Köpa ny xc/stig hoj

skogsjesus

Aktiv medlem
Köpa ny xc/stig hoj
Det finns säkert en massa forum poster på ämnet men det är ju kul att prata cykel..

Körde sönder min Orbea Occam förra helgen, blev tvungen/fick chansen att testa en allebike alpha istället och det var ju enorm skillnad.. lättare och snabbare, både i hantering och själva trampet.

Skitkul, jag behöver ny cykel!!

XC segmentet har inte intresserat mig så mkt innan, mest siktat på mer och mer enduro så jag har lite dålig koll..

Alphan säljs inte längre annars kanske den hade varit given.
När ersättaren wild kommer/hur den är vet jag inte..

Vilka fler hojar borde man överväga?
Vill ha Shimano XT växlar, RS dämpare.

Avser klättra mycket och cykla snabba slingriga små stigar.
För mer nedåt orienterad cykling har jag redan en Slash.

Köpa ny xc/stig hoj
Svårt med kombinationen av XT och RS. Nästan alla tillverkare kombinerar Sram med RS (samma koncern) och Shimano med Fox. Cannondale har Scalpel, som är bra, i Carbon 3 med en blandning av XT, SLX och deore med RS. Med rabatt hos t.ex. Bike24 och TCM.

Köpa ny xc/stig hoj
Svårt med kombinationen av XT och RS. Nästan alla tillverkare kombinerar Sram med RS (samma koncern) och Shimano med Fox. Cannondale har Scalpel, som är bra, i Carbon 3 med en blandning av XT, SLX och deore med RS. Med rabatt hos t.ex. Bike24 och TCM.
Ja, det är i inte det vanliga.

Men både min Slash och Occam har det så, även alphan jag provat så det finns..
Jag har egentligen bara kört fox budget grejer och skaffat mig en aversion mot märket.
Framförallt är jag en Shimano fanboy;)

Köpa ny xc/stig hoj
Köpa ny xc/stig hoj
Jag har egentligen bara kört fox budget grejer och skaffat mig en aversion mot märket.
Framförallt är jag en Shimano fanboy;)

Jag skulle säga att Fox budget grejer är lite bättre än RS budget grejer, men då är de också dyrare. Jag väljer RS för att reservdelar är billigare och enklare att får tag i.

Obs att Scalpel 2 har en Cannondale gaffel, inte RS. Biker-boarder, som är en bra butik, har också Scalpel 3 med bra rabatt.

Köpa ny xc/stig hoj
Många xc cyklar har ju dropper-och dämparreglage på styret och då har rock shox en mycket snyggare lösning med twist lock. Skulle aldrig köpa en cykel med tre spakar och dropperreglaget på ovansidan. 😄
IMG_3014.webp
IMG_3015.webp

Senast ändrad:
Köpa ny xc/stig hoj
Jo, alla RS-dämpare jac har haft jar jag haft olika problem med. Fox har funkat bättre i min ägo.

Jag har alltid plockat bort remote. Har inget behov. Bara mindre krångel.

Lefty, kanon. 👍🏻

Köpa ny xc/stig hoj
Många xc cyklar har ju dropper-och dämparreglage på styret och då har rock shox en mycket snyggare lösning med twist lock. Skulle aldrig köpa en cykel med tre spakar och dropperreglaget på ovansidan. 😄
Visa bilaga 790770Visa bilaga 790771
Fast det funkar ju ändå inte om man vill köra nåt annat än originalgreppen. Jag har nog aldrig behållit original mer än nån enstaka månad. Alldeles för tunna för min handstorlek i 99 fall av 100.

Köpa ny xc/stig hoj
Hur sönder är din Occam?
Går det att ta delar från den?
Kanske bara räcker med en ny ram?
Bara en vevarm..

Det var det som föranledde att jag testade annan hoj bara..

Var ute och provade alphan idag igen, 50km 700h.m brötig stig.
Fick en tankeställare, och lutar plötsligt mer åt en lättare Occam sl typ..

Xc känns för "O-kapabelt" i tanken.
Det är nog en lätt och rapp stigcykel jag vill ha

Köpa ny xc/stig hoj
Beställde nyss trek fuel ex8, gen6. Efter att ha cyklat XC i alla år gick jag på en genius i våras, det var så mycket roligare med en trailhoj. Så jag skulle nog aldrig köpa en XC såvida jag inte börjar tävla.

