Hur använder du AI för cykling?

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Själv har jag använt chatgpt som coach en kort tid, hjälp med att föreslå passande pass utifrån var jag är nu och vad jag vill uppnå med min träning. Tycker den har varit till hjälp, och motiverande. Den har varit formbar, anpassningsbar utifrån vad man önskar och försöker inte pådyvla något som funkat anekdotiskt för en specifik situation och person vilket jag skulle kunna få här. Samtidigt kan den följa min utveckling när jag skriver vad jag gjort.

Någon annan som provat ai-coach eller använder den till något annat bra för cyklingen?

En kul och häftig utveckling med AI. Använder det ganska ofta istället för google, för alla möjliga frågor jag är intresserad av, för att testa & lära. Även provat att göra lite bilder, riktigt kul. Men cykla odyl gör man själv.

Jag använder AI ffa för att veta hur jag kan hindra ost från att glida av pizzan (svar: med lim) samt om man kan äta stenar (svar: ja, en om dagen är lagom).

Jag har även tankar om folk* som använder generativ ai som "sökmotor" eller för att "sammanfatta böcker/möten/..".

* eller kanske ännu värre, företag (som google) som påstår att den funkar som en pålitlig sådan.

Inte för cykling, men fick tips om att använda chatgpt för att få förslag på övningar för basketträning för barn. Fick tillbaka helt rimliga förslag, men så klart sånt som jag redan kände igen eftersom den bara stjäl texten från någon annan. Tänkte att man kanske iaf kunde få bra illustrationer, så testade det, men fick bara tillbaka bilder som utan någon som helst anknytning till texten. Tappade intresset efter det försöket.

Om någon vill träna basket har ni tips på en övning här:
ChatGPT Image Sep 5, 2025, 03_07_16 PM.webp
Och en bonusövning (spoiler: Pass/Cut/Replace ska inte se ut så här och tydligen glömde laget att ta med sig boll):
ChatGPT Image Sep 5, 2025, 03_11_38 PM.webp

Senast ändrad:
Jag använder AI ffa för att veta hur jag kan hindra ost från att glida av pizzan (svar: med lim) samt om man kan äta stenar (svar: ja, en om dagen är lagom).

Jag har även tankar om folk* som använder generativ ai som "sökmotor" eller för att "sammanfatta böcker/möten/..".

* eller kanske ännu värre, företag (som google) som påstår att den funkar som en pålitlig sådan.

Antar att du har en sån där metallklosett som brukar finnas på offentliga toaletter.

Inspirerad av en tidningsartikel lät jag AI föreslå en cykelrunda på Södertörn. Rundan skulle börja i Nynäshamn och gå norrut vilket är helt rimligt eftersom det är lite blött (hav) söderut. Därefter skulle jag cykla från Torö och norrut vilket är på fina vägar  men Torö ligger söder om Nynäshamn och om man försöker gena är det blött (samma hav som ovan). Nästa sträcka var från Trosa vilket inte ligger på Södertörn och ännu längre söderut.

Kan du inte utveckla de tankarna? Jag är superpepp på raljanta inlägg om människor som helt ger upp sin egen ansats till att tänka och lämnar över det till en snabb sökmotor som tar redan tänkta tankar och försöker göra någon form av tafatt försök till att sammanfatta och anpassa det utifrån frågan.

Känns som det optimala sättet att slutligen stänga av redan avstängda hjärnor från teoretiska och praktiska utmaningar som ger lite spänst åt tankekapaciteten.

Blir kul sen om 10-20 år när ovanstående funderingen kanske ser ut som "internet är nog bara en fluga", men det kommer jag kunna ta. Håller tummarna för att vi fortsatt måste krångla oss igenom tillvaron, åtminstone lite grann. Lätta tider skapar mjuka människor och allt det där..

Kan du inte utveckla de tankarna? Jag är superpepp på raljanta inlägg om människor som helt ger upp sin egen ansats till att tänka och lämnar över det till en snabb sökmotor som tar redan tänkta tankar och försöker göra någon form av tafatt försök till att sammanfatta och anpassa det utifrån frågan.

Känns som det optimala sättet att slutligen stänga av redan avstängda hjärnor från teoretiska och praktiska utmaningar som ger lite spänst åt tankekapaciteten.

