[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Så du menar att märkningen på din spelare är felaktig? Dvs att koaxialen som är märkt "Digital audio out" egentligen är en analog utgång.
Är detta Nad och sdx?
Det är ingen ide att försöka förklara för en som måste använda youtube för att göra sig rolig.
Men om du klara att läsa ett kretsschema på en dv668 så kan du komma tillbaka med en utförlig komentar .
Men du är välkomen att förklara hur man transporterar 1&0 genom en solid koppar kärna det finns i det jag postade förut lite info om du orkar läsa vad som stod i bilden.
Men det finns hur mycket som helst att läsa om så sök .

Men är det inte precis det man gör med en digital coax utgång?
Eller har jag inte fattat vad digital coax är?
Allt sker före och efter kabeln men vad sker i själva kabeln svaret finns i länken.

Du ligger på ignorerade lista för det samma .
Det är ingen ide att försöka förklara för en som måste använda youtube för att göra sig rolig.
Men om du klara att läsa ett kretsschema på en dv668 så kan du komma tillbaka med en utförlig komentar .
Men du är välkomen att förklara hur man transporterar 1&0 genom en solid koppar kärna det finns i det jag postade förut lite info om du orkar läsa vad som stod i bilden.
Men det finns hur mycket som helst att läsa om så sök .
Förvirrande att du kan se mina inlägg trots att jag är på ignore. :love:

Låt se DVD 668 med 8 analoga utgång men i Hdmi 1,toslink 1 coax så som diu påstår eller menar så är det den digitala utgången som du avser .
Vad är en coax gjord av koppar ledare och en skärm och leder elektriska signaler.
Toslink är en fiber optisk kabel och överför ljus Och inte någon sinusvåg
Usb överför sinuskurva= Elektrisk signal, omvandling sker före och efter till digitalsignal
Bilderna visar en usb c aktiv och en usb c
Sen rekommenderar jag block diagram 1 i krets schemat över dvd 668 så får du kanske en aning om hur det fungerar .
Då du gärna växlar spår i från det som är aktuellt.
Men block1 visar bara på Dout som sen i block2 går vidare till digital audio out - koaxial och optisk.
Men du kan kanske förklara vad jag inte fattar.

Jo jo, en coax använder en högfrekvent bärvåg som moduleras med radioteknik för att föra över signaler men det betyder ju inte att S/PDIF-signalen över coax inte är digital. Symbolerna som moduleras i bärvågen representerar siffror, digits.
Det handlar snarare om hur man modulerar och varför. I en kopparledare modulerar man normalt en bärvåg medan i ljusledaren tänder och släcker man sändaren helt. Men båda medierna kan egentligen hantera båda typerna av signalering. Du kan slå av och på ström i en kopparledare för att signalera av/på. Det är en simpel lösning och används ex. i TTL-logik. Och du kan (i alla fall teoretiskt) modulera en ljuskälla i frekvens och amplitud om så önskas. Åtminstone så kan mediet hantera det. Om teknik finns för att skapa en sådan ljuskälla är jag osäker på. Men åter till kopparledaren. I en kopparledare springer man snabbt in i begränsningar med ökande bandbredd om man bara slår på och av strömmen. Signalen deformeras, och blir svår för mottagaren att detektera korrekt. Det ger också upphov till ett stort spektrum av störningar så för högre hastigheter och längre avstånd går man över till någon form av radioteknik, en modulerad bärvåg för att signalera. Symbolerna som skickas över bärvågen är dock fortfarande digitala även om själva bärvågen är en sinusvåg. Att kalla det analog signal är inte korrekt. Bärvågen är analog, signalen digital.
Och omvänt. Rent teoretiskt skulle du kunna modulera en ljuskälla i frekvens och amplitud på motsvarande vis men med ljusets frekvens i förhållande till bandbredden vi pratar om här så finns det inga skäl till att ens försöka. Ljuspulserna kommer fram i tillräckligt bra skick för att kunna detekteras med enkel av/på-teknik. Inkapslingen av ljus i en fiber är också mycket enklare så man behöver inte ta hänsyn till störningar här heller.

Och just det, ljus är en vågrörelse om någon missat det. En eletromagnetisk sådan. Sinus och sånt, ni vet. (Förutom när det är på humör att vara en partikel. Opålitlig rackare det där.)

