Wahoo vs Garmin – vad säger ni?

Sana4

Medlem
Letar cykeldator för landsväg – vill kunna navigera nya rundor + använda pulsband/kadens. Kör både kort och långt, men tröttnar snabbt på samma rutt, så smidig överföring av rutter är viktigt. Föredrar knappar framför pekskärm. Har sneglat på Garmin Edge 540, men finns det nåt bättre? Ingen koll på Wahoo – är de värda att kika på?

Tips och erfarenheter mottages tacksamt!

Letar cykeldator för landsväg – vill kunna navigera nya rundor + använda pulsband/kadens. Kör både kort och långt, men tröttnar snabbt på samma rutt, så smidig överföring av rutter är viktigt. Föredrar knappar framför pekskärm. Har sneglat på Garmin Edge 540, men finns det nåt bättre? Ingen koll på Wahoo – är de värda att kika på?

Jag har en 840, både knappar o pekskärm, den har dubbelt så mycket minne som 540 men även på den har jag fått krångla vid kartuppdageringar pga minnet.
Tl:dr: 540s minne är lite snålt.

Edit: kolla DCrainmaker o andras YT-recensioner, ingen här har testat lika många.

Jag har en äldre wahoo bolt. Köpt beg på forumet för 1 500kr (självklart krävs en del om man köper beg, kvitton mm).

Fördelar:
- Bara knappar. Lätta att hantera.
- Zooma in och ut med knappar. I Garmin behöver man vad jag förstår gå in i undermenyer? Perfekt att zooma in i tätort eller ut på landsväg.
- Inget lull. Jag väljer enkelt vilka alarm och vilka fält jag vill visa. Kartan är svartvit men tydlig. Allt är enkelt och tar någon sekund att ändra utan instruktionsbok (Garmin tycker jag ofta är krångligare).

Nackdelar:
- Liten text. När man kör grus i stekande sol är det inte så lätt att se vad det står. Knapparna lär man sig fort utantill men jag får SMS i datorn och de är svåra att läsa. Säkert en inställning dock.
- apppen har inte svenska och man kan inte välja språk. Så telefonen måste vara på engelska. Annars får jag appen på tyska!! Helt otroligt dumt.

Ladda in rutter
Ladda in rutt görs från mobilen med bluetooth. Brukar ofta stanna ute på tur, inse att jag behöver förbi en mataffär eller att vägen jag tänkt ta är för dålig. Drar upp telefonen, ruttar snabbt i Ride with gps (synkar med wahoos app automatiskt), klickar på ”select route” och kör. Tar inte många sekunder. Eller så öppnar jag Topo GPS, Skapar en rutt, sparar gpx:en på telefonen och öppnar i Wahoo appen. Otroligt smidigt.

Garmin Edge 1030. Stor och tydlig skärm. Perfekt för navigering och vid sämre syn. Träningsförslag som kommer upp inför varje runda, samt FTP och Vo2Max beräkning. Jämfört med sambons Wahoo Element Roam v2, så är skärmen tydligare och kartorna ett snäpp vassare på min Garmin.

Senast ändrad:
Jag har en äldre wahoo bolt. Köpt beg på forumet för 1 500kr (självklart krävs en del om man köper beg, kvitton mm).

Fördelar:
- Bara knappar. Lätta att hantera.
- Zooma in och ut med knappar. I Garmin behöver man vad jag förstår gå in i undermenyer? Perfekt att zooma in i tätort eller ut på landsväg.
- Inget lull. Jag väljer enkelt vilka alarm och vilka fält jag vill visa. Kartan är svartvit men tydlig. Allt är enkelt och tar någon sekund att ändra utan instruktionsbok (Garmin tycker jag ofta är krångligare).

Nackdelar:
- Liten text. När man kör grus i stekande sol är det inte så lätt att se vad det står. Knapparna lär man sig fort utantill men jag får SMS i datorn och de är svåra att läsa. Säkert en inställning dock.
- apppen har inte svenska och man kan inte välja språk. Så telefonen måste vara på engelska. Annars får jag appen på tyska!! Helt otroligt dumt.

Ladda in rutter
Ladda in rutt görs från mobilen med bluetooth. Brukar ofta stanna ute på tur, inse att jag behöver förbi en mataffär eller att vägen jag tänkt ta är för dålig. Drar upp telefonen, ruttar snabbt i Ride with gps (synkar med wahoos app automatiskt), klickar på ”select route” och kör. Tar inte många sekunder. Eller så öppnar jag Topo GPS, Skapar en rutt, sparar gpx:en på telefonen och öppnar i Wahoo appen. Otroligt smidigt.
Jag har en bolt v1 och en roam v1 och kan väl inte annat än instämma. Kör min roam för att den är lite större och nyare, gillar båda för att det är knappar och enkelt. I mobilappen kan man fippla runt med skärmar och inställningar medan man sitter i soffan.

Har man strava premium för rutter löser uppladdningen sig automatiskt via wifi vilket är najs. Har inte testat andra appar.