Blir kul sen om 10-20 år när ovanstående funderingen kanske ser ut som "internet är nog bara en fluga", men det kommer jag kunna ta. Håller tummarna för att vi fortsatt måste krångla oss igenom tillvaron, åtminstone lite grann. Lätta tider skapar mjuka människor och allt det där..
Andra har skrivit mycket bättre om det än vad jag kan göra, man kan nog till och med få valfri chatbot att göra en halvhyffsad sammanfattning, men ett av problemen är ju att LLMer inte har någon världsmodell utan enbart bygger på statisktiska samband mellan extrema mängder text. Vilket visserligen kan ge imponerande resultat, men inbyggt i teknologin är att det kommer att ske konfabulationer (gillar det bättre än hallucinationer), särskilt ju längre bort från vad som finns i träningsdatasettet man kommer. ..Så man mycket väl få en väldigt bra sammanfattning av något, men utan att granska det hela kan man inte vara säker på att det inte innehåller något som är helt taget ur luften.. vilket minskar nyttan väldigt mycket. Sen kan man ju hävda att det även gäller människor och/eller text man läser på nätet, men det sker på ett annat sätt..

Hmm, fan vet hur begripligt ovanstående blev. Sa ju att andra har sammanfattat det mycket bättre än mig själv. Om man har lite tid att investera så rekommenderar jag Gary Marcus substack, här är en bra artikel att börja med: https://garymarcus.substack.com/p/llms-are-not-like-you-and-meand-never

Exempelcitat:
"
LLMs just don’t think like we do. Sure, they can regurgitate our prose, and guestimate public sentiment in certain cases. But no matter how much LLMs mimic the patterns of human language, they are not like us. They sound like us, but they don’t think like us.

When you ask them to do something, they aren’t necessarily going to do what you would do. They are better at aping what you might say than at doing what you would do in a similar circumstances. As a perceptive lawyer wrote to me earlier today, “LLMs are an echo of recorded memories. They are not fresh thoughts. People are confusing an echo for cognition.”

Sometimes that works as a fine substitute, sometimes it doesn’t. You can never know in advance which.

Always regard them like the weird function approximators they are; never trust them."

Senast ändrad:
ChatGPT gav mig bra tips då jag skulle hitta en kompatiblel ersättare till min gamla framväxel. Jag har även använt AI för att bolla idéer kring träning och kost, vilket jag tycker har varit givande.

Härligt! Max en sten ska limmas fast på pizzan. Sjukt om det faktiskt stämmer.

Jag minns att jag använde ai (perplexity) till något bra som hade med cykeln att göra. Men den är ju bra på att sovra fram kärn-info och sålla bort allt pladder som finns på nätet. Det går ju liksom fortare än att googla och ai är än så länge ingen störande reklam. Men både reklam och produktplaceringar måste komma med i ai, det finns säkert redan men jag märker det inte.

Men vafan, jag fick ju mecka med cykeln själv ändå.

Men det mest oslagbara jag "upptäckt" är att ai är bra på att förklara matteuppgifter. Men den kan faktiskt (öveeraskande) ha fel även där har vi märkt.
Men särskilt bra för virriga barn om de har virriga mattelärare på virriga mattelektioner att kunna sitta hemma m.h.a. ai och göra läxan..

Som med all användning av AI gäller dock fortfarande att man bör vara väldigt kritisk i sin granskning av vad den spottar ur sig. Matematik är i och för sig bra då det i någon mån ”bara” är att kontrollera att varje steg hänger ihop logiskt. Värre med ämnen som baseras på data som man inte själv med rimlig ansträngning kan kontrollera.

Men nurå, det är drypande blött och jag tänkte träna litet enduro... Ska jag vänta tills i morgon eller köra redan nu på eftermiddagen?

Fortfarande lika osäker...

IMG_6471.webp

Jag lät GPT speca komponenter för ett eventuellt hjulbygge. Den hittade vettiga prylar, listade vad de vägde och på ett ungefär vad de kostar och var man köper dem. Trots lite handpåläggning var det betydligt smidigare än att googla och lista själv.

Hm, tror nog chatmaskinen är mer optimistisk än jag kring mina möjligheter att bli världsmästare. Den verkar hjälpsam dock.

Du sade:​

I am a 50+ man that wants to become world champion in cycling. What do I need to do to achieve this?

ChatGPT sade:​

Becoming a world champion in cycling at 50+ is a bold and inspiring goal—and it's absolutely possible in the Masters cycling categories, which are designed for older athletes. There are real people in their 50s, 60s, and beyond who have won world titles. But to reach that level, you’ll need to treat it like a serious mission. Here's a clear roadmap:

🚴 1.​

First, clarify what kind of cycling world championship you're aiming for:

Masters Categories:​

• UCI Gran Fondo World Championships (for amateur cyclists, including Masters age groups)
  • UCI Masters Track Cycling World Championships
  • UCI Masters Mountain Bike World Championships
  • Cyclocross or BMX Masters World Championships
👉 These events usually have age-group titles like 50–54, 55–59, etc. Are you targeting road, track, MTB, time trial, cyclocross?

