Behöver hjälp med att välja en ny sportklocka (Garmin)

• Trådstartare Trådstartare Sup
  • Start datum Start datum

Sup

Aktiv medlem
Jag har en 5 år gammal Garmin Vivoactive som håller på att ge upp. Laddkontakten och batteriet är båda opålitliga och klockan håller ibland inte ens en dag med mina vanliga rutiner med träning och jobb. Laddkontakten laddar inte ibland trots rengöring lite då och då. Den är även otroligt seg emellanåt. Det är dags för en en ny sport-/smartklocka helt enkelt.

Klockor har som allt annat skjutit i höjden gällande priset och hade det inte varit för att den nya Garmin Fenix 8 hade kostat ett femsiffrigt belopp hade jag slagit till på den direkt då den verkar toppen. Så jag tittar på tre stycken alternativ: Garmin Fenix 7 standard 47 mm, Garmin Epix 7 Pro Standard (gen 2) 47 mm samt Garmin Fenix 7 Pro Solar 47 mm. Jag är djupt insyltad i Garmins ekosystem pga. cyklingen och vill helst inte blanda in ett till.

Om man gräver i specarna verkar Garmin Epix 7 Pro och Garmin Fenix 7 Pro på det stora hela mycket lika varandra med skillnaden att Epix:en har AMOLED-skärm och Fenix:en har en MIP-skärm samt att batteriet varar längre på Fenix-klockorna. Anledningen att jag även har valt den "vanliga" Fenix 7 är att den och Epix 7 Pro kostar ungefär det samma, ca 5500 kr. Enligt en snabb Google-sökning kostar Fenix 7 Pro ca 7500 kr. Jag har även tittat lite på nya Forerunner 970 och 570 som prismässigt ligger på ungefär samma nivå. Men det känns som om man får mer för pengarna för båda Fenix:arna och Epix:en trots att de är från en äldre generation, samt att Forerunner är mer inriktad på bara löpning i dess olika former.

Jag cyklar, promenerar och styrketränar allsidigt en hel del och har för ambition att börja löpa igen så tekniskt och funktionsmässigt är klockorna nästan overkill allihop. Det är kul med tekniska prylar helt enkelt. Bra skärm, lång batteritid, stabil GPS och kvick navigering (snabb cpu/skärm) är högst önskvärt förutom de nödvändiga funktionerna för löpning, cykling, styrketräning och promenader. Min gamla Vivoactive spelar inte ens i samma liga men en sak har jag varit nöjd med och det är att skärmen alltid är "på" och det går att avläsa tydligt utan strul i dagsljus när jag t.ex. cyklar. Jag tror att den har samma skärmtyp som de båda Fenix:arna. Samtidigt är AMOLED-skärmarna ljuvliga att titta på till dagligdags, som klockan ändå används mest till.

Den stora frågan är alltså; vad jag ska välja? Tittar man prismässigt så verkar Epix:en erbjuda mest pang för pengarna speciellt om man jämför med Fenix 7 standard för samma pris, men standard-fenix:ens skärm är lockande till det priset. Är Fenix 7 pro värd merpriset (alltid-på-skärmen, batteritiden och i stort samma funktioner som Epix Pro)? Har någon här erfarenhet av både Epix och Fenix 7? Ni som har Epix:en, kör ni med skärmen på alltid eller det känns helt ok att den släcks och vaknar till när den används? Tar det mycket hårt på batteriet? Jag har läst att Fenix:arna är något snabbare i menyerna är Epix:en. Använder ni kartorna på dessa klockor? Är det smidigt/tydligt?

Jag har googlat hårt om klockorna och blir tyvärr inte klokare. Jag behöver Happys kloka tankar. Är mycket tacksam för all input. Ber om ursäkt i förväg att jag inte kan svara/kommentera så rappt.

Har en Fenix 7 och är supernöjd. 18 dagar räcker batteriet inkl.loggning av 4-5 träningspass i veckan. Frågade min son om råd i egenskap av svår Tech/Garminnörd och han rekommenderade en standard Garmin 7.

