Däck fram till sonen, 26''

Monglo

Aktiv medlem
Letar efter ett däck som ger självförtroende till sonen som är 10. Han har en gammal finfin LaPierre HT med 26" hjul. Han har Nobby Nic speedgrip bak. Helst skulle jag vilja ha Addix soft fram tänker jag. Men jag hittar inga Nobby Nic med soft i 26". Däremot Magic Mary Addix Soft https://www.bike24.com/p2390217.html Men blir det för trögrullat i skogen? Han cyklar inte särskilt ofta skog men när han gör det så vill jag att det ska kännas bra. (Han cyklar mest till skolan och gör gärna små avstickare där det går samt försöker hoppa i lite små trappor mm som kommer i hans väg.)

Tacksam för tips!

Man, och framförallt barn, ska inte köra Gravity casing fram på stig. Om du vill har Schwalbe så köp Magic Mary i Trail casing. När min son körde 26" Nobby Nic SpeedGrip fick han bakhjulssläpp på blöta häller. Jag köpte två Maxxis DHR i Dual och då fick han grep igen. Betydligt lättare än Magic Mary och jag antar också mer lättrullad. Finns också med MaxxTerra gummi om man vill har mer grepp.

@Berk Var det ett medvetet val att använda DHR både fram och bak?

Ofta rekommenderas ju DHF fram och det upplever jag som ett fantastiskt följsamt däck som sväljer mycket småvibrationer och har bra grepp i blöt skog (3C EXO MaxxTerra är den variant jag har testat).

DHF rullar ok ändå för mängden grepp, men det märks ju tydlig skillnad om jag byter till framhjulet där jag har däck med gravelmönster.

Ofta rekommenderas ju DHF fram och det upplever jag som ett fantastiskt följsamt däck som sväljer mycket småvibrationer och har bra grepp i blöt skog (3C EXO MaxxTerra är den variant jag har testat).

DHF rullar ok ändå för mängden grepp, men det märks ju tydlig skillnad om jag byter till framhjulet där jag har däck med gravelmönster.

DHR 26x2.3 var det ända rimliga däck när jag letade för några år sen. Alla andra 26" var antigen XC eller DH-däck. Men själva skulle jag välja DHR också fram isf DHF. DHR har bra grepp och rullar lättare än DHF. DHF är populärt och säkert en bra däck, men jag skulle välja DHR fram till stig eller Assegai till park (både med DHR bak).

EDIT: borde tillägga att jag har kört DHR fram som vinterdäck och jag var riktigt nöjd.

Senast ändrad:

Är detta det DHF du menar? https://www.bike24.com/p2119213.html
Tänker du att det kan vara bättre fram än DHR alltså?

Är detta det DHF du menar? https://www.bike24.com/p2119213.html
Tänker du att det kan vara bättre fram än DHR alltså?
Ja, det däcket jag tänkte på.

Båda är väldigt bra greppiga däck, speciellt i 3C MaxxTerra, som fungerar fantastiskt vid lågt däcktryck (jag kör ca 20 psi fram).

Men jag har som sagt bara kört DHF, har ingen erfarenhet av DHR. Och om Berk, som verkar cykla mycket och tekniskt med sin son upplever att DHR fungerar bra i svensk brötskog som framdäck så tror jag helt och fullt på det.

Man kan argumentera för båda och det beror på hur och vilket underlag ni kör på samt personliga preferenser.

Med min intuition (som kan vara helt fel!) skulle jag tro att om det är sandigt och löst underlag så är kanske DHR trevligare, men om det är brötiga rötter, småstenar eller lera så kanske DHF är mysigare.

De ger säkert lite olika egenskaper vid hårda inbromsningar (tror jag skulle föredra DHF) samt vid snabba kurvtagningar (kanske DHR skulle vara min favorit där).

Igen beroende på underlag.

Välkommen till däck-nörderiet! Jag tror ni blir nöjda oavsett om ni väljer DHF eller DHR.

Med min intuition (som kan vara helt fel!) skulle jag tro att om det är sandigt och löst underlag så är kanske DHR trevligare, men om det är brötiga rötter, småstenar eller lera så kanske DHF är mysigare.

DHF har bättre sidogrepp, som är bra fram. Men just i lera borde DHR vara bättre pga bättre självrensning.

DHR har väl tydligare kantdobbar också, så rent teoretiskt "behöver" man åka med lite mer press och nedlägg.

Är inte kantdobbarna identiska på DHR II och DHF?

Det verkar vara en ny DHF på gång:

p5pb28323693.webp

Man, och framförallt barn, ska inte köra Gravity casing fram på stig. Om du vill har Schwalbe så köp Magic Mary i Trail casing. När min son körde 26" Nobby Nic SpeedGrip fick han bakhjulssläpp på blöta häller. Jag köpte två Maxxis DHR i Dual och då fick han grep igen. Betydligt lättare än Magic Mary och jag antar också mer lättrullad. Finns också med MaxxTerra gummi om man vill har mer grepp.