Troll? Nej, inget ont uppsåt där, det tror jag inte. Nads Faktakunskaper är det väl sällan något fel på heller men signal/brus-förhållandet in och ut sisådär. Det misstolkas lätt vad andra skriver och sedan kommer det en hög med halv om halvt sorterade ord som leder till fler missförstånd och frustration. Då är det läge att ta ett steg tillbaks och fundera på hur det man skriver tas emot av mottagaren snarare än vad man själv avsåg. Det är inte helt sällan två skilda ting.

Det går ej att skicka analog signal genom en toshlink kabel.
Analogt= koppar kabel
Digital= fiber
Så jag hoppas det bringar en liten klarhet i kabel djungeln
Och allt är mätbart med en ohm mätare .
En toshlink mäter ol ingen när barhet.
Analogt mäter utan problem med resistans på usb.
Det finns ju digital coaxial kabel som har kopparledare. Så allt digitalt är inte fiber.

Edit: Lite ”late to the party” såg jag nu i efterhand

Min WiiM Ultra klarar Spotify Lossless

Eller genom en Toslink

Stämmer inte, kolla tex hur ljudet överförs i en HDMI-kabel
"Ljudet i HDMI kan vara alltifrån enkel mono till flerkanaligt precisionsljud som till exempel DTS HD Master Audio (men alltid i digitalt format)."
@ Håkan C
Du får förklara lite närmare hur överför man ljud i en Hdmi kabel efersom du har tagit det från Wikipedia och där finns det fakta fel .

@ Håkan C
Du får förklara lite närmare hur överför man ljud i en Hdmi kabel efersom du har tagit det från Wikipedia och där finns det fakta fel .
Som okunnig i frågan är jag lite nyfiken på vilka faktafelen är. Skulle du kunna peka ut dom och förklara hur det egentligen är?

Som okunnig i frågan är jag lite nyfiken på vilka faktafelen är. Skulle du kunna peka ut dom och förklara hur det egentligen är?
Om det är ngt fel, eller inte, i wikipedias artikel om HDMI är totalt ointressant i detta sammanhang.
Att @Nad ändå ställer är enbart ett bevis för att @Nad själv äntligen(!) har insett hur tokigt hans tidigare påstående i denna tråd är
Det går ej att skicka analog signal genom en toshlink kabel.
Analogt= koppar kabel
Digital= fiber
men han klarar inte av att skriva det utan försöker därför skifta fokus från sina tidigare felaktigheter med denna i detta sammanhang totalt ointressanta fråga.

Om det är ngt fel, eller inte, i wikipedias artikel om HDMI är totalt ointressant i detta sammanhang.
Att @Nad ändå ställer är enbart ett bevis för att @Nad själv äntligen(!) har insett hur tokigt hans tidigare påstående i denna tråd är
men han klarar inte av att skriva det utan försöker därför skifta fokus från sina tidigare felaktigheter med denna i detta sammanhang totalt ointressanta fråga.

Jag tror att frågan är mer av filosofisk karaktär. Är det ljud innan hjärnan tolkar av vibrationer i örat?

Sen att de flesta förstår vad som avses med ljud i valfri kabel är en annan fråga.

Jag tror att frågan är mer av filosofisk karaktär. Är det ljud innan hjärnan tolkar av vibrationer i örat?

Sen att de flesta förstår vad som avses med ljud i valfri kabel är en annan fråga.
Ska man se det så är väl burktelefon det enda rätta? Direkt kopplad på trumhinnan kanske för bästa effekt och minsta förlust i överföringen.

Wiim pro, eller pro plus?

Är det värt ca 700 pengar för plus? Ska anslutas till en gammal Denon 3310 med Dali Oberon golv högtalare

Är det värt ca 700 pengar för plus?
Eftersom du ställer frågan har du väl redan svarat, eller?

Men om du vill vara ambitiös kan du väl köpa båda två och prova själv och sedan lämna tillbaka den du inte behåller
Amazon säljer väl båda till bra pris och har öppet köp

Är det värt ca 700 pengar för plus? Ska anslutas till en gammal Denon 3310 med Dali Oberon golv högtalare
En del av mig vill svara "ingen streamer är värd det tills någon tar fram ett öppet multiroom-protokoll, som alla går med på att följa".

