Alpkit Sonder bikes tråden

MatteXC

Aktiv medlem
Börjar bli några Alpkit/Sonder byggen här, tänke att det kan vara trevligt att samla i en tråd med bilder och info.

Bifogar bild på mitt pågående bygge, lyckades med hjälp av glitch råd fundera ut hur kabelklämmorna a la Ragley skulle fungera, tack för det :)

Om någon undrar hur mycket (lite...) plats som finns för 29or i en Transmitter så har jag även lagt in bild på mitt experiment med 2,4x29 MK2 på smala Bontrager Mustang fälgar.

Bilagor

• IMG_20180222_234240.jpg
    IMG_20180222_234240.jpg
    276.1 KB · Besök: 184
  • IMG_20180125_133304.jpg
    IMG_20180125_133304.jpg
    197.5 KB · Besök: 109
Senast ändrad:
Trevligt med en Sonder tråd. Beställde dock min färdig. Inget för byggtråd. Snygg färg den var dock slut när jag lade min beställning.

Ni ska ju såklart posta era hojar här när de dyker upp :)

Det blir nog ett bygg-ryck nu i veckan, har varit lite för mycket VAB och egen sjukdom i februari för att det ska ha kunnat gå framåt med bygget.

Senast ändrad:
Behöver nya bilder på min. :)
(och låta min tråd komma lite längre ner)
Editering av det hör inlägget kommer.
Blir ingen editering, nytt inlägg istället

Senast ändrad:
Håller med, 29an såg inget vidare ut tyvärr :(

Bygget tar lite baby-steps framåt, får ursäkta det tråkiga motivet i övrigt...

Kvar att göra:
byta hjul
På med NW 30T klinga (hoppas den går på utan att behöva mecka loss vevpartiet...)
Dra växelwire
Justera växlar
Byta sadelklämma
Byta sadel (Selle Man Gel Flow)
På med pedaler

Sen deklarerar jag vår och det blir åka av oavsett väder :)

Bilagor

• IMG_20180226_235859.jpg
    IMG_20180226_235859.jpg
    283.5 KB · Besök: 115
Senast ändrad:
Det är nära nu, det som är kvar är:
- mindre bash guard
- byta hjul/däck
- sänka sadelstolpen :)
- finjustera kabeldragningen
- på med bredare och lägre styre

Kanske kortare stam, har 60 mm på nu

Bilagor

• IMG_20180306_223319.jpg
    IMG_20180306_223319.jpg
    240.7 KB · Besök: 66
Senast ändrad:
Sådärja. Bland en timmes filmande från misärturen igår blev det en stillbild som nästan funkar....

Bilagor

• Transmitter_action.jpg
    Transmitter_action.jpg
    84.2 KB · Besök: 90
Nu har du ju carbonen så vet inte hur det går men på aluversionen tror jag 3.0 (i verkligheten) är helt kört tyvärr.

Fick själv de sista grejerna till min på posten idag, i helgen blir det en provtur :)

Redan innan jag cyklat på min Sonder så. börjar jag fundera på stel framgaffel, har ju en i kolfiber och AC på 47cm som bara ligger och skräpar... Vad tror ni, blir det helt kaos med geometrin?

Senast ändrad:
MatteXC sa:
Redan innan jag cyklat på min Sonder så. börjar jag fundera på stel framgaffel, har ju en i kolfiber och AC på 47cm som bara ligger och skräpar... Vad tror ni, blir det helt kaos med geometrin?

Ja det blir helt galet. Kommer bli superlåg fram.

Äh då får den vara dämpad.

Nu är den nästan färdig, blir nog en provtur i helgen om det inte är is överallt

Bilagor

• IMG_20180316_113955.jpg
    IMG_20180316_113955.jpg
    214 KB · Besök: 65
  • IMG_20180316_114013.jpg
    IMG_20180316_114013.jpg
    181.4 KB · Besök: 147
Var precis ute på en provtur, kraschade såklart på en isfläck men det gick bra :)

Vet inte om det är gaffelvinkeln (gissar på 64 grader osaggad) eller 2,6orna på 25mm fälg, men det är en mycket speciell känsla att cykla med hojen i låg fart, nästan lite vingligt/flipfloppigt. I hög fart så går hojen som på räls. Någon annan som känner igen fenomenet?

