Hjälp - söker ett headset tapered gaffel idag lördag i Göteborg

S96talle

Medlem
Hej

Byter gaffel på sonens Trek Roscoe 6 som har en röten Suntour gaffel. Den skulle vara tapered så jag beatällde en ny enkel luftgaffel som är just tapered. När jag plockat av den nu så stämmer inte detta.. Halleluja.

Nedre "lagerkopp" är inte för tapered så jag letar efter någon som har ett beg eller nytt ZS44/ZS56-headset där jag bara behöver den undre ZS56.

Tacksam för hjälp...
IMG_9360.webp

Det här finns i Ulricehamn om det är intressant. Det är ZS56 men jag har ingen aning om lagret är nytt eller inte. Sen är det inte ett cane creek crown race men med distansen som syns på sista bilden så ska det funka. PM:a om intresse.
PXL_20250823_101336188.webp

PXL_20250823_101403065.webp
PXL_20250823_101436449.webp

Hänger på frågeställningen något. Min grabbs Merida Big Seven Vasalopp Comp (2016) har också tapered, men lyckas inte hitta något som passar. Klickat hem en massa olika. Allt fel, och lämnade tillslut in i våras. Vet inte riktigt vad de gjorde (bytte inte lager iaf), tog betalt, var okej i några veckor. Nu sopslut med massa glapp igen.

Tapered betyder bara att nedre innerdiametern är större än övre.
Typ av lager och ytterdiameter behövs.

Hänger på frågeställningen något. Min grabbs Merida Big Seven Vasalopp Comp (2016) har också tapered, men lyckas inte hitta något som passar. Klickat hem en massa olika. Allt fel, och lämnade tillslut in i våras. Vet inte riktigt vad de gjorde (bytte inte lager iaf), tog betalt, var okej i några veckor. Nu sopslut med massa glapp igen.
Man blir inte imponerad av bristen på standard inom cykelindustrin. Nästa kaosvåg blir när dom som kört med intern kabeldragning via headset skall hitta nytt och meka...

Merida måste väl ha en Sverigeorganisation som går att kontakta? Nån där borde ha access till dom heliga pärmarna med rätt beteckning?

Jo, att de är olika uppe och nere vet jag, men hittar inte vettiga utbytes i samma dimensioner. Nu minns jag dock inte vad det var för dimensioner på just denna.
Det verkar inte så lätt att ta reda på men möjligen är det en fsa 55 ep som eventuellt kan vara IS41/28.6 | IS52/40

Men man får nog mäta eller skaffa bättre mekaniker

Hesd set är ju standardiserat men tillverkaren har inte lust att speca.

Eller standard och standard. Ska det bara finnas ett så får ju inte en moden gaffel plats....

Den här guiden fungerar bra om man har alla grejerna

Tillbaka
Topp