Köpa ny xc/stig hoj
Måste slänga in YT Izzo som förslag. Har en lite köttigare Cannondale Habit (inte lika mkt enduro som din Slash dock) och var på jakt efter något mindre brötigt men snabbare. Izzon känns som en grym allroundare men kanske inte man kör downhill med varje dag.
OBS - har dålig koll vilka dämpare/växlar de kan beställas med.

Köpa ny xc/stig hoj
Beställde nyss trek fuel ex8, gen6. Efter att ha cyklat XC i alla år gick jag på en genius i våras, det var så mycket roligare med en trailhoj. Så jag skulle nog aldrig köpa en XC såvida jag inte börjar tävla.
Du har rätt och jag tänkte fel om xc från början.. det är en snabb trail hoj jag vill ha.
Tror fuel ex är för nära enduro segmentet, där är jag kittad redan.

Köpa ny xc/stig hoj
Måste slänga in YT Izzo som förslag. Har en lite köttigare Cannondale Habit (inte lika mkt enduro som din Slash dock) och var på jakt efter något mindre brötigt men snabbare. Izzon känns som en grym allroundare men kanske inte man kör downhill med varje dag.
OBS - har dålig koll vilka dämpare/växlar de kan beställas med.
Izzo ser schysst ut, den ska jag kolla mer på rätt sorts cykel men nästan 2kilo tyngre än occam sl.
Men är den invägd med maxxis dhr gör väl det ett kilo bara där..

Var det inte yt som sålt cyklar och inte levererade för nån månad sen?!

Köpa ny xc/stig hoj
Har modellerna sålt så dåligt därför är det storrea, eller ska modellen bytas ut?
Bra rabatter, helt klart!

Vet inte. Man kan ju undra för jag har inte sett liknande rabatter på annorstädes på nätet. Överhörde en snack och tyckte mig höra "Lapierre vill väldigt gärna att vi ska bli återförsäljare" ungefär. Tänkte bara att är det inte det de är och pillade vidare på den märkliga sadelstolpen och det gigantiskt breda styret "Det här med flair har gått för långt" .

/Randogubbe

Köpa ny xc/stig hoj
Izzo ser schysst ut, den ska jag kolla mer på rätt sorts cykel men nästan 2kilo tyngre än occam sl.
Men är den invägd med maxxis dhr gör väl det ett kilo bara där..

Var det inte yt som sålt cyklar och inte levererade för nån månad sen?!
Ja YT har lite ekonomiskt strul, men har inte koll exakt vad för status de har nu, om det är konkturs eller rekonstruktion. Men kommer då och då upp någon beggad. Men grym trail-hoj, snabb, stabil och rel lätt. Har inte koll på exakta vikter men upplever den som rapp.

Köpa ny xc/stig hoj
Ja YT har lite ekonomiskt strul, men har inte koll exakt vad för status de har nu, om det är konkturs eller rekonstruktion. Men kommer då och då upp någon beggad. Men grym trail-hoj, snabb, stabil och rel lätt. Har inte koll på exakta vikter men upplever den som rapp.

YT är nu ägd av rekonstruktionen. Det verkar vara oproblematiskt att beställa nu. Men sen är fråga om man vill köpa när originella bolaget "sålde" ut cyklar när de visste att de inte skulle leverera.

Köpa ny xc/stig hoj

Edit: du får byta ut mot Shimanodrivlinan på Occam… :-)

Jag har sån (och bytte ut Sram GX Eagle till Sram GX 11-delat). Mycket trevligt hoj, men jag vet inte om det är vad TS är ute efter. Jag köpte den för att köra de tuffaste stigen i Hellas snabbare än på min HT, och till park. Jag tycker mycket om den, men det är mer en kortslagig enduro-hoj än en rapp stigcykel. (Och även om den funkar bra i park tycker jag att min enduro-HT är ännu roligare i park nu jag körde den i Järvsö på helgen ...)

Köpa ny xc/stig hoj
Vet inte hur lång du är, men om du är 175 så:

Utmärkt cykel till galet bra pris! Jag har en sedan 2021. Bästa cykeln jag ägt. Hands down.

(Köpte en åt frugan.)
Vilken bra deal! Men är det inte lite för XC-ig med Ocho 100-mm? För att köra stig med den, alltså

Köpa ny xc/stig hoj
Jag har nog snöat in på occam sl m10,
Izzo'n kändes aktuell men med yt's finansiella krångel går den bort.
Allebikes nya wild kanske kan va en utmanare om dom släpper den i tid.

Ska försöka ta mig iväg och testa, 2timmars körning kan det va värt.
Ja värt att testa - låter klokt.

Ligger ett gäng Izzo ut på k&s såg jag men du är kanske ute efter en ny.

Tillbaka
Topp