[Artikel] Världens största sportkedja lägger ner i Sverige!

Att det ser ut som generisk lågpriskinareklam med en androgyn robot som modell?
Tack för svar! Jag tycker bilderna är rätt bra, jag kan se hur jackan sitter och de har vissa bilder med inzommat på detaljer. Modellen är i mina ögon rätt lämpad för ett plagg som säljs till landsvägscyklister i racefit?

Jämfört med t.ex. dessa nordiska producenter så tycker jag Decathlons bildpresentation är minst lika bra eller bättre.

Verkar vara helt livsfarligt att klä sig i Haglöfs. Tror man är betydligt säkrare i en Everest eller McKinley.

Det skulle (generellt) vara fint om man enkelt kunde tar bort loggorna.

Klättermusen är också ett sådant där bolag som gått från det praktiska och funktionella till livsstil, som fjällräven.
Vänta nu. Dom började väl som överprisad livsstilsmarkör? Dom räknades som det i början på 90-talet i alla fall. Det är väl sålt för många år sedan

Vänta nu. Dom började väl som överprisad livsstilsmarkör? Dom räknades som det i början på 90-talet i alla fall. Det är väl sålt för många år sedan

Precis, överprisade enkla grejer som var omotiverat dyra med liten marknadsavdelning till global marknadsavdelning och ännu högre priser 🤣

De var bäst med på den tiden så att det var dyrt var ok. De har tappat i kvalité helt klart men av det jag köpt på senare år så har de fortfarande varor i framkant på sina lösningar i alla fall. Som dragkedjan på knepiga fotot ovan.
Men det är väl mer pengar på Södermalm än på Sylarna så..

Precis, överprisade enkla grejer som var omotiverat dyra med liten marknadsavdelning till global marknadsavdelning och ännu högre priser 🤣
Protest!
Högt prissatta ja. Och deras marknadsavdelning verkar ju ha gått helt bananas av reklambilderna att döma.
Men prylarna är (av de ganska få jag köpt genom åren att döma) väldigt bra. Mycket välsydda och slittåliga och med genomtänkta lösningar.

Ah. När jag stötte på dom i Norrland tidigt 90-tal så var det väldigt credigt, dyrt och användes oftast av folk som ville signalera friluftsliv.

När jag stötte på det tidigt 90-tal i Skåne så var det dyrt, okänt och bara använt av de som faktiskt var iväg på grejer. Men långt från Umeå och saker färdades inte så fort då.

När jag stötte på det tidigt 90-tal i Skåne så var det dyrt, okänt och bara använt av de som faktiskt var iväg på grejer. Men långt från Umeå och saker färdades inte så fort då.
I mina gömmor har jag deras katalog från 1993. Tillverkat i Umeå utan någon annan ambition än att prylarna skulle vara så bra som det bara gick. En herr och fru firma där mannen stod för all produktutveckling. Några år senare gick man i konkurs.. Det som återuppstod är något helt annat.
(Deras dyraste/mest avancerade GoreTex-jacka kostade då 4100:- vilket motsvarar 7100:- idag)

Så har man varit där för 1a ggn ( i Madrid ), mest pga värmen.
Blev en funktions-tisha och en undertröja till cykling.

Jag praoade på klättermusen-”fabriken” på Carlshem i Umeå i min ungdom nånstans tidigt 90-tal. En mycket trevlig vecka, som slutade med att jag sydde min egna mössa i lila windstoppertyg.
Hej.. Jag ringde upp till Klättermusen nån gång samtidigt som du var där, jag var väldigt missnöjd med de mössor som fanns till vinterturer. Det var nog Peter Ersare jag pratade med, han var villig att fixa en mössa enligt mina tankar, den första skulle kosta 5000kr.. OK, om du gör en andra då, vad kostar den?? 500kr blev svaret.. Fint, då tar jag bara den andra. Häpp... Det blev ingen mössa alls... Jodå, jag vet vem Tommy Cooper var.. mvh borano20

Hej.. Jag ringde upp till Klättermusen nån gång samtidigt som du var där, jag var väldigt missnöjd med de mössor som fanns till vinterturer. Det var nog Peter Ersare jag pratade med, han var villig att fixa en mössa enligt mina tankar, den första skulle kosta 5000kr.. OK, om du gör en andra då, vad kostar den?? 500kr blev svaret.. Fint, då tar jag bara den andra. Häpp... Det blev ingen mössa alls... Jodå, jag vet vem Tommy Cooper var.. mvh borano20

Är väl inget konstigt med det? Ta fram mönstret om man vill ha något speciellt får man betala för oavsett vad det är.

