Justera växlar.

erikss0n

Medlem
Justera växlar.
Hej!

Jag har en 7-växlad Skeppshult damcykel där växlarna blev konstiga efter i vintras.

Det går inte att t.ex lägga i växel 7 för den klickar ner till 6:an av sig själv.
Lägger jag i femmans växel så hoppar det och rycker med jämna mellan rum mellan lättare och trögare.

Jag tänkte jag skulle försöka själv att justera växlarna och jag undrar var man gör det på den här cykeln?
Bifogar bilder.

Stort tack på förhand! 🙂🙏

1000023369.webp

Bilagor

• IMG_20250815_173018.webp
    IMG_20250815_173018.webp
    432.1 KB · Besök: 69
Justera växlar.
ställ växeln på nr 4, titta på ovansidan av växelmekanismen högra sidan av baknavet, och ställ in vajerspänningen så att två gula markeringar möts.

om det inte går få till stabil funktion både vid upp och nedväxling kan det hända att vajern håller på att gå av. sker oftast inne i handtaget.

Justera växlar.
ställ växeln på nr 4, titta på ovansidan av växelmekanismen högra sidan av baknavet, och ställ in vajerspänningen så att två gula markeringar möts.

om det inte går få till stabil funktion både vid upp och nedväxling kan det hända att vajern håller på att gå av. sker oftast inne i handtaget.

Tack för ditt svar. 🙂🙏
Ska titta på det om en liten stund. Jag får återkomma med resultatet. 🙂

Justera växlar.

Hej igen!

Jag har testat justera med skruven nu men jag ser ändå bara en gul prick. Syns på bilden som jag tagit uppifrån med cykeln upp och ner.

🙂🙏🙏🙏

Bilagor

• IMG_20250815_193513.webp
    IMG_20250815_193513.webp
    190.4 KB · Besök: 92
  • IMG_20250815_193448.webp
    IMG_20250815_193448.webp
    193 KB · Besök: 88
Justera växlar.
Jag tror det finns andra prickar också? Det går att reda ut om man läser instruktionen och tar det lugnt.

Är färgen borta tror jag kanske det finns en fördjupning

Justera växlar.
Muttern ska ligga ut tror jag. Jag brukar bara ladda ner manualen och göra som det står så jag vet inte men jag minns jag haft problem att hitta prickarna

Justera växlar.
med cykeln stående på sina hjul...
Min pendlare har Alfine och där syns tammefan inga gula markeringar uppifrån utan det är till att vända på åbäket.
Men vi behöver inte bli ovänner av den anledningen.
( det äe kanske olika på olika generationer av Shimanos navväxlar?)
Edit, drog mig till minnes ett Nexus7 nav där passmärken på ovan- och undersidan inte var överensstämmande.
Undersidesmärkningen gav bästa resultat.

Senast ändrad:
Justera växlar.
Min pendlare har Alfine och där syns tammefan inga gula markeringar uppifrån utan det är till att vända på åbäket.
Men vi behöver inte bli ovänner av den anledningen.
( det äe kanske olika på olika generationer av Shimanos navväxlar?)
var tvungen att kolla. det är åratal emellan att man behöver göra det minsta med ett nexus7. det här är iaf hustruns dagliga pendlare, som jag knappt rört sedan jag ekrade in ett begagnat nexus7 för rätt precis 10 år sedan. bytt en kedja har jag iofs gjort.

här ses på första bilden inställningen på växel 4, på den andra förskjutningen som uppstår tilll växel 3.

ja, strecken är ju röda i detta fall. men min minnesbild säger gula. ekrat in ett antal av dessa nav, och det kan säkert variera.

uppåt med cykeln ståendes på egna hjul var det iaf. alltid vän med det du skriver, pfaff. trots att jag syr på en elna:)
.

IMG_2169.webpIMG_2170.webp

Justera växlar.
var tvungen att kolla. det är åratal emellan att man behöver göra det minsta med ett nexus7. det här är iaf hustruns dagliga pendlare, som jag knappt rört sedan jag ekrade in ett begagnat nexus7 för rätt precis 10 år sedan. bytt en kedja har jag iofs gjort.

här ses på första bilden inställningen på växel 4, på den andra förskjutningen som uppstår tilll växel 3.

ja, strecken är ju röda i detta fall. men min minnesbild säger gula. ekrat in ett antal av dessa nav, och det kan säkert variera.

uppåt med cykeln ståendes på egna hjul var det iaf. alltid vän med det du skriver, pfaff. trots att jag syr på en elna:)
.

Visa bilaga 787668Visa bilaga 787669
Hädelse! 😁

( fast mitt nick har inget med symaskiner att göra utan gavs av Mountain Bob för eoner sedan. Här kör vi Singer)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp