Drama med hundar

Kalle Kula

Aktiv medlem
Drama med hundar
Inom loppet av någon vecka har jag varit med om ett par draman med hundar under mina cykelturer. Det vore intressant att få höra om era incidenter och ev. olyckor, samt om ni har några bra tips på vad man kan göra för att undvika att hamna i dylika situationer under cykelturerna.

I går då jag kom cyklandes på en traktorväg i kanten av en slåtteräng kom en medelstor jakthund farandes och skällandes över fältet från min vänstersida. Detta samtidigt som ägaren stod ca. 200 m bort på andra sidan fältet och försökte kalla tillbaka sin hund, som uppenbarligen inte brydde sig. Jag hann få det vanliga adrenalinpåslaget som jag får när hundar beter sig hotfullt, men försökte bara vara lugn, se obrydd ut och fortsatte cykla i samma takt som innan. När hunden var ca. 10 m. ifrån mig mig vek den till sist av och sprang tillbaka mot husse. Högst obehagligt och jag förväntade mig ett bett i benet vilket ögonblick som helst.

I tisdags kväll cyklade jag längs en gc-väg (sportgrus) som för tillfället var ganska trafikerad, både av fotgängare och cyklister. Det var en fin höstkväll så många ville väl ut och röra på sig. Jag håller gissningsvis ca. 25 km/h med MTB:n. Framför mig ser jag ett par kvinnor med varsin hund på väg mot mig i sakta mak på högersidan av gc-banan. Jag håller ut så långt till vänster jag kan för att kunna passera säkert. När jag är kanske 15-20 meter ifrån ser jag plötsligt att en av hundarna, en golden retriever, viker av över gc-banan och går fram emot ett träd på vänstersidan. Jag ser först inte om hunden är kopplad, men tvärnitar oavsett och får stopp på cykeln kanske 10 m före hunden och de övriga. Det går sen upp för mig att hunden inte var kopplad. Som tur var ingen aggressiv hund utan den var mer intresserad av att lukta på träden än att skälla och göra utfall mot mig. Ändå ett obehagligt möte som kunde ha gått betydligt sämre.

Tillägg: En annan sak jag kom att tänka på... är det någon som kan redogöra för rättsläget om man skulle råka köra på och/eller skada en hund (lös eller kopplad), som exempelvis gör utfall mot en?

Senast ändrad:
Drama med hundar
Får man hundar efter sig säg och du inte har väldigt god marginal att enkelt cykla ifrån hunden, stanna cykeln, hoppa av och ställ cykeln mellan dig och hunden. Se sen skitarg ut och gasta gärna lite och vifta. Hunden kommer stå och gläfsa en stund och sen tappa intresset. När den lugnat sig och gärna börjat lomma iväg kan du börja sakta gå med cykeln och så småningom börja cykla igen. Hoppa inte upp och cykla iväg med fullt fräs för så riskerar du att trigga igång jaktinstinkterna igen.

Ryggmärgsinstinkten är ju att försöka fly och cykla vidare men då triggas djuret bara ännu mer.

Kräver lite psyke men väldigt effektivt.

Drama med hundar
Får man hundar efter sig säg och du inte har väldigt god marginal att enkelt cykla ifrån hunden, stanna cykeln, hoppa av och ställ cykeln mellan dig och hunden. Se sen skitarg ut och gasta gärna lite och vifta. Hunden kommer stå och gläfsa en stund och sen tappa intresset. När den lugnat sig och gärna börjat lomma iväg kan du börja sakta gå med cykeln och så småningom börja cykla igen. Hoppa inte upp och cykla iväg med fullt fräs för så riskerar du att trigga igång jaktinstinkterna igen.

Ryggmärgsinstinkten är ju att försöka fly och cykla vidare men då triggas djuret bara ännu mer.

