Bra och billiga webshoppar september 2025?

Visst är det DHL Freight som levererar åt Bike24 nu. Har precis fått brev från den där man ber om att beställa hemleverans.

Det är både långsammare (+2 dagar tills aviseringsbrevet kom, och vem vet hur mycket kvar till tills leveransen) och obekvämare (att hämta hos postombud) än tidigare ☹.

Jag ska klaga till Bike24 att de skjuter sig i foten med DHL Freight.

Visa bilaga 791950
Aviseringabrev!? Har dom inte bara fått fel sms nr eller epost?

Aviseringabrev!? Har dom inte bara fått fel sms nr eller epost?
Ingen aning. Tidigare gick jag till DHL:s webbsida och explicit prenumererade mig till leveransuppdateringar, angav telefonnummer, mejladress, allt. Men fick inte några digitala meddelanden, utan hittade pappersbrevet i brevlådan imorse.

Onlinetracking visar något obegripligt:

1757141972768.webp

Den senaste uppdateringen på DHL:s sida har skett direkt efter att jag har beställt hemleverans för fem minuter sedan.,

1757142015306.webp

Är det bara jag som har PostNord-appen? Är det det som är skillnaden?

Inga aviseringsbrev. Lev direkt till ombud.
Spelar ingen roll om man har PostNord-app när Bike24 aktivt väljer att paketet ska gå med DHL hela vägen. Tidigare (innan årets sommar) så var det inte så för mig, utan då växlades det över till PostNord när paketet kom till Køge i Danmark eller Toftanäs i Sverige. Och gick sen direkt till ombud.

Men den senaste tiden så har ju Bike24 gjort om något i sina fraktrutiner, som många här på Happy vittnar om.

DHL Freight (ej att förväxla med DHL Express) är ett föråldrat bolag. Hämtade en cykel på deras terminal och såg systemet dom använde, vi snackar MS-DOS och klassiska pappersfraktsedlar. Att det ska finnas nån form av automatisering ser jag som omöjligt. Antar att deras huvudsakliga syfte är styckegods. Deras Trustpilot-score på 1,4 verkar instämma. Arbetar själv på ett logistikföretag och sist jag såg en pappersfraktsedel var minst 8 år sen.

Är det bara jag som har PostNord-appen? Är det det som är skillnaden?

Inga aviseringsbrev. Lev direkt till ombud.
Jag har Postnords app (och den funkar utmärkt när det gäller Postnord:s paket). Men detta är inte Postnord, detta är DHL (Freight). Dess app har jag inte.

Jag skrev ett meddelande till Bike24:s kundtjänst om problemet:

Dear Bike24 support team,
Bike24's switching to DHL Freight as delivery method to Sweden will lose you customers!

It has come to attention of many Swedish customers that Bike24 has switched to using DHL Freight as the default delivery carrier for packages shipped to Sweden.
Compared to other delivery methods from Germany (e.g. DPD or usual DHL), this has proven to be both slower and more inconvenient for individual consumers. I experience this myself with my ongoing order 1234567.

Instead of the carrier delivering to the nearest pickup point (usually operated on behalf of Postnord), the customer is either requested to pick up the package themselves in a DHL warehouse, which is oftentimes located several dozens kilometers away, or to schedule a home delivery, which is known to be unreliable and delivery hours are often inconvenient. DHL Freight's provided package tracking is also not as reliable as with other delivery methods, because it did not show me that my package was stuck in a warehouse until two days later.

It is also known that a few of your competitors continue providing better delivery choices for Swedish customers.

The discussion forum thread on the problem can be found here (in Swedish): https://happyride.se/forum/threads/bra-och-billiga-webshoppar-september-2025.3705278/#post-4676530

I have been Bike24's faithful customer for several years. This change of delivery method will surely drive me away from continuing to have business with your shop. This is unfortunate, because otherwise I find your assortment, prices, service and overall experience excellent.

With best regards,
Anon Anon

Är DHL Freight ett annat bolag än DHL?

