Sadeln på min nya Scott Speedster Gravel - borde bytet kosta mig 1400 kr?

Bofink

Medlem
Jag har tidigare köpt två Scott Contessa-cyklar (mtb) och varit väldigt nöjd.
När jag nu köpte en Scott Speedster Gravel 30 fanns den inte i dammodell, och då blev jag lite orolig för sadeln.

Som jag misstänkte passade originalsadeln inte alls min anatomi. Säljaren lät mig prova en annan som kändes perfekt – men det visade sig att jag inte kunde byta rakt av. Istället fick jag betala 1400 kr extra för den nya sadeln.

Är det rimligt att göra så, eller brukar man kunna byta till en likvärdig damanpassad sadel utan kostnad?
Hur har ni andra gjort i liknande situationer?

Jag har tidigare köpt två Scott Contessa-cyklar (mtb) och varit väldigt nöjd.
När jag nu köpte en Scott Speedster Gravel 30 fanns den inte i dammodell, och då blev jag lite orolig för sadeln.

Som jag misstänkte passade originalsadeln inte alls min anatomi. Säljaren lät mig prova en annan som kändes perfekt – men det visade sig att jag inte kunde byta rakt av. Istället fick jag betala 1400 kr extra för den nya sadeln.

Är det rimligt att göra så, eller brukar man kunna byta till en likvärdig damanpassad sadel utan kostnad?
Hur har ni andra gjort i liknande situationer?
Vad var det för modell på sadeln som satt på, och vad för modell du köpte istället?

Är det en ny cykel som du köper i butik? 1400 kr är en väldigt stor prisskillnad. De finns en stor spänne av pris på sadlar, men pris har nästan ingenting med passform at göra. Om det är en butik skulle jag hoppas att de kan hitta en liknande billigare sadel.

Till mina cyklar, och också till mina frus, har jag köpt sadlar jag/hon tycker om och sålt de kam med cykeln på K&S.

Du har väl köpt en komplett fabriksmonterad cykel? Sådana säljs med de sadlar som sitter på. Därefter får man byta till vad som passar en bäst. En sadel för 1400 kr är väl någon mellannivå på sadel skulle jag säga. Att räkna med att det finns "damspecifik" sadel som passar just dig och alla andra som köper aktuell cykel hade varit ytterst märkligt. Vi har olika rumpor precis som vi är olika långa, har olika proportioner och tycker om specifika färger/material/vadsomhelst.

Den gamla sadeln är såklart din fortfarande, om ni inte kommit överens på något annat vis. Jag skulle tro att säljaren har bättre koll på vad ett högst odefinierat sadelbyte ska kosta dig, men gissar att du inte pratade med hen i samband med affären. Jag hade ringt eller besökt butiken och uttryckt mitt eventuella missnöje och kollat hur man kunde lösa det.

Har du köpt en komplett cykel i en butik har den en viss spec. Vill du sen ändra den så blir det som att köpa sadeln för sig med tillhörande listpris då den sadeln du gillar ju inte är standard på cykeln. Sen är det upp till butiken / säljaren att avgöra om hen vill / kan göra något prisavdrag på den nya sadeln.

Fick du behålla den gamla sadeln?

Standardförfarande burkar väl vara att man köper cykeln med den sadeln som den kommer från fabrik med, sen får man på eget hand köpa till en annan sadel som passar bättre ifall det är så.
Inte hört att någon erbjuder kostnadsfria ändringar av sadeln, kanske om det skulle vara någon toppmodell och butiken vill vara sjysth?

Däremot kunde man tänka sig att de berättar vad nya sadeln kostar och bjuder på bytet, samt inte kastar den gamla.

Är det en ny cykel som du köper i butik? 1400 kr är en väldigt stor prisskillnad. De finns en stor spänne av pris på sadlar, men pris har nästan ingenting med passform at göra. Om det är en butik skulle jag hoppas att de kan hitta en liknande billigare sadel.

Till mina cyklar, och också till mina frus, har jag köpt sadlar jag/hon tycker om och sålt de kam med cykeln på K&S.
Japp, köpt en ny cykel i butik.

Du har väl köpt en komplett fabriksmonterad cykel? Sådana säljs med de sadlar som sitter på. Därefter får man byta till vad som passar en bäst. En sadel för 1400 kr är väl någon mellannivå på sadel skulle jag säga. Att räkna med att det finns "damspecifik" sadel som passar just dig och alla andra som köper aktuell cykel hade varit ytterst märkligt. Vi har olika rumpor precis som vi är olika långa, har olika proportioner och tycker om specifika färger/material/vadsomhelst.

Den gamla sadeln är såklart din fortfarande, om ni inte kommit överens på något annat vis. Jag skulle tro att säljaren har bättre koll på vad ett högst odefinierat sadelbyte ska kosta dig, men gissar att du inte pratade med hen i samband med affären. Jag hade ringt eller besökt butiken och uttryckt mitt eventuella missnöje och kollat hur man kunde lösa det.
Ja, cykeln var bara att rulla ut ur butiken. Jag uttryckte då att jag var skeptisk till sadeln. Jag kan ha fel men en sadel är väl en högst kritisk detalj på en cykel som ska funka. Som svar fick jag att testa denna, funkar det inte tar vi hem en annan. Jag läste inte in att det var förknippat med en kostnad.

