Ny Synapse - 48mm däck på en racer!?!

erolwi

Aktiv medlem
Cannondale släppte en ny Synapse igår. Sväljer 48 mm fram och 42 mm bak, skapligt på en racer.

Riktigt snygg måste jag ändå medge för att vara en Endurace, speciellt i gul.

IMG_3685.webp

Väldigt snygg!
Enda lilla nackdelen är rent visuell - stort avstånd mellan däck och sadelrör.
Ser lite futtigt ut men förstår att längre kedjestag behövs för att rymma 42mm däck.

Jag tycker att cykeln, förutom färgen, inte är snygg. Smala sadelröret är ful. Och varför boja så många tillverkare nedre delen av sadelstaget?

Och vad gör den är racercykel? SuperX 2 är nästan identiskt: 0,3 grad skillnad i vinklar, SuperX 2 har 3 mm kortare kedjestag och utrymme för 45 mm däck bak. Det går på bekostnad av ett 5 mm bredare "gravel" vevparti. Framgaffeln ser identiskt ut (men skiljer sig kanske?). Synapse har dock högre stack och är därför mindre racig.

Jag tycker att en SuperSix Evo SE är mycket snyggare.

Jag tycker att cykeln, förutom färgen, inte är snygg. Smala sadelröret är ful. Och varför boja så många tillverkare nedre delen av sadelstaget?

Och vad gör den är racercykel? SuperX 2 är nästan identiskt: 0,3 grad skillnad i vinklar, SuperX 2 har 3 mm kortare kedjestag och utrymme för 45 mm däck bak. Det går på bekostnad av ett 5 mm bredare "gravel" vevparti. Framgaffeln ser identiskt ut (men skiljer sig kanske?). Synapse har dock högre stack och är därför mindre racig.

Jag tycker att en SuperSix Evo SE är mycket snyggare.

Allt är ju relativt. Varit småsugen på att slå till på den gamla men den nya var ju väldigt mycket snyggare. Men sen ligger ju den där Fairlight Secan och skaver och jag skulle nog aldrig kunna hålla mig från att gå på stål-spåret igen.

Senast ändrad:
Allt är ju relativt. Varit småsugen på att slå till på den gamla men den nya var ju väldigt mycket snyggare. Men sen ligger ju den där Fairlight Secan och skaver och jag skulle nog aldrig kunna hålla mig från att gå på stål-spåret igen.

Fairlight är alltid mycket snyggare och mer attraktiv, om man bara kunde får en utan dekaler på överröret och kanske också ett lite mindre platt överrör ...

Någon som slått till på den nya synapsen och kan ge lite input? Står lite mittemellan att köpa synapsen eller en Domane sl6 gen 4.

Någon som slått till på den nya synapsen och kan ge lite input? Står lite mittemellan att köpa synapsen eller en Domane sl6 gen 4.
Två riktigt intressanta allroundracers, helt klart (y) även om man möjligen kan vilja ha två hjulpar för bekvämlighet mellan tex asfalts och gruscyklande (vilket ökar den totala prislappen något). Hur är jämförelsen viktmässigt mellan cyklarna? Amerikanska cyklar har ju en "visst tendens" till att enbart vara lätta om man går på de svindyra modellerna.

Två riktigt intressanta allroundracers, helt klart (y) även om man möjligen kan vilja ha två hjulpar för bekvämlighet mellan tex asfalts och gruscyklande (vilket ökar den totala prislappen något). Hur är jämförelsen viktmässigt mellan cyklarna? Amerikanska cyklar har ju en "visst tendens" till att enbart vara lätta om man går på de svindyra modellerna.
ja min tanke va att köra asfalt med runt 28-30 däck och ett annat hjulpar med runt 40 däck. Bara val av cykel nu:D

Två cm kortare kedjestag men annars nästan precis samma geo som min 10-växlade Monark (som faktiskt är riktigt bra att cykla på), så mera stabil komfortracer än nervös fullblodsracer tror jag man kommer uppleva den som. Sen påverka ju förstås vilken däcksbredd man väljer mycket också.

ja min tanke va att köra asfalt med runt 28-30 däck och ett annat hjulpar med runt 40 däck. Bara val av cykel nu:D
28-30 börjar bli lite smalt t o m på en racercykel. Det samma vad gäller 40 på gravel. Pirellis senaste racerdäck är på 40 mm och graveldäcken nosar nu på MTB-bredd. Själv kör jag 32 mm på min racer och är snabbare än på länge, även om det kändes konstigt rent visuellt med "ballongdäck" inledningsvis (har också fått frågor från nyfikna medcyklister på 90-talsstål om däckbredden...).

