Hjälp med välja ny LVG budget 40K

Damzix

Medlem
Hej! Har en gravel men känner att jag vill satsa på en snabb racer istället med budget på 40K
Kan eventuellt sträcka mig någon tusenlapp mer

Har ni tips på vad man ska ha?
Helst med lite Aero så den är snabb

Kikade lite på Tarmac SL7 Sport men även på Merida Reactor 5000

Sl7 Comp (med di2) reas under 40k på TCM och SCS har jag sett, i typ 54 och 56. Det hade jag varit lockad av med den budgeten om du redan tittat på modellen.

Hej! Har en gravel men känner att jag vill satsa på en snabb racer istället med budget på 40K
Kan eventuellt sträcka mig någon tusenlapp mer

Har ni tips på vad man ska ha?
Helst med lite Aero så den är snabb

Kikade lite på Tarmac SL7 Sport men även på Merida Reactor 5000
Nu ställer jag en sån där tråkig kontrollfråga: ska du verkligen ha en landsvägscykel? Varför i så fall? En bra grushoj är otroligt mycket mer mångsidig. Men handlar det om fokus på ren asfalt och max hastighet där så absolut.

Cube.
Rose.
Radon.
Allebike.
Alla de bör ge bättre komponenter/krona än en Spez.
Fast tittar man för länge blir man alldeles yr, så om det är Spez'en du eg. vill ha så slå till.

Du får ju mycket mer för pengarna med en Rose eller Cube eller liknande. Är tanken att kanske ha ett hyfsat andrahandsvärde så kan jag ändå (motvilligt) tro att det är smart att köpa en Specialized , Cannondale eller Scott. Även om specen är sämre för priset.
Tänker du racehoj eller mer komfort? Om racehoj (annars kan du ju fortsätta med gravel) då känns tex en sån här rimlig: https://www.tcmcykel.se/p/landsvagscyklar/allroundracer/cannondale-supersix-evo-3-black-1
Eller https://www.tcmcykel.se/p/landsvags...ykel-metallic-spruce-midnight-shadow-metallic
Men du behöver ju bättre hjul om det ska bli snabbt tyvärr.

Vad tror ni om Trek Madone SL 6?
Alt andra Trek modeller?
Som Spez. Bägge lägger pengar på r&d men ffa lägger de på pengar på priset för att de är "premium" och säljer i butik. Men allt som sitter på ramen är samma eller motsvarande som sitter på en Cube eller Rose-ram, och den eventuella skillnaden i luftmotstånd eller vikt försvinner bara man tittar lite snett framåt inte bär en passande speedsuit resp tar med sig en flaska extra -eller bara fyller en flaska lite mer.

Du får ju mycket mer för pengarna med en Rose eller Cube eller liknande. Är tanken att kanske ha ett hyfsat andrahandsvärde så kan jag ändå (motvilligt) tro att det är smart att köpa en Specialized , Cannondale eller Scott. Även om specen är sämre för priset.
Tänker du racehoj eller mer komfort? Om racehoj (annars kan du ju fortsätta med gravel) då känns tex en sån här rimlig: https://www.tcmcykel.se/p/landsvagscyklar/allroundracer/cannondale-supersix-evo-3-black-1
Eller https://www.tcmcykel.se/p/landsvags...ykel-metallic-spruce-midnight-shadow-metallic
Men du behöver ju bättre hjul om det ska bli snabbt tyvärr.
Kolla upp årsmodellen på Specialized säger jag, inte ofta handlare tar hela värdeminskningen på en cykel.....

Du tänker så dom inte säljer en 2024 till 2025 års pris?
Eftersom den är prissänkt nära 50% om ordinarie pris är rätt så anar jag ugglor i mossen.
Mellan 50 &55-60% brukar tävlingscyklister få för en 1 säsong tävlad cykel på hösten, åtm förr innan folk började tro att alla deras cyklar/komponenter är gjorda av guld.

