Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

det spekularades i annan tråd i att freestroke påverkar volymen. Den den leveras dock på minimum (de jag kollat i alla fall).
Jag brukar nog inte röra reach men någon har påstot att det kan krävas för att få igenom oljan, men det låter konstigt.

Kan i alla fall säga att rörkaparprylen jag köpte på Clas Ohlson för 129 pix fungerade FÖRJÄVLA smidigt. Och som någon nämnde, den typen av verktyg är ämnade för metaller och inte för kolfiber. Kan varmt rekommendera ett köp om någon går i samma tankar! Behöver inte ens ta bort styret från cykeln. :D

det spekularades i annan tråd i att freestroke påverkar volymen. Den den leveras dock på minimum (de jag kollat i alla fall).
Jag brukar nog inte röra reach men någon har påstot att det kan krävas för att få igenom oljan, men det låter konstigt.
Reach har jag aldrig rört vid luftning, inte märkt att det behövts.

Freestroke rör jag aldrig heller iofs. Har väl anpassat mig efter bromsarna som de är bara .

Jag har precis skickat mail med fråga till B-C och återkommer här med svaret inom kort.
🙁 Nu fick jag äntligen svar, och såhär skriver kundtjänst på Bike-Components:

Screenshot_20250324-150430-248.webp

Svaret är väl som förväntad. Frågan är då när alla andra butiker i Europa följer ...
Ja, det får vi verkligen hoppas dröjer ett tag.
Men kanske bäst att gardera sig, och skynda sig att beställa hem viktiga slitdelar från andra tyskar så man har några år framåt! :unsure:

Bike24 är större men inte så mycket större än BC: ungefär tre gånger.

Finns det? Jag trodde att Shimano bara har en officiell kanal i varje land. Men Tyskland är kanske lite speciell med Paul Lange.
Alltså såna tjänster där du beställer till ett tyskt företag som sen postar paketet vidare till dig. Men det kanske inte lönar sig om man inte t ex går ihop med sina kompisar och beställer lite mer saker på en gång.

Det kan finnas andra anledningar, oklart vilka men alla erbjudanden jag får från Bike24 med rea-erbjudanden är märkta med att varan inte går att skicka till Sverige. Samtliga faktiskt. Så man kan ju undra varför mejlen skickas öht.

Men det där är ju rent svineri. Är det ens tillåtet i EU eller är det bara så att Shimano försöker skrämma vissa och där det går så går det?

Det går mycket emot tanken av EU, men jag vet inte om det går emot en lag. Trek har gjort så i många år.

Det kan finnas andra anledningar, oklart vilka men alla erbjudanden jag får från Bike24 med rea-erbjudanden är märkta med att varan inte går att skicka till Sverige. Samtliga faktiskt. Så man kan ju undra varför mejlen skickas öht.

Bara Trek och Bontrager (också Trek) eller flera märke?

Är det inre bara deras "2nd chance" (typ refurbished)? Har fått något mail med bara sådana produkter och de skickas inte till Sverige.
De har alltid varit exkluderade till Sverige så vitt jag vet.

Men sen har väl vissa märken (kankse Trek ex) som regel, eller har haft innan, att cyklarna skall lämnas ut monterad i butik även i Sverige. Sen har kanske vissa webbutiker krånglat sig runt det ändå.

Senast ändrad:
Allt. Rubbet. Kläder, däck, prylar.

Sen vill jag minnas att Levi's (jeans) körde nåt motsvarande upplägg som Shimano för länge sedan. Inte så att återförsäljare direkt förbjöds att skicka varor med lägre än "rek pris", de drabbades bara av "leveranssvårigheter".

Det finns mångs sätt att upprätthålla oligopol.

