Bråttom! Solution Racer för 1500 kr. Ok?

Snuten

Aktiv medlem
Frugan ringer och har hittat en "Solution" racer på loppis för 1500 kr.
Hon menar stt det är alu ram och kolfibergaffel. Ultegra bak och 105 fram. Hennes förmåga att bedöma värdet är begränsad och jag kan inte sticka dit.

Ngn som vet vad detta är och om det är ngt stt ha?

Bilagor

• IMG_20250903_103245.webp
    IMG_20250903_103245.webp
    232.1 KB · Besök: 687
  • IMG_20250903_103242.webp
    IMG_20250903_103242.webp
    94.2 KB · Besök: 447
  • IMG_20250903_103231.webp
    IMG_20250903_103231.webp
    75.4 KB · Besök: 428
  • IMG_20250903_103225.webp
    IMG_20250903_103225.webp
    212.5 KB · Besök: 475
Frugan ringer och har hittat en "Solution" racer på loppis för 1500 kr.
Hon menar stt det är alu ram och kolfibergaffel. Ultegra bak och 105 fram. Hennes förmåga att bedöma värdet är begränsad och jag kan inte sticka dit.

Ngn som vet vad detta är och om det är ngt stt ha?
Köp, utvärdera när du har den. Sälj igen om det inte är något bra.

Edit: men var beredd på att meka eller leka känguru. 🙂
Screenshot_20250903-104021809 (1).webp

Den är nog närmare 25 år gammal, men 1500:- är inte mycket pengar.
Beroende på användningsområde, så kanske vevpartiet kan bytas till singel eller dubbel (kanske kräver annat reglage).

Hon har åtminstone konstaterat att kedjan behöver bytas. Känns inte så överraskande. Undrar vad en sådan rackare kan kosta?

Tänk på att det kan gå väldigt fel, väldigt snabbt med en kolfibergaffel. I perfekt skick, utan fel så funkar de.
Jo jag hade gärna velat vara där och dragit i ram och gaffel. Vet inte vad loppisen har för reklamationspolicy. Tror kanske att det skulle kunna gå och returnera om det finns sprickor. Det är en seriös och etablerad loppis.

Jo jag hade gärna velat vara där och dragit i ram och gaffel. Vet inte vad loppisen har för reklamationspolicy. Tror kanske att det skulle kunna gå och returnera om det finns sprickor. Det är en seriös och etablerad loppis.
Men om cykeln är bra i övrigt så kostar ju inte en gaffel så mycket. Måste ju inte vara ny heller.

Från info på nätet. Översatt från tyska:

Denna stilfullt designade racercykel är instegsmodellen i Solutions racercykelsortiment, men erbjuder redan alla funktioner som gör en bra racercykel: en ultrastyv aluminiumram, smidig hantering, en Deda-kolfibergaffel, Shimano Ultegra/105 10-växlade växlar och, sist men inte minst, ett attraktivt utseende.

Från info på nätet. Översatt från tyska:

Denna stilfullt designade racercykel är instegsmodellen i Solutions racercykelsortiment, men erbjuder redan alla funktioner som gör en bra racercykel: en ultrastyv aluminiumram, smidig hantering, en Deda-kolfibergaffel, Shimano Ultegra/105 10-växlade växlar och, sist men inte minst, ett attraktivt utseende.

10s bak? Ser inte ut så. 3s fram, har det funnits med 10s bak? När kom 10s, enligt @Olsman är cykeln fån 2007.

Kanske är SHIMANO ULTEGRA 6500 series? en bit ner:
Den fanns med trippel fram.

Vevpartiet, med dessa kreativa vevarmsplacering (och omatchande sort av vevarmar?) är inte nödvändigtvis original, eller ens ett som fungerar på cykeln.

Härligt med 3x på räser.
Det var inte ovanligt tom för proffscyklister tom 90-talet
Tex vann femfaldige TdF-vinnaren Miguel Indurain ett extra backigt lopp med trippel fram under sitt sista/näst sista år som tävlingscyklist
Nuförtiden med compact-vevar och först 11 sedan 12/13-delade kassetter är det ju helt försvunnet.

När jag kollar hojen på kvällen inser jag direkt att den är (minst) en strl för stor för att komma till nytta i vårt stall. En snabb titt på vevlager/vevparti gör att jag inte fattar hur det fungerar och varför höger och vänster vev inte sitter ihop. To be continued....

Med de komponenterna och skicket den ser ut att vara i , är den klart värd 1500, som tränings hoj.
Passande storlek? , det är det viktigaste, resten går att fixa.

@Snuten , kan vi få en bättre bild på autografen? Jag har försökt googla Ken Barrow och liknande, men har inte fått vettigt napp än (vad jag kan bedöma).
Skall försöka komma ihåg och fota ikväll.
Fick förresten nyss mess från frun att hon får lämna tillbaka den. Den är som sagt för stor och jag är inte så sugen på att pilla med vevlager mm.
Om allt går vägen kommer den att finnas på Erikshjälpen i Eslöv snart igen. Säkert ett fynd om man har passande slitdelar hemma sedan innan.

Jag är förresten 177 cm och en snabb bedömning ger att jag borde gå ned en eller kanske tom två storlekar. Fast jag gillar också ganska små ramar.

Kollade gafeln snabbt igårkväll, och den såg ok ut. Skulle dock vilja kolla med släpljus och förstoringsglas om jag skulle vara säker. Samma med alu-svetsarna - Snabb koll = ok...

Bedömer att fälgarna är ganska slitna. Såg inga indikationspår eller liknande och de känns lite "skåliga". Men vad fn, kanske finns det några hundra mil kvar ändå. Så är det ju ibland.

Tillbaka
Topp