🧬 2.​

Be honest about:

• Current fitness level
  • Cycling experience
  • Body composition
  • Health conditions or injuries
  • Time available to train (weekly)
Why it matters: At the world level, even in Masters, the top guys train and recover like pros.

🏋️‍♂️ 3.​

Training Must Include:​

• Structured endurance riding (zones 2–3)
  • Threshold and VO2 max intervals
  • Recovery rides
  • Strength training (especially important after 50 to maintain power and prevent injury)
  • Flexibility & mobility work
  • Rest & periodization
Coaching is crucial. Find a coach who specializes in Masters athletes or competitive cyclists over 50.

🩺 4.​

After 50, recovery matters more than ever. Focus on:

• Sleep: At least 7–8 hours of high-quality sleep.
  • Nutrition: Prioritize protein, omega-3s, and anti-inflammatory foods.
  • Hormonal health: Consider getting bloodwork to optimize testosterone, vitamin D, etc.
  • Supplements: Possibly creatine, protein, and beetroot juice for performance (check with a doctor).

🥗 5.​

Most world-class Masters cyclists in their 50s have:

• Low body fat (10–15% range)
  • High lean muscle mass
  • Optimal power-to-weight ratio (especially for climbing or time trial)
You don’t need to be underweight—just efficient.

🧠 6.​

• You’re in this for 2–4 years minimum.
  • Mental toughness, grit, and consistency are what separate champions.
  • Prepare for sacrifices (social life, comfort, easy days).

🏁 7.​

• Start racing: Local, regional, then national Masters events.
  • Track rankings and adjust your training/racing based on performance.
  • Race in both your category and open events to push your limits.

🌍 8.​

• UCI Gran Fondo World Champs: You must qualify through official UCI Gran Fondo events.
  • UCI Masters Track/MTB Champs: Entry is often open or through a national selection.
  • Your national federation or UCI website will have exact qualification rules.

🎯 Example Timeline:​

Year 1: Build aerobic base, lose fat, gain muscle, start racing
Year 2: Improve FTP, enter national-level events, podiums
Year 3: Qualify for World Champs, full performance taper
Year 4: Hit peak form for World Championships — go for the win

🧑‍🔬 Optional: Performance Boosting (Ethical)​

• Altitude training
  • Heat adaptation
  • Lactate testing
  • Aero bike fit
  • Power meter optimization
  • Race tactics coaching

🧭 Want Help Starting?​

I can help you:

• Find a suitable world championship to target
  • Create a training plan outline
  • Recommend equipment
  • Identify upcoming races in your region

Jag anger min nivå, ambition och hur mycket tid jag vill träna. Sen anpassar den passen utifrån hur det går för mig. Även utomhuspass inkl löpning tas med i bedömningen (man måste ha pulsmätare och kanske wattmätare också för utepassen.)
Ok, låter likt det jag får också även om det säkert är mycket smidigare i trainerroads. Kan du skriva till den att du vill vila en dag, eller att du inte inte kan träna de närmaste dagarna så den korrigerar utifrån det?

Ok, låter likt det jag får också även om det säkert är mycket smidigare i trainerroads. Kan du skriva till den att du vill vila en dag, eller att du inte inte kan träna de närmaste dagarna så den korrigerar utifrån det?

Det vet jag inte, men om jag tar vila så tar den hänsyn till det.
Om man inte kör "program", så kan man köra "train now" som också ska ta hänsyn till den status man ligger på (förutsatt att man synkar från garmin Eller annat)

Sen hur bra den är på riktigt, har jag ingen aning om.

för mycket konfabulering, för mycket mellanmjölk. allvarligt att folk ansluter sig till resultaten som vore de alltid sanning.

det kan eventuellt bli bättre.

men hittills för mycket av kejsarens nya kläder.

Det beror lite om man är en idiot som sitter och resonerar med den eller om man använder den tex för att skriva kod, formatera en text eller addera nummer i en bild.

