[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

För att
1 Spotify kan streama till mina dyra enheter hemma, med Tidal får jag nöja mig med laptopens högtalare.
2 Spotify klarar av att vara öppet medans man kopplar bort ett par BT-hörlurar utan att appen ballar ut helt och måste tvångsavslutas.
3 Spotify håller koll på min uppspelning mellan enheter.

Största problem är såklart 1.
Ljudet från Tidal är bra men hypotetiskt, och hellre halvbra ljud än inget alls.

Tidal följer normen för alla digitala audiofilprodukter jag testat, fyfan vad buggigt det är.
Som jag skrev tidigare i tråden, i #502 som svar när du postade om samma problem då, känner jag inte igen dem.
Jag har använt Tidal sedan 2016
dels med Tidal Connect (eller vad de kallade det 2016) i tre(3) olika förstärkare med funktionen inbyggd
dels genom att casta till olika generationer av ChromeCast från appen i Android eller från Windows 10 (0ch Win 11). Sedan vi skaffade bredband till landet för över två år sedan använder jag även Tidal Connect, eller castar, där helt utan problem.

Jag har aldrig haft ngt av de problem du skriver om i 1 eller 2. Det du skriver om i 3 vet jag inte om jag ngnsin har provat, eller så förstår jag helt enkelt inte.
Kan åtminstone inte en del av dina castproblem komma från det @jonte987 skriver om i #503?
Alltså att dina olika "apparater" kopplar upp sig mot olika wifi-frekvenser?

Men oavsett om det är wifi-problem eller ej som ställer till det för dig, är det inget generellt problem med Tidal, för då borde det ju ha märkts även för mig åtminstone ngn gång under alla de år och på ngn av de "apparater" jag har använt.

Men både chromecast och tidalconnect måste väl vara nisch-tekniker? Jag har inte det på någon av mina enheter (förutom just till chromecast, då). Medan spotify connect har jag på många.

Och kör du över chromecast så spelar det ju ingen roll att du har högupplöst, det blir väl potatis där ändå?

Men både chromecast och tidalconnect måste väl vara nisch-tekniker? Jag har inte det på någon av mina enheter (förutom just till chromecast, då). Medan spotify connect har jag på många.
Att Spotify är störst på marknaden liksom även med Connect-funktion är det väl ingen som helst diskussion om.
Men att du inte har det på ngn av dina apparater säger väl mer om dem, eller kanske om dig, än om hur vanligt Tidal Connect är?
Kollar man vilka tillverkare som är listade hos Tidal finns det en hel del att välja på

Och kör du över chromecast så spelar det ju ingen roll att du har högupplöst, det blir väl potatis där ändå?
Det gällde väl enbart för den nu helt utgångna ChromeCast Audio + kanske annan ChromeCast HW, som konverterade/samplade om digitala ljudströmmar?
Med ChromeCast inbyggt i förstärkaren är det upp till förstärkarens konstruktion men många (de flesta/alla?) förstärkare med ChromeCast skall numer tom vara bitperfect, dvs den digitala ljudströmmen hanteras opåverkad till DA-omvandlaren.

Som jag skrev tidigare i tråden, i #502 som svar när du postade om samma problem då, känner jag inte igen dem.
Jag har använt Tidal sedan 2016
dels med Tidal Connect (eller vad de kallade det 2016) i tre(3) olika förstärkare med funktionen inbyggd
dels genom att casta till olika generationer av ChromeCast från appen i Android eller från Windows 10 (0ch Win 11). Sedan vi skaffade bredband till landet för över två år sedan använder jag även Tidal Connect, eller castar, där helt utan problem.

Jag har aldrig haft ngt av de problem du skriver om i 1 eller 2. Det du skriver om i 3 vet jag inte om jag ngnsin har provat, eller så förstår jag helt enkelt inte.
Kan åtminstone inte en del av dina castproblem komma från det @jonte987 skriver om i #503?
Alltså att dina olika "apparater" kopplar upp sig mot olika wifi-frekvenser?

Men oavsett om det är wifi-problem eller ej som ställer till det för dig, är det inget generellt problem med Tidal, för då borde det ju ha märkts även för mig åtminstone ngn gång under alla de år och på ngn av de "apparater" jag har använt.
Ja, men som jag nämner är det mac-appen som bråkar, och hur det går från linuxburken ska vi inte ens tala om 🙃

Om dom har gjort protokollet så att det ens är medvetet om vilken frekvens det går på så är det imponerande, och inte på ett bra sätt. Och android kan streama från samma nät.

