Vevlager-knak?

rothN

Medlem
Vevlager-knak?
Hej!

Detta ljud stör jag mig otroligt på.
Det är en ganska ny cykel, från Juni i år på leasing via jobbet. Så jag tänker att garantin täcker detta såvida jag inte gjort något fel eller om det är normalt slitage. Det jag var rädd för är om det kommit in skit eller on jag tvättat cykeln fel, typ.

Men ja; problemet är att det knakar från vevlagret när jag tar i på lite högre växlar.

Jag bifogar en film, här håller jag i bromsen hårt och tar i då gått jag kan med tofflor, en hand på styret och en med kameran 😆

Bifogar lite bilder också.
En packning var trasig vilket var märkligt men pillade tillbaka den, tror inte det har med det att göra faktiskt.

Det knakar lika mycket från bägge vevarmar.
Pedalerna har jag lossat och rengjort pch smörjt in med Litiumfett.
Även vevarmar+vevaxeln har jag plockat ut och smörjt in, sen är jag inget proffs men hoppades det skulle hjälpa.

Egentligen är det väl bara lämna in den för felsökning och reparation men det är någon timme till närmsta vettiga cykelreparatör så det tar emot lite.

Tacksam för hjälp!

Vevlager-knak?
Här är några bilder.

Bilagor

• PXL_20250926_074740827.webp
    PXL_20250926_074740827.webp
    415.3 KB · Besök: 102
  • PXL_20250926_074747595.webp
    PXL_20250926_074747595.webp
    212.9 KB · Besök: 81
  • PXL_20250926_074808171.webp
    PXL_20250926_074808171.webp
    375.6 KB · Besök: 99
  • PXL_20250926_081632449.webp
    PXL_20250926_081632449.webp
    279.8 KB · Besök: 100
Vevlager-knak?
Har du kontrollerad om lagerspänningen är rätt inställt, men ratten på andra sidan? Det verkar enkla lösningen i en annan tråd för en vecka sedan. Knack skulle kunna komma från överallt (stolpe, sadeln, kassett, ...), men i den här fallet gissar jag också på något nära vevpartiet.

Vevlager-knak?
Du verkar inte ha kollat själva vevlagret? Sitter det fast bra?
Vevlagerkoppar kan gänga ur sig ur ramen en smula, då blir det knak.
Ta ur det ur ramen. Rengör gängorna i ramen, fetta in, sätt tillbaka.
Kolla också så att klingan sitter fast bra på vevarm, de tre torx skruvarna.
Och såklart spänningen, som Berk säger.
Förstår inte vad den blåa grejen är på bild 4?

Vevlager-knak?
Låter vevlagret utan belastning? Tycker inte att klickandet låter som vevlager men kan ha fel. Låter ju nästan som det är växlaren som inte kommer i läge.
Sadelstolpen låter det inte som heller (haft det problemet själv).
Men enklast är att se hur din cykel låter utan belastning, typ hänga upp den och se om det låter från den då. Ljud kan spöka ganska mycket på en cykel.

Vevlager-knak?
Rostiga lager? Om det kommer in vatten i lagerbanorna rostar kulorna. Fettet i lagerbanorna räcker sällan att rostskydda.

Vevlager är billiga jämfört med annat på en cykel.

Vevlager-knak?
Det du kan göra är ju att eliminera styrlagret, sadelstolpen, kassett, växel, hjulaxlar och sen lämna in den. Det är ju jättetrist att stå hos mekanikern och få betala för hjulet sitter löst eller liknande. Men det är ett bra knak måste jag säga.

Vevlager-knak?
Alltså tack snälla för alla svaren! @ponx, @ejma, @Mayhem, @freddes, @mtbloaf, @Berk.
Ja den blåa på bilden är en trasig o-ring jag hittade när jag skruvade loss.
Jag är ganska säker på att det kommer från vevpartiet. Det låter som sagt enbart när jag belastar på högre växlar. Oftast märker jag det i uppförsbackar när jag ska ta i lite.
På filmen håller jag bromsen hårt och trycker på rätt bra fast det kanske inte ser ut så.