Har också Epix Gen 2 och skulle inte gå tillbaka till en klocka utan AMOLED. Kör med att den tänder skärmen när jag vinklar upp armen under daglig användning, ibland om jag ligger ner eller liknande känner den inte av utan jag får dutta på skärmen med ett finger för att den ska tändas men det kan jag leva med. Alltid på under aktivitet (då sänks ljusstyrkan när man inte vinklar upp armen/tänder manuellt). Får ladda lite oftare än min tidigare Coros Apex men det är det värt.
Kartorna är mil bättre än på min gamla klocka och går rätt så bra att navigera med även vid traillöpning, finns tredjepartskartor som ska vara mer lättlästa men det har jag inte orkat fixa.
Kändes som att gå ett steg bakåt i teknikutvecklingen när jag packade upp min Garmin Edge 540 utan AMOLED-skärm i våras.

Senast ändrad:
Har också Epix Gen 2 och skulle inte gå tillbaka till en klocka utan AMOLED. Kör med att den tänder skärmen när jag vinklar upp armen under daglig användning, ibland om jag ligger ner eller liknande känner den inte av utan jag får dutta på skärmen med ett finger för att den ska tändas men det kan jag leva med. Alltid på under aktivitet (då sänks ljusstyrkan när man inte vinklar upp armen/tänder manuellt). Får ladda lite oftare än min tidigare Coros Apex men det är det värt.
Kartorna är mil bättre än på min gamla klocka och går rätt så bra att navigera med även vid traillöpning, finns tredjepartskartor som ska vara mer lättlästa men det har jag inte orkat fixa.
Kändes som att gå ett steg bakåt i teknikutvecklingen när jag packade upp min Garmin Edge 540 utan AMOLED-skärm i våras.
Tack för info om kartorna och skärmen. Jag tänker att det blir nog till att börja springa igen och då kan kartorna vara användbara. AMOLED-skärmar är mycket trevliga. Jag tänker kanske det är en vanesak också att väcka den och uppleva den skarpa skärmen istället för en MIP-skärm som visserligen alltid upplevs som bra men inte så ljusskarp till vardags.

Klockor har som allt annat skjutit i höjden gällande priset och hade det inte varit för att den nya Garmin Fenix 8 hade kostat ett femsiffrigt belopp hade jag slagit till på den direkt då den verkar toppen. Så jag tittar på tre stycken alternativ: Garmin Fenix 7 standard 47 mm, Garmin Epix 7 Pro Standard (gen 2) 47 mm samt Garmin Fenix 7 Pro Solar 47 mm.
Samtidigt är AMOLED-skärmarna ljuvliga att titta på till dagligdags, som klockan ändå används mest till.
Den stora frågan är alltså; vad jag ska välja? Tittar man prismässigt så verkar Epix:en erbjuda mest pang för pengarna speciellt om man jämför med Fenix 7 standard för samma pris, men standard-fenix:ens skärm är lockande till det priset. Är Fenix 7 pro värd merpriset (alltid-på-skärmen, batteritiden och i stort samma funktioner som Epix Pro)?
Först och främst:
Både Fenix 7 och Epix gen 2( inkl Pro-varianten) verkar vara på väg att bli avpolleterade av Garmin. Åtminstone på så sätt att det verkar som att de inte kommer att få några av de nya funktioner som har lanserats med de nya FR970/570 och som skall komma som uppdateringar till Fenix 8.
Lite surt med klockor som lanserades -23.
Men Fenix 7 / Epix (Pro) verkar åtminstone fortf få felrättande uppdateringar, senast 19 juni, läs mer om den här

