XC Däck med bra grepp

WAKIdesigns

Aktiv medlem
XC Däck med bra grepp
Hello

Tyvärr har dagen kommit och min sista Bontrager XR2 team issue har dött. Däcken produceras inte längre. Jag tar dem som en benchmark för XC däck. Rullade rätt ok och broms/ klätrring / svänggrepp var episkt. Framförallt de var prediktabla. Mönster är så bra att även den billiga comp versionen med hård gummi höll bättre än dem flesta fancy XC däck.

Jag letar efter en snabb rullande däck som kan fortfarande användas på stigar runt Gbg utan att känna att man ska dö eller bli skit frustrerad på uppförsbackar. Jag är rätt bra på att klättra/ köra nedför berghällar och rötter. Typ no probs med XC hoj på ALLT brantast Lackarebäck/ ÄGB

Så vad ska man köpa? Har nu testat ett par Schwalbe: Racing Ray och Ralph i speedgrip och de är helt ussla. Har haft ännu värre erfarenhet med allt Continental. Vittoria… no comment. Maxxis Ikon - no. Just no.

Har ngn provad WTB Ranger/ Macro combo?
Schwalbe Wicked Will eller Rick XC?
Maxxis Rekon Race?
Specialized Fast Trak och Air Trak?

XC Däck med bra grepp
Har ww / rr på en cykel. Tycker det funkar bara man har tillräckligt med luft jag kör iofs själv ray / burt
Jag visste att jag kan lita på dig.

kan säga så: Ray känns usel fram och Ralph bak på klättringar redan på Grävling eller Golfbana i Delsjön. Kalhygget/ Getryggen - usch! Vågar knappt. Dem släpper där jag har inte ens tänkt om grepp på XR2. Skulle aldrig våga anvämda dem på DH för Oldies. Jag menar inte att jag vill shredda som på Assegai Maxxgrip. Jag vill ta mig ner utan vara skiträdd när det är blött. Lite Conti X king flashbacks.

WW - har den bra grepp i soft? Ser ut som. Borde rulla rätt snabbt väl?

TBurt - jag misstänker att den kanske kan greppa lite bättre på rötter/ hällar uppåt än Ralph. Men snea hällar? Dem enataka sidoknobbar ser så där ut…

XC Däck med bra grepp
Är det greppigar gummi du behöver? Fast/Air Trak är riktiga XC däck, men åtminstone finns de med T5 gummi i mitten och T7 på sidodobbarna, som är mycket greppigare än t.ex. SpeedGrip.

XC Däck med bra grepp

kan säga så: Ray känns usel fram och Ralph bak på klättringar redan på Grävling eller Golfbana i Delsjön. Kalhygget/ Getryggen - usch! Vågar knappt. Dem släpper där jag har inte ens tänkt om grepp på XR2. Skulle aldrig våga anvämda dem på DH för Oldies. Jag menar inte att jag vill shredda som på Assegai Maxxgrip. Jag vill ta mig ner utan vara skiträdd när det är blött. Lite Conti X king flashbacks.

TBurt - jag misstänker att den kanske kan greppa lite bättre på rötter/ hällar uppåt än Ralph. Men snea hällar? Dem enataka sidoknobbar ser så där ut…
Nä, burt är nästan gravel. Jag har bara kört ww när jag lånade barnens hjul. Jag reagerade mest på att det vek sig när tryck inte var tillräckligt. Borde vara super ground men är inte säker.

Nästa är ju nobby nic som skrivs ovan. Jag hade det på min första moderna cykel. Funkade bra tyckte jag då men nu kör jag antingen tyngre eller lättare.
Men visst, två nn och ett mm att byta med så kan man köra allt

XC Däck med bra grepp
Hej,

Har kört Pirelli Scorpion XC lite - lätta, hygglig volym och bra ”gummigrepp” jämfört med exvs Rocket Ron, Thunder Burt men rullar också trögare. Mitt val för hösten troligtvis (isf nämnda Schwalbe-kombo).

XC Däck med bra grepp
Hej,

Har kört Pirelli Scorpion XC lite - lätta, hygglig volym och bra ”gummigrepp” jämfört med exvs Rocket Ron, Thunder Burt men rullar också trögare. Mitt val för hösten troligtvis (isf nämnda Schwalbe-kombo).
Enligt mig Rocket Ron rullar långsamt och har nästan noll grepp. Som de flesta XC continental är det en lose-lose design. Det är ett misfoster tvillingbror till Magic Mary som har vuxit fint och stort :D

Men Pirelli XC ser fint ut. Vilka har du XC M eller XC RC?

