Bra och billiga webshoppar september 2025?

nikasp

Aktiv medlem
Har cyklat väldigt lite senaste 6 åren men snart dags att bli back in the saddle.

Men först behöver jag nya sulor till grabbens Scott Scale 24. Det sitter Kenda Slant Six 24x2,6” på (66-507).

Tar gärna tips på var man hittar de till bra pris eller lämplig ersättare. Lyckas lite dåligt när jag söker och allt annat är betydligt smalare profil.

Bilagor

• IMG_8148.webp
    IMG_8148.webp
    44.8 KB · Besök: 117
De stora tyskarna är väl alltid solklara platsen att börja sitt letande. Priserna oftast ganska lika, men beroende på exakt vad du är ute efter kan det ibland löna sig att dela upp på flera leverantörer även med de extra fraktavgifter man åker på.

Kan även rekommendera nederländska Grinta om man är ute efter en komplett SRAM-grupp till bästa möjliga pris. De vill inte ta kortbetalningar dock då det äter för mycket på deras redan små marginaler, men jag har iaf fått saker levererade efter betalning via banköverföring…

På mina 2 senaste beställningar från Bike24 så har fraktfirman DHL gjort bort sig fullständigt. 1a så påstod de att jag inte var hemma fast jag var det exakt hela dan, sen tog det nån vecka till innan jag lyckades få hem paketet. Det andra är fortfarande en vecka efter deras misslyckade leveransförsök fortfarande ospårbar via deras hemsida. Kan inte längre rekommenderas.

Trist för just Bike24 har jag handlat från många gånger. Jag har inte så bråttom nu. Ska faktiskt kolla via Amazon som ju är svinsnabbt.

BikeInn listar för 302 kr men betygen rätt kassa så de undviker jag. Kanske blir lokala bikeshop.

Aldrig haft några problem med TradeInn (Bike, Dive, Swim etc..).

Frakten är långsam (+1 vecka för sånt som tar de andra 2-3dagar att få fram..), så har man brådis så rekommenderas något annat dock.

På mina 2 senaste beställningar från Bike24 så har fraktfirman DHL gjort bort sig fullständigt. 1a så påstod de att jag inte var hemma fast jag var det exakt hela dan, sen tog det nån vecka till innan jag lyckades få hem paketet. Det andra är fortfarande en vecka efter deras misslyckade leveransförsök fortfarande ospårbar via deras hemsida. Kan inte längre rekommenderas.

Polarn har svurit över DHL så det står härliga till efter hans senaste beställning från Bike24.
Jag har också haft mindre bra upplevelser för att inte prata om den enda gången jag gjort en retur där. Tog typ två månaderna innan pengarna var åter.

Håller mig till R2 och Bike-discount numera och det har blivit en del från Bike-Inn som har funkat bra.

Har cyklat väldigt lite senaste 6 åren men snart dags att bli back in the saddle.

Men först behöver jag nya sulor till grabbens Scott Scale 24. Det sitter Kenda Slant Six 24x2,6” på (66-507).

Tar gärna tips på var man hittar de till bra pris eller lämplig ersättare. Lyckas lite dåligt när jag söker och allt annat är betydligt smalare profil.

Allt jag beställt från Bike24 har felaktigt hamnat hos DHL Freight i Västberga. Enda sättet att få paketet är att åka dit och hämta det, och du kommer troligen aldrig få nån avisering. Ingen vet varför detta fel uppstår gång på gång. Så kolla på Freight-spårningssidan om du får träff där.

Edit: Förresten handlade jag för nån vecka sen hos bike-discount.de och de erbjuder frakt direkt till utlämningsställe. Det är alltid att föredra så man slipper fejkade utkörningar.

Senast ändrad:
Aldrig haft några problem med TradeInn (Bike, Dive, Swim etc..).

Frakten är långsam (+1 vecka för sånt som tar de andra 2-3dagar att få fram..), så har man brådis så rekommenderas något annat dock.
+1 på TradeInn. Bra priser men långa leveranser. Fick paket igår med Postnord som, sin vana trogen, tryckte ner det i grannens brevlåda. Det tog ett tag att hitta det efter aviseringen. Om det finns andra alternativ väljer jag alltid bort Postnord, de är urusla. Det skall dock inte TradeInn lastas för.

Edit: Förresten handlade jag för nån vecka sen hos bike-discount.de och de erbjuder frakt direkt till utlämningsställe. Det är alltid att föredra så man slipper fejkade utkörningar.
Samma här för några dagar sedan. Fick alternativ i Postnord-appen att välja hemleverans kväll eller direkt till ombud, så brukar alltid välja till ombud även om jag är hemma på kvällarna. Bike-Discount är min favorithandlare just nu.

Senast jag köpte däck blev det amazon.se.
Bra pris, snabb leverans till utlämningsställe, ingen fraktkostnad, och betalning med faktura.

Samma här för några dagar sedan. Fick alternativ i Postnord-appen att välja hemleverans kväll eller direkt till ombud, så brukar alltid välja till ombud även om jag är hemma på kvällarna. Bike-Discount är min favorithandlare just nu.