Härligt! Max en sten ska limmas fast på pizzan. Sjukt om det faktiskt stämmer.
Det är ett gammalt exempel (från Googles AI Overview), och "patchat" nu så den inte svarar så längre, men här finns lite referat iaf: https://www.bbc.com/news/articles/cd11gzejgz4o

Men det mest oslagbara jag "upptäckt" är att ai är bra på att förklara matteuppgifter. Men den kan faktiskt (öveeraskande) ha fel även där har vi märkt.
Det är (tyvärr) inte överraskande alls, en transformermodell har ingen förståelse för matematiska samband eller regler utan enbart hur text (eller annan information, tokens..) mest sannolikt hänger ihop. Nu finns det ju tonvis med matematikexempel i dess träningsdata så det kan vara väldigt användbart så länge den inte råkar röra ihop saker. Men det finns alltså inget i den som "förstår" att 1+1 = 2 utan enbart en väldigt massa exempel på nätet som den baseras sin kunskap (eller vad man nu vill kalla det) på. Problemet är också att den inte har nån insikt om något* är rätt eller fel, utan kommer troligtvis tvärsäkert påstå att något är på ett visst sätt. Och om man försöker rätta den kommer den vanligtvis tvärvända och hävda nåt helt annat (som även det kan vara helt fel).

Som ytterligare exempel på detta är att den är jättebra på tre i rad så länge man använder X och O som markörer, men om man skulle byta till t. ex. I och T så går den bort sig totalt (eller gjorde iaf tidigare, möjligtvis att detta också är patchat nu).

* kod är väl dock ett exempel där det funkar bättre, där kan föreslagen kod testexekveras och verfiera om resultaten är som förväntat, och annars iterera vidare. Men min erfarenhet är att även här kan det smyga sig in mer eller mindre subtila fel..

Testade lite AI (deepseek) i samband med en utmaning vi körde på jobbet; i början av varje möte hade vi ett miniproblem (från NyTeknik) och försökte ha den sortens problem där man kan svara ganska direkt. Vi matade också Deepseek med problemet, och det klarade alla problem med ganska pra utbygda svar utom ett par problem där den misslyckades. Ett problem där den missade var "kan man torka tvätt utomhus i minusgrader?" där den svarade nej.

Om man har kompetens att avgöra av om svaret är rätt så kan man spara lite tid här och var. Funkar bättre än förväntat men det hjälper att ha extremt låga förväntningar. Utan kompetens blir det nog svårt ja.

Det sämsta är att allt man säger tydligen är "a very good point". Kanske finns en setting för att få den att sluta med artigheterna.

Det är ett gammalt exempel (från Googles AI Overview), och "patchat" nu så den inte svarar så längre, men här finns lite referat iaf: https://www.bbc.com/news/articles/cd11gzejgz4o

Det är (tyvärr) inte överraskande alls, en transformermodell har ingen förståelse för matematiska samband eller regler utan enbart hur text (eller annan information, tokens..) mest sannolikt hänger ihop. Nu finns det ju tonvis med matematikexempel i dess träningsdata så det kan vara väldigt användbart så länge den inte råkar röra ihop saker. Men det finns alltså inget i den som "förstår" att 1+1 = 2 utan enbart en väldigt massa exempel på nätet som den baseras sin kunskap (eller vad man nu vill kalla det) på. Problemet är också att den inte har nån insikt om något* är rätt eller fel, utan kommer troligtvis tvärsäkert påstå att något är på ett visst sätt. Och om man försöker rätta den kommer den vanligtvis tvärvända och hävda nåt helt annat (som även det kan vara helt fel).

Som ytterligare exempel på detta är att den är jättebra på tre i rad så länge man använder X och O som markörer, men om man skulle byta till t. ex. I och T så går den bort sig totalt (eller gjorde iaf tidigare, möjligtvis att detta också är patchat nu).

* kod är väl dock ett exempel där det funkar bättre, där kan föreslagen kod testexekveras och verfiera om resultaten är som förväntat, och annars iterera vidare. Men min erfarenhet är att även här kan det smyga sig in mer eller mindre subtila fel..
I början använde jag den enbart istället för att googla fram snippets men har testat lite mer avancerade grejor som felsökning och det funkar bättre än väntat. Den är rätt bra på powershell i alla fall

Generellt är väl ai bäst på
- kod
- textanalys
- hålla med en

Men det finns några saker där jag tycker den tillför:
1. Områden som inte är av kritisk karaktär (tex. hantering av akut suicidala personer) utan snarare inspiration.
2. Områden där man själv är under genomsnittet i kompetens.
3. Väldigt specifika omständigheter.

Jag har till exempel bett ai om boktips utifrån vad jag historiskt gillat och vad jag är sugen på. Geniala tips ibland. Oftast bra. Ibland rena hallucinationer men då gör det inget. Och jag är inte så bevandrad bland tex ”reseberättelser från Balkan skrivna i samma stil som Ester Blenda eller Jan Myrdal” men fick ett riktigt bra tips.

Jag har även bett om träningsupplägg för vintern. Inget revolutionerande men fick föreslaget ett backpass för löpning jag inte tänkt på och en styrkeövning som verkar kul. Det la jag till i min planering. Jag är inte så kunnig inom området så perfekt med nya förslag.