XC Däck med bra grepp
Nä, burt är nästan gravel. Jag har bara kört ww när jag lånade barnens hjul. Jag reagerade mest på att det vek sig när tryck inte var tillräckligt. Borde vara super ground men är inte säker.

Nästa är ju nobby nic som skrivs ovan. Jag hade det på min första moderna cykel. Funkade bra tyckte jag då men nu kör jag antingen tyngre eller lättare.
Men visst, två nn och ett mm att byta med så kan man köra allt
Men NN borde ju rulla märkvärt långsammare eller?

XC Däck med bra grepp

jag hör också till dem som gick på ray/ralph. och som jag kommit fram till är det ralph som bakdäck som är problemet. greppar dåligt särskilt på hällar, särskilt om de är sneda åt sidan. våta rötter inte att förglömma. och rullar sådär. inte direkt dåligt men heller inte bra.

men inte varit missnöjd med ray fram, så bestämde mig för att köpa ett nytt ray fram och flytta det gamla ray bak. trots att det ät ett 'framdäck'.

helt annat drivgrepp, sidogrepp, våtgrepp, och för att inte tala om rull.

för några veckor sedan berättade jag om en kuperad runda grus asfalt allltså utanför komfortzonen för mtb, där övriga hade gravelcyklar modell nya dyra, gissar kring 45mm småmönstrade graveldäck. jag kom med min 29/2,35 ray/ray xc. gissa vem som hade bästa rullet?

thunder burt bak är förstås en favorit. frågan är om inte ray med greppigare gummiblandning addix speedgrip är bättre?

juryn sammanträder.

XC Däck med bra grepp
jag hör också till dem som gick på ray/ralph. och som jag kommit fram till är det ralph som bakdäck som är problemet. greppar dåligt särskilt på hällar, särskilt om de är sneda åt sidan. våta rötter inte att förglömma. och rullar sådär. inte direkt dåligt men heller inte bra.

men inte varit missnöjd med ray fram, så bestämde mig för att köpa ett nytt ray fram och flytta det gamla ray bak. trots att det ät ett 'framdäck'.

helt annat drivgrepp, sidogrepp, våtgrepp, och för att inte tala om rull.

för några veckor sedan berättade jag om en kuperad runda grus asfalt allltså utanför komfortzonen för mtb, där övriga hade gravelcyklar modell nya dyra, gissar kring 45mm småmönstrade graveldäck. jag kom med min 29/2,35 ray/ray xc. gissa vem som hade bästa rullet?

thunder burt bak är förstås en favorit. frågan är om inte ray med greppigare gummiblandning addix speedgrip är bättre?

juryn sammanträder.
Jag är inte heller nöjd med Ray på fram eller bak (cyklade med den på bak igår). Som fram däck har den det typiska Schwalbe XC sjukan: den släpper utan varning mitt i kurvan även om det finns ganska ok stöd. Den komunicerar inte.

Egentligen vet jag inte hur ngn på schwalbe har resonerad att vända en sidonobb 90gr från det mest optimala riktningen… sidokraft kommer ju från… en sida… därmed borde nobben vändas perpendikulärt till den/ längs kör riktning. Att man ska bromsa vid 45gr lutning? Det är nästa lika dumt som trianglar på vissa Conti däck.

Rick XC ser väldigt lovande ut.

XC Däck med bra grepp
Jag har Rekon race bak och klarar mig bra i klättringar även nu i vätan om jag håller uppe farten och tekniken. Det är 2.35 brett men mäter som ett 2.5-2.6 (64-65 mm) så det är ett riktigt storvolymsdäck, så då kör jag i princip samma tryck fram och bak (Forekaster fram). Till skillnad från Ikon så har rekon race lite sidodobbar.

XC Däck med bra grepp
snurrar dem inte ut på rötter på klättringar?
Hej,

I jämförelse med liknande däck som jag har testat (Schwalbe TB/RoRo/RaRa, Wolfpack Speed/Cross, Ikon, Rekon, gamla NN och gamla Forester som väger som ett XC-däck gör idag) så är Pirelli de som greppar bäst för mig, bla med överraskande bra grepp på rötter. Dock fint balans däcktryck/grepp/burp då det är ganska klen stomme (väger trots allt bara 650 g för ett 2.4).

XC Däck med bra grepp
Jag är inte heller nöjd med Ray på fram eller bak (cyklade med den på bak igår). Som fram däck har den det typiska Schwalbe XC sjukan: den släpper utan varning mitt i kurvan även om det finns ganska ok stöd. Den komunicerar inte.