Kräver lite psyke men väldigt effektivt.
Jag tänkte på det efteråt, men ska försöka ha sinnesnärvaro att göra så nästa gång denna typ av incident inträffar, för de har ju en tendens att inträffa lite då och då när jag är ute och cyklar.

Drama med hundar
För ~10 år sen bet en lösspringande hund sönder mitt skoöverdrag, är väl värsta dramat. Detta inträffade i ett område där folk rider också, hade denna hunden stött på en ryttare på häst istället för mig kunde det nog gått illa.

Men på senare år har det blivit mindre drama. En dam med ett sånt där 'hunddagis' (går med 5st hundar samtidigt) blev upprörd när jag cyklade förbi och hundarna skällde av överraskning, på en cykelbana...

Drama med hundar
Lösa hundar och hundar i långt koppel är ett otyg. Blev biten senast i början av året när jag var ute på en löprunda. Några veckor senare attackerade en hund tvärs över GC-banan, men då han ägaren dra tillbaka hunden innan den nådde fram. Har vid flera tillfällen haft lösa hundar glänsande längs vaderna under cykelturer. Den värsta incidenten var en hund som klättrade upp på min rygg och tryckte ner mig under ytan under en simtur i lokala badsjön. Det är hundförbud på alla badplatser i kommunen.

Drama med hundar
Vid alla möten med tamdjur i naturen, alltså häst och hund, någon katt på cykelbanan vid enstaka tillfälle tillämpar jag samma beteende.

Sakta in.
Sök kontakt med ägaren genom att hälsa med ett glatt "hej hej", kontakt eller samtal med ägaren skapar trygghet för de flesta djur.
Kommer jag bakifrån berättar jag för ägaren att jag tänker köra om på vänster sida, när det gäller häst frågar jag om det går bra att jag kör om.
Rullar därefter försiktigt förbi och ökar farten när jag skapat ett avstånd på 15-20 meter.

Möter jag en häst, kliver jag i regel av cykeln 20-30 meter innan mötet, leder cykeln och hälsar på ekipaget, man ser om häst eller ryttare blir nervösa och ytterligare kommunikation är nödvändig (tror inte det hänt någon gång).

Cyklar är konstiga ting för en häst och om hästen är van att se cyklar eller ej har man ingen aning om vid plötsligt möte utomhus, man får nästan hantera hästar som om cykeln vore en vildsint best och gärna placera sig själv mellan hästen och cykeln, vid möte med vildsint best så som Glitch beskrev placerar man cykeln mellan sig själv och den vilda besten.

PS.
Dottern har häst som senast skenade med henne på ryggen när en kvast lutad mot väggen föll omkull... En annan gång hade man vid tävling i regn ställt fram ett portabelt skjul för domaren, hästen vägrade gå in på banan innan den fått tillfälle att undersöka huruvida skjulet innebar något potentiellt hotfullt. Under tävlingen såg man att hästen hade ett öga på skjulet utifall det skulle få för sig att justera sin tidigare ofarliga attityd 😂

Senast ändrad:
Drama med hundar
Cyklade i Mexiko (vi kan väl säga att det var 'gravel' även om det inte fanns på den tiden) ute på landet. Där mötte vi flera hundar som verkade springa helt lösa, inte en människa i sikte. Men dom var helt lugna, stod bara och glodde på oss.

Drama med hundar
Lösa hundar som följer med när man cyklar är ju toppen. Då får husse/matte det lite jobbigare att komma ikapp/hitta sin hund sedan.

Enda gången jag stött på en hotfull hund var när vi själva hade hunden med oss.