Jag har sedan snart två månader sedan en Epix pro standard 47mm och rekommenderar förstås en sådan nu, särskilt som den nu kostar 500 SEK mindre än vad jag betalade för min.
Just Netonnet har bra villkor för öppet köp och skulle du ångra dig är det inga problem att lämna tillbaka den inom hela 90 dagar (som medlem).
Jag vet för jag köpte först en Venu 3 i mitten av maj på Netonnet, men blev besviken på de saknade träningsfunktionerna och lämnade därför tillbaka den.
Men jag har ännu inte ångrat köpet av Epix pro, när jag köpte min kostade safirglasmodellen ~1.000 SEK mer, jag köpte istället displayskydd för <70 SEK. Jag är även glad över att jag köpte 47mm modellen istf den större o dyrare. Jag hade tidigare en FR645 och upplever Epix pro 47mm som både större o tyngre och hade inte velat ha en ännu större och tyngre klocka.
Vad gäller batteritiden hör jag till de som försöker att undvika både att ladda upp för mkt och ladda ur för mkt, jag brukar därför "duttladda" när jag duschar och det började jag med redan med min tidigare FR645 och för mig funkar det.

Kanske kan du hitta ngn mer hjälp här

Har en Epix 2 som är 2.5-3 år gammal. Prickar på displayen så det vita blir missfärgat ibland. Rött så är det bara halva skärmen som visar rött och andra halvan blir orange.
Pratade med Garmin support i veckan och finns inte reservdelar för att göra vid den. Erbjuden att köpa en Fenix 8 för 9.000:- via dem om jag skickade in min Epix.

Först och främst:
Både Fenix 7 och Epix gen 2( inkl Pro-varianten) verkar vara på väg att bli avpolleterade av Garmin. Åtminstone på så sätt att det verkar som att de inte kommer att få några av de nya funktioner som har lanserats med de nya FR970/570 och som skall komma som uppdateringar till Fenix 8.
Lite surt med klockor som lanserades -23.
Men Fenix 7 / Epix (Pro) verkar åtminstone fortf få felrättande uppdateringar, senast 19 juni, läs mer om den här

Jag har sedan snart två månader sedan en Epix pro standard 47mm och rekommenderar förstås en sådan nu, särskilt som den nu kostar 500 SEK mindre än vad jag betalade för min.
Just Netonnet har bra villkor för öppet köp och skulle du ångra dig är det inga problem att lämna tillbaka den inom hela 90 dagar (som medlem).
Jag vet för jag köpte först en Venu 3 i mitten av maj på Netonnet, men blev besviken på de saknade träningsfunktionerna och lämnade därför tillbaka den.
Men jag har ännu inte ångrat köpet av Epix pro, när jag köpte min kostade safirglasmodellen ~1.000 SEK mer, jag köpte istället displayskydd för <70 SEK. Jag är även glad över att jag köpte 47mm modellen istf den större o dyrare. Jag hade tidigare en FR645 och upplever Epix pro 47mm som både större o tyngre och hade inte velat ha en ännu större och tyngre klocka.
Vad gäller batteritiden hör jag till de som försöker att undvika både att ladda upp för mkt och ladda ur för mkt, jag brukar därför "duttladda" när jag duschar och det började jag med redan med min tidigare FR645 och för mig funkar det.

Kanske kan du hitta ngn mer hjälp här
Tack för info angående uppdateringarna. Det där är ett gissel att tillverkarna inte supportar sina produkter särskilt länge. På mobilsidan börjar det bli bättre. Hoppas det blir bättre för klockorna (och cykeldatorerna). Jag har förlikat mig med att uppdateringarna/nya funktioner blir färre med en lite äldre modell. Men det är tråkigt med tanke på att modellen lanserades -23. Känns ny ändå.

Jag tycker också att 47 mm-modellen verkar vara en sweetspot. Sedan blir det stort och kanske lite klumpigt. Min nuvarande är 42 mm och det är visserligen helt ok men lite mer yta aldrig fel om man ska pilla med den i all hast och dessutom navigera.

Såg också att NetOnNet hade den till ett bra pris. Bra att man kan testa ordentligt och eventuellt byta, om det skulle behövas. Tack för tipset.

Som sagt verkar Epix Pro verkar ge mest sportklocka för pengarna i dagsläget.