Svårt att hitta en så gammal ny, men en begagnad roam v1 hade jag köpt igen om behovet uppstod.

Smaksak. Läs på DC-rainmaker. Att jag använder Wahoo är pga att jag hatar Garmin Connect. Typ. Någon har någon gång sagt att Wahoo är som IPhone och Garmin som Android, inte helt utan sanning.

Bolt V2 har bättre skärm än V1. Gissar att nya V3 inte är sämre.

Det där lustiga språkproblemet har vi inte stött på i vår familj, tre olika V1 en V2 och olika IPhones. Märkligt!

Smaksak. Läs på DC-rainmaker. Att jag använder Wahoo är pga att jag hatar Garmin Connect. Typ. Någon har någon gång sagt att Wahoo är som IPhone och Garmin som Android, inte helt utan sanning.

Det där lustiga språkproblemet har vi inte stött på i vår familj, tre olika V1 en V2 och olika IPhones. Märkligt!
Intressant:D

Roam V2 här. Större (färg-) skärm än Bolten och mer minne. Jag har kört med diverse Wahoo under åren och har inte saknat något eller blivit besviken.
Utom på den sista Bolten som jag råkade släcka skärmen på men det var mitt eget fel.
Jag föredrar knappmanövrering framför skärm som jag tror senaste V3 har så det lär inte bli nån nedgradering för min del. Detta eftrsom jag även cyklar vintertid och vill kunna använda gepeessen även med tjocka handskar.

Ja det har jag också hört att Garmin är ”Android” och wahoo mer som ”apple”. Hur är det med uppdateringar på Wahoo, är de kostnadsfria? Tillkommer det någon annan extra avgift för någon/några funktioner för wahoo?

Använder just nu en Wahoo Roam 3 och har haft samtliga Wahoos tidigare datorer, dvs alla utom de andra två samtida Bolt 3 och Ace. Har du budgeten kan jag absolut rekommendera senaste Roam eller Bolt, val mest beroende på hur stor skärm du behöver/vill ha. Touch som finns på Roam är bra för allt som har att göra med kartan, annars använder jag det i princip inte.

Även en begagnad enhet av tidigare generation är ett bra köp till rätt pris, men man får vara medveten om att de inte längre lär få några uppdateringar annat än eventuella kritiska buggfixar. Alla de äldre enheterna är baserade på samma mjukvara, de senaste har ny mjukvara både på enheten och i telefonen. Wahoo har tidigare sagt att även de äldre enheterna skulle flyttas till den nya appen men börjar tvivla.

Framgår inte om du kör iPhone eller Android, men åtminstone om det första bör problemet vara superenkelt att lösa – bara att explicit lägga in engelska som andra prioriterat språk i systeminställningarna, alternativt ändra språk för enskild app till engelska också via inställningarna.

Ja det har jag också hört att Garmin är ”Android” och wahoo mer som ”apple”. Hur är det med uppdateringar på Wahoo, är de kostnadsfria? Tillkommer det någon annan extra avgift för någon/några funktioner för wahoo?
Inga extrakostnader för något- utom hårdvara förstås. Och än så länge iaf.

Använder just nu en Wahoo Roam 3 och har haft samtliga Wahoos tidigare datorer, dvs alla utom de andra två samtida Bolt 3 och Ace. Har du budgeten kan jag absolut rekommendera senaste Roam eller Bolt, val mest beroende på hur stor skärm du behöver/vill ha. Touch som finns på Roam är bra för allt som har att göra med kartan, annars använder jag det i princip inte.

Även en begagnad enhet av tidigare generation är ett bra köp till rätt pris, men man får vara medveten om att de inte längre lär få några uppdateringar annat än eventuella kritiska buggfixar. Alla de äldre enheterna är baserade på samma mjukvara, de senaste har ny mjukvara både på enheten och i telefonen. Wahoo har tidigare sagt att även de äldre enheterna skulle flyttas till den nya appen men börjar tvivla.

Framgår inte om du kör iPhone eller Android, men åtminstone om det första bör problemet vara superenkelt att lösa – bara att explicit lägga in engelska som andra prioriterat språk i systeminställningarna, alternativt ändra språk för enskild app till engelska också via inställningarna.
Intressant! Språken var rätt men ”region” var Tyskland. Bytte region och språk och nu är telefonen på svenska och appen på engelska.

Tack!

Slänger in en joker i leken, IGPSport. Har själv en BSC300 och är helnöjd. Den nya BSC300T har både touchskärm och knappar. Kompatibel med bl.a Strava & Komoot plus att IGPSport-appen är i mina ögon väldigt bra och enkel att ha att göra med. Har även deras radar som går att para ihop med min gamla Garmin. Pulsbandet från Polar med ANT+ funkar också. Känner att det är value for money
/steen

Senast ändrad:
Från Bolt och Roam V2 är Wahoo väldigt smidiga. Det går att snabbrutta direkt i Elementappen. Alla inställningar i telefonen vilket är bra för mig med dåligt närseende. Ritar jag rutt i Strava flyger den in i Roamen utan knot.