Tack för tips Berk!
Spontant hade jag tänkt 26*2,4 eftersom det ryms. Men jag ser att de som är 2,4 är WT, wide trail och passar fälgar med inre bredd på 3-4 cm. Nu har jag inte orkat kränga av däcken som är på för att kolla men jag är tveksam till att de är 3 cm invändigt. Då är frågan, gör det någon större skillnad att ta 2,3 i stället för 2,4 eller borde jag kika efter något annat däck? Väldigt tacksam för alla tips. Hatar när jag behöver köpa nya grejer för det är så jäkla mycket att hålla reda på.

26*2,4 nedan, ena med MaxxTerra.

Bredden/luftvolymen har marginell betydelse och blir mest intressant utifrån om ungen är duktig på att lägga ner cykeln i kurvorna. Jag skulle kanske kört på 2.4 om det mest är utförsåkning och 2.3 om det ska vara kul att trampa runt i skogen också, för oss i södra Sverige så är det ju halva säsongen minst.
Av de du länkar till så har det ena wire bead, alltså en ståltråd i kantsidan. det väger enligt specifikationerna 350 g mer och fyller ingen viktig funktion. däremot blir det tungtrampat som sa#an.
Sen har Bike24 strulat till det med DHL kring frakt till Sverige så för tillfället ligger många lågt med att beställa från dem.
Här har du 2.3 resp 2.4 från en bra webshop.

Tack för tips Berk!
Spontant hade jag tänkt 26*2,4 eftersom det ryms. Men jag ser att de som är 2,4 är WT, wide trail och passar fälgar med inre bredd på 3-4 cm. Nu har jag inte orkat kränga av däcken som är på för att kolla men jag är tveksam till att de är 3 cm invändigt. Då är frågan, gör det någon större skillnad att ta 2,3 i stället för 2,4 eller borde jag kika efter något annat däck? Väldigt tacksam för alla tips. Hatar när jag behöver köpa nya grejer för det är så jäkla mycket att hålla reda på.

26*2,4 nedan, ena med MaxxTerra.

Vpace Max 26 brukade har Duke Lucky Star fälgarna som är riktigt smala med 23,5 mm innerbredde. Helt olämplig för Maxxis WT däck. Kanske ok om barn inte kör hård och inte lägger ner cykeln i kurvorna. Inte ok för min son eller för att köra i Järvsö. Jag vet inte vilka fälgarna din Max har. Jag tror att standard Max alltid har haft Lucky Star. Det fanns en trail modell med bredare fälgar.

Bredden/luftvolymen har marginell betydelse och blir mest intressant utifrån om ungen är duktig på att lägga ner cykeln i kurvorna. Jag skulle kanske kört på 2.4 om det mest är utförsåkning och 2.3 om det ska vara kul att trampa runt i skogen också, för oss i södra Sverige så är det ju halva säsongen minst.
Av de du länkar till så har det ena wire bead, alltså en ståltråd i kantsidan. det väger enligt specifikationerna 350 g mer och fyller ingen viktig funktion. däremot blir det tungtrampat som sa#an.
Sen har Bike24 strulat till det med DHL kring frakt till Sverige så för tillfället ligger många lågt med att beställa från dem.
Här har du 2.3 resp 2.4 från en bra webshop.
Ah! Tusen tack! Det är mest trampa runt i skogen som gäller för oss. Då satsar jag på 2,3.

Vpace Max 26 brukade har Duke Lucky Star fälgarna som är riktigt smala med 23,5 mm innerbredde. Helt olämplig för Maxxis WT däck. Kanske ok om barn inte kör hård och inte lägger ner cykeln i kurvorna. Inte ok för min son eller för att köra i Järvsö. Jag vet inte vilka fälgarna din Max har. Jag tror att standard Max alltid har haft Lucky Star. Det fanns en trail modell med bredare fälgar.
Troy Brosnan m.fl. kör 25 mm och Maxxis WT, delvis för att det ger rundare däckform.
Jag kan inte tro att 23.5 mm innebär en så oerhörd skillnad.

Troy Brosnan m.fl. kör 25 mm och Maxxis WT, delvis för att det ger rundare däckform.
Jag kan inte tro att 23.5 mm innebär en så oerhörd skillnad.

Men då talar vi elite DH. De flesta läger inte ner cykeln så aggressivt och då skulle jag tänka att man har fördel av att sidodobbarna biter tidigare än att de biter ännu hårdare när man lägger ner cykeln mycket i kurvorna. Skillnaden mellan 30 och 23,5 är rätt stor.

Men då talar vi elite DH. De flesta läger inte ner cykeln så aggressivt och då skulle jag tänka att man har fördel av att sidodobbarna biter tidigare än att de biter ännu hårdare när man lägger ner cykeln mycket i kurvorna. Skillnaden mellan 30 och 23,5 är rätt stor.
Ok. Jag förstod det som att du menade att din son kör hårt och lägger ner cykeln mycket i kurvorna.

Ok. Jag förstod det som att du menade att din son kör hårt och lägger ner cykeln mycket i kurvorna.

Nuförtiden ja. Det är dock svårt att jämföra samma däck på 30 och 25 mm fälg ...

Dessutom tror jag att det berör på var man kör. I aggressiv körning i park är det kanske bättre, kanske också beroende på körstil. På hemmastig troligtvis inte. Då skulle man behöva två hjulpar.

Tillbaka
Topp