Egentligen vet jag inte hur ngn på schwalbe har resonerad att vända en sidonobb 90gr från det mest optimala riktningen… sidokraft kommer ju från… en sida… därmed borde nobben vändas perpendikulärt till den/ längs kör riktning. Att man ska bromsa vid 45gr lutning? Det är nästa lika dumt som trianglar på vissa Conti däck.

Rick XC ser väldigt lovande ut.
det har lätt att bli svart eller vitt när det gäller däckdiskussioner, men så länge inte sidodobben kollapsar, kommer ökad längd på dobbarna öka längden på kanten som ska greppa och därigenom öka chansen att dobben tar tag i sidled. ray har det upplägget, ralph motsatsen. med lätt konstaterat resultat.

sen har äldre tester som michelin utfört visat att gummiblandningens greppighet har en betydligt mer avgörande effekt för greppet än mönstret, särskilt i väta och kyla, och mer avgörande ju hårdare underlaget är. som t ex blöta stenar och rötter. eller för den del is, som var en del av testupplägget så vitt jag minns. det här är pre internet.

för att krångla till det är ett flertal mjuka gummiblandningar dopade med naturgummi. det åldras inte på ett bra sätt, är känsligt både för ozon (i ditt garage), värme, diverse rengöringsprodukter, och uv-ljus. skor med rågummisulor exemplifierar detta. så jag brukar satsa på fabrikanter som inte anger att de blandat i naturgummi. av någon anledning brukar de vilja framhålla denna för mig oönskade egenskap.

för just conti som du tar upp är min erfarenhet att för mtb-däck våtgreppet försvinner närmast på ett digitalt sätt efter 3-4 säsonger. deras lvg-däck lider inte av denna egenhet.

sen återkommer jag till mina egna observationer att bredare fälg ger vissa fördelar. bättre rull, möjjlighet köra lägre tryck utan självstyrning och wobbel, därigenom bättre grepp. kör själv 40i från 2,25 till 2,6-tumsdäck. det kan hända våra skilda erfarenheter med racing ray kan ha samband med detta?

sen hoppas jag vi avser producenternas mest uppstyrda variant av respektive däck.

XC Däck med bra grepp
det har lätt att bli svart eller vitt när det gäller däckdiskussioner, men så länge inte sidodobben kollapsar, kommer ökad längd på dobbarna öka längden på kanten som ska greppa och därigenom öka chansen att dobben tar tag i sidled. ray har det upplägget, ralph motsatsen. med lätt konstaterat resultat.

sen har äldre tester som michelin utfört visat att gummiblandningens greppighet har en betydligt mer avgörande effekt för greppet än mönstret, särskilt i väta och kyla, och mer avgörande ju hårdare underlaget är. som t ex blöta stenar och rötter. eller för den del is, som var en del av testupplägget så vitt jag minns. det här är pre internet.

för att krångla till det är ett flertal mjuka gummiblandningar dopade med naturgummi. det åldras inte på ett bra sätt, är känsligt både för ozon (i ditt garage), värme, diverse rengöringsprodukter, och uv-ljus. skor med rågummisulor exemplifierar detta. så jag brukar satsa på fabrikanter som inte anger att de blandat i naturgummi. av någon anledning brukar de vilja framhålla denna för mig oönskade egenskap.

för just conti som du tar upp är min erfarenhet att för mtb-däck våtgreppet försvinner närmast på ett digitalt sätt efter 3-4 säsonger. deras lvg-däck lider inte av denna egenhet.

sen återkommer jag till mina egna observationer att bredare fälg ger vissa fördelar. bättre rull, möjjlighet köra lägre tryck utan självstyrning och wobbel, därigenom bättre grepp. kör själv 40i från 2,25 till 2,6-tumsdäck. det kan hända våra skilda erfarenheter med racing ray kan ha samband med detta?

sen hoppas jag vi avser producenternas mest uppstyrda variant av respektive däck.
Jag menade inte alla Conti. Deras Enduro däck har ju Mönster som liknar beprovade däck som Minion/ Magic Mary/ Assegai. Ingen saknar väl Diesel, Mountain King 1, 2 eller Rubber Queen? Conti icke mjukaste gummiblandningar är väl ganska kontroversiella minst sagt. Hårdare och plastigare sidoväggar har väl ingen.

Det att gummiblandning spelar större roll, är jag högst skeptiskt till då som sagt har jag aldrig haft problem med XR2 i hård blandning Aggressor Dual klättrar jätte bra till skillnad mot Ardent, Minion DHR2 tar absolut allt uppför, mellan DHF är fortfarande småhalkigt. Ja på berghellar en mjukare blandning är viktigt. Men mönstret måste ändå ge kontakt av gummi till underlaget..

