(OT) Är det lönt att starta en elkonsumtionstråd inför eldningssäsongen?

Nä, inte styra något, bara sätta en lagom låg effekt. Jag har begränsat till ca 8kW, många bilar vill ha minst 6A dvs 4140 W för att ta emot laddning, så ner till det kan man sätta.
Det tar ju längre tid då, men över natten så har man ju några.
Det går väl att köra enfas också? 1380 W kommer man ner till då. Beror förstås på hur mycket man behöver ladda.

I augusti hade jag en snitteffekt att betala för på 7,4 kW, då är ju inte huset uppvärmt, men luft-vatten pumpen drar inte så hög effekt, ens när det är kallt (men typ hela tiden).
När jag orkar så ska jag se till att VVB:n spärras då LVVP:n går. Tyvärr har jag inget bra sätt att kolla det. Trefas effektmätare står på önskelistan, men då skulle jag behöva mäta över både panna och värmepump.

Nä, inte styra något, bara sätta en lagom låg effekt. Jag har begränsat till ca 8kW, många bilar vill ha minst 6A dvs 4140 W för att ta emot laddning, så ner till det kan man sätta.
Det tar ju längre tid då, men över natten så har man ju några.

I augusti hade jag en snitteffekt att betala för på 7,4 kW, då är ju inte huset uppvärmt, men luft-vatten pumpen drar inte så hög effekt, ens när det är kallt (men typ hela tiden).
Och då kommer rätt mycket av den effekten från elbilsladdningen. Har man egen elbil som regelbundet laddas är det väl ok att ta kostnaden. Hos föräldrarna så drar huset som sagt runt 3 kW på vintern, att då komma och smacka på en elbilsladdning nåt enstaka tillfälle med några extra kW blir rätt dyrt då Ellevio tar drygt 80kr/kW. Och det är väl det stakka råkade ut för.

Föräldrarna har utöver villan även en jordbruksfastighet, och jag hade ju tänkt göra det enkelt för mig och ladda där då där redan finns 3-fasuttag. Men effektavgiften blir då ett stort aber då den fastigheten normalt drar nästan ingenting numer, att då komma och blåsa på 11 kW ett par ggr i månaden blir ju snordyrt. Så det lär ju behöva ställas ner rejält, kanske till 4-5 kW och köra nattetid då effekttopparna bara räknas till hälften.

Och då kommer rätt mycket av den effekten från elbilsladdningen. Har man egen elbil som regelbundet laddas är det väl ok att ta kostnaden. Hos föräldrarna så drar huset som sagt runt 3 kW på vintern, att då komma och smacka på en elbilsladdning nåt enstaka tillfälle med några extra kW blir rätt dyrt då Ellevio tar drygt 80kr/kW. Och det är väl det stakka råkade ut för.

Föräldrarna har utöver villan även en jordbruksfastighet, och jag hade ju tänkt göra det enkelt för mig och ladda där då där redan finns 3-fasuttag. Men effektavgiften blir då ett stort aber då den fastigheten normalt drar nästan ingenting numer, att då komma och blåsa på 11 kW ett par ggr i månaden blir ju snordyrt. Så det lär ju behöva ställas ner rejält, kanske till 4-5 kW och köra nattetid då effekttopparna bara räknas till hälften.
Som sagt, jag laddar nattetid och max 6,5 kW och mina effekttoppar ligger nu på 4-5 kW, och alla tre topparna som ligger till grund för debiteringen är före kl 22 – dvs ej påverkade av elbilsladdning. Sparar ca 600kr/månad på det draget. Inte en obetydlig summa för de flesta. Har Ellevio som nätmonopolist.

Frågan är om du egentligen har någon nytta av att ladda med 11kW ens, då får du över 120kWh på 12 timmar, hur långt är det du ska köra dagen efter? Man måste inte alltid ladda fullt :-)

Du får ladda på elverket.

Ändå bättre att minska till 4-8 kW än att tanköst blåsa på med 11 kW. Om man inte har behov av den kortare tiden, eller det inte kostar. Innan effekttaxan laddade jag 11 kW för att pricka de billigaste timmarna.