Spotify Connect/Google cast/Airplay bryr sig inte ett dugg om frekvenser, eller om man så råkar casta mellan ethernetlabel och wifi

Fram tills nyss trodde jag att det var chromecast som var normen och dom andra två som var outlier. Tror inte jag har nån enhet som stöder bara Spotify men inte Tidal.
Annat än min receiver från 2010 som har nån slags Spotify, men tveksam till om den ens vill koppla upp sig idag.

Wav eller Flac 24/96 räcker för mig iallafall 😛
Men Tital hittar inte tital-enheterna heller

Om dom har gjort protokollet så att det ens är medvetet om vilken frekvens det går på så är det imponerande, och inte på ett bra sätt. Och android kan streama från samma nät.
Hur många ggr måste jag posta
Tidal-appen i mina androidplatta går utan några som helst problem att koppla upp/casta till Tidal Connect i min förstärkare utan några problem och detta även om plattan(2,4GHz) och förstärkaren(5GHz) är på olika wifi-frekvenser, jag kollade precis.

Än en gång: dina Tidal-problem beror alltså inte på ngt generellt problem med eller hos Tidal Connect, då hade fler än du haft samma eller liknande problem.

Fick hjälp av valpen att installera mina nya högtalare igår. Lagom till provlyssning somnade odjuret. Dom låter bra på låg volym åtminstone...
PXL_20250910_131513084.webp

Notera up to så det kan vara allt mellan cd kvalitet och High-Resolution men hur många hör skillnad i sina mobiltelefoner eler någon lågbuget anläggning hemma .

CD Quality (16-bit, 44.1 kHz): Approximately 1411 kbps for uncompressed PCM, with the FLAC version being smaller due to lossless compression.
High-Resolution Audio (e.g., 24-bit, 96 kHz): Can result in bitrates of over 9216 kbps.

Hi-Res FLAC: A distinction made for FLAC files with resolutions greater than standard CD quality (16-bit, 44.1 kHz), sometimes reaching 24-bit/192 kH

Notera up to så det kan vara allt mellan cd kvalitet och High-Resolution men hur många hör skillnad i sina mobiltelefoner eler någon lågbuget anläggning hemma .
Någon som är sugen på att ta ett double blind test?
Det kommer nog att komma får vi hoppas
Men frånsett alla svårigheter med att jmf, tex att matcha nivåer, kommer det i praktiken vara svårt att veta vilken kvalité och hur lika de låtar som skivbolagen skickar till de olika streamingtjänsterna är.

Självklart är det bra att Spotify äntligen får tummen ur, även om det är mer än 10 år efter konkurrenterna. Men det är trist att de inte går hela går hela vägen och även inkluderar Atmos, med de uppenbara fördelar det kan medföra även för 2-kanal, trots att de är dyrare än konkurrenterna.

Men viktigare än upplösningen är att Tidal även erbjuder Dolby Atmos, dels för en omslutande (häftigare?) lyssningsupplevelse för de som har en Atmos-anläggning, men inte minst för att mixningsvillkoren för Atmos är hårda, riktigt hårda, vilket gör att Atmos-versioner även låter bättre automatiskt nedmixat i två-kanals anläggning.
Bilderna nedan visar tydligt fördelarna med Atmos-mix och även hur dåligt det kan bli vid remastring
index.php

Jmf "Tidal MAX Mix" med "Tidal 2016"

Bild från det här inlägget

Men visst kommer även jag att prova Spotify lossless, även om det verkar dröja en månad (eller mer) innan det kommer till Spotify Connect. Men det verka vara först i oktober (vilket år?) det Spotify lossless lanseras till oss i allmänheten.
Är det ngn här som redan har fått tillgång till Spotify Lossless?

Bilderna nedan visar tydligt fördelarna med Atmos-mix och även hur dåligt det kan bli vid remastring
index.php

Jmf "Tidal MAX Mix" med "Tidal 2016"

Bild från det här inlägget

Är det ngn här som redan har fått tillgång till Spotify Lossless?
Jag har.