Måste säga att jag är förvånad över hur pigg hojen är, blev så taggad så jag kände att 30T fram är alldeles för lite utväxling :)

Jag tror att det kan vara kombinationen av slack gaffelvinkel, hög bb, och breda däck på smal fälg med lågt tryck.
När jag har någorlunda tryck i däcken på min tycker jag att jag kan trackstanda nör jag vill, den är mycket stabil.

kanske har du rätt, ska testa att slänga på ett annat hjul med 2,2" mk2.

Var inte så att det var helt knasigt, men kändes lite som att cykeln ville dra lite åt vänster och lite åt höger i låga farter.
Styrkombon är 76cm styre och 45mm stam.

Jag är för övrigt van vid 70 graders gaffelvinkel så kan vara jag som är ovan också :)

Aha. Har du blivit med Sonder Matte. Jag velade mellan en sån och en Marino.
Det där med wheelflop och att den är lite ”bänglig” i låga farter, så beter sig min också. Tror 65 gr gaffelvinkel är största boven. Men man vänjer sig.

Det stämmer Gurra, vi får se om semi plus är bästa skiten i vår. Du får väl prova hojen vid tillfälle :)

Provade Sondern med ett MK2 i 2,2" (mätte 53mm) och det floppade lika mycket. Tog en provsväng på min Trek Top Fuel och den kan man också märka av floppande på (något mindre) är nog som du säger, en lägre gaffelvinkel ger lite mer utslag på "floppometern" :)

Premiärtur med träskmonstret, riktigt lerigt och köttigt men ack så roligt :)

Bilagor

• IMG_20180410_103059.jpg
    IMG_20180410_103059.jpg
    813.8 KB · Besök: 133
Kan säga att cykeln går hur stadigt som helst på stigen både uppförs och nedförs.

Kom på mig själv med att tackla en lerig brant med genom att bara ha en hand på styret (andra handen var beredd för kraschen som aldrig kom) så det är ju en beskedlig geometri minst sagt :)

Ruskigt nöjd, upplevelsen förhöjdes med Magic Mary, vilket jäkla superdäck!

Lite uppdatering, har precis hämtat ut en Rockshox Sektor 27,5+/29 gaffel i 140mm, hoppas få in 3,0" däck fram med den, ser lovande ut!

Har precis fått på gaffeln, det är mycket clearance så 3,0 är nog inga problem.
Gick ju upp en cm i a-c mått från manitoun, så nu är hojen än mer flack, ser ut som en riktig trenduromoppe.

Nästa investering blir nog hjul med 35-45mm fälgar, har velat länge nu vad gäller fälgbredden... Vill ju iaf kunna köra med 2,35-3,0" med gott resultat, any advice??

Uppdatering: efter mycket efterforskning så landade jag på 30mm innerbredd och köpte lite dyrare/lättare hjul som passar min mer XC-mässiga åkning och däck (2,6or).

Senast ändrad:
Jag är lite nyfiken på om det är fler än jag som haft problem med kvalitén på sonders egna komponenter märkta Love Mud. Har fått byta vevlager och nu har Body havererat. Har haft cykel in knappt ett halvår.

Byggde min på en lös ram och love mud styrlager. Styrlagret håller än trots att jag körde i mycket lera/regn innan högsommarvärmen slog till.

MatteXC sa:
Byggde min på en lös ram och love mud styrlager. Styrlagret håller än trots att jag körde i mycket lera/regn innan högsommarvärmen slog till.

Just så för mig också. däremot verkar övre lagret inte sitta att riktigt, har ett litet spel där, sitter däremot solitt i undre lagret.
Har inget annat Love mud på cykeln.

Försöker väcka nytt liv i den här tråden med en dum fråga. Jag behöver ett nytt växelöra till min 2018 Sonder Transmitter (alu), Alpkit säljer två varianter V1 och V2. Min ser ut som V1, men den är slut. Är V2 bara en ersättning för V1, eller kommer den inte passa? Någon som vet, eller har en bra gissning? Har mailat kundtjänst, men inte fått svar.

https://www.alpkit.com/search/results?keywords=sonder transmitter alloy mech hanger

Har nu slitit ut mitt bakdäck som kom på cykeln. WTB ranger. Funderar på vad man skall köpa för däck. Tittat på Nobby Nick länge och då snakskin varianten. Gillar den typen av mönster. 2,8 är ju max för transmitter enligt alpkit. Jag gillar mycket volym i bakdäcket. Vad kör ni för däck i bakänden på era transmittrar?