Har en Epix 2 som är 2.5-3 år gammal. Prickar på displayen så det vita blir missfärgat ibland. Rött så är det bara halva skärmen som visar rött och andra halvan blir orange.
Pratade med Garmin support i veckan och finns inte reservdelar för att göra vid den. Erbjuden att köpa en Fenix 8 för 9.000:- via dem om jag skickade in min Epix.
Ojdå. Det lät inte så bra. Dealen med en Fenix 8 för 9000 lät sådär. 1000 kr i rabatt känns knappt på den prisnivån. Tråkigt.

Tack för info angående uppdateringarna. Det där är ett gissel att tillverkarna inte supportar sina produkter särskilt länge. På mobilsidan börjar det bli bättre. Hoppas det blir bättre för klockorna (och cykeldatorerna). Jag har förlikat mig med att uppdateringarna/nya funktioner blir färre med en lite äldre modell.
På cykelsidan verkar nu Edge 1040 gå samma väg, åtminstone enl Garmins senaste funktionsuppdateringsbroschyr för klockor och cykelGPSer
Den enda Edge-modellen där är Edge 1050
Edge 1040 fick iofs SW28.40 tidigare i veckan, men utan särskilt mkt nya funktioner
Läs mer här
https://happyride.se/forum/threads/...-ar-stora-traden-om-1040.3689999/post-4670159

Men det är tråkigt med tanke på att modellen lanserades -23. Känns ny ändå.
+1
Som sagt verkar Epix Pro verkar ge mest sportklocka för pengarna i dagsläget.
+1

FR 965 verkar vara dyrare än Epix pro, enl
Även FR 965 verkar vara en av de klockor lanserade -23 som är undantagna från höstens uppdateringar enl Garmin

Valet mellan Forerunner, Epix och Fenix handlar väl mest om design, skärm och om det är några specifika features man vill åt? Jag valde en Forerunner utan amoled när jag skaffade ny för ett drygt halvår sedan. Använder och behöver inga avancerade metrics eller smartfunktioner, ser inte heller någon användning för kartor på handleden.

Ang amoled, kanske funkar bra att skärmen väcks när man lyfter klockan men jag litar inte riktigt på att någon annan tillverkare än apple får detta helt rätt..

Att klockor slutar få nya features efter några år är väl helt normalt, dock förutsätter man att ev säkerhetsuppdateringar fortfarande kommer? Vilket verkar vara fallet med Garmin?

P1020654b.webp

Hitted den-hä klåck. Kånsk kan va' nå'? Ni får gärna gissa var den finns.

Ingen aning vilken som är bäst men köpte en Fenix 7s PRO solar efter rekommendation från några som orkar att läsa på mer än mig. Jag har hittills inte hittat någon funktion jag saknar och den funkar helt seamless ihop med edge 1050 (som pulsmätare osv).

Gällande priset kör webhallen rea på den typ en gång i månaden då den kan köpas för 5900 vilket ändå känns vettigt i sammanhanget (men kanske inte i verkliga livet 😂)

Jag har en Fenix 7 s (dvs lite mindre men annars samma som vanliga Fenix 7), frun har en Forerunner 5xx (kommer inte ihåg exakt modell) med amoled. Jag är ju ganska avundsjuk på hennes skärm, högre upplösning och klarare färger. Det är ju som att jämföra skärmen på en modern telefon med en gammal Nokia. Hennes skärm är ju i en helt annan liga. Vad gäller funktioner i form av aktiviteter man kan registrera så har min något fler att välja på, men en hel del av dem är ju aktiviteter som jag aldrig ens funderat på att de existerade. Hon har ändå alla jag jag kan se att jag skulle kunna behöva. Sen tycker jag personligen bättre om designen i fenix-serien. Jag har t.ex. metallänk på min vilket jag tycker ger den mer känslan av en klassisk klocka, då jag använder den alltid, inte bara för träning.
Sen har vi ju det här med uppdateringarna. Det är tydligt att fenix7 (och epix som i grunden är samma med en annan skärm) får färre funktionsuppdateringar jämfört med de nyare klockorna. Jag snubblade för ett tag sedan över video på YT som pratade om det här. Där påstods det att Garmin tidigare haft olika sektioner som jobbat med de olika produktserierna, Fenix, Forerunner, vivo etc. Tydligen skulle man nu ha slagit ihop dessa för att få en mer gemensam bas för produkterna och därmed lättare att underhålla/uppdatera mjukvaran. Då hade tydligen forerunners kod valts som grund i detta nya tänk, så all nyutveckling av funktioner görs tydligen baserat på den. Så gamla klockor får nu rättningar av rena buggar, men nya funktioner verkar det inte bli så mycket av. Fenix 8 är däremot byggd på den nya kodbasen, så där är det troligt att det kommer komma uppdateringar under en längre tid framåt.
Nu hittar jag tyvärr inte videon.

