Blockettråden 2

Blockettråden 2
Jag har tex fått en extra skitdyr pump för att batteriet var slut i den första och ett trädgårdbord som jag fick ett nytt för att ett beslag på undersidan satt snett.
Jag har kvar båda pumpar. Borden också tyvärr men försökte sälja det nya i förpackning eftersom jag fixat det första själv.

Blockettråden 2
Slutat träna och säljer allt till inköpspris:
1000008823.webp

Blockettråden 2
Ärligt. Men köp och sälj har blivit värre än Blocket. Antalet annonser med helt orealistisk prisbild är högre än någonsin på detta forum.

Är det okunskap eller försöker folk lura varandra? Går det så dåligt för hushållen att sista utväg är att försöka lura andra cyklister?

6 år gamla pedaler, förmodligen extremt sliten pedalbody då dessa nöts av cleats. Nästan samma pris som ett par nya Favero 🤣

1000090320.webp

Blockettråden 2
Jag fick 5500 för mina helt nya utbytespedaler för typ 5 år sedan så tror inte @Rogell@LÅ kommer få mer än kanske 3500?
Vector 3 var ju så dåliga så dom var tvungen att göra rally istället. Jag har rally nu och dom är faktiskt bra :)

Blockettråden 2
Ärligt. Men köp och sälj har blivit värre än Blocket. Antalet annonser med helt orealistisk prisbild är högre än någonsin på detta forum.

Är det okunskap eller försöker folk lura varandra? Går det så dåligt för hushållen att sista utväg är att försöka lura andra cyklister?

6 år gamla pedaler, förmodligen extremt sliten pedalbody då dessa nöts av cleats. Nästan samma pris som ett par nya Favero 🤣

Visa bilaga 788934
Känns som att det finns två olika sorters annonsörer: en som hittat hit från Blocket och en som består av användare som är aktiva på forumet och varit reggade länge.
Jag brukar undvika den första typen, brukar framgå av inläggshistorik, registreringsdatum för användaren och historiken på dennes annonser.

Senast ändrad:
Blockettråden 2
Inte att förglömma är att det finns vettiga säljare utan inläggshistorik.
Köpte ett par klingor igår av en säljare med noll inlägg. Vettig pris och säljaren bodde ett par km hemifrån, så kunde passera under hempendlingen.
Naturligtvis måste man vara mer uppmärksam när det är en okänd.

Blockettråden 2
Inte att förglömma är att det finns vettiga säljare utan inläggshistorik.
Köpte ett par klingor igår av en säljare med noll inlägg. Vettig pris och säljaren bodde ett par km hemifrån, så kunde passera under hempendlingen.
Naturligtvis måste man vara mer uppmärksam när det är en okänd.
Jo absolut, verkar det legit och man kan inspektera varan smidigt innan köp så är det ju en annan sak även om säljaren är okänd.

Blockettråden 2
Är inte Skarpnäckslinjen nya söder? På söder kör väl alla bil? Finns inga hipsters där längre.

Jag är inte så isätt. Butiken är i Hammarby Sjöstad. Men man kan såklart åka lite till en butik för att får sån limited cyklar.

EDIT: här på happy får man intrycket att alla från söder bara åker X2000. Men det kan vara en vinklad åsikt.

Blockettråden 2
Blockettråden 2
Osäker om detta kvalar in här, det är ju en fri marknad trots allt men jag tycker det var lite magstarkt. Jag sålde denna sadelstolpe till herren i annonsen för knappt en vecka sedan för 400kr. Lågt pris kanske, men redan när jag köpte den var den begagnad, kapad och synligt välanvänd, dessutom saknades klämman för 7x7-rails. Det är väl inte emot reglerna men jag tycker den här sortens beteende är trist, när man uppenbarligen inte har för avsikt att använda grejerna.
Skärmbild 2025-08-23 194547.webp

Blockettråden 2
Osäker om detta kvalar in här, det är ju en fri marknad trots allt men jag tycker det var lite magstarkt. Jag sålde denna sadelstolpe till herren i annonsen för knappt en vecka sedan för 400kr. Lågt pris kanske, men redan när jag köpte den var den begagnad, kapad och synligt välanvänd, dessutom saknades klämman för 7x7-rails. Det är väl inte emot reglerna men jag tycker den här sortens beteende är trist, när man uppenbarligen inte har för avsikt att använda grejerna. Visa bilaga 789237
Verkligen. Känns inte som att det är den typen av forum åtminstone jag vill främja.
Men @SimonIsaksson kanske har en finfin förklaring?

Blockettråden 2
Osäker om detta kvalar in här, det är ju en fri marknad trots allt men jag tycker det var lite magstarkt. Jag sålde denna sadelstolpe till herren i annonsen för knappt en vecka sedan för 400kr. Lågt pris kanske, men redan när jag köpte den var den begagnad, kapad och synligt välanvänd, dessutom saknades klämman för 7x7-rails. Det är väl inte emot reglerna men jag tycker den här sortens beteende är trist, när man uppenbarligen inte har för avsikt att använda grejerna. Visa bilaga 789237

Fyfan...

