TIPS på cykelskor man kan lämna på förskolan med. dvs mer gåvänliga skor.

Hej!

Jag pendlar med min semiracer (3+3mil) 3 gånger i veckan och det funkar bra.
Men mina vanliga SPD-SL-skor är jobbiga att gå i när jag lämnar mina två barn på förskolan. Så jag har med ett par tofflor jag byter till nu, men nu när hösten kommit måste jag komma på en annan lösning. Har ni något tips på ett par mer gåvänliga SPD-SL-skor som ändå är ok att cykla med?

Med vänlig hälsning,
Robert

Senast ändrad:
Hej!

Jag pendlar med min semiracer (3+3mil) 3 gånger i veckan och det funkar bra.
Men mina vanliga SPD-skor är jobbiga att gå i när jag lämnar mina två barn på förskolan. Så jag har med ett par tofflor jag byter till nu, men nu när hösten kommit måste jag komma på en annan lösning. Har ni något tips på ett par mer gåvänliga SPD-skor som ändå är ok att cykla med?

Med vänlig hälsning,
Robert
Vad kör du i för typ av skor idag? Mest lika de grå eller vita?

Screenshot_20251001-110038106 (1).webp
fizik-vento-proxy-mtb-skor.webp

@Pfaff s ide är nog bäst för gå-komfort,
men om ta också tittar på vardags-utseendet så är ett par Adidas Velosamba svårslagna.
Jag har ett par och de är hyggligt styva i korken, sulan menar jag, för att cykla i, och har cleatsen tillräckligt djupt in för att inte störa när man går (det skrapar förstås om man går på grus).
För 3+3 mil skulle jag inte gärna välja skor som är gåvänliga över cyklingsvänliga.
Edit: @SIE hann före, men lite resonemang iallafall.

@Pfaff s ide är nog bäst för gå-komfort,
men om ta också tittar på vardags-utseendet så är ett par Adidas Velosamba svårslagna.
Jag har ett par och de är hyggligt styva i korken, sulan menar jag, för att cykla i, och har cleatsen tillräckligt djupt in för att inte störa när man går (det skrapar förstås om man går på grus).
För 3+3 mil skulle jag inte gärna välja skor som är gåvänliga över cyklingsvänliga.
Edit: @SIE hann före, men lite resonemang iallafall.
Tre mil per tur är väl lite där gränsen går för mig med i mina Velosamba, sen börjar man tröttna på den förhållandevis (för att vara en ”cykelsko”) mjuka sulan. Ändå fan så mycket bättre än att cykla tre mil i ett par Vans 🙂

Ok, tack för input, jag vill ju hitta någon slags mellanväg mellan performance och comfort. Vill ha så bra performance som möjligt men ändå kunna gå in hyggligt och hämta hem ungarna från förskolan och leda dom och cykeln 4-500m till hemmet.

Men kanske får blir någon biketouringliknande sko även om jag egentligen vill ha Adidas Velosamba.

Då är det snarare SPD-SL än SPD om det är saknar nabbar annat är för syns skull? Dvs under din sko är det som till vänster (stor plastcleat, inga nabbar i sulan) och inte som till höger (liten metallcleat, mycket nabbar i sulan)?
cleatcompare.webp

Ok, tack för input, jag vill ju hitta någon slags mellanväg mellan performance och comfort. Vill ha så bra performance som möjligt men ändå kunna gå in hyggligt och hämta hem ungarna från förskolan och leda dom och cykeln 4-500m till hemmet.

Men kanske får blir någon biketouringliknande sko även om jag egentligen vill ha Adidas Velosamba.
Det gåbehovet fixar ett par Velosamba!
Köp ett par pedaler ungefär som dessa:
Screenshot_20251001-113123.webp

Så kommer de även klara cyklingen galant (om du redan har spd-pedaler så börja med dem o se om du får ömma fötter, isåfall förbättrar du stödet med bättre pedaler så som PD-ED500...)
Om man har 2 lika bra val ska man alltid gå på det snyggaste valet.

Då är det snarare SPD-SL än SPD om det är saknar nabbar annat är för syns skull? Dvs under din sko är det som till vänster (stor plastcleat, inga nabbar i sulan) och inte som till höger (liten metallcleat, mycket nabbar i sulan)?
Visa bilaga 796678
Ja, sorry. Det är SPD-SL.

Kanske värt att byta pedaler då?

Valfri MTB-sko funkar hyfsat att gå i. Finns ingen anledning att välja en för mjuk sula, det försämrar bara cyklingen. Förutsätter att du byter till MTB-pedaler. Tex Shimano XT-pedaler funkar alldeles utmärkt att pendla med.

Valfri MTB-sko funkar hyfsat att gå i. Finns ingen anledning att välja en för mjuk sula, det försämrar bara cyklingen. Förutsätter att du byter till MTB-pedaler. Tex Shimano XT-pedaler funkar alldeles utmärkt att pendla med.

+1! Vilken mtb SPD skon som helst blir bättre att gå i än Spd SL.

Sen på pedalsidan funkar typ allt som det står Shimano på (och några andra också). Så M520 funkar också hur bra som helst för pendling, man behöver inte gå upp på XT om man inte vill.

Ska du pendla vintertid hade jag lagt lite energi på att hitta en bra vintersko som passar dina fötter och som du får plats med tjockare strumpor i.

Bara att byta till SPD från SPD-SL är en ny värld vad gäller gåvänlighet.
Att gå i ett par stenhårda MTB-skor är mycket bättre än i ett par mjuka racer, detta enbart pga av sulan.

Känsla när man cyklar är däremot olika mellan SPD och SPD-SL.

Tillbaka
Topp