Sadeln som satt på är en fin sadel, en Syncros Tofino VL-3525. Jag köpte en Specialized Power Comp MIMIC som passade mina sittben mycket bättre.
Tack! Den senare verkar inte kosta så mycket mer än 200 kr mer än den första.

Som nämnts av många ovan så köps en cykel färdig som den är. Vill man byta delar så får man köpa till. Gissar att det är vad som hänt här, och att butiken tar 1400 för Spez-sadeln (möjligen typ 1200 och sen 200 för själva bytet eller så). Inget konstigt med det, så länge du fick behålla den andra sadeln. Ibland kan en butik kanske ge en viss rabatt på den nya delen mot att de får behålla den andra, oanvända, men det resulterar sällan i särskilt så värst stor kontant ersättning. Men man slipper försöka sälja den begagnat själv.

Det kan förstås vara retsamt att behöva betala för något du trott skulle vara gratis. Dock är det nog rätt ovanligt att en cykelhandlare byter sadeln på en färdig cykel utan att du får betala. Hur mkt kan säkert bero på, både vad sadlarna kostar, om du behåller även den gamla, samt hur mkt av stamkund du är.

Jag skulle nog försöka släppa det hela och vara nöjd med att du, om jag förstår det rätt, hittat en sadel som passar dig. Nu har du dessutom bättre koll till dess du köper cykel nästa gång.

Tack! Den senare verkar inte kosta så mycket mer än 200 kr mer än den första.

Som nämnts av många ovan så köps en cykel färdig som den är. Vill man byta delar så får man köpa till. Gissar att det är vad som hänt här, och att butiken tar 1400 för Spez-sadeln (möjligen typ 1200 och sen 200 för själva bytet eller så). Inget konstigt med det, så länge du fick behålla den andra sadeln. Ibland kan en butik kanske ge en viss rabatt på den nya delen mot att de får behålla den andra, oanvända, men det resulterar sällan i särskilt så värst stor kontant ersättning. Men man slipper försöka sälja den begagnat själv.
Jag kan inte låta bli att tänka tanken att en unisex-cykel skulle vara damspecad och att herrarna får byta ut så det passar herrarnas anatomi :-D

Jag kan inte låta bli att tänka tanken att en unisex-cykel skulle vara damspecad och att herrarna får byta ut så det passar herrarnas anatomi :-D
Fast herrar får byta ut sadlar på nya cyklar också. Oftast det första som ryker när man fått hem en ny cykel, det andra brukar bli styret för min del.
Som andra skrivit, skönt att du hittat en sadel som passar dig. Kan ibland dröja ett tag innan man hittat rätt.

Verkar som riktpris är 1350 sek så det är väl som det är. Verkar som den möjligen kostar 69 euro på bike24 men det är så branschen ser ut.

Mjo, det är nog så att det är en unisex sadel som satt på.
Köpte för övrigt en damspecifik sadel åt min dotter men det gick inte alls så fick beställa en unisex.
Jag kan inte själv inte känna av något problem när jag provsitter den förkastade sadeln

Ska väl se om jag kan sälja den.
Det är inte så lätt, för köpare vet sällan hur det är att sitta och använda "din" sadel. Jag tycker din handlare gjorde rätt, även om det är surt för dig. Han eller hon har tagit hem den för att sälja till någon, precis som han tog hem den cykel du köpte.

På en cykel med så dyr sadel borde de kunna ha option på att köpa utan sadel.
Tycker de flesta cyklar verkar ha något enklare versioner men det är också onödigt om ingen ska använda (jag använder iofs enkla sadlar jämfört med er andra)

Ser nu att problemet är
Som svar fick jag att testa denna, funkar det inte tar vi hem en annan. Jag läste inte in att det var förknippat med en kostnad.

Ja, det är ju inte bra att det blev ett missförstånd.
Korrekt är att "funkar det inte så kan du köpa en annan och gärna på nätet och det går bra att byta själv"

Edit. Det finns tillverkare som tillåter config på nätet men då ska man nog inte köpa en scott i lbs

Senast ändrad:
Behåll den gamla sadeln. Den sätter du tillbaka på cykeln den dag du säljer den, och behåller den sadel som funkar. De växer inte på träd nämligen.

Edit: Sen kan jag inte låta bli att vara lite skeptisk till att man skulle lyckas känna att en sadel kommer funka genom att bara provsitta i butik. Eventuella smärtor brukar komma efter nån timme, och då är man rökt eftersom det är för sent att lämna tillbaka den.

Det enda som jag tycker är konstigt att butiken inte berättade att man ska köpa till sadeln och inte byta, som TS verkar har förstått.

Min fru har bytt de flesta "damsadlar" på hennes cyklar till något mer könsneutralt (som man skulle kunna kalla för "herrsadlar").

