byta både klickboxen och pinnröret. De blev skadade när jag tog isär navet – troligen på grund av fel olja som inte fungerade bra på vintern. Den ursprungliga oljan och fettet som fanns där blev för trögflytande vid minusgrader, vilket gjorde att jag var tvungen att demontera navet, och då uppstod skador.

Jag bytte därför till nya delar (klickbox och pinnrör) och använde syntetisk olja samt litiumfett i navet. Jag tog inte isär navet helt, men lite fett och olja rann ut på sidorna ett tag efteråt.

Sen upptäckte jag att hävarmarna på den nya klickboxen behövde tryckas tillbaka innan montering, för att undvika samma problem som tidigare.

---

Rätt eller fel?

rätt är att innan du gräver ner dig i en oändligt djup grop, nu vara enbart tacksam ha en anledning skrota skiten;

och ekra in ett nexus7

finns ett antal trådar om orsaken till detta.

rätt är att innan du gräver ner dig i en oändligt djup grop, nu vara enbart tacksam ha en anledning skrota skiten;

och ekra in ett nexus7

finns ett antal trådar om orsaken till detta.
Jag börjar också fundera på det. Är väl bara en tidsfråga innan skiten ger upp helt. Får ju absolut ingen bromsverkan i fotbromsen på de lägre växlarna, pedalerna bara snurrar.

Lite läskigt i nerförsbacke vilket jag fick erfara...

Ekra in? Behöver jag spänna om ekrar och hålla på eller räcker det att montera ur eländet ur navet och montera in en sån där Nexus?

du får ta isär hjulet med dess ekrar, och bygga ihop hjulet igen med det nya navet. det krävs en del mekvana för att detta skall bli bra. alternativet är att låta någon som är kunnig göra jobbet, eller köpa ett nytt hjul med rätt nav.

ett nexus7-nav med fotbroms, komplett med vajer och växelhandtag kostar kring 1500 sek. @HåkanC brukar ibland komma med en länk till prisvärt färdigt hjul

du får ta isär hjulet med dess ekrar, och bygga ihop hjulet igen med det nya navet. det krävs en del mekvana för att detta skall bli bra. alternativet är att låta någon som är kunnig göra jobbet, eller köpa ett nytt hjul med rätt nav.

ett nexus7-nav med fotbroms, komplett med vajer och växelhandtag kostar kring 1500 sek. @HåkanC brukar ibland komma med en länk till prisvärt färdigt hjul
Tror jag kör ett färdigt hjul i sånna fall. Känns på tok för komplicerat, har inte riktigt den tiden till så mykcet mek.

Är det elektroniska eller mekaniska växlar? På min gamla HT som jag monterade NX på kuggade växlarna ur konstant i början. Lämnade in det till verkstan efter några egna misslyckade försök och deras dom var att jag skulle byta vajerhöljen som jag hade återanvänt.

Är det elektroniska eller mekaniska växlar? På min gamla HT som jag monterade NX på kuggade växlarna ur konstant i början. Lämnade in det till verkstan efter några egna misslyckade försök och deras dom var att jag skulle byta vajerhöljen som jag hade återanvänt.
Den är mekanisk. Iofs är ju cykeln över 20 år om jag inte är helt ute och cyklar....

Börjar ju misstänka att det är något som fastnat inne i själva navet, eftersom det började efter att cykeln stått still ett par veckor. Typ nån olja som inte funkat eller kläggat ihop med tiden.

Har väl inte varit supernoga (dålig koll snarare) med hur jag ska göra rent och smörja med där växelpinnen ska in.

Själva klickboxen byttes för kanske två år sen då den förra gav upp. Öppande upp klickboxen igen i våras då den krånglade och är rätt säker på att jag fettade in den då (keramisk pasta) om jag inte minns fel).

...så om vi utgår från att jag köper en ny växelpinne... eftersom jag vid mer noggrann koll såg att den faktiskt var böjd. Är uppenbart den som krånglar för jag tog av klickboxen och provade trycka in den samtidigt som jag började snurra på pedalen men får ingen fart. Den tjockare ihåliga pinnen verkar dock fungera.

Nu minns jag inte vilka växlar som styr vilken pinne, om det var 1-3 som styr den lilla och 4-5 på den tjocka?

Sen avfettning på den yttre pinnen, och sen ska den oljas in med... vad?

Jaha, det blev att plocka isär växeln tillslut då jag läste en annan tråd som haft snarlika problem, där det tydligen var grus och skräp som antogs ha orsakat problemet. Endera är det fjädern som hakat i något eller så är fjädern uttjänt. Inget var trasigt men var ganska skitigt så tänker mig att göra rent denna.

Nu är jag lite oense om man ska ha kallavfettning eller typ bromsrengöring. Såg i en video där man använde något typ Wurth rengöringsspray (bromsrengöring) för att få bort fett.

Vad ska den fettas in i sen?

Litium fett
1000000279.webp

Tillbaka
Topp