Vi borde ha en svarta-listan på forumet. Sånt där beteende är inte uppskattat.

Eftersom den är begagnad i så många led också så har köpare ingen aning om ålder och eventuella sprickbildningar invändigt som inte syns på utsidan :) lättviktskolfiber kan lätt gå illa

Blockettråden 2
Visst fri marknad såklart; men K&S är, vågar jag slå fast, inte som vilken marknad som helst.

Blockettråden 2
Nej, det är mer som att man får 50% på mejerivarorna som håller på att gå ut. Använd fort, kortare tid kvar innan de är dåliga.
Menar att greppet och därmed till viss del säkerheten är sämre på ett torrt däck? Livslängden på ett torrt däck kan ju vara ganska lång. Jämför Trelleborg T-nabb från nittonhundrafrösihjäl som fortfarande håller luft.
Mitt resonemang iaf.

Blockettråden 2
Menar att greppet och därmed till viss del säkerheten är sämre på ett torrt däck? Livslängden på ett torrt däck kan ju vara ganska lång. Jämför Trelleborg T-nabb från nittonhundrafrösihjäl som fortfarande håller luft.
Mitt resonemang iaf.
Jag har aldrig sett en däcknasare å vara så ärlig som Cykloteket i detta fall är. Om jag skulle nöja mig med däckens kvalitet som erbjuds här, så ser jag absolut inget fel i annonsen. Att lyfta upp säkerheten i detta fall känns väldigt irrelevant, jag ser större säkerhetsrisk när det gäller däck, är när däcken blir utsliten mitt i åket för däcket var ok vid starten, som dessa däck inte är.

Blockettråden 2
Jag har aldrig sett en däcknasare å vara så ärlig som Cykloteket i detta fall är. Om jag skulle nöja mig med däckens kvalitet som erbjuds här, så ser jag absolut inget fel i annonsen. Att lyfta upp säkerheten i detta fall känns väldigt irrelevant, jag ser större säkerhetsrisk när det gäller däck, är när däcken blir utsliten mitt i åket för däcket var ok vid starten, som dessa däck inte är.
Tyckte mest formuleringen var lustig!
Bara bra av cykloteket att faktiskt inte kasta grejer som är bra nog att användas!

Blockettråden 2
Jag vet inte om det här är rätt tråd men jag tror att den passar bäst för min fråga, är 6000 kr rimligt för en Giant Anthem X2 från 2011? (https://99spokes.com/en-EU/bikes/giant/2011/anthem-x2) Annonsen: https://www.facebook.com/marketplace/item/2486004091588893/

Jag har just kommit igång med cyklandet igen efter cirka åtta års uppehåll och mitt hemmabygda frankensteins 26" monster lämnar en del att önska. Kommer jag som nybörjare märka skillnad på 2011 geometri jämfört med nutida? Svåra frågor, på gränsen till "hur långt är ett snöre" men men...

Bilagor

• 451184479_860676072586074_6041367167562542598_n.webp
    451184479_860676072586074_6041367167562542598_n.webp
    299.2 KB · Besök: 82
Blockettråden 2
Ja du kommer märka skillnad, men frågan är snarare vad du har för behov. En modern cykel är mycket stadigare och tryggare utför, men om du mest tänkt cykla motionsrundor i relativt lätt terräng funkar den där säkert fint. Men 26 tums hjul är väl inte så himla kul eller?

Blockettråden 2
Ja du kommer märka skillnad, men frågan är snarare vad du har för behov. En modern cykel är mycket stadigare och tryggare utför, men om du mest tänkt cykla motionsrundor i relativt lätt terräng funkar den där säkert fint. Men 26 tums hjul är väl inte så himla kul eller?
Ja det är väl primärt motionsrundor i relativt lätt terräng som jag tänker mig, men det är väl 29" på cykeln i annonsen om jag inte hittat helt fel information? Har du någon åsikt om priset på den, är 6000 kr rimligt för en 14 år gammal cykel? Jag tycker att det verkar högt men jag har bara magkänslan att gå på där.

Blockettråden 2
Ja det är väl primärt motionsrundor i relativt lätt terräng som jag tänker mig, men det är väl 29" på cykeln i annonsen om jag inte hittat helt fel information? Har du någon åsikt om priset på den, är 6000 kr rimligt för en 14 år gammal cykel? Jag tycker att det verkar högt men jag har bara magkänslan att gå på där.
Nackdelen som jag ser är att han har kostat på en ny drivlina vilket såklart är trevligt. Men nämner inget alls om dämpare, gaffel och länkage. Det är ju det som utgör en stor del av cykeln och det är det som är kostsamt att fixa om det inte är servat som det skall.

Blockettråden 2
Nackdelen som jag ser är att han har kostat på en ny drivlina vilket såklart är trevligt. Men nämner inget alls om dämpare, gaffel och länkage. Det är ju det som utgör en stor del av cykeln och det är det som är kostsamt att fixa om det inte är servat som det skall.
Går det att kontrollera för en amatör vid köp? Om det till exempel inte finns kvitton och han säger att han gjort det själv?

Tillbaka
Topp