Senast ändrad:
Men det där är ju rent svineri. Är det ens tillåtet i EU eller är det bara så att Shimano försöker skrämma vissa och där det går så går det?
Jag tror det kan vara tveksamt. Det fanns nåt liknande i senaste complience training jag gjorde.
Det finns all anledning att undersöka och eventuellt anmäla

Inga problem med Bike24 här. Men som sagt, för inte så länge sedan skickade de ett mail med reklam som vara innehöll sådana här 2nd chance produkter. Dessa skickas aldrig till Sverige

Exempel. Samma produkt. En funkar, den andra inte

1000015770.webp
1000015768.webp

Bilagor

• 1000015768.webp
    1000015768.webp
    64.1 KB · Besök: 38
  • 1000015770.webp
    1000015770.webp
    84.2 KB · Besök: 44
Senast ändrad:
🙁 Nu fick jag äntligen svar, och såhär skriver kundtjänst på Bike-Components:

Visa bilaga 758801
Får dom göra såhär? Det lär inte hålla i EU-domstolen. Hela EU ska betraktas som ett och samma ”land” i sådana här fall. Att skicka från Tyskland till Sverige är i princip som att skicka en vara från Borås till Eskilstuna.

Jag tror inte man får men jag vet inte vad man gör åt det.
Problemet med den överstatlighet och byråkrati som EU innebär. Även om det finns tydliga och bra regler som företagen måste följa så känns det iallafall som att den lilla människan inte har någon makt att göra något åt övertramp som dessa. Kanske om man tipsar någon politiker? Finns säkert någon länk någonstans som är begravd och svårhittad..

Företagen har väl sin "lagstiftning" att följa. De säljer till vem de vill, och eller men i det här fallet får inte svenska regler förhindra försäljningen.

Problemet med den överstatlighet och byråkrati som EU innebär. Även om det finns tydliga och bra regler som företagen måste följa så känns det iallafall som att den lilla människan inte har någon makt att göra något åt övertramp som dessa. Kanske om man tipsar någon politiker? Finns säkert någon länk någonstans som är begravd och svårhittad..

Jag har länkat lite grejor ovan. Det är möjligt att det är enkelt att anmäla det men känns som man måste ha lite mer kompetens än jag har för att åtminstone hänvisa till rätt lag.

Jag vet faktiskt inte hur man lämpligen gör - bara annmäler eller om man bör kontakta en jurist.
Det enklaste är kanske att fråga konsumentombud om det är nåt de bryr sig om.

Företagen har väl sin "lagstiftning" att följa. De säljer till vem de vill, och eller men i det här fallet får inte svenska regler förhindra försäljningen.
Jag tror inte de får förhindra att B-C säljer till Sverige.
Nej, de säljer inte till vem de vill om de använder detta som påtryckning för att få olagliga fördelar.

I Nederländerna finns det just nu mycket diskussion kring "A-märke" som säljs i supermarket och är ofta billigare i Tyskland och Belgien. Bolagen förhindrar nu import från andra länder för alla hålla upp höga priser Nederländerna. Det har nu anmälts och EU tittar på det, om jag minns / har förstod rätt.

EU-lagar går över nationella lagar om det inte finns beviljade undantag, som att vi svenskar fick behålla snuset i och med att det tillhör vår ”kultur”. Ett företag får heller inte neka en kund att köpa en vara om man inte har väldigt speciella krav på sig som företag. Tex får man inte sälja något som kräver licens till någon som inte uppfyller kraven. Grossister kan neka privatpersoner att köpa. Ett företag kan dock neka en kund att handla på kredit om företaget inte enkelt kan ta reda på om du är kreditvärdig eller ej.

Vad jag vet har Shimano-komponenter varken klassats som läkemedel eller vapen ännu. Så det verkar inte vara det som ställer till det här. Snarare tror jag att mr Yozo Shimano blivit inspirerad av Trumps ”fart of the deal”-taktiker och ser sin chans att håva in lite extra Yen på arbitraget mellan olika inhemska marknader i Europa.