Det ligger en Bolt V1 med HRM-band på K&S just nu.

Ursäkta en kort sidofråga som kanske får ett snabbt svar. Varför använder ni inte Strava (eller annan app) och telefonen direkt på cykeln med en quad lock (eller liknande)?

Ursäkta en kort sidofråga som kanske får ett snabbt svar. Varför använder ni inte Strava (eller annan app) och telefonen direkt på cykeln med en quad lock (eller liknande)?
Telefonen är för stor, känslig, kort batteritid, dyr. Min Garmin har fått mången smäll genom åren.

Strava på mobilen går väl knappt använda för att navigera med? Jag får vart fall inte åtkomst till mina sparade rutter i mobilappen. Riktigt kasst. (nu vill man ju inte använda telefonen i vilket fall av massor av skäl, men som en sekundär backupnavigation vore det ju bra ibland)

Även lättare med en smidig cykeldator än en stor telefon. Telefonen kräver stora, ofta dåliga, specialfästen mm. Jag körde så några år men dator är nice.

Jäkla skit att jag har en Wahoo v1 bara xD

Mitt sena tips är en sen undran:
Tränar du ngt mer än på cykel?
För då kanske en Garmin GPSklocka + en Edge Explore 2 skulle vara en bättre lösning, du ser ju resultatet från "alla" Garmin GPSer i Garmin Connect

Vad gäller detaljer finns det som vanligt mkt hos Ray
och vill du på ett överskådligt sätt jmf GPSklockor finns

Samma fenomen på min Lezyne GPS. Kanske inget alternativ till TS men intressant att fler tillverkare drabbats av samma fel. Söndagens runda är daterad 1/1 2006.. lite surt…
Troligen så är Lezynen bara en ommärkt Wahoo. Spekuleras kring det i kommentarerna på DCR. Alternativt så är båda baserade på en OEM-design i grunden.

Mitt sena tips är en sen undran:
Tränar du ngt mer än på cykel?
För då kanske en Garmin GPSklocka + en Edge Explore 2 skulle vara en bättre lösning, du ser ju resultatet från "alla" Garmin GPSer i Garmin Connect

Vad gäller detaljer finns det som vanligt mkt hos Ray
och vill du på ett överskådligt sätt jmf GPSklockor finns
Hade gärna kört lite löpträning men ena knät orkar inte med det pga knäoperation - så det blir bara cykel.

Låter som att Wahoo har mer bugg än vad Garmin har ?
Nej, det är det nog bara du som tycker. Inte ens Garmin-ägarna skulle nog hålla med dig. Har du skummat lite i Garmin-tråden?

Någonting har gått sönder för Wahoo, senast det var något lika universellt (fast inte lika allvarligt) var kanske när det var synk-problem för 5-10 år sedan?

Troligen så är Lezynen bara en ommärkt Wahoo. Spekuleras kring det i kommentarerna på DCR. Alternativt så är båda baserade på en OEM-design i grunden.
Ja, dom delar uppenbarligen nån hårdvara/mjukvara iaf. Inte ett ord om detta på Lezyne’s hemsida, lite synd. Jag gillar mina Lezyne. Byggd som en liten tanks. Tappar man den i golvet är det golvet som går sönder.

De hade stöd för 1024 veckor från 2006. Så detta är mycket mindre ett mjukvaruproblem som ett process- eller rutinproblem.

QA-avdelningen hade kunnat spåra det här och börjat planera för en förändring för flera år sedan eftersom bristen är känd.

De hade stöd för 1024 veckor från 2006. Så detta är mycket mindre ett mjukvaruproblem som ett process- eller rutinproblem.

QA-avdelningen hade kunnat spåra det här och börjat planera för en förändring för flera år sedan eftersom bristen är känd.
Wahoo buggade i torsdags, har en Element Roam med några år på nacken. En kompis hade en nästan ny med samma problem. Tappar kontakten med satelliten och rundan försvinner spårlöst. Letade efter uppdatering i Element appen men fann inget där. Ger upp och går över till ärkerivalen Garmin!

Slänger in en fråga om ytterliga märken som kan rekommenderas utöver de stora drakarna Wahoo och Garmin. Och som har ett lägre pris, någon som har bra tips?

Hittade min runda från 2006 enligt Wahoo men det var från torsdagens aktivitet.
IMG_2317.webp

Slänger in en fråga om ytterliga märken som kan rekommenderas utöver de stora drakarna Wahoo och Garmin. Och som har ett lägre pris, någon som har bra tips?
Jag hade en Garmin Edge explore tidigare men köpte mig en Bryton S810 i början av sommaren. Relativt billig (2700~), stor skärm, bra batteritid.

Tycker generellt sett den fungerar väldigt bra, det går att navigera med den helt utan telefon, men kartan är väldigt mycket sämre än garmins (går inte att justera vad man ser, och så fort man zoomat ut ett steg för mycket så försvinner typ alla detaljer)
Att följa en rutt är dock inga problem, även om den har det lite kämpigt med Y-korsningar.

Tillbaka
Topp