Sen är det ju också så att med el så har man ganska lätt att påverka sin kostnad genom lite eftertanke. Med fossilt, not so much. Och då är elen billigare även utan vidare eftertanke.

Men visst, en enstaka laddning på ett ställe som annars har låg effekt kan ju ge en bump I taxan.

Vi har jättestora fönster åt söder. Vi brukar börjar vädra i mars och göra det till november. Kalla, mulna dagar, absolut. Men större delen av året, långt innan och efter det är behaglig utomhustemperatur, så ger fönstren massa värme i huset. Däremot har vi svårt att reglera på det då pannan inte fattar att det är varmt inne, trots att det är kallt ute. Det är något jag skulle vilja undersöka. Finns ingen anledning att skjutsa runt varmvatten i ledningarna samtidigt som vi vädrar för att det är för varmt inne. Å andra sidan, när det är så varmt så lär inte pannan behöva driva på särskilt hårt heller då temperaturdeltan lär vara rätt låg på utgående och ingående.
Vid golvet är det alltid kallare än vid taket. Kan det spela in?

Att driva 2 ton tunga bilar med breda hjul med el är ju ingen bra hushållning, men det kanske inte är ämnet för den här tråden.

Att driva 2 ton tunga bilar med breda hjul med el är ju ingen bra hushållning, men det kanske inte är ämnet för den här tråden.
Ja synnerligen OT i denna tråden, men måste ändå fråga; Vad är bra hushållning för att driva sådana bilar då menar du, med segel, pedaler, evig nedförsbacke?

Villa, förbrukar 4-5000kwh per år. Effektstraffavgiften kanske kommer så småningom men jag har garderat med en traktordriven vedklyv så går ifrån el till dieselförbrukning om det blir billigare.

I samband med att elnätsägaren inför effekttariff så justeras överförings- och abonnemangsavgiften nedåt.
För kollektivet är det kostnadsneutralt just vid införandet, men för individ kan det gå på ena eller andra hållet.
Snabb kik här så pendlar det med mellan ~15 000 och 3kWh på 20A abonnemang, så en kalldusch att vänta för vissa.
Jag försöker kolla upp de här grejerna inför införandet här (ligger en bit fram i tiden). Man hoppas ju att det ska finnas en OK nivå på effekttopparna som ger samma totala månadsavgift som innan, d.v.s. en nivå där den nya effektavgiften balanseras mot den sänkta överförings- och abonnemangsavgiften, men jag fattar inte riktigt hur den nivån räknas fram.

Jag försöker kolla upp de här grejerna inför införandet här (ligger en bit fram i tiden). Man hoppas ju att det ska finnas en OK nivå på effekttopparna som ger samma totala månadsavgift som innan, d.v.s. en nivå där den nya effektavgiften balanseras mot den sänkta överförings- och abonnemangsavgiften, men jag fattar inte riktigt hur den nivån räknas fram.
När det infördes i nätet som jag är kopplad till räknade jag på att brytpunkten låg vid 2,77 kW när det blev dyrare med effekttariff.

Jag antar att man kommer att kunna följa det i appen. Hade ju varit trevligt om de fixade det i appen redan nu...men kommer kanske snart

Jag antar att man kommer att kunna följa det i appen. Hade ju varit trevligt om de fixade det i appen redan nu...men kommer kanske snart
Iaf hos e.on (som inte infört effektavgift än) så kan man läsa ut det indirekt genom att kolla totalförbrukningen per timme över ett specifikt dygn. Här var alltså högsta snitteffekt ~0,45kW 2024 och ~ 0,35kW 2025 det datumet. (Lägenhet, så drar ingen el att tala om.)

Screenshot_20250913-085732161 (1).webp

Gissar att motsvarande graf/tabell finns hos andra leverantörers appar.

Iaf hos e.on (som inte infört effektavgift än) så kan man läsa ut det indirekt genom att kolla totalförbrukningen per timme över ett specifikt dygn. Här var alltså högsta snitteffekt ~0,45kW 2024 och ~ 0,35kW 2025 det datumet. (Lägenhet, så drar ingen el att tala om.)