28-30 börjar bli lite smalt t o m på en racercykel. Det samma vad gäller 40 på gravel. Pirellis senaste racerdäck är på 40 mm och graveldäcken nosar nu på MTB-bredd. Själv kör jag 32 mm på min racer och är snabbare än på länge, även om det kändes konstigt rent visuellt med "ballongdäck" inledningsvis (har också fått frågor från nyfikna medcyklister på 90-talsstål om däckbredden...).

Jag har labbat lite med bredare däck och upplevde att t.ex. 40 mm racerdäck blev märkbart långsammare på asfalt än 28-30. Ligger också i linje med GCNs test där de testar Pirelli P Zero i bredder upp till 40 mm. ~30 var sweet spot för komfort+ aero + prestanda.

Har också sett den videon - GCN har cyklat runt på en slät rundbana med olika däckbredder. Och det finns andra videosnuttar där andra cyklister avfärdar bredare däck som långsammare. Bland proffscyklister, som ju vanligtvis är konservativa, kör många på 28 eller 30 (t ex i årets TdF). De senare mäter inte sällan 32-33 mm på de bredare hjul som kommit nu. Men visst, personligen känner jag mig också tveksam till 40 mm på en racerhoj.
GCN provcyklade i en annan video upp till 50 mm på väg och även om den bredden medförde vissa fördelar i kurvor var den inte snabbare.

Sen för träning och motionslopp är kanske man kan ta en eller två watt i högre motstånd om komfort och körkänsla är bättre med bredare. Och om fler väljer 35-37 mm kommer nog de däcken optimeras och ge lägre rullmotstånd..

Appropå GCN:s video där Conor jämförde P Zero 28 och 40 mm och omdömet om 40 var "really, really lovevly" att cykla på.

Senast ändrad:
Ja, det blir ju svårt att jämföra när ett racerdäck inte finns i bredare varianter. Ett av de populärare däcken, GP5000 S TR, görs t ex endast i upp till 32 mm bredd. Men mycket har hänt - för flera år sedan provade jag 20 eller 21 mm Veloflex med 9 bar på smala fälgar. Att smalare är bättre var självklart då, det fattade ju alla 😄

Sen för träning och motionslopp är kanske man kan ta en eller två watt i högre motstånd om komfort och körkänsla är bättre med bredare. Och om fler väljer 35-37 mm kommer nog de däcken optimeras och ge lägre rullmotstånd..

Appropå GCN:s video där Conor jämförde P Zero 28 och 40 mm och omdömet om 40 var "really, really lovevly" att cykla på.

Jomen inget snack att det är löööövly på buckligt underlag. Man får välja vad man prioriterar som vanligt. Förutom rullmotståndet tycker jag det tog lite för mycket udden av "racerkänslan". Det blir ju lite trögare i styrningen med mer gummi i backen.

Skulle inte Cannondale kunna typ uppfinna en dämpare som kan sitta på kronröret? Jag vet inte men 50mm slaglängd och byggd med nållager? Det vore ju ball!

Det blir ju lite trögare i styrningen med mer gummi i backen.
Inte bara det, för mig åtminstone
Med riktigt breda däck och anpassat tryck tyckte jag även att styrningen förändrades, till det sämre
Jag har tidigare skrivit om mina upplevelser här

Även GCN tog upp det i sin recension av olika däcksbredder här

Eller så beror det på att trail ökar med större däck. För mig är känslan mest positiv med mindre nervöst beteende när man svänger och en känsla av stadigare grepp med mindre behov av att bromsa innan kurvan.

Domane är väl bara urtråkig (och ful dessutom😅) om man jämför med andra komfortracerar. Själv gillar jag nya Scott Addict men Synapsen är nog ändå "coolast" om än dyrast...

Du får nog än riktigt bra cykel med vilken som dock!

Jomen inget snack att det är löööövly på buckligt underlag. Man får välja vad man prioriterar som vanligt. Förutom rullmotståndet tycker jag det tog lite för mycket udden av "racerkänslan". Det blir ju lite trögare i styrningen med mer gummi i backen.
Onekligen, skulle tro att det är den skillnaden de flesta främst märker med bredare däck. Tycker också trenden inom geo är mot mera stabilitet så det blir dubbel effekt, en Miyata 1000 är betydligt lättare i styrningen och vad jag läst på forum ansågs den ändå av en del som lite väl stabil då på åttiotalet. Man vänjer sig åt båda hållen. .

