Köpa Gravel, vilken, Cykelvasan, sälja MTB eller skita i det?

Rejält billigt med 2 år gammal democykel, har tappat enormt i värde för dig när du säljer jämfört en ny.
De är oftast rejält billiga. Men begvärdet sjunker mindre än du tror. Är bara nördar på detta forum som skulle tänka så. Majoriteten av köpare på blocket tänker att den är ny, oavsett om modellen är äldre, vilket den ju också är.

Det finns en fin marknad utanför forumet :)

De är oftast rejält billiga. Men begvärdet sjunker mindre än du tror. Är bara nördar på detta forum som skulle tänka så. Majoriteten av köpare på blocket tänker att den är ny, oavsett om modellen är äldre, vilket den ju också är.

Det finns en fin marknad utanför forumet :)
Det är inget jag firar, att "praktikanter" lurar på folk skit som de tydligen sen kan lura på nån annan.

Försöker hitta skillnad mellan 2023/2024.. ser ut som först 2025 man ändrade ramen. Men de flesta butiker har 2024 till salu på rea.. så verkar inte vara så jätte stor skillnad. Och visst kan jag köpa en ny 2025 men då får jag ta en cykel kanske sämre spec om jag ska köpa för samma pengar som en äldre demoex.

Tycker ni att en 2 snart 3 år gammal cykel, som varit som demo inte är värd så mycket? En likadan i årets modell går för ca 43-50k beroende på färg och tillval.

Om det är samma ram och samma komponenter så skulle jag inte säga att "åldern" gör så mycket men om det är en demo som säljaren inte har en aning om vad det är för årsmodel så gäller det kanske att ha lite koll själv.

Jag ser inte att butiker rear 2024 som ett tecken på nåt annat än att de har sådana på lager och vill sälja dem.

Jo, man kan säkert sälja en beggad 24a till samma pris som en beggad 25a men om det bygger på att varken köpare eller säljare har en aning om vad skillnaden är så blir det en lite annan diskussion.

Det är inget jag firar, att "praktikanter" lurar på folk skit som de tydligen sen kan lura på nån annan.
Här är också ett exempel på forum-tänk. Bara för att en cykel fått en ersättare där tillverkaren ändrat färg på två skruvar, så blir den inte automatiskt ”skit”. Den är precis lika bra som den var innan.

Ser samma på kameraforum etc. Men tro mig, ju fortare du släpper den här tanken med att din cykel automatiskt blir dålig för att något nyare finns i affären. Dessto bättre.

Sluta vara en nickedocka för marknadsföring.

Här är också ett exempel på forum-tänk. Bara för att en cykel fått en ersättare där tillverkaren ändrat färg på två skruvar, så blir den inte automatiskt ”skit”. Den är precis lika bra som den var innan.

Ser samma på kameraforum etc. Men tro mig, ju fortare du släpper den här tanken med att din cykel automatiskt blir dålig för att något nyare finns i affären. Dessto bättre.

Sluta vara en nickedocka för marknadsföring.
Jag säger inte att det är skit. Jag säger att jag inte handlar av någon som inte vet vilken årsmodell det är - om jag inte själv har 100% koll och det är ett väldigt bra pris.

Jag förstår inte riktigt vad motsatsen är? Att man SKA köpa av nån som inte vet vad de säljer UTAN att själv ha en aning?

Det jag lärt mig på forum är att det är går bra att gnälla på att folk inte vill betala vad det kostar på LBS men att hålla reda på vad man säljer, det går inte bra.

Vad jag kunnat se för skillnader mellan 2023-2025 modellerna på Terra är färger, samt att de senare fick 1x12 eller 2x12 delat där vissa har shimano/sram. Det är först 2026 som de fick en ny ram och utseende efter mitt googlande.

Vad jag kunnat se för skillnader mellan 2023-2025 modellerna på Terra är färger, samt att de senare fick 1x12 eller 2x12 delat där vissa har shimano/sram. Det är först 2026 som de fick en ny ram och utseende efter mitt googlande.
Med mindre än att gamla specen är objektivt bättre så tror jag det påverkar priset men personligen är det ramen jag tänker på.

