[OT] Vilket vin dricker du?

En klassiker dagen till ära.
IMG_8522.jpeg

Fick ännu en georgisk gåva av en kollega, väntat med detta till rätt tillfälle. En Khvanchkara, tydligen Stalins favorittyp av vin. Efter att ha smakat det får jag säga att, den mustaschprydda herrens tvivelaktiga människorättsliga åsikter till trots, hade han en särskilt god smak när det gällde vin. Satan så bra!
PXL_20250113_221957394~3.jpg

Fick ännu en georgisk gåva av en kollega, väntat med detta till rätt tillfälle. En Khvanchkara, tydligen Stalins favorittyp av vin. Efter att ha smakat det får jag säga att, den mustaschprydda herrens tvivelaktiga människorättsliga åsikter till trots, hade han en särskilt god smak när det gällde vin. Satan så bra!
Visa bilaga 747594
Spännande, aldrig stött på detta! Har alla dessa en liten sötma? Vad är det närmaste bland mainstream vintyperna?

Carl Jung röttvin cabarnet sauvignon alkohol fritt köpt på coop 62,50 skr godkänt inga toner av vinäger smak bra balan syra vin smak duger bra till köttsoppa 😇

Senast ändrad:
Kvanchkara var en oväntad erfarenhet.
Drack den som dessertvin till smörgåstårta med lax och räkor. Brukar vanligtvis köra nån Riesling till sån.

Har svårt att välja ibland. Man bombarderas numera från all världens hörn av smakliga viner. En producent som levererar är Orin Swift. De gör eldiga viner i klass med El Nido men lyckas packa in så mycket smakintryck att alkoholen inte blir störande. Inte förrän man jämför med en sval S:t Julien eller Ridge Montebello.

Två av de här dyker upp hos Svantesson nu och då men de kommer i små partier och försvinner på stubben. Lyckades hitta några när jag turade med blå- vit båt t Finland. Är man rödköttare är de att rekommendera alla tre.

Bilagor

• 20250719_132244.webp
    20250719_132244.webp
    673.3 KB · Besök: 51
Kvanchkara var en oväntad erfarenhet.
Drack den som dessertvin till smörgåstårta med lax och räkor. Brukar vanligtvis köra nån Riesling till sån.

Har svårt att välja ibland. Man bombarderas numera från all världens hörn av smakliga viner. En producent som levererar är Orin Swift. De gör eldiga viner i klass med El Nido men lyckas packa in så mycket smakintryck att alkoholen inte blir störande. Inte förrän man jämför med en sval S:t Julien eller Ridge Montebello.

Två av de här dyker upp hos Svantesson nu och då men
IMG_20250719_162425.webp
de kommer i små partier och försvinner på stubben. Lyckades hitta några när jag turade med blå- vit båt t Finland. Är man rödköttare är de att rekommendera alla tre.
Smörgåstårta med lax som desert? Generellt, rökt är svårt... Vad sägs om denna prima rosé för 35 kr flaskan? - Jo jag vet... Det går utför 😅

Man inser att man själv inte ligger på samma nivå vad gäller viner när du säljer dina viner på auktion... 😅
haha jag jobbade i branschen tidigare och har en sommelierexamen och samlade vin, främst Bourgogne och en del Champagne men de började kännas för dyra att öppna när man var sugen på lite fredagsvin så jag sålde det mesta. 😅

Jag är egentligen inget pinot noir fan. Denna tycker jag är bra: Visa bilaga 790737 Den är billig. Jadots stenkorsrset är att föredra till konfiterad anka men den är ca 4 ggr dyrare... Kan vara att jag har en förkärlek för stenkors också? Var placerar du Reuilly? (Som jag inte hittat)
Egendomen ligger i Sainte-Lizaigne. Kostade runt Eur 10 om jag minns rätt. Funkade bra med grillat och kall potatissallad.

Tillbaka
Topp