Domane är väl bara urtråkig (och ful dessutom😅) om man jämför med andra komfortracerar. Själv gillar jag nya Scott Addict men Synapsen är nog ändå "coolast" om än dyrast...

Du får nog än riktigt bra cykel med vilken som dock!
Jag har en Domane på orten dit jag veckopendlar. Att min Domane är ful är ju en smaksak, men jag undrar lite på vilket sätt den är "urtråkig"? Vad specifikt skiljer den från andra endurance-cyklar, när du jämför?

Trek Domane AL2.webp

På hemorten har jag en Tarmac och även om den skiljer sig lite från min Domane så gillar jag båda utan att föredra den ena framför den andra. Mycket av körkänslan beror på däckval och givetvis bör sittställningen funka, liksom kontaktpunkter (ffa sadel men även vevarmslängd och styre).

Scott Addict har väl pressfit vevlager och går bort av den anledningen.

Företagen verkar kämpa för att på olika sätt göra sina cykelmodeller unika och eftertraktade. Trek Domane har sin IsoSpeed (på kolfibercyklarna), Specialized kör med Future Shock på Roubaix och Cannondale puffar för SmartSense på Synapse. Personligen tycker jag att ingendera är särskilt intressant, finessen gör bara cykeln dyrare och det finns mera som kan haverera (eller behöver laddas).

Specialized Allez är lite udda. Med samma geometri som Domane borde den rimligen klassas som endurance men S säljer den som racer ("road bike") och inte endurance-cykel ("endurance road bike").

Jag har en Domane på orten dit jag veckopendlar. Att min Domane är ful är ju en smaksak, men jag undrar lite på vilket sätt den är "urtråkig"? Vad specifikt skiljer den från andra endurance-cyklar, när du jämför?
Generellt skulle jag säga att Trek som märke är urtråkigt och just Domane sticker inte ut på något sätt alls vilket för mig gör den helt ointressant. Högst subjektivt men jag tror att ganska många skulle hålla med.

Tvekar inte på att det är en bra cykel däremot.

Tillägg:
Pressfit borde knappast ses som en nackdel om man jämför med BSA vilket jag antar att du gör.

Senast ändrad:
Generellt skulle jag säga att Trek som märke är urtråkigt och just Domane sticker inte ut på något sätt alls vilket för mig gör den helt ointressant. Högst subjektivt men jag tror att ganska många skulle hålla med.

Tvekar inte på att det är en bra cykel däremot.

Tillägg:
Pressfit borde knappast ses som en nackdel om man jämför med BSA vilket jag antar att du gör.
På vilket sätt ska en cykel ”sticka ut” för att den ska vara intressant för dig?

Allt fler märken lämnar pressfit till förmån för BSA eller T47. För mycket problem, helt enkelt.

Vad specifikt skiljer den från andra endurance-cyklar, när du jämför?
Jag vet att det inte är mig du har ställt frågan till, men det är inget hinder för mig. Denna gång åtminstone

Trek Domanes geo varierar väldigt mkt med strl, mer än hos ngn annan ram jag känner till åtminstone. Ett bra sätt att kolla detta är att jmf STR (Stack-To-Reach) mellan olika strl.
44cm (minsta strl)     Reach:  360mm      STR: 1,42
54cm                   Reach:  374mm      STR: 1,54
62cm (största strl)    Reach:  386mm      STR: 1,7
Geo från: https://geometrygeeks.bike/bike/trek-domane-sl-5-2022/

Med en reach på 36cm och STR på 1,42 har minsta strl en riktigt rejsig sittställning, långtifrån det som brukar kallas bekväm. Medan största strl ovanligt korta reach på under 39cm och samtidigt en STR på hela 1,7 (den högsta jag känner till) är riktigt extremt kort och hög.
Sittställningen hos Domane är alltså väldigt strlberoende.
Denna extremt korta reach och höga stack i största strl och den stora skillnaden i STR mellan strl skiljer mot åtminstone alla andra endurance-cyklar jag känner till.
På vilket sätt ska en cykel ”sticka ut” för att den ska vara intressant för dig?
Den skall först o främst finnas i en strl som passar mig och det gör inte Domane
Nej, jag är inte bitter, inte det minsta....

<REDIGERAT>
Enl länken i #1 skall Synapse i största strl ha en reach >40cm, stack <65cm och STR på 1,59
Ytterligare en populär endurance-cykel att jmf med:
Canyon Endurance CF SLX som i de två(2) största strl har reach >40cm och STR <1,59 (1,57 och1,58)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp