MTB-byxor för oss med större lår?

noelbenett

Aktiv medlem
Hej, är intresserad av att skaffa ett par vettigare byxor att cykla i då jag i nuläget cyklar i ett par Lager 157 outdoorbyxor.
Mitt problem är att dem MTB specifika byxor jag hittat är för tajta runt låren och rumpan, speciellt om man ska lyckas få på ett par knäskydd med. Eftersom jag gymmar är mina lår på den större sidan, ca 60 cm runt om mitt på, 100cm runt rumpan, 85 cm midjemått.
Någon som har någon rekommendation på ett par byxor med lite lösare passform helst till ett lite lägre pris?

Cyklar mestadels bara park, behöver inte vara dem bästa brallorna bara dem är relativt sköna och luftiga så man kan ha dem på dem varmare månaderna, en ficka eller två hade inte skadat heller

Hej! Låter inte som extrema mått. Har dem nästan på öret själv, om än litet bättre midjemått, hihi! Kanske du bara haft otur med de byxor du köpt förut. Endura? Funkar suveränt utanför banan också. Crafts modeller är väl anpassade till svenska storlekar.

Jag har ganska exakt 60 runt låren och lite mer runt både rumpan och midjan. För mig har det oftast fungerat med storlek XXL för lår och rumpa. Jag är noga med att byxorna har dragsko, möjlighet till bälte eller hängslen annars är det stor risk att de inte sitter uppe. Byxor i XXL tillåter betydligt större "magmuskler" än vad jag har. Jag har lite olika märken, bl a Ekoi och Craft.

Jag har också lite större lår och tycker inte om när det blir för tight kring låren. Kör Poc Rhythm Resistance Pants, grymt sköna och sitter uppe väldigt bra, både i park och på stigcykling. Jag har 93cm midja och kör storlek Large. Gillar att de är rel vida i låren men avsmalnande nere vid vristen. Inga problem att få plats med knäskydd i dem. Dyra förvisso, men använder dem till det mesta, längdåkning, skridskor etc utöver cykling.

Hej! Låter inte som extrema mått. Har dem nästan på öret själv, om än litet bättre midjemått, hihi! Kanske du bara haft otur med de byxor du köpt förut. Endura? Funkar suveränt utanför banan också. Crafts modeller är väl anpassade till svenska storlekar.
Jag har aldrig provat endura själv men sett lite online, vet du hur deras hummvee byxor är? Dem ser lite intressanta ut

Jag har aldrig provat endura själv men sett lite online, vet du hur deras hummvee byxor är? Dem ser lite intressanta ut
Hummvee-byxorna är inte stretchiga över knäna så de är inte särskilt bra tycker jag. Shortsen är kalasbra dock. Jag har MT500 burner och de är tightare men väldigt stretchiga. Sen har jag MT500 spray och de är rymligare, stretchiga men varma (höst/vinter-brallor).

Rekommenderar oxå stretchtyg i brallorna ,
de bästa jag har är från forntiden och är köpta på decathlon😕
Har typ 62cm runt låren .

Tillbaka
Topp