I Nederländerna finns det just nu mycket diskussion kring "A-märke" som säljs i supermarket och är ofta billigare i Tyskland och Belgien. Bolagen förhindrar nu import från andra länder för alla hålla upp höga priser Nederländerna. Det har nu anmälts och EU tittar på det, om jag minns / har förstod rätt.
Vi får väl vänta tills det blir förbjudet att köpa med alkohol hem från Tyskland och Danmark. Först då lär väl gemene man bry sig ute i stugorna. Få bryr sig nog om några cykelentusiaster får lätta lite extra på lädret för att köpa samma grejer här i Sverige. Tyvärr.

EU-lagar går över nationella lagar om det inte finns beviljade undantag, som att vi svenskar fick behålla snuset i och med att det tillhör vår ”kultur”. Ett företag får heller inte neka en kund att köpa en vara om man inte har väldigt speciella krav på sig som företag. Tex får man inte sälja något som kräver licens till någon som inte uppfyller kraven. Grossister kan neka privatpersoner att köpa. Ett företag kan dock neka en kund att handla på kredit om företaget inte enkelt kan ta reda på om du är kreditvärdig eller ej.

Vad jag vet har Shimano-komponenter varken klassats som läkemedel eller vapen ännu. Så det verkar inte vara det som ställer till det här. Snarare tror jag att mr Yozo Shimano blivit inspirerad av Trumps ”fart of the deal”-taktiker och ser sin chans att håva in lite extra Yen på arbitraget mellan olika inhemska marknader i Europa.
Det är nog såpass enkelt att Shimano vill ha kvar handlare i Sverige. Det är dock inte tillåtet att neka utlänska eu-handlare att sälja hit.
Tidigare så anmälde man till Kommersollegium, sannolikt ännu.

Gjorde en resa med pistolköp som jag blev nekad att köpa i Danmark eftersom Pardini, för Svenska agenturens räkning, förbjudit dom att sälja hit.

Det är nog såpass enkelt att Shimano vill ha kvar handlare i Sverige. Det är dock inte tillåtet att neka utlänska eu-handlare att sälja hit.
Tidigare så anmälde man till Kommersollegium, sannolikt ännu.

Gjorde en resa med pistolköp som jag blev nekad att köpa i Danmark eftersom Pardini, för Svenska agenturens räkning, förbjudit dom att sälja hit.
Ja, jo. Så är det nog. Men frågan är vem som förbjuder vem i kedjan? Kommer den första pressen på Shimano från svenska återförsäljare? Som i sin tur lägger press på tyska butiker?

Förresten nu föll poletten ned. Är det inte något gigantiskt tyskt företag som äger typ alla cykelbutiker i Sverige nu för tiden?! Som också nyligen dammsugit upp företag som varit redo att konka? Det är nog dessa herrar som inte vill förlora sin investering som lagt press på tillverkarna.

Ja, jo. Så är det nog. Men frågan är vem som förbjuder vem i kedjan? Kommer den första pressen på Shimano från svenska återförsäljare? Som i sin tur lägger press på tyska butiker?

Förresten nu föll poletten ned. Är det inte något gigantiskt tyskt företag som äger typ alla cykelbutiker i Sverige nu för tiden?! Som också nyligen dammsugit upp företag som varit redo att konka? Det är nog dessa herrar som inte vill förlora sin investering som lagt press på tillverkarna.

Det är en annan sak. Det finns en stor svensk företag som köper många online butiker i Sverige (och också äger Sverige's trevligaste cykelforum). Men det har inte direkt nånting att göra med att Shimano Nordic hanterar mycket högre priser/marginal än i resten av Europa.

Det är nog svenskt vad jag förstår och de säljer mycket annat än Shimano så det vet i fan men kanske.
Hur som helst tror jag att det är olagligt.

Om jag minns rätt från senaste complaince training så var det nån nyansskillnad som jag inte fattade - typ att du får uppmana X att inte marknadsföra i land Y men inte straffa dem för att de säljer dit.

Jag har råkat ut för en jvligt hårt sittande låsmutter på en kassett. Böjde min piska (Tacx, inte biltema) Nåt tips på vad man gör…

Tillbaka
Topp