Så 11 delat är bättre än 12 delat? Men ny ram design är också en fördel jämfört med äldre?

Nu kör jag ju uteslutande 11s men det är en annan sak. Nu gräver vi nog djupare i detta än vad som är rimligt men 12s är så klart dyrare än 11s oavsett vad jag tycker. En ny ram får vi anta är bättre generellt.

Att jag då tycker att 11s är bättre och att en 2023 har snyggare färg än 2025 alternativt att jag är praktikant och inte har en aning att det är en 2023 jag försöker sälja förändrar inte att om man ska sälja gamla årsmodeller så får det vara ett bra pris.
Hur bra beror givitvis på om det verkligen är bara är färgen som skiljer och om praktikanten som nyss trodde det var en 25a nu helt plötsligt vet skillnaden.

Återigen, min poäng var främst att man kanske inte ska köpa av nån som inte har koll på vad de säljer.

Ja alltså det är en känd LBS i staden, säljer många cyklar och personen jag pratade är ingen praktikant. Därav jag åkte hem för att googla lite då jag tyckte att färgen samt drivlinan inte stämde in med 2025 modeller. Så hittade jag då att den färgen kom till 2023 och att det var 11s då som gällde. Den ramen och geometrin kom dock 2022 och fick nytt utseende nu till 2026. Får se, kanske avvaktar till black friday om det dyker upp något. Eller så beställer jag en ny Orbea och kan då välja färg och tillbehör hur jag vill.

Ja alltså det är en känd LBS i staden, säljer många cyklar och personen jag pratade är ingen praktikant. Därav jag åkte hem för att googla lite då jag tyckte att färgen samt drivlinan inte stämde in med 2025 modeller. Så hittade jag då att den färgen kom till 2023 och att det var 11s då som gällde. Den ramen och geometrin kom dock 2022 och fick nytt utseende nu till 2026. Får se, kanske avvaktar till black friday om det dyker upp något. Eller så beställer jag en ny Orbea och kan då välja färg och tillbehör hur jag vill.

Den enda jag hängde upp mig på är att de påstod att det var en 25a. Om du kan förlåta det och det är en bra deal så har jag inga synpunkter på det.
Vad ett bra bra pris på en demo-23 är vet jag inte, men det får ju skilja sig ordentligt från priset på en ny 25a på rea.

Och kolla ordentligt på drivlina. Har den rullat nån kilometer på asfalten utanför butiken eller har den gått några hundra mil?

Den enda jag hängde upp mig på är att de påstod att det var en 25a. Om du kan förlåta det och det är en bra deal så har jag inga synpunkter på det.
Vad ett bra bra pris på en demo-23 är vet jag inte, men det får ju skilja sig ordentligt från priset på en ny 25a på rea.
Har sett en 2025 modell på TCM för 32 990 som nu är slutsåld, det var en 2025 med 2x12 och också GRX800 serien, annan färg men utöver det samma spec. Demoexet kan jag få för 26k så inte jätte stor skillnad..

Har sett en 2025 modell på TCM för 32 990 som nu är slutsåld, det var en 2025 med 2x12 och också GRX800 serien, annan färg men utöver det samma spec. Demoexet kan jag få för 26k så inte jätte stor skillnad..
Nä, ok. Om de vore identiska så är det ändå en del pengar. Om den nu bara har gått några meter på asfalt. Har den lånats ut /cyklats av personalen så är det så klart en beggad cykel. Jag vet inte riktigt vad demo betyder. En demo bil har ju gått några 1000mil......

Nä, ok. Om de vore identiska så är det ändå en del pengar. Om den nu bara har gått några meter på asfalt. Har den lånats ut /cyklats av personalen så är det så klart en beggad cykel. Jag vet inte riktigt vad demo betyder. En demo bil har ju gått några 1000mil......
Ja alltså det jag reagerade på att han sa 2025, när jag tyckte mig färgen inte stämde överens. Sen när jag hittade att den färgen kom 2023, är det ändå snart 3 år gammal när jag kan lägga till lite till och få en helt ny ur kartong. Får avvakta och se.. oavsett lär jag ändå bli nöjd men det kommer inte vara nytt.