Iom trasig o-ring kanske det är rimligt tanke att vatten kan ha letat sig in och förstörs. Ljudet har kommit och gått lite, när jag tar lugna långrundor med frugan så kändes det som knaket var borta för ett tag, men sen när jag kört lite tuffare så är det tillbaka och nu vill der inte längre försvinna.
Tänker om det har med tvättning av cykeln att göra också. Jag är ganska pedant och tycker det är rätt kul att tvätta av cykeln. Jag var rädd att jag skulle tvättat så mycket så fett försvunnit men det verkar ju finnas på axeln iallafall.

Jag kanske borde skruvat dän allt när jag ändå höll på. Första gången jag gör detta.
Ska jag vara ärlig så fattade jag inte vad den där ratten gjorde på vänsta pedalen. Ska den sitta ut mot vevarmen när allt skruvas ihop, och sedan bara gängas in för hand och låsas med 2mm inseks? Gjorde jag rätt då?

Ska kolla att dra åt klingan med, det är nog antingen den eller vevlagret tror jag.

Haha håller med att det tar emot att lämna in den ifall det bara är något skitfel! Jag har ju dock garanti pch dom har sagt att det är OK att lämna in cykeln, men antar att det inte gäller enkla fel som kan ha uppstått av hård belastning eller oförsiktigt tvättande eller liknande (typ smuts).

Tusen tack återigen, va kul att det finns så många hjälpsamma! 😊😊

Vevlager-knak?
Iom trasig o-ring kanske det är rimligt tanke att vatten kan ha letat sig in och förstörs.
O-ringen gick nog sönder efter att du haft veven ute och tryckte in den igen. Lätt hänt att den delvis kommer ur spåret den skall ligga i och har nog då manglats av axeln. Men osannolikt att den har med ljudet att göra.

Tänker om det har med tvättning av cykeln att göra också. Jag är ganska pedant och tycker det är rätt kul att tvätta av cykeln. Jag var rädd att jag skulle tvättat så mycket så fett försvunnit men det verkar ju finnas på axeln iallafall.
Så länge du inte använder högtryckstvätt riktad mot lagren eller sänker ner hela hojen under vatten så är det osannolikt att tvätt leder till att något förstörs.

Ska jag vara ärlig så fattade jag inte vad den där ratten gjorde på vänsta pedalen. Ska den sitta ut mot vevarmen när allt skruvas ihop, och sedan bara gängas in för hand och låsas med 2mm inseks? Gjorde jag rätt då?
Typ. Ratten dras in mot vevlagret tills veven inte längre har något spel i sidled, sedan dra åt skruven bara precis så att "glipan" i ringen stängs – inte mer, då går den sönder, det är ju rätt klen plast.

Vevlager-knak?
Låter vevlagret utan belastning? Tycker inte att klickandet låter som vevlager men kan ha fel. Låter ju nästan som det är växlaren som inte kommer i läge.
Sadelstolpen låter det inte som heller (haft det problemet själv).
Men enklast är att se hur din cykel låter utan belastning, typ hänga upp den och se om det låter från den då. Ljud kan spöka ganska mycket på en cykel.
Jag håller med om att det inte låter som de vevlagerknak jag hört, tycker också det låter mer som problem med växeln. Med reservation för att inspelat ljud inte återges korrekt hos mig.

Vevlager-knak?
Jag håller med om att det inte låter som de vevlagerknak jag hört, tycker också det låter mer som problem med växeln. Med reservation för att inspelat ljud inte återges korrekt hos mig.
Instämmer. Inte ett ljud som jag i första hand associerar med vevlagret.

Knakljud är tyvärr ofta svåra att hörselmässigt lokalisera om man sitter på cykeln. I alla fall jag har flera gånger helt missat var problemet ligger utgående från hörselintrycket.