Drama med hundar
Hej.. Lösa hundar ska enligt lagen kallas in på ett kommando, alltså det första. Allt annat är ett brott mot svensk lag. Inte för att det spelar någon som helst roll för somliga hundägare men du kan i alla fall upplysa om saken och då få dem förstå vem som är ansvarig. Inte för att det spelar någon som helst roll, det är ju Sverige och svenskar det handlar om. mvh borano20

Drama med hundar
Hej.. Lösa hundar ska enligt lagen kallas in på ett kommando, alltså det första. Allt annat är ett brott mot svensk lag. Inte för att det spelar någon som helst roll för somliga hundägare men du kan i alla fall upplysa om saken och då få dem förstå vem som är ansvarig. Inte för att det spelar någon som helst roll, det är ju Sverige och svenskar det handlar om. mvh borano20
Kan du hänvisa till den lagen. Om du tänker på lagen om tillsyn över hundar och katter så är den inte riktigt utformad på det sättet.

Drama med hundar
De mest bitska monster jag brukar stöta på i skogen är mina egna pedaler, jämfört med dem är alla hundar eller andra djur jag stött på rena teddybjörnarna.
Näst värst är medelålders hundägare som anser skogen vara deras exklusiva rike.

Drama med hundar
På landsväg har min strategi att bibehålla fart och trötta ut eller bara spurta ifrån en hund. Änsålänge inte stött på någon hund som velat äta upp mig. Hörde tipset att ta vattenflaskan och spruta på en hund för att få ett par sekunder extra.

I skogen är det ju en annan femma. Där tar jag det så lugnt jag kan, men är också irriterande att efter några minuter stöta på en hundägare som bemöter en med ”oj så tokigt” medan jag står där med adrenalinpåslag.

Drama med hundar
Det är olagligt att ha hunden lös, eftersom att ingen ägare kan ha sådan kontroll på hunden som krävs för att få ha hunden lös.

Hundägaren är fullt ansvarig för allt som hunden hittar på och måste då stå för alla skador som uppstår när jycken varit framme och satt tänderna i något

Drama med hundar
Att skapa konflikt eller läxa upp medmänniskor kommer inte att göra något bättre.

På en tätt trafikerad gång- och cykelväg kanske det inte är lämpligt att passera i 25 km/h, man får helt enkelt anpassa sig och räkna med att både människor och hundar kan bete sig på det mest oväntade sätt man kan tänka sig.

Bästa sättet att hantera hundar är att vara stilla och ta det lugnt, inga aggressiva utfall som kan trigga primitiva beteenden.

Drama med hundar
För övrigt tycker jag det är intressant, och rent anektodiskt, men de i min omgivning som har problem med "aggressiva hundar som attackerar" är också de som brukar säga att de är hundrädda (på grund av aggressiva hundar som attackerar).

Jag har noll evidens, men en liten teori att det i många fall när det handlar om attacker inte alls är attacker utan bara handlar om en feltolkning av situationen. Det är inte menat som att försvara hundarna/hundägarnas attityd, men mer ett konstaterande. Som sagt, av mina 25 år i skog och mark till fots och cykel, varav ca 10 med egen hund, kan jag bara minnas ett tillfälle där det verkligen rörde sig om en attack.

Drama med hundar
För övrigt tycker jag det är intressant, och rent anektodiskt, men de i min omgivning som har problem med "aggressiva hundar som attackerar" är också de som brukar säga att de är hundrädda (på grund av aggressiva hundar som attackerar).

Jag har noll evidens, men en liten teori att det i många fall när det handlar om attacker inte alls är attacker utan bara handlar om en feltolkning av situationen. Det är inte menat som att försvara hundarna/hundägarnas attityd, men mer ett konstaterande. Som sagt, av mina 25 år i skog och mark till fots och cykel, varav ca 10 med egen hund, kan jag bara minnas ett tillfälle där det verkligen rörde sig om en attack.

Medhåll.
Vi har haft egna hundar och jag avskyr när andras hundar "bara ska hälsa". Jag tycker det är en hotfull situation och min kropp skickar direkt signaler att jag behöver göra mig redo för att använda våld.
Spelar ingen roll om det är en dreglande, äcklig, korkad men snäll labbe.