Kan också gå i god för regnjackan för cykling. Har en bekant som bor i London och i början på säsongen flög hon hem 2x Van Rysel kolfiberskor samt deras aerohjälm åt mig, MUMMA!

Jag har bokat in ett sista stopp innan tåget går hem till Stockholm. Jag kan inte lova, men jag kan försöka ta med en till hem om jag hittar någon alls i den butik vi stannar i.

Jag åker till Italien i höst. Hinner nog med ett besök hos Decathlon där.
Någon produkt i deras sortiment som ni tycker jag ska titta extra på?

Jag åker till Italien i höst. Hinner nog med ett besök hos Decathlon där.
Någon produkt i deras sortiment som ni tycker jag ska titta extra på?
För mig slår Decathlon ofta konkurrenterna i pris/kvalitet på följande varor:
cykelglasögon (både svarta och genomskinliga), cykelklockor, lyktor, ryggsäckar, sovsäckar, vandringskläder och vandringsdisk (tallrikar, koppar, bestick mm), handdukar, vandringsstavar, löparkläder, vissa cykelkläder.

Jag undviker skor och tält av dess eget varumärke Quechua men tar gärna Asics eller annat varumärke om priset är rätt.

Allt det här ovan är såklart mina egna fördomar.

cykelglasögon (både svarta och genomskinliga), cykelklockor, lyktor, ryggsäckar, sovsäckar, vandringskläder och vandringsdisk (tallrikar, koppar, bestick mm), handdukar, vandringsstavar, löparkläder, vissa cykelkläder.

Jag undviker skor och tält av dess eget varumärke Quechua men tar gärna Asics eller annat varumärke om priset är rätt.

Vad har du emot tälten?
Jag är otroligt nöjd med vårat familjetält. (Uppblåsbart 5-manna med 2 sovrum)

Enda nackdelen är vikt och packmått, men det är ju till stor del på grund av att det är just ett lättrest tält med sovplats för en familj och möjlighet att uppehålla sig i tältets trots dåligt väder med full ståhöjd, det är väl genomtänkt både vad gäller funktion och materialval, har verkligen ingenting negativt att säga.

Priset var mycket konkurrenskraftigt i förhållande till andra tillverkare av liknande tält.

Har köpt mkt på Decathlon i mina dagar. Kom t ex ihåg att jag köpte skidkläder till mina barn (alla kläder, handskar, hjälmar, goggles e t c) till en bråkdel av vad det skulle kosta ngn annanstans.

Vad har du emot tälten?
Jag är otroligt nöjd med vårat familjetält. (Uppblåsbart 5-manna med 2 sovrum)
Enda nackdelen är vikt och packmått
Du skrev det själv: vikt och volym. Jag bär mitt tält antingen på ryggen (vikt) eller på cykeln (packmått).

Uppblåsbart är inte något jag övervägde att skaffa. Inte heller för fem personer. Jag är inte så rik.

Du skrev det själv: vikt och volym. Jag bär mitt tält antingen på ryggen (vikt) eller på cykeln (packmått).

Uppblåsbart är inte något jag övervägde att skaffa. Inte heller för fem personer. Jag är inte så rik.
Jag betalade 299eur för mitt uppblåsbara familjetält från Decathlon. Iofs enbart för fyra + cykelverkstad, men femman tror jag bara kostade typ en europeisk femtilapp extra.

Man blir ju nyfiken var du köper tält med din ekonomi?

Jag har några cykelkläder från D och är nöjd med funktionen. Jag använde en tröja igår. MEN de är riktigt tråkiga i färg. Många av deras kläder saknar lyster, de är som ordentligt urtvättade textilier.

Jag betalade 299eur för mitt uppblåsbara familjetält från Decathlon. Iofs enbart för fyra + cykelverkstad, men femman tror jag bara kostade typ en europeisk femtilapp extra.

Man blir ju nyfiken var du köper tält med din ekonomi?
Ett uppblåsbart tält behöver en bil att transportera sig i, och bilar (+bränsle, skatt, samt gud vet vad annat) är dyra. Jag föredrar helst cykla.

Mitt senaste förvärv var Wechsel Venture 3 för samma 299€ som ditt. Jag skulle inte ha köpt det men mitt tidigare 3-mannatält hade fyllt 18 år och bad om att pensioneras.

Men som skrivet i mitt första inlägg, "Allt det här ovan är såklart mina egna fördomar." Alltså, det finns inte mycket logik i mina uttalanden, de bara uttrycker mina smaker.

EDIT:

1759070819258.webp

Senast ändrad:

Tälten är nog deras mest prisvärda sak i sortimentet men allt är efter behov så klart.

En gång Putin-kramare, alltid Putin-kramare.

Kostnaden är i grunden densamma - frågan är bara vem som skall betala.

Tillbaka
Topp