Men det lär aldrig hända. Därför ser jag alla sådana enheter som rätt tillfälliga lösningar. Vad behöver du från dyrare modell som inte finns i billigast möjliga alternativ?

En del av mig vill svara "ingen streamer är värd det tills någon tar fram ett öppet multiroom-protokoll, som alla går med på att följa".

Men det lär aldrig hända. Därför ser jag alla sådana enheter som rätt tillfälliga lösningar. Vad behöver du från dyrare modell som inte finns i billigast möjliga alternativ?
Pro plus har bättre dac och utgångssteg enligt tester.

Om du kopplar toslink till din denon är det ju ingen skillnad alls mellan pro eller pro plus förutom priset.
edit: såg att man får med fjärrkontollen till pro plus också.. Den är rätt ok faktiskt.

Senast ändrad:
Flera bra poänger ovan.

Syften med en Wiim är för att testa om jag gillar den. Om det går vägen är tanken att sälja mina Sonosprylar för att jag inte gillar Sonos och dess dåliga integration med Google play music och brist på Google cast. Och lite annat. Det jag gillar med sonos är multiroom med enkla högtalare som bara behöver ett väggutag och wiifi.

Först tänkte jag att jag kan testa med Wiim mini, men det faller på att den inte har något google, och det är en del i vad jag vill testa.

Pro eller pro plus.... Ja, det är ju DAC som skiljer. Som @rouster skriver så är ju toslink in i förstärkaren en väg, men då är frågan om den dacen från 2009 "duger", eller om Pro/Pro Plus -> Analogt in i denon är bättre? Eller om jag överhuvud taget hör någon skillnad. Troligen inte med en gammal gubbes öron som dessutom har tinnitus.
Sen är tanken att bygga ut Wiim med AudioPro W-serie om jag kan få bekräftat från AudioPro att de funkar med Wiim, vilket verkar vara något de inte vill gå ut med offfettligt, men enligt reviews ska gå (Audio pros nya app verkar vara köpt från de som äger Wiim)

Ett annat alternativ är att gå på en ny Denon och köra Heos.

Eller att köra öppet protokoll med RPi, men då får jag inte högtalare med bara väggutag ocj wifi.

Eller så fortsätter jag att köra Sonos och sura över det 🙃

Pro eller pro plus.... Ja, det är ju DAC som skiljer. Som @rouster skriver så är ju toslink in i förstärkaren en väg, men då är frågan om den dacen från 2009 "duger", eller om Pro/Pro Plus -> Analogt in i denon är bättre? Eller om jag överhuvud taget hör någon skillnad. Troligen inte med en gammal gubbes öron som dessutom har tinnitus.
Du kommer höra skillnad. För att du intalar dig det. Man vill ju inte erkänna att investeringen var förgäves. Det är grundbulten som hela Hifi-industrin bygger på =)

Först tänkte jag att jag kan testa med Wiim mini, men det faller på att den inte har något google, och det är en del i vad jag vill testa.

Sen är tanken att bygga ut Wiim med AudioPro W-serie om jag kan få bekräftat från AudioPro att de funkar med Wiim, vilket verkar vara något de inte vill gå ut med offfettligt, men enligt reviews ska gå (Audio pros nya app verkar vara köpt från de som äger Wiim)
Eller tvärtom, tänk om din gamla DAC faktiskt låter bättre 😀

Den "riktiga" AudioPro Wiim-serien säljs nog bara i Usa tror jag, försökte researcha den för nån månad sedan.

AudioPro's "vanliga" nya produkterna funkar i Wiim-appen, och kan grupperas med iallafall Wiim Mini, men har lite begränsade features och känns lite smått buggiga.

Räknar med att alla mina Audio Pro's kommer sitta bakom en modernare streaming-puck om några år.

Eller tvärtom, tänk om din gamla DAC faktiskt låter bättre 😀

Den "riktiga" AudioPro Wiim-serien säljs nog bara i Usa tror jag, försökte researcha den för nån månad sedan.

AudioPro's "vanliga" nya produkterna funkar i Wiim-appen, och kan grupperas med iallafall Wiim Mini, men har lite begränsade features och känns lite smått buggiga.

Räknar med att alla mina