Var förbi Trek och provade deras nya Checkpoint ALR 5 gen 3, kändes bra som en första gravel. Vad säger ni om en sådan?

Var förbi Trek och provade deras nya Checkpoint ALR 5 gen 3, kändes bra som en första gravel. Vad säger ni om en sådan?
Tror det är ett jäkligt bra köp. Var på skaplig rea nyligen men kan nog fås till hyfsat bra pris.
Även Lapiere på TCM skulle vara en contender om jag skulle köpa min första gravel idag.

Tror det är ett jäkligt bra köp. Var på skaplig rea nyligen men kan nog fås till hyfsat bra pris.
Även Lapiere på TCM skulle vara en contender om jag skulle köpa min första gravel idag.

Oj, det var en bättre spec på den Lapierre än på Trek. Får elektroniska växlar också.

Lyfter tråden.. har ännu inte bestämt mig för en cykel. Fastnat väldigt mycket för Grizl men de som säljs just nu känns lite enkla.. spanat in deras outlet en del och sett CL 7 eTap samt CL 8 AXS ett par ggr eller andra fina med lite skavanker men inte rätt storlek. Orbea finns typ inte i lager om man vill klämma.. utan beställa via internet med flera veckors leveranstid.

Lyfter tråden.. har ännu inte bestämt mig för en cykel. Fastnat väldigt mycket för Grizl men de som säljs just nu känns lite enkla.. spanat in deras outlet en del och sett CL 7 eTap samt CL 8 AXS ett par ggr eller andra fina med lite skavanker men inte rätt storlek. Orbea finns typ inte i lager om man vill klämma.. utan beställa via internet med flera veckors leveranstid.
Är det fortfarande samma premisser som i första inlägget? Och cykeln ska användas på cykelvasan?

Fortfarande gravel eller HT du funderar på?

Har inte läst om hela tråden så kan ha tappat sammanhanget. Jag har inte kört cykelvasan men utifrån vad de flesta skriver skulle nog inte vilja köra den på gravel.

Jag har förra generationens grizl AL med grx400 och den tycker jag fungerar väldigt bra som allround, inga anmärkningar på funktion trots "enkel" komponentserie. Rätt storlek är viktigare än fina komponenter.

Men det ska sägas att jag äger också en racer och en FS mtb som jag cyklar där dessa är bättre. Med mitt cykelstall skulle jag inte vilja ha den nya generationens grizl som är ännu mer äventyrsinriktad än den jag har.

Senast ändrad:
Är det fortfarande samma premisser som i första inlägget? Och cykeln ska användas på cykelvasan?

Fortfarande gravel eller HT du funderar på?

Har inte läst om hela tråden så kan ha tappat sammanhanget. Jag har inte kört cykelvasan men utifrån vad de flesta skriver skulle nog inte vilja köra den på gravel.

Jag har förra generationens grizl AL med grx400 och den tycker jag fungerar väldigt bra som allround, inga anmärkningar på funktion trots "enkel" komponentserie. Rätt storlek är viktigare än fina komponenter.

Men det ska sägas att jag äger också en racer och en FS mtb som jag cyklar där dessa är bättre. Med mitt cykelstall skulle jag inte vilja ha den nya generationens grizl som är ännu mer äventyrsinriktad än den jag har.
Nej ska främst användas som pendling till jobb på asfalt 10 km enkel väg, och som komplement för min Oiz om jag vill köra lite längre distans på asfalt/grus.

Nej ska främst användas som pendling till jobb på asfalt 10 km enkel väg, och som komplement för min Oiz om jag vill köra lite längre distans på asfalt/grus.
Då känns grizl gen 2 som en onödigt äventyrsinriktad cykel.

Utifrån användningsområdet du beskriver låter den Trek Checkpoint som nämns längre upp som ett lämpligare val.

Senast ändrad:
Jämför geometri här:
bikeinsightscom/compare?geometries
Lägg in aktuella modeller så kan du jämföra dem.

Tillbaka
Topp