Screenshot_20250922-182358447 (1).webp

Men har varken utrustning eller öron att försöka höra skillnad jämfört med 320kbps. 🙂

Android 13 med Spotify 9.0.80.1343
två frågor:
Fick du nåt särskilt meddelande om att du kör lossless? När nyheten kom så kollade jag i appen och där stod det när jag gick in på Mediakvalitet att lossless nu skulle släppas men att jag skulle få nåt meddelande då?
Stämmer det att du sitter med Android 13 som slutade få säkerhetsuppdateringar i mars i år (själv sitter jag på Android 16)?

två frågor:
Fick du nåt särskilt meddelande om att du kör lossless? När nyheten kom så kollade jag i appen och där stod det när jag gick in på Mediakvalitet att lossless nu skulle släppas men att jag skulle få nåt meddelande då?
Stämmer det att du sitter med Android 13 som slutade få säkerhetsuppdateringar i mars i år (själv sitter jag på Android 16)?
Klarar en telefon det? och vad finns det för dac i en telefon .
Eftersom det är en digital signal in i telefonen så är fortfarande frågan vilka telefoner har dacar som klarar 16/ 24 bitar.

Klarar en telefon det? och vad finns det för dac i en telefon .
Eftersom det är en digital signal in i telefonen så är fortfarande frågan vilka telefoner har dacar som klarar 16/ 24 bitar.
Så länge du inte lyssnar genom telefonens inbyggda högtalare så är det rimligen inte i telefonen som DA-omvandlingen sker. De flesta lär köra blåtand-lurar eller liknande.

Så länge du inte lyssnar genom telefonens inbyggda högtalare så är det rimligen inte i telefonen som DA-omvandlingen sker. De flesta lär köra blåtand-lurar eller liknande.
Blåtand fortfarande en digital signal. sen är frågan hur får dom in en Dac av kvalite typ AKM / ESS då dom är ganska stora för att passa i ett par hörsnäckor men fungerar i ett par hörlurar .

två frågor:
Japp, Android 13 (en gammal Asus som jag gillar).

Ja, fick en liknande splash screen för någon dag sedan att nu hade jag lossless (en som var rätt lik den som kom för någon/några veckor sedan om att lossless skulle komma). Sen kunde jag gå in i inställningarna och ändra på den/de varianter (Cellular/Wifi/Downloads/...) jag så önskar.
Screenshot_20250922-214558233 (1).webp

Själv spelar jag väldigt sällan från just telefonen, så när jag väl får lossless så är jag nyfiken på vilka av mina mottagare som får stöd

Va?

Edit: Du undrade om det finns vettiga DAC:ar i telefoner och jag svarade att det inte spelar nån roll eftersom en sådan ändå bara skulle användas när man lyssnar i telefonens högtalare (som är skit oavsett). Med blåtandlurar eller högtalare är DAC:en i dessa. Inte i telefonen.

Va?

Edit: Du undrade om det finns vettiga DAC:ar i telefoner och jag svarade att det inte spelar nån roll eftersom en sådan ändå bara skulle användas när man lyssnar i telefonens högtalare (som är skit oavsett). Med blåtandlurar eller högtalare är DAC:en i dessa. Inte i telefonen.
Blåtand =digital signal och var är då konverteringen på den signalen från digital till analog signal antingen i telefonen eller hörlurar eller iearpods.

Inte ovanligt att ljudet går till först till analogt, sen digitaliseras igen i blåtandsprylar. Det kan bli några DA/AD omvandlingar på vägen.

De som lyssnar hör oftast ingen skillnad

Låter väldigt ovanligt tycker jag, har du några cases som exempel?

Det finns en bra genomgång av den på youtube men jag orkar inte leta.

Kortfattat så gör enebyn blåtand -> analogt -> digitalt 24/96, sen digitalt delningsfilter och (antar jag) frekvenskorrigering på det. Jag har 2 enebys och de låter fruktansvärt bra för vad de är.

Trådlösa lurar har ju oftast allt integrerat i en IC som tex en MediaTek MT2822 eller Apple H2/H1. Alla dessa har AD omvandlare för annars funkar inte ANC och annat. Om de som byggt chipet någonstans valt att konvertera ljudet till analogt, sen digitalt igen så skulle vi ändå inte hörs skillnad. Ljudet masseras ändå såpass hårt av diverse DSP'er på vägen.

Jag har försökt leta efter DAC specar på diverse hörlurs-chip. Hittar inget, ingen verkar bry sig, jag antar att det är för att DAC'en ändå inte analogiserar något som ens är i närheten av orginalsignalen

Inte ovanligt att ljudet går till först till analogt, sen digitaliseras igen i blåtandsprylar. Det kan bli några DA/AD omvandlingar på vägen.

De som lyssnar hör oftast ingen skillnad
Oavsett så konverteras det inte till analogt i telefonen (hoppas jag verkligen, för då är något galet), vilket tidigare resonemang handlade om.

Tillbaka
Topp