Senast ändrad:
Vevlager-knak?
Halloj igen!
@GoranS , @Batavus, @DanielS @Mayhem

Jag börjar också tveka lite om det verkligen är vevlagret. Men det det är så jäkla svårt att felsöka vart ljudet kommer ifrån.
Här lägger jag vikt på pedalen, klonk, och släpper, klonk... Är det svårt att felsöka på plats så förstår jag att det är ännu svårare för er. Jag kanske borde lämna in på service. Vad kostar det?

Jag gjorde en film precis efter kommit hem från träningen;
(Obs jag trycker rätt hårt, ser kanske inte ut som det)

Jag blir inte riktigt klok och jag tycker sånt här är så jäkla störande! 😆

Vevlager-knak?
Kan det vara något i pedalen? Är det likadant på båda sidorna eller bara på vänstersidan? Har du andra pedaler kan du ju testa och byta. Kvarstår ljudet är pedalerna rimligen oskyldiga.

Vevlager-knak?
Kan det vara något i pedalen? Är det likadant på båda sidorna eller bara på vänstersidan? Har du andra pedaler kan du ju testa och byta. Kvarstår ljudet är pedalerna rimligen oskyldiga.
Har haft av dom, gjort rent och fettat om gängorna. Men kan va värt att ta av och montera andra för att testa.
Det är dock samma ljud från bägge pedaler så det borde vara osannolikt att det är dessa som är problemet.
Ljudet vandrar ju i ramen så jag började skruva åt skruvarna till flaskställen och kolla så inte kablarna rör sig mot varandra i ramen, men nä, också ett långskott som misslyckades 🙈

Vevlager-knak?
Här lägger jag vikt på pedalen, klonk, och släpper, klonk...
Inte läst alla inlägg men funderar lite hur du gör detta. Men om du gör avkastningen genom att sätta dig på sadeln så kan du prova att avlastning på annat sätt och se om klickandet består. Och på detta sätt kunna utesluta sadeln om den inte redan är utesluten.

Vevlager-knak?
I sista videon står du med ena foten på backen och andra på pedalen, eller ser jag galet? Borde i så fall kraftigt minska sannolikheten att sadeln och troligen även sadelstolpen är boven i dramat.

Vevlager-knak?
Kan du framkalla ljudet om du lyfter av kedjan och trycker med ena handen på ena pedalen och håller emot den andra pedalen med andra handen?

Vevlager-knak?
Kan du framkalla ljudet om du lyfter av kedjan och trycker med ena handen på ena pedalen och håller emot den andra pedalen med andra handen?
Ja jag står bara med en fot på pedalen och trycker, medans jag håller i bromsen och har den andra foten i backen.
På så sätt får jag fram samma knak som när jag cyklar på lite högre/tyngre växlar. Jag vill iallafall tro att det är samma knakande, det bör det vara.

Intressant, ska kolla närmre imorgon!

Vevlager-knak?
Inte läst alla inlägg men funderar lite hur du gör detta. Men om du gör avkastningen genom att sätta dig på sadeln så kan du prova att avlastning på annat sätt och se om klickandet består. Och på detta sätt kunna utesluta sadeln om den inte redan är utesluten.
Nä sadeln kan det icke vara! Har testat när jag cyklar stående/sittandes. Och här står jag bredvid och lägger tryck på ena pedalen samtidigt som jag håller i bromsen.. 🫠😆

Vevlager-knak?
Hade en gång ett knak som jag först trodde kom från vevlagret men i slutänden visade sig komma från framhjulets snabbkoppling. Ljudet försvann efter att ha torkat ren kontaktytor (och lagt på en droppe olja på ytan).

Nu är det väl inte snabbkoppling på den där cykeln, men om du börjar bli riktigt desperat kan det kanske vara värt att testa och ta av framhjulet, göra ren kontaktytor och sätta tillbaka.

Vevlager-knak?
Är vevlagerskålarna rätt iskruvade? Har en av dom tvingats i i lite snett (och skadat gängorna) blir det oljud.
Verkar inte helt ovanligt IMHE när händige herrn varit framme….

Tillbaka
Topp