Jag har börjat att spana in Forerunner 965 också, enligt ett tips ovan, som har högre upplösning och fler färger än både Fenix 7 och Epix Pro. Skärmen verkar betydligt mer modern och krispig trots samma ålder. Batteritiden är inte lika lång men bra ändå och funktionsmässigt verkar den vara fullt tillräcklig. Enligt tester på YT verkar 965:an vara ett bra köp. Men som nämndes ovan tycker jag också att Fenix/Epix som modell är snyggare än den lite mer anonyma Forerunner.

Jag hade den första vivoactive och sen vivoactive 3 music innan jag skaffade en Forerunner 945. Största anledningen var att jag spräckte skärmen men sen tyckte jag även att min vivoactive hade ganska kass mottagning i skogen. Orienterade mycket på den tiden och ville analysera mina vägval i terrängen så GPSens noggrannhet var ganska viktig.

Jag gick på 945 istället för Fenix pga priset och att jag inte såg någon skillnad på funktioner som jag skulle ha nytta utav. Jag har varit supernöjd med klockan så jag hade lätt valt en 965 om jag skulle köpa nytt idag men 945 får allt vara med några år till. Eller tills skärmen spricker...

Jag har börjat att spana in Forerunner 965 också, enligt ett tips ovan, som har högre upplösning och fler färger än både Fenix 7 och Epix Pro. Skärmen verkar betydligt mer modern och krispig trots samma ålder. Batteritiden är inte lika lång men bra ändå och funktionsmässigt verkar den vara fullt tillräcklig. Enligt tester på YT verkar 965:an vara ett bra köp. Men som nämndes ovan tycker jag också att Fenix/Epix som modell är snyggare än den lite mer anonyma Forerunner.
Jag pimpade min 965 mha sandpapper :-)
Svar i tråden 'Dagens fulmek-tråden'
https://happyride.se/forum/threads/dagens-fulmek-traden.628856/post-4632641

Epix 2 Pro 42 mm här. Jag är nöjd med vad klockan är kapabel till men jag skulle vilja lyfta ett varningens finger för hur segt OS:ett beter sig i dessa klockor. Det gamla OS:et som finns i Epix 2 och Fenix 7 flyter inte i närheten så bra som på de nyare. Sambons Vivoactive 5 är som en dröm att navigera i jämfört med min Epix.

Med tanke på att du antagligen ska ha klockan i 5 år+ så hade jag varmt rekommenderat en klocka med den nya kodbasen. Om du väljer en Fenix 7 eller Epix 2 så ska det vara en riktig bra deal och du ska vara medveten om att den kommer kännas seg och utdaterad redan ur kartongen. Den kommer dock med största sannolikhet lösa allt du behöver den till!

Kapar tråden då jag är tillbaka till att börja träna seriösare än soffliggarläget man haft.
Kikar på att köpa en Venu3 eller en Forerunner 570 42mm (vill inte ha en tallrik på armen), kommer bli löping och olika typer av cykling (lvg, gravel, xc och enduro). Har lite problem med pumpen i kroppen så vill gärna ha lite övervakning. Vilken väg skall man gå? Venu3 har ju Ant+ också och kanske mer dressad då klockan skall hänga med på allt från affärsmöten till blöta dagar i skogen. Var lite inne på Apple Watch men batteritiden är ju lite upphetsande som att stirra in i en vägg.