Håll in hunden och låt mig välja.
#hundkörkort

På cykel är det mest drygt när man på en grusväg ska passera en gård, oftast blir det bara en intervall.

Drama med hundar

Jag är inte hundrädd, så agerar inte "rädd" mot hund, men har varit med om väldigt många utfall från -kopplade! hundar, (vilket kan bli illa nog om ägarna inte håller in dem o de hamnar framför/under cykeln.) Många kan nog sortera sånt under "attack". Jag kallar nog inget attack förrän hunden huggit, vilket jag aldrig varit med om. Men inget av beteenderna är ok.

Drama med hundar

Det kan också vara så att den som är rädd triggar hunden med rädslan. Vilket hundägare ofta verkar ha noll förståelse för. För just deras hund är ju såååå snäll (mot ägaren).

Edit: Jag har ett antal gånger bett hundägare att koppla sina hundar för att de inte har nån som helst koll på vad hunden håller på med. I samtliga fall har hundägarna blivit extremt buttra. För de tror att de har rätt att låta hunden antasta andra människor och drälla omkring helt fritt utan tillsyn.

Drama med hundar
Hundägaren har juridiskt ett strikt ansvar för allt hunden kan ställa till med och under vår och sommar får de enligt lagen inte springa fritt av hänsyn till vilt. Men sen kan ansvaret jämkas om den andra parten egentligen är den som orsakat olyckan med hunden.

Använder alltid ringklockan i god tid innan omkörning även om hunden ser ut att gå snällt om det är en väg med få cyklister och människor, då kan ägaren hålla i sin hund om det är nödvändigt. I stadsmiljö får man bedöma enskilt om det behövs. Så gör jag, det är mest för att inte riskera att hunden skadas, saktar alltid ned så för egen del brukar det inte upplevas som särskilt farligt men en mindre hund som får en smäll av trampan eller blir överkörd kan det ta väldigt illa på.
.

Drama med hundar
Ur Tidens cykelbok av Staffan Skott:
IMG_3428.webp

Drama med hundar
Det kan också vara så att den som är rädd triggar hunden med rädslan. Vilket hundägare ofta verkar ha noll förståelse för. För just deras hund är ju såååå snäll (mot ägaren).
Absolut. Att en människa beter sig udda kan säkerligen trigga beteenden hos hunden. Tex min syster som berättar hur hon kan stanna upp och ta omvägar ut i skogen förbi en hund hon möter. Ur hundens perspektiv är ju ett sådant rörelsemönster extremt avvikande och kan säkert tolkas som en form av "attack" från människan. Det är väl typiskt så rovdjur gör när de anfaller.

Drama med hundar
Absolut. Att en människa beter sig udda kan säkerligen trigga beteenden hos hunden. Tex min syster som berättar hur hon kan stanna upp och ta omvägar ut i skogen förbi en hund hon möter. Ur hundens perspektiv är ju ett sådant rörelsemönster extremt avvikande och kan säkert tolkas som en form av "attack" från människan. Det är väl typiskt så rovdjur gör när de anfaller.
Problemet är att ägaren bör ha 100% pli på hunden för att det ska vara rimligt att ha den lös. Men det har bara en liten, liten bråkdel av dem. Hur ofta ser man inte hundägare som ropar lite tafatt efter en hund som skiter fullständigt i det? Så jäkla respektlöst mot omgivningen.

Drama med hundar
Enda problemet jag haft med hund är att ägaren glömt kopplet. Höll på att klippa en liten pälsboll i våras, trots att jag tagit ner farten. Den skulle absolut över på min sida, några meter framför.

Jag har väldigt få sträckor där de går med hund, och där får man ju anpassa sig. Oftast ingen cykelbana så jag lånar rejält från vägbanan om möjligt, tar ner farten rejält annars. De är dessutom nästan alltid kopplade. Fördelen med asfalt kanske?