Kvadratiska nobbar med rätt spacing och rätt höjd beroende på användning levererar altid. Tyvärr en del XC däck designers verkar vara grafiker.

XC Däck med bra grepp
Det stämmer att schalbe ofta har hårdare gummi på XC däck. Det är möjligt att Berk har rätt att spec är bättre på sånt. Den XC jag kör funkar bra med Ray. (Långsam och torr)

Om vi nu pratar XC och inte funduro och Nobby nic / Magic Mary som det snabbt blir.

XC Däck med bra grepp
Det stämmer att schalbe ofta har hårdare gummi på XC däck. Det är möjligt att Berk har rätt att spec är bättre på sånt. Den XC jag kör funkar bra med Ray. (Långsam och torr)

Om vi nu pratar XC och inte funduro och Nobby nic / Magic Mary som det snabbt blir.
Enduro/ Stig är sin egen grej. Jag har Maxxis-kittade Remedy och Meta AM för det. Där är jag helt anal vilka däck ska jag ha :)

Börjar luta åt wicked will addix soft fram, Rick XC bak - eller Pirelli…

XC Däck med bra grepp
Enduro/ Stig är sin egen grej. Jag har Maxxis-kittade Remedy och Meta AM för det. Där är jag helt anal vilka däck ska jag ha :)

Börjar luta åt wicked will addix soft fram, Rick XC bak - eller Pirelli…
Har inte testat rick, har inte läst så mycket positivit men om du aktivt ogillar Ralph så kanske det blir bra.
Vi har Rocket Ron bak på det hjulparet. Ligger nära WW i "grovhet" men utan kantdobbar. Skillnaden är att vi kör lite "snabbare" varianter Speedgrip / Super ground fram och Speed / superrace bak.

XC Däck med bra grepp
Jag minns att Rock Razor klättrade förvånadsfult bra även i den 2dagars efter regn konstiga slämmiga blöttan. Det känns typ som allt är täckt med en tunn film av slim och är extra hal. Värre än helt blött. Nästan lika dåligt som blött kalksten i Dolomiterna.

Misstänker att många kvadratiska nobbar bredvid varandra ger bra grepp även om dem är ganska små. Wicked Will verkar ha typ samma upplägg i mitten

XC Däck med bra grepp
Själv har jag varit väldigt positivt överaskad av Racing Ralph/Rey kombon som satt på min cykel när jag köpte den. Men det betyder ju inte att det inte kan finnas bättre. "Speed grip" står det på Rey och "Speed" på bakdäcket.

Fast just nu sitter det Maxxis Dissector 2.4 WT 3C Maxterra EXO fram och ett Schwalbe Wicked Will Superground bakdäck på och det funkar ju också bra.

I våras var kombon Dissector/Racing Ralph och det var jag också nöjd med. Rätt släppigt bak när det var blött iofs men ändå roligt.

När jag tänker efter är det nog så att det är cykeln jag är nöjd med och att den funkar rätt bra helt oavsett däcken.

Senast ändrad:
XC Däck med bra grepp
Jag minns att Rock Razor klättrade förvånadsfult bra även i den 2dagars efter regn konstiga slämmiga blöttan. Det känns typ som allt är täckt med en tunn film av slim och är extra hal. Värre än helt blött. Nästan lika dåligt som blött kalksten i Dolomiterna.

Misstänker att många kvadratiska nobbar bredvid varandra ger bra grepp även om dem är ganska små. Wicked Will verkar ha typ samma upplägg i mitten

Det måste dock har varit innan nya gummiblandningar (eller var det soft?). SpeedGrip har nästan noll grepp på blöta häller. Bytte sonen däck till Maxxis Dual och då kunde han trampa uppför branta, blöta häller igen.

XC Däck med bra grepp
Det måste dock har varit innan nya gummiblandningar (eller var det soft?). SpeedGrip har nästan noll grepp på blöta häller. Bytte sonen däck till Maxxis Dual och då kunde han trampa uppför branta, blöta häller igen.
Ja det kunde ha varit speedgrip. Men… det beror på mönster med. Jag har inte haft så mycket problem med dual på minion SS och inte heller med den hårda XR2 Comp.

En annan exempel: Assegai i Maxterra presterar FÖR MIG (Enligt mig) i blött sämre än Minion DHF/ DHR2 i samma blandning.

Magic Mary är också superkänslig för det. Typ performance, Soft och super soft på rötter VS hardpack. Soft funkar typ ok för allt. Supersoft viker sig för mycket för min smak i hårda kurvor. Den kräver mjuk underlag. Performance är ok på hardpack, men en dödsönskan på rötter.

Tillbaka
Topp