Jag har t.ex. metallänk på min vilket jag tycker ger den mer känslan av en klassisk klocka, då jag använder den alltid, inte bara för träning.
Det är enkelt att själv byta klockarmband helt utan verktyg oavsett vilken modell och det finns massor med olika modeller att välja mellan.

Jag har börjat att spana in Forerunner 965 också, enligt ett tips ovan, som har högre upplösning och fler färger än både Fenix 7 och Epix Pro. Skärmen verkar betydligt mer modern och krispig trots samma ålder. Batteritiden är inte lika lång men bra ändå och funktionsmässigt verkar den vara fullt tillräcklig.
Försök att få jmf dem själv i verkligheten, för även om det är skillnad på displayerna enl specifikationerna så kanske du själv inte upplever dem så.
FR 965 har inte samma handledspulssensor som Fenix 7 och Epix pro, vilken skillnad det gör i praktiken för dig vet förstås ingen.
Men för den som har, eller lånar, ett pulsband går det enkelt att själv testa skillnaden mellan dem, jag blev i ett annat Forum tipsad om den här
eller
Jag har inte jmf själv ännu, men den som skrev hade med sin nya garminklocka med Elevate 5-sensor inte längre ngn signifikant skillnad mellan klockans pulssensor och bröstband vid löpning.

Kikar på att köpa en Venu3 eller en Forerunner 570 42mm (vill inte ha en tallrik på armen), kommer bli löping och olika typer av cykling (lvg, gravel, xc och enduro). Har lite problem med pumpen i kroppen så vill gärna ha lite övervakning.
Venu 3 har EKG-funktion, med inspelning, det har inte FR 570. Men Venu 3 saknar en del träningsutvärderingsfunktioner. Vilket är viktigast för dig?
Jag köpte i våras en Venu 3 istf min gamla FR 645 display + annat var ett otroligt lyft med Venu3, men jag lämnade tillbaka den efter mindre än en vecka pga de saknade träningsfunktionerna, som jag hade i min gamla FR 645 + Edge 1040(+mer).
Jag beställde istället en FR570 men när den inte kunde levereras efter 1,5 månad köpte jag i stället en Epix pro 47mm och den är jag riktigt nöjd med. Än så länge.

Slänger in en extra röst på epix, har en gen 2 pro som varit helt fantastisk. Hade tidigare en vivoactive som knappt orkade en dag till att nu med normal användning få cirka 10-12 dagar batteritid. För mig vart det 51mm varianten då jag ville kunna dubbla den som cykeldator på styret men med stora handleder så sitter den ändå relativt bra. AMOLED skärm jämfört med MIP känns som en smaksak, men då det är någon jag ska ha på mig hela tiden varje dag så var en fin skärm trevligt. I mitt användningsområde med cykling, löpning och simning på sommaren sedan skidåkning och skoteråkning på vintern så har den verkligen gjort sitt jobb!

Sidenote, lampfunktionen på dem känns som en gimmick men satanihelvetesjäklar vad jag inte känner att jag kan leva utan den nu... används i princip dagligen

Det är enkelt att själv byta klockarmband helt utan verktyg oavsett vilken modell och det finns massor med olika modeller att välja mellan.

Försök att få jmf dem själv i verkligheten, för även om det är skillnad på displayerna enl specifikationerna så kanske du själv inte upplever dem så.
FR 965 har inte samma handledspulssensor som Fenix 7 och Epix pro, vilken skillnad det gör i praktiken för dig vet förstås ingen.
Men för den som har, eller lånar, ett pulsband går det enkelt att själv testa skillnaden mellan dem, jag blev i ett annat Forum tipsad om den här
eller
Jag har inte jmf själv ännu, men den som skrev hade med sin nya garminklocka med Elevate 5-sensor inte längre ngn signifikant skillnad mellan klockans pulssensor och bröstband vid löpning.