Kanske samma bolag, men det säger inte så mycket. Olika delar verkar har helt skilda operationer. Det finns "vanliga" DHL, som är gamla Deutsche Post i Tyskland och funkar bra. Det finns DHL Freight, som verkar vara för att skicka stora saker till företag, inte många små pakket till kunder, och funkar riktigt dåligt. När jag väntande på en cykel visste "vanliga" DHL personal att det var problem med Freight, så helt skilda är dom inte. Och sen finns det DHL Express, som verkar vara en helt skilda operation.

Som kund hos en butik kan det vara svårt att förstå med vilken operation man har att göra. Det tog mig några dagar att förstår att Bike24 hade bytt till DHL Freight.

Jag har samma erfarenhet med leveranser från bike24 det senaste. Först trodde jag att det var ett undantag eftersom det var en cykel jag hade beställt men tydligen inte. Blir ganska osmidigt om närmsta terminal är 8 mil bort och stänger vid 18. Jag tror att hemleverans la till nästan en vecka på leveranstiden.

Ni vet att ni inte behöver vänta på att avin från DHL Freight skall landa i brevlådan åtminstone? Trackingnumret har man ju redan fått från Bike 24, så bara att ringa dem direkt när hemsidan säger att paketet anlänt den lokala terminalen om man vill boka hemkörning (eller cykla dit och hämta paketet samma dag).

Spelar ingen roll om man har PostNord-app när Bike24 aktivt väljer att paketet ska gå med DHL hela vägen. Tidigare (innan årets sommar) så var det inte så för mig, utan då växlades det över till PostNord när paketet kom till Køge i Danmark eller Toftanäs i Sverige. Och gick sen direkt till ombud.

Men den senaste tiden så har ju Bike24 gjort om något i sina fraktrutiner, som många här på Happy vittnar om.

Jaha, då vet jag inte. Mina paket går till ombud iaf, det tidigt i somras och det för två-tre veckor sedan.

Bra för mig, trist för er andra!

Ni vet att ni inte behöver vänta på att avin från DHL Freight skall landa i brevlådan åtminstone? Trackingnumret har man ju redan fått från Bike 24, så bara att ringa dem direkt när hemsidan säger att paketet anlänt den lokala terminalen om man vill boka hemkörning (eller cykla dit och hämta paketet samma dag).
Det hjälper inte när man är hemma hela dan för att det ska levereras paket och plötsligt får mail om att det inte kunnat levereras (för att kunden inte är hemma). Och detär DHL jag pratar om, inte Postnord.

ska finnas nån form av automatisering ser jag som omöjligt
Jag hämtade ett paket hos dem i början av sommaren, inte från B24. Förutom grejen att ta sig till terminalen så var det helt OK. Men killen som kom efter skulle hämta något och snubbarna där tittar på hans lapp och säger "det här kommer ta tid att hitta... en timme, minst"

Galet.

Jag har Postnords app (och den funkar utmärkt när det gäller Postnord:s paket). Men detta är inte Postnord, detta är DHL (Freight). Dess app har jag inte.

Jag skrev ett meddelande till Bike24:s kundtjänst om problemet:

Och här kom svaret från Bike24.

Re: [Ticket#2025090624001051] Your request to Bike24 - Contact & FAQ​

Hello FirstName,

Thank you for your feedback regarding our shipping route. In fact, several customers have already informed us of these challenges with DHL. I would therefore like to apologize to you for any inconvenience this may have caused.

We are currently clarifying the issue with the shipping service provider internally. Unfortunately, I cannot give you an exact time frame for when we will be able to introduce a new shipping route. I therefore ask for your patience. However, we are working on the issue you mentioned.

Kind regards
Christoph

BIKE24 Service Team

Tänkte jag skulle prova Bike24 igen då det gick kanon förra vintern.
Beställde förra helgen 12 /10. I fredags 17/10 fick jag mail och kunde hämta mina grejor hos ombud.
Då var det Schenker som levererade.
Hade inte fyllt i något speciellt utan fyllde bara varukorgen och tryckte på köp...
Gick super smidigt. Tack för det.
/T...

Tillbaka
Topp