Gör som jag, köp en (dyr!) lädersadel och ta med den från cykel till cykel. Min äldsta har 45 år på nacken och har passerat ett antal cyklar men är som en negativ avgjutning av baken.

Gör som jag, köp en (dyr!) lädersadel och ta med den från cykel till cykel. Min äldsta har 45 år på nacken och har passerat ett antal cyklar men är som en negativ avgjutning av baken.
Även om min enda fungerande sadel är av läder (Brooks) är det ingen garanti att det funkar. Har även en Berthoud som jag får mega-ont av. Efter typ 2 timmar. Känns fantastisk när man sätter sig på den och det är väldigt, väldigt svårt att förstå hur den kan förvandlas till ett tortyrredskap bara lite senare.

Senast ändrad:
Även om min enda fungerande sadel är av läder (Brooks) är det ingen garanti att det funkar. Har även en Berthoud som jag får mega-ont av. Efter typ 2 timmar. Känns fantastisk när man sätter sig på den och det är väldigt, väldigt svårt att förstå hur den kan förvandlas till ett tortyrredskap bara lite senare.
Du får köra 500 mil på den först. Då blir den bra 🙂
Jag har två Berthout men de är rätt nya. Fast bra. Den gamla är en Idèale.

Edit, fransmännen använder mycket kraftigare läder än den Brooks klär sina sadlar i. Tar låång tid att köra in. Min Brooks Colt känns nersutten efter ett par år bara. B17 är bättre i det avseendet.

Senast ändrad:
Du får köra 500 mil på den först. Då blir den bra 🙂
Jag har två Berthout men de är rätt nya. Fast bra. Den gamla är en Idèale.

Edit, fransmännen använder mycket kraftigare läder än den Brooks klär sina sadlar i. Tar låång tid att köra in. Min Brooks Colt känns nersutten efter ett par år bara. B17 är bättre i det avseendet.
Jag har kört minst 2000 mil på den, troligen mycket mer än så. Av nån anledning funkade den hyfsat på en annan cykel, men inte på nån av mina nuvarande.

Edit: Eller så är det FÖR att den är insutten. Vill minnas att även Brooksen var bättre när den var ny, alltså platt och hård istället för ihopsjunken. Då sitter man ju inte längre bara på sittbenen.

Jag har kört minst 2000 mil på den, troligen mycket mer än så. Av nån anledning funkade den hyfsat på en annan cykel, men inte på nån av mina nuvarande.

Edit: Eller så är det FÖR att den är insutten. Vill minnas att även Brooksen var bättre när den var ny, alltså platt och hård istället för ihopsjunken. Då sitter man ju inte längre bara på sittbenen.
Räcker det inte bara att spänna upp sadlarna?

Om du nu har hittat en sadel som passar dig perfekt så sälj inte originalsadeln utan låt den gå med din cykel när du säljer den och behåll den som du gillar.

Om jag får gissa från VL-prefixet på den ”Syncros Tofino VL-3525” sadel som satt på från början så är det en relativt billig sadel tillverkad i Kina/Taiwan av Velo Saddles https://www.velosaddles.com/en/about/velo på uppdrag av Scott (som äger Syncros) och som de sedan sätter ett rätt högt pris på om du köper den separat. De betalar säker bara $5-10 per sadel.

Jag skulle tro att den Specialized Power Comp MIMIC som du köpt nu är en produkt av rätt mycket högre kvalitet.

Så tycker inte du behöver känna dig lurad.

Vad har du för bibs?

Senast ändrad:
Jag ställer om frågan. Eftersom du får ont i röven efter två timmar så undrar jag om du har en bra blöja. Förstår du nu?

Senast ändrad:
Jag ställer om frågan. Efterson du får ont i röven efter två timmar så undrar jag om du har en bra blöja. Förstår du nu?
Pratar du med mig? Det finns en quote-knapp. Använd den, annars får man ingen avisering nämligen.

Varför skulle jag ha blöjbyxor? Det gör bara saken värre, för då sitter man ännu mindre på sittbenen.
Ja, jag har provat.

Edit: Och om du inte läste det så har jag alltså en sadel som funkar. Jag sa bara att det där med lädersadel inte är nån slags garanti, eftersom en annan lädersadel INTE funkar för mig.

Senast ändrad:
Jag har kört minst 2000 mil på den, troligen mycket mer än så.
Att du skulle ha kört 2000 mil med bertouden tror jag inte mkt på, och att det skulle vara "mycket mer än så" ännu mindre. Och hur kan du veta det? Du tillhör ju falangen som aldrig mäter och loggar snittfarter, distanser etc.

Att du skulle ha kört 2000 mil med bertouden tror jag inte mkt på, och att det skulle vara "mycket mer än så" ännu mindre. Och hur kan du veta det? Du tillhör ju falangen som aldrig mäter och loggar snittfarter, distanser etc.
Vad får dig att tro att jag bryr mig ett jota om detta?

Jag har inte använt den på många år, men när jag gjorde det, cyklade jag 500-1000 mil om året.

Tillbaka
Topp