Även bett om tips på recept.
- går att ha i ryggsäcken hela dagen på jobbet
- vegetariskt
- enkelt att laga
- billigt
- kräver inga bestick.

Några galna, några bra :)

Jag anger min nivå, ambition och hur mycket tid jag vill träna. Sen anpassar den passen utifrån hur det går för mig. Även utomhuspass inkl löpning tas med i bedömningen (man måste ha pulsmätare och kanske wattmätare också för utepassen.)
Den föreslår pass. Men den föreslår pass som ska låta bra och övertygande (baserat på vad människor har skrivit på internet tidigare), inte med en insikt om vad som kommer vara bra (för dig). Kanske blir passen rätt för att få resultat, kanske inte.

Jag har använt AI en del för att förstå vad som är kompatibelt med lite äldre cykelpryl-standarder, och resultatet har väl varit sådär ärligt talat. Man kan både få bra tips på produkter men också fel. Så det gäller att validera infon man får. Men oftast funkar det om man får fram tips på kompatibla komponenter som man sen får läsa speficikationen på hos antingen Shimano eller en webshop. Om de var bättre på att ange och hade riktigt bra sorteringsfunktioner så hade det inte behövts. Jag tycker ändå det fyller en funktion nu och hoppas såklart det blir mer träffsäkert snart. Alternativen är att fråga här eller på fb och få massa orelevanta svar, och att det tar flera dagar.

Den föreslår pass. Men den föreslår pass som ska låta bra och övertygande (baserat på vad människor har skrivit på internet tidigare), inte med en insikt om vad som kommer vara bra (för dig). Kanske blir passen rätt för att få resultat, kanske inte.
Jag tror du har helt rätt men det är inte alltid ett problem. Just pass finns det ju så mycket info om på nätet att genomsnittet blir rätt bra. Det är värre skulle jag säga med mer nischade grejor eller områden där datasetet är mer biased och områden man inte utan risk kan testa/kolla upp själv. Pass kan man ju testa några veckor och se om de får önskad effekt för en.

Om man ska tro trainerroad är den tränad på aktiviteter och data, inte text. Det är inte, vad jag förstår, en LLM, utan en specialiserad modell.
Eller så är det marketing 😂

Provade Fascats AI Coachcat ett tag. Hade inga höga förhoppningar utan var nyfiken. Fann det onödigt, tramsigt och egentligen värdelöst. Levererade självklarheter jag inte behövde, på ett jönsigt sätt. Passade inte mig helt enkelt. Tramsar väl "träning" bäst själv helt enkelt.

Om man ska tro trainerroad är den tränad på aktiviteter och data, inte text. Det är inte, vad jag förstår, en LLM, utan en specialiserad modell.
Eller så är det marketing 😂
Jo, potentialen finns där, om/när de lyckas analysera stora datamängder och dra slutsatser från dessa, som sedan kan användas i individualiserade program. Kanske är TR längre fram än deras konkurrenter (Garmin och Strava är än så länge ungefär på en intresserad och besserwissrig tolvårings nivå). 🙂

Alternativen är att fråga här eller på fb och få massa orelevanta svar, och att det tar flera dagar.

Nu motsäger jag mig själv, men just det var uspen för mig. Jag kan få snabbt svar utan otrevligt brus. Sen är det som många poängterat viktigt att verifiera infon du får (gäller oavsett ai eller ej) och den är inte för livsavgörande beslut som Jonatan F skrev, "Områden som inte är av kritisk karaktär (tex. hantering av akut suicidala personer) utan snarare inspiration."
För mig funkar det som med människor, man för en dialog och kan resonera sig fram till saker, "om det är såhär hur fungerar det då?", tycker AI/LLM simulerar tillfredsställande.

Inte alls. Dagens AI är bara en lite mer avancerad ”autocomplete”. Den är riktigt bra på att förutsäga vilket ord som passar bra härnäst. Det är allt. Testa tex att fråga hur många ”e” som finns i ordet ”describe” eller annat valfritt exempel.

IMG_0444.webp

Hade man fått dagens AI på medeltiden innan renässansen och frågat om jorden var rund hade den svarat med ett självklart NEJ eftersom den är tränad på den data som finns. Just nu svämmas internet över med AI-content. Recept, bilder, blogginlägg och annat skapta av en AI för att skaffa reklamintäkter på sociala medier och annat. Det här kommer leda till så kallad ”AI inbreeding” till slut. AI tränad på dumma felaktiga AI-genererade svar..

Så nej, jag använder inte AI alls.

Tillbaka
Topp