Venu 3 har EKG-funktion, med inspelning, det har inte FR 570. Men Venu 3 saknar en del träningsutvärderingsfunktioner. Vilket är viktigast för dig?
Jag köpte i våras en Venu 3 istf min gamla FR 645 display + annat var ett otroligt lyft med Venu3, men jag lämnade tillbaka den efter mindre än en vecka pga de saknade träningsfunktionerna, som jag hade i min gamla FR 645 + Edge 1040(+mer).
Jag beställde istället en FR570 men när den inte kunde levereras efter 1,5 månad köpte jag i stället en Epix pro 47mm och den är jag riktigt nöjd med. Än så länge.
Otroligt nöjd med min venu3.
Kanske att jag skulle kunnat med att ha någon av FR klockorna hela dagen men Fenix eller de andra är så fula/bulkiga att de aldrig hade fått sitta hela dagen på armen.
Saknas några träningsfunktioner på Venu men den var iaf när jag köpte den den billigaste med nya pulssensorn och den har en underbar skärm och batteritid.
För mig en nobrainer. Var lite störd över att jag inte kunde föra över en rutt till den men till min hundra år gamla Fenix2a...
Edit:stavrättning

Senast ändrad:
Jag har en Garmin Epix (Gen 2) 47mm standard edition och är nöjd. Visst är den liite klumpig i jämförelse med Garmins mer plastiga lättare modeller som exempelvis Garmin Forerunner 965 (som är skönare samt lättare på handleden) men å andra sidan tycker jag att Garmin Epix ser bättre ut som en vanlig klocka, fungerar både till vardag och fest, typ...

Huvudorsakerna till att jag gick på Garmin Epix (Gen 2) och inte en billigare variant var att jag också ville ha golf funktionalitet samt en bra tydlig kartfunktion, för mig att jag betalade 5800 kr för min.

Det som kan psyka en med Garmins ekosystem generellt är väl hur den beräknar tex träningsstatus och träningsberedskap. Den viktar tex sömn väldigt tungt i beräkningarna för träningsberedskap även för en 55 åring som mig. Sedan kan det vara bra att veta att Garmins och Wahoos ekosystem ej är kompatibla med varandra om man har olika typer av enheter (otroligt osmidigt att importera in pass loggat från en Wahoo till Garmin connect samt att Garmins formler om möjligt blir ännu konstigare/felaktigare). Lösning är väl att helt strunta i Garmin connect och blunda på alla konstiga missvisande värden från tex träningsstatus och träningsberedskap.

Garnin har en jäkla fördel här i kampen mot Wahoo på det sättet att de har vettiga klockor och att en "blandmiljö" inte fungerar särskilt bra. Lösning om man har enheter från olika tillverkare: För att analysera data kör jag Strava (premium) men tex TrainingPeaks är ännu bättre ur ett analys perspektiv (har haft den i ett par perioder men inte nu). Analyserna från Garmin Connect är enbart aktuella med en "sovjetisk Apple approach" om alla ens enheter är från Garmin (enligt min högst privata åsikt).

Senast ändrad:
Slänger in en extra röst på epix, har en gen 2 pro som varit helt fantastisk.
Sidenote, lampfunktionen på dem känns som en gimmick men satanihelvetesjäklar vad jag inte känner att jag kan leva utan den nu... används i princip dagligen
+1
Precis, lampan blev en glad överraskning och även för mig är den otroligt användbar redan nu i mörka(?) augusti.
Garmin verkar lyssna på användarna och lansera det på fler nya modeller, enl:

Otroligt nöjd med min venu3.
Kanske att jag skulle kunnat med att ha någon av FR klockorna hela dagen men Fenix eller de andra är så fula/bulkiga att de aldrig hade fått sitta hela dagen på armen.
Saknas några träningsfunktioner på Venu men den var iaf när jag köpte den den billigaste med nya pulssensorn och den har en underbar skärm och batteritid.
För mig en nobrainer. Var lite störd över att jag inte kunde föra över en rutt till den men till min hundra år gamla Fenix2a...
Edit:stavrättning
Intressant, sen är det väl lite så att kan man kombinera Venu 3 med en cykeldator som snappar upp (vilket kanske är vikten i detta forum) så kan man ju överleva med små detalj kring löpning. Tanken för min del är som sagt att kunna ha den på 24/7, att kunna gå in på konstiga möten (affärs/projekt/utveckling) utan som sagt att ha något bulkigt på armen.