Eftersom den är prissänkt nära 50% om ordinarie pris är rätt så anar jag ugglor i mossen.
Mellan 50 &55-60% brukar tävlingscyklister få för en 1 säsong tävlad cykel på hösten, åtm förr innan folk började tro att alla deras cyklar/komponenter är gjorda av guld.
Tänker du att dom skulle sälja en beg cykel?

Ja en en sl7 comp för 38.000 eller en sl7 sport för 35.000 ska man glömma mekaniska växlar och bara kolla efter elektroniska? Aldrig kört elektroniskt… har GRX 400 idag

Hej.. De nya har nog T47, men om du ramlar på en äldre NOS eller bra beggad med kolfiberram någonstans så var det vanligt från 2010 ungefär till häromåret, 2023? mvh borano20

Ja en en sl7 comp för 38.000 eller en sl7 sport för 35.000 ska man glömma mekaniska växlar och bara kolla efter elektroniska? Aldrig kört elektroniskt… har GRX 400 idag
Jag gillar mekaniska växlar, men skulle aldrig valt det på en modern hoj med intern kabeldragning. Dels blir det hög friktion av tvära böjar i styret vilket gör att bakväxeln inte orkar dra ut vajern efter ett tag, dels blir det mycket jobbigare/dyrare service.

Håller helt med Lingon - mekaniskt och interna vajrar är bajs och man får hålla på och justera i tid och otid. Köp den cykeln som gör dig gladast när du tittar och cyklar på den.

Fanns även på cykelkraft, säkert ett pris man kan förhandla sig till med hos din Orbea lbs

Fanns även på cykelkraft, säkert ett pris man kan förhandla sig till med hos din Orbea lbs

Får ont i kroppen av att bara titta på den där körställningen.

Jag gillar mekaniska växlar, men skulle aldrig valt det på en modern hoj med intern kabeldragning. Dels blir det hög friktion av tvära böjar i styret vilket gör att bakväxeln inte orkar dra ut vajern efter ett tag, dels blir det mycket jobbigare/dyrare service.
Så man ska då undvika Tarmac SL7 Sport som har mekaniska?

Vad har du för storlek ungefär? Och vet du vad du vill ha för geometri?

Går ju att föreslå lite vad som helst men jag t.ex. skulle inte sitta bra på en Aeroad men sitter bra på en Supersix Evo.

Hos bike-discount finns riktigt bra priser på Bianchi-cyklar (hade inte själv valt men deras Sprint med 105 di2 för 2520€ är väldigt bra pris och du får massa utrymme för att köpa feta hjul). Men styret sitter mycket lågt på denna.

Cannondale Supersix evo 3 med 105 di2 kan du få för 3150€ och då har du råd med ett par hjul från Kina, allt under 40k. Den har betydligt mer snäll geometri men är ändå en fullblods-racecykel till formen (kanske inte viktmässigt men den är inget bojsänke direkt)

Vad har du för storlek ungefär? Och vet du vad du vill ha för geometri?

Går ju att föreslå lite vad som helst men jag t.ex. skulle inte sitta bra på en Aeroad men sitter bra på en Supersix Evo.

Hos bike-discount finns riktigt bra priser på Bianchi-cyklar (hade inte själv valt men deras Sprint med 105 di2 för 2520€ är väldigt bra pris och du får massa utrymme för att köpa feta hjul). Men styret sitter mycket lågt på denna.

Cannondale Supersix evo 3 med 105 di2 kan du få för 3150€ och då har du råd med ett par hjul från Kina, allt under 40k. Den har betydligt mer snäll geometri men är ändå en fullblods-racecykel till formen (kanske inte viktmässigt men den är inget bojsänke direkt)
Är 180 cm, och vill ha en lite mer aggressiv geometri åt aerohållet, provkörde en Tarmac idag och känns riktigt bra, samt en madone Sl6 men den var lite för liten

Är 180 cm, och vill ha en lite mer aggressiv geometri åt aerohållet, provkörde en Tarmac idag och känns riktigt bra, samt en madone Sl6 men den var lite för liten
Hur högt spacer-torn hade den du provcyklade? Ofta är det ju 30-40mm, så i princip lika mycket extra stack och några millimeter mindre reach du egentligen provade.

Tillbaka
Topp