Jag kör Maxxis Rekon+ 2,8 bak och DHF+ 2,8 fram. Är ganska ny, men jag tycker det funkar rätt bra. Har du kört Ranger med slang? För visst är varianten som kommer med inte Tubeless-redo? Då kan du ju go tubeless, och få ner hjulvikten en del.

Återrapport angående växelöron för er som legat sömnlösa och undrat. Transmitter V2-öronen är till nya Transmitter-ramen. Har man en från 2018 eller äldre är det V1 som gäller. Fick dock tips av NisseBrundin att det är samma öra till Scott Big Jon. Den var betydligt lättare att få tag på, och billigare. Ca 70 kr från bikeshop.se i stället för typ 13 pund från Alpkit. Så nästa gång ni kört för hårt vet ni var ni ska leta efter.

Duckyboy sa:
Jag gillar mycket volym i bakdäcket. Vad kör ni för däck i bakänden på era transmittrar?
Rekon+ 2.8 bak (tillsammans med HR2 fram). Nästan löjligt bra grepp när man sänker trycket lite.

Jag har inte provat Schwalbes plusdäck själv men tycker mig ha läst någonstans att de har större luftkammare vid en viss angiven bredd. Någon annan som har input?

För övrigt tänker jag fortsätta med Rekon+ bak.

Sonder Frontier, medium, fyndad här på happy. Då halvt expeditionskittad med Top Peak pakethållare och cages på framgaffeln.

Som lånecykel och till ungarna. Riktigt kul cykel! Svårt hitta 2.8”-däck bara så Rekon 2.6” bak får duga, det fyller bra. Ska byta till matchande fram.

/David

Bilagor

• IMG_6579.webp
    IMG_6579.webp
    1.1 MB · Besök: 59
Sonder Frontier, medium, fyndad här på happy. Då halvt expeditionskittad med Top Peak pakethållare och cages på framgaffeln.

Som lånecykel och till ungarna. Riktigt kul cykel! Svårt hitta 2.8”-däck bara så Rekon 2.6” bak får duga, det fyller bra. Ska byta till matchande fram.

/David
Fram sitter Ranger i 29x3.0 antar jag.

Får man va så besvärlig att be dig mäta hur breda däcken är och vad kör du med för innerbredd på fälgarna?

Den här rackaren är en av få budget(nåja) mtb stålramar med single speed-möjligheter som säljs inom eu. Någon som har sett en i verkligheten? Provcyklat? Har andra tankar? Jämfört med tex. Pipedream som egentligen säljer ett coolare alternativ så verkar det som att man kan spara flera tusen på att den säljs inom eu.

Sorry, glömt av detta helt. På mina 45 mm fälgar är ett Maxxis Rekon 2,6” exakt lika brett som WTB Ranger 2,8” dvs 65 mm brett, mätt på stommen på bägge. Så nu blir det ett aggressivare Maxxisdäck fram också.

Jag ska mäta! Framdäcket är 2.8” iaf och fälgarna är riktigt breda, tror 40 mm. Men tror nästan att Rekondäcket blir lika brett.
Fram sitter Ranger i 29x3.0 antar jag.

Får man va så besvärlig att be dig mäta hur breda däcken är och vad kör du med för innerbredd på fälgarna?

Sorry, glömt av detta helt. På mina 45 mm fälgar är ett Maxxis Rekon 2,6” exakt lika brett som WTB Ranger 2,8” dvs 65 mm brett, mätt på stommen på bägge. Så nu blir det ett aggressivare Maxxisdäck fram också.
Jag vet en till som hade glömt... Men tack! 🙂
Jag har funderat lite löst på Rekon 29x2.8. Men jag har samtidigt en hel arsenal av Specializeds däck i 29x2.6. På fälg med 40 mm innerbredd så mäter Butcher 68 mm över stommen och Ground Control mäter 67 mm. Samtidigt är min känsla att däcken är i smalaste laget för 40 mm innerbredd.

Tillbaka
Topp