Epix 2 Pro 42 mm här. Jag är nöjd med vad klockan är kapabel till men jag skulle vilja lyfta ett varningens finger för hur segt OS:ett beter sig i dessa klockor. Det gamla OS:et som finns i Epix 2 och Fenix 7 flyter inte i närheten så bra som på de nyare. Sambons Vivoactive 5 är som en dröm att navigera i jämfört med min Epix.

Med tanke på att du antagligen ska ha klockan i 5 år+ så hade jag varmt rekommenderat en klocka med den nya kodbasen. Om du väljer en Fenix 7 eller Epix 2 så ska det vara en riktig bra deal och du ska vara medveten om att den kommer kännas seg och utdaterad redan ur kartongen. Den kommer dock med största sannolikhet lösa allt du behöver den till!
Den tanken väcktes hos mig när jag började titta 965:an. Även om uppdateringarnas tid tyvärr är förbi så upplevs den ändå som nyare. Får se om man kan klämma på den någonstans och se hur rapp den känns 😋 Tack för tipset.

Jag fyller på i tråden med egen fråga.

Fruns 910xt har gått sönder.
Som ni förstår är det en ren träningsklocka som ska ersättas. Inte vardagsbruk.
Och det springs främst med klockan. Ibland simmas det. Distans, tid, fart, puls mäts. Och så hamnar det på Strava.
Så egentligen behövs ingen jätteavancerad klocka.

Men hur billigt kan man krypa ner utan tappat finesser? Eller duger instegsklockarna?

Och det springs främst med klockan. Ibland simmas det. Distans, tid, fart, puls mäts. Och så hamnar det på Strava.

Men hur billigt kan man krypa ner utan tappat finesser? Eller duger instegsklockarna?
Är det inte något fuffens med öppet-vatten-simning och de billiga klockorna?

Ska det vara en Garmin eller är det öppet för alla tillverkare?

Den tanken väcktes hos mig när jag började titta 965:an. Även om uppdateringarnas tid tyvärr är förbi så upplevs den ändå som nyare. Får se om man kan klämma på den någonstans och se hur rapp den känns 😋 Tack för tipset.

Är verkligen 965 märkbart kvickare än en Epix gen 2 pro?

Så länge det fungerar enkelt att synka mot Strava spelar det nog ingen roll. Hon använder inte Garmin Connect idag.

Det öppnar upp lite så klart, Polar, Suunto och Coros finns ju. Skulle inte jag varit ute efter golf-funktionaliteten (vilket var en "nice to have") när jag köpte är det inte alls säkert att jag gått på Garmin spåret.

Så länge det fungerar enkelt att synka mot Strava spelar det nog ingen roll. Hon använder inte Garmin Connect idag.
För enkel träning duger nog instegs-klockor. Om man ska ha den på armen hela dagarna ökar ju kraven lite på display och design.

Läs på DC Rainmaker och köp det som funkar tillräckligt bra för simning.

Vet ej då jag inte testat 965. FR 265 flyter däremot mycket bättre. Detsamma gäller Venu 3 och Vivoactive 5.
Jag har haft en Venu 3 och har nu en Epix pro och jag upplever inte ngn särskild skillnad i snabbhet mellan klockorna.
Men jag hade Venu 3 mindre än en vecka och det var ~1,5 månad mellan Venu 3 <=> Epix pro.

Ett par saker som kan vara bra att ha oavsett vilken Garmin-klocka det blir
En bra laddkontakt, alltid bra att ha några xtra
(jag har ett par stycken o brukar ladda när jag duschar)

Ett skydd för laddkontakten
Finns även som kombo

Displayskydd, ffa för de av oss som inte vill betala 1kSEK mer för safirglas

Tillbaka
Topp