Visa bilaga 793150
Ok, det är inte svårare än så? (Då kunde de också markerat det i app, men det kommet väl)
Jag har eon. Kollade precis men tydligen inte fel vy

Visa bilaga 793150
Ok, verkar som man måste klicka ner från månad till dag?
Då har jag 2500 igår när min fru duschade samtidigt som jag stekte upp lite lunch.

Vad tror vi den katastrofen skulle kostat oss 2026?

Ok, det är inte svårare än så? (Då kunde de också markerat det i app, men det kommet väl)
Jag har eon. Kollade precis men tydligen inte fel vy
Jag tänker att det borde vara det, har man konsumerat 0,45 kwh på den timmen så har man använt en effekt på i snitt 0,45 kW den timmen. Men rätta mig någon om jag tänker fel. 🙂

(Sen verkar vissa/många nätleverantörer ta ett snitt av de tre högsta snittimmarna över månaden, och bara mellan vissa klockslag och vissa dagar, så man får tänka till om man vill estimera sin framtida siffra e.on kommer använda mer exakt).

Så här gick det till. Det stora blocket på 2500 måste vara värmen och sen kommer varmvatten och spis.

Vi kunde utanvidare stäng av pannan 11:30 och startat 13:30.
This is the way?

Om jag köper en ny panna kommer jag att kunna styra det via HA eller homey?

1000006295.webp

Ett annat problem är att eons dongle är stängd så vill man styra via realtidsdata måste man byta och då funkar inte appen.

Ni som har effektavgift redan, hur granulärt värde använder er nätleverantör när de väl tar betalt? Hela kW, tiondelar, hundradelar...?

Ok, verkar som man måste klicka ner från månad till dag?
Då har jag 2500 igår när min fru duschade samtidigt som jag stekte upp lite lunch.

Vad tror vi den katastrofen skulle kostat oss 2026?
Här är tipset att installera en gasolhäll - bra som backup vid strömavbrott eller annat och du slipper den dagliga peak som kanske sammanfaller med annat hushållsgöra.

Så här gick det till. Det stora blocket på 2500 måste vara värmen och sen kommer varmvatten och spis.

Vi kunde utanvidare stäng av pannan 11:30 och startat 13:30.
This is the way?

Om jag köper en ny panna kommer jag att kunna styra det via HA eller homey?

Visa bilaga 793157
Minns att de (iaf som en start) mäter timsnitt, så de där topparna på någon/några minuter över 2500 kommer ha liten påverkan.

Det där är snittet av mina tre högsta toppar denna månad. Om jag inte får till någon högre topp än vad jag fått hittills så är det 84 + 94,50 kr som jag betalar för effekttariffen denna månad.
Så din nätleverantör mäter och tar betalt för två tidsperioder, den hade jag inte sett förut. Det är/blir lätt rörigt för den lekman som inte vill sätta sig in i sin egen lösning utan lyssnar på Sverigevida forum.

Så din nätleverantör mäter och tar betalt för två tidsperioder, den hade jag inte sett förut. Det är/blir lätt rörigt för den lekman som inte vill sätta sig in i sin egen lösning utan lyssnar på Sverigevida forum.
Det är olika hur nätägare gör.
I mitt nät mäts de tre högsta topparna i en period som kallas höglast (7-19 helgfri vardag) och de tre högsta topparna i perioden låglast (övrig tid). Sedan debiteras jag för snittet av de tre topparna i vardera period.
Sommartid (april-oktober) är de lika prissatta (35 kr per kW), vintertid ökar höglast till 95 kr per kW.
IMG_2921.webp

I exemplet ovan skulle höglast vintertid landat på 2,7 kW x 95,00 kr = 256,50 kr.

Här är tipset att installera en gasolhäll - bra som backup vid strömavbrott eller annat och du slipper den dagliga peak som kanske sammanfaller med annat hushållsgöra.

Fast min erfarenhet är att matlagning inte påverkar så mycket som man kan tro, vi kommer inte ens upp i 3kW trots en hel del av den varan, induktionshäll på 2x16 Du kör aldrig högsta effekt i någon längre tid.