En bra grej med ombudsleverans är att man också kan få leverans på lördagar.

Allt jag beställt från Bike24 har felaktigt hamnat hos DHL Freight i Västberga. Enda sättet att få paketet är att åka dit och hämta det, och du kommer troligen aldrig få nån avisering. Ingen vet varför detta fel uppstår gång på gång. Så kolla på Freight-spårningssidan om du får träff där.

Nu har jag inte handlat från Bike24 på lite över ett år, men alla beställningar jag gjort därifrån har hamnat på DHL:s terminal i Eskilstuna. Det var ganska segt, för dit hade jag 4 mil. Det hände väl cirka 3 gånger och sen gav jag upp med Bike24. Förstår fortfarande inte varför det blev så och vet inte om jag gjorde nåt knas med mina beställningar

Har varit under isen i influensa i nästan en vecka o inte orkat ta tag i nåt, lite piggare nu så ringde. Fick ett svensk sändnings nummer. Men även med det kunde DHL freight inte hitta det. Och kunde inte heller starta en sökning, det måste ske från avsändaren.... Fast de skulle börja en sökning ändå sa telefonisten...
Tur det inte var kritiska saker.

Spännande att Bike24 har börjat drabbas av DHL-issues. Tidigare har DHL hos dom alltid hamnat hos postnord väl i sverige, som gett oändligt med tveksamma leveransförsök.

Spännande att Bike24 har börjat drabbas av DHL-issues. Tidigare har DHL hos dom alltid hamnat hos postnord väl i sverige, som gett oändligt med tveksamma leveransförsök.
Tycker ändå det gick bra förut. Kunde alltid välja att få det levererat till ombud. Nu har jag väntat två veckor på ett paket från Bike24 och det var ju pga att de inte skickar med kontaktuppgifter om en själv till DHL.

Tycker ändå det gick bra förut. Kunde alltid välja att få det levererat till ombud. Nu har jag väntat två veckor på ett paket från Bike24 och det var ju pga att de inte skickar med kontaktuppgifter om en själv till DHL.
Exakt så.
När mitt senaste paket skulle levereras var jag inte hemma, men gången innan varjag det hela dagen, så de har börjat kombinera att inte kunna välja hur man vill ha leveransen med att göra bluffhemkörningar. Dikeskörning!

Det har glitchat 1g på 10 beställningar. Tydligen hade de inte mitt mobilnummer. Jag såg bilen men han inte runt huset.
Sen ringde de min fru nån dag senare.

Det däremot är allvarligare. Inte så jävla smart att berätta för frun att pappa beställt grejor från Tyskland. Diskreta paket i tobaksbutiken förväntas

Det har glitchat 1g på 10 beställningar. Tydligen hade de inte mitt mobilnummer. Jag såg bilen men han inte runt huset.
Sen ringde de min fru nån dag senare.

Det däremot är allvarligare. Inte så jävla smart att berätta för frun att pappa beställt grejor från Tyskland. Diskreta paket i tobaksbutiken förväntas
"Hej det är DHL här, vi ska leverera en cykel till er"
"Nej, det ska ni absolut inte, vi har redan"

Mina DHL-problem med Bike24 har pågått i minst tre år, så det är inget nytt. Beställer bara därifrån om jag inte hittar på andra ställen numera.

Problemet är, som diskuterades i vänta-på-paket-tråden, att Bike24 nu använder DHL Freight. DHL Freight är inte "normala" DHL i Tyskland som kommer här med Postnord. Det är fortfarande oklart för mig om problemet att kontaktuppgifter inte kommer till DHL sitter hos Bike24 eller hos DHL. Jag har skickad ett klagomål till Bike24. Bra om flera skulle göra det.

I andra tråden berättade någon att en lösning är att lägga till telefonnumret i ett extra adressfält.

Förut fick jag bara DHL Freight bara när jag beställde en komplett cykel. Jag tror dock att kontaktuppgifter vad med där.

När det gäller billiga cykelwebshoppar skäms jag över att erkänna att jag köper mer och mer av Aliexpress.
Men priser i mina vanliga tyska favoriter har så småningom blivit mer och mer över den gräns som jag ställer till mina hobbykostnader.
Prylarna från Aliexpress verkar samtidigt öka i kvalitéten, konstigt nog. Visst kan man ibland fortfarande få något underligt i paketet, men samtidigt fungerar köparskyddet felfritt om man klagar.

EDIT: jag insåg just nu att jag sitter och handlar TPU-slangar hos Aliexpress. Vägrar betala Tubolito-priset (3×) och är redo att ta risk istället.

Senast redigerad av en moderator:
Det här med att vissa märken förbjuder webhandlare att skicka utomlands lär ju vara duktigt regelvidrigt?
Kan ju inte finnas nåt lagstöd för det.

Problemet är, som diskuterades i vänta-på-paket-tråden, att Bike24 nu använder DHL Freight. DHL Freight är inte "normala" DHL i Tyskland som kommer här med Postnord. Det är fortfarande oklart för mig om problemet att kontaktuppgifter inte kommer till DHL sitter hos Bike24 eller hos DHL. Jag har skickad ett klagomål till Bike24. Bra om flera skulle göra det.