Har en annan sträcka där det förekommer häst, och ibland alpacka. De smyger jag förbi... Det är trångt, smal cykelbana med räcke på ena sidan och djupt dike på andra. Vissa reagerar inte, andra är extremt nervösa, inkl ryttare.

Så situationer, men inga incidenter.

Drama med hundar
När det 04.30 en lördagsmorgon på väg till jobbet dök upp en pitbull några cm från mitt vänstra ben fick jag iallafall bråttom. Men imponerande hur snabb den va.
Har ju erfarenhet av busiga o halvtokiga Jack Russells och liknande, men den va något utöver det vanliga.
Sen att det inte fanns någon ägare i närheten gjorde ju inte saken bättre.
Annars har jag för många år sedan blivit jagad av en skällande Newfoundlandshund, som dock bara va på bushumör.

Drama med hundar
Har fått en Rottweiler efter mig på ödslig by hörde det skällde till från kåken sen kom den med full fart utsladdandes på grusvägen, Såg riktigt jäkla arg ut, var ca 10-20 meter bakom mig. Fick skicka all Watt jag var värd det räckte för att ställa av den så kanske efter 7-800 meter gav den upp.

Drama med hundar
Hästar är väldigt känsliga varelser vad jag förstått.
Jag passerar ett häststall på jobbpendlingen, och när de är ute och rider, så har jag den största
respekt för hästarna, och tar det ytterst lugnt.

Drama med hundar
Hästar nämndes ovan och aldrig, aldrig smyga förbi en häst bakifrån, fullständigt livsfarligt och det första man får lära sig när man håller på med hästar, hästen måste veta att du kommer.
Hästar är trevliga djur. Man ser på dem om man kan passera eller ej. Kan man inte så får man ju rulla en bit bakom. Verkligen ingen drama. Verkligen inte livsfarliga. Då ligger det nog hos cyklisten i så fall. Möjligen blir det något annat i skogen?

Alpacka däremot 😅 De ska nog inte vara på cykelbanor...

Drama med hundar
Även för ryttarens skull, det är inte kul om en häst blir skrämd. Så alltid, alltid göra klart att man kommer och att sakta ned och vara beredd på att stanna och om möjligt hålla avstånd.

Drama med hundar
I franska alperna, Pyreneerna, möter man en herdehund, Patou på franska, som ska behandlas med respekt. Det finns gott om råd hur om man googlar på rasnamnet.
Den vaktar boskap ensam och är stor nog att även hålla varg borta. Men tar man det lugnt, kliver av och inte kommer mellan hund och boskap samt låter hunden avgöra att man inte utgör något hot - det kan ta lite tid - är det lugnt.
IMG_2742.webp
(bild lånat från nätet)

I SE har jag mycket sällan mött lösa hundar, det största hotet har varit hund i lång söklina spänt över vägen. Men det går att lösa med en liten varning i god tid IMHE.

Drama med hundar
Hästar är trevliga djur. Man ser på dem om man kan passera eller ej. Kan man inte så får man ju rulla en bit bakom. Verkligen ingen drama. Verkligen inte livsfarliga. Då ligger det nog hos cyklisten i så fall. Möjligen blir det något annat i skogen?

Alpacka däremot 😅 De ska nog inte vara på cykelbanor...
Om hästen inte sett eller hört dig innan och du går eller cyklar upp bakifrån tar du en mycket stor risk att bli allvarligt skadad. Kraften i en spark är så stor att den lätt kan döda en människa.

Men trevliga är dem, blir alltid glad av att träffa på en häst utom när ryttare rider sönder underlaget på cykelbanor förstås.

Drama med hundar
De enstaka gånger jag har haft problem med hund har jag inte haft hund med mig. Kopplade hundar skäller. De ska a) hälsa eller b) försvara personen i andra änden av kopplet. Lösa hundar har jag aldrig problem med. Min jycke känner på 50m om det är en hund hon vill hälsa på.

Tillbaka
Topp