Samma med ugnen, den har hög effekt i början men sen drar den klart mindre. Undantaget pyrolysrengöring gissar jag på, den kan bli dyr:-)

Uppvärmning och elbilsladdning behövs det lite medvetenhet kring men de båda går också att styra utan att det påverkar det dagliga livet märkbart.

Det där är snittet av mina tre högsta toppar denna månad. Om jag inte får till någon högre topp än vad jag fått hittills så är det 84 + 94,50 kr som jag betalar för effekttariffen denna månad.
ok, då kanske frun kan få fortsätta att dusha då. Tack

Minns att de (iaf som en start) mäter timsnitt, så de där topparna på någon/några minuter över 2500 kommer ha liten påverkan.

Ja, jag tänkte på det men om pannan gjorde samma sak timmen innan så drar topparna upp snittet från 1800 till 2500. Det är lite bökigt att scrolla så långt tillbaka i detaljbilden så vet inte hur det var timmen innan.

Jag håller med om att visuellt så ser det ut som det är skit samma. Kan vara att pannan ballade ur också. Vet inte varför den ska köra så länge i September mitt på dagen. (den gör det just nu också med 31 grader på utvatten)

Ska jag rodda mer med det så får jag kolla vad som ingår i dataexporten. I appen tar det 5 minuter att klicka sig från timmsnitt till detalj.

EDIT, Nej, nu kör pannan 10-15 minuter i stöten med 15min paus.

Ok, man kan bara ladda ner förbrukning inte effekt så ger inte att återskapa realtids bilden. Då är det nog 3rd party dongle man behöver.

Ja synnerligen OT i denna tråden, men måste ändå fråga; Vad är bra hushållning för att driva sådana bilar då menar du, med segel, pedaler, evig nedförsbacke?
En lätt bil med smala hjul. Baksäten kan väl många gånger vara onödigt, vilket gör fordonet än mindre. Tror redan biltillverkare påbörjat den förändringen. Sålunda krävs inte lika mycket energi, och då minskar elförbrukningen och man får en räkning med mindre belopp.

En lätt bil med smala hjul. Baksäten kan väl många gånger vara onödigt, vilket gör fordonet än mindre. Tror redan biltillverkare påbörjat den förändringen. Sålunda krävs inte lika mycket energi, och då minskar elförbrukningen och man får en räkning med mindre belopp.
Ok, förstår vad du menar, men det är ju lite relativisering över det där, eller? Bästa hushållningen är ju att skippa bil och åka kollektivt, då hushållar vi ännu mer. Eller varför bo i villa när vi alla kan bo i lägenhet, vilket är betydligt mycket mer energisnålt? Som sagt, relativisering är utmanande.

Japp, ju mindre el du gör av med ju mindre belopp på räkningen.
Eftersom jag nog (ännu) inte orkar fördjupa mig i alla de trix man kan ta till för att göra den el man trots allt konsumerar så billig som möjlig, så kommer jag förmodligen tills vidare att lägga fokus på att konsumera så lite el som möjligt. Lite primitivt men det kanske funkar?

Ok, förstår vad du menar, men det är ju lite relativisering över det där, eller? Bästa hushållningen är ju att skippa bil och åka kollektivt, då hushållar vi ännu mer. Eller varför bo i villa när vi alla kan bo i lägenhet, vilket är betydligt mycket mer energisnålt? Som sagt, relativisering är utmanande.
Man kan i många fall - mer än 90 % bor i städer - helt avvara bil. Men det känns väl för ynkligt att gå hem med matkassen, och det är ju så skönt att glida in bakom vindrutan och känna sig som befälhavare.

Man kan i många fall - mer än 90 % bor i städer - helt avvara bil. Men det känns väl för ynkligt att gå hem med matkassen, och det är ju så skönt att glida in bakom vindrutan och känna sig som befälhavare.
Ok, så bara för att man bor i stan så har man inga behov att transportera sig längre sträckor, eller bara ut på landsbygden utanför stan?
Behov av bil beror mycket mer på livssituation och intressen än var man bor.

Tillbaka
Topp