I andra tråden berättade någon att en lösning är att lägga till telefonnumret i ett extra adressfält.

Förut fick jag bara DHL Freight bara när jag beställde en komplett cykel. Jag tror dock att kontaktuppgifter vad med där.
När jag köpt från Bike24 med deras standardfrakt så hamnar det hos DHL och sedan avisering via brevlåda. När jag provade deras expressfrakt för 10€ mer så fungerade det riktigt bra.

Bra tips att fylla i telefonnummer i extrafält.

Jag har inte haft problem hos Bike24, de har länge varit mitt förstaval, men det är ca 3 år sedan jag handlade där senast. Eftersom jag planerar en del inköp snart så ställde jag en fråga till dem om problemen som nämns här, men fick bara Goddag Yxskaft svar. I retur länkade jag den här tråden. Får se om de bryr sig.

Det var någon som skulle göra det. Hittade inte tråden
Här var det, från den 23 juni. Men användaren har inte varit inloggad sedan dess...

Har varit under isen i influensa i nästan en vecka o inte orkat ta tag i nåt, lite piggare nu så ringde. Fick ett svensk sändnings nummer. Men även med det kunde DHL freight inte hitta det. Och kunde inte heller starta en sökning, det måste ske från avsändaren.... Fast de skulle börja en sökning ändå sa telefonisten...
Tur det inte var kritiska saker.
Mailade Bike24 o bad dem starta en inquiry, eller ge mig mina pengar.
Tog nån timme så svarade de att de skulle refund'a mig. Antingen gör de så med alla saknade paket-förfrågningar eller så är de medvetna om DHLs kollaps.

Fan också, och jag sitter och väntar på ett DHL paket precis från bike24. Det kom till Sverige för 2 dagar sedan; i vanligt fall skulle jag inte oroa mig om det snart blir levererat. Tur att något livsviktigt reser inte i paketet; men en torrsäck kanske vore bra att ha då min nuvarande 13år gammal började läcka.

Fan också, och jag sitter och väntar på ett DHL paket precis från bike24. Det kom till Sverige för 2 dagar sedan; i vanligt fall skulle jag inte oroa mig om det snart blir levererat. Tur att något livsviktigt reser inte i paketet; men en torrsäck kanske vore bra att ha då min nuvarande 13år gammal började läcka.
Håller tummarna för dig!

Jag har beställt två gånger från Bike24 sista tiden, inget strul alls. Men iom inget strul har jag inte lagt på minnet hur leveransen gått till. Det sista hämtade jag på mitt lokala utlämningsställe vet jag, tror det blev så med första också. Sedan jag installerade PostNord-appen får jag ofta fråga om var jag vill ha leveransen, väljer alltid ombud, och gissar att det var så med de här paketen också.

För några år sedan var det ju något nytt knas mellan DHL (i egenskap av tyska posten) och PostNord som gjorde att allt som klassades som farligt gods var tvunget att gå just med DHL Freight hela vägen. Knasigheten bestod i vad som klassade som just farligt, vilket även inkluderade exempelvis kedjeolja och antagligen alla liknande kemikalier en cyklist kan tänkas handla. Nu verkar som sagt situationen blivit ännu värre då även mina senaste paket från just Bike 24 hamnade hos DHL Freight i Hägersten fast det vad jag kan minnas inte innehöll något som alls borde lett till detta.

Bäst är att handla av R2 och välja UPS för frakten eller Bike-Discount och välja DPD (som då går till PostNord, oavsett om du beställt kedjeolja) som bägge kostar samma som att välja DHL. Hos Bike 24 är den enda alternativa frakten DHL Express som tyvärr dubblerar fraktkostnaden.

Det gäller Bike-Components.

De är lite knäppa på BC. Någon gång vägrade de skicka en lampa. Det gick inte att posta den utomlands för att den hade Li-ion batteri 🙄

När jag köpt från Bike24 med deras standardfrakt så hamnar det hos DHL och sedan avisering via brevlåda. När jag provade deras expressfrakt för 10€ mer så fungerade det riktigt bra.

Bra tips att fylla i telefonnummer i extrafält.
Senaste gången jag var och hämtade paket på DHl freight hade de en länk till hemsidan på disken där man kunde lämna fullmakt så att kan lämna utanför dörren utan att någon måste ta emot paketet.

Fan. Då fattar jag varför bike24 paketet med orange sealant som anges komma fram igår och trackingen synes obegriplig. Tur man bor nära Västberga iaf. Orka.

Visst är det DHL Freight som levererar åt Bike24 nu. Har precis fått brev från den där man ber om att beställa hemleverans.

Detta är både långsammare (+2 dagar tills aviseringsbrevet kom, och vem vet hur mycket kvar till tills leveransen) och obekvämare (än att hämta hos postombud) än tidigare ☹.

Jag ska klaga till Bike24 att de skjuter sig i foten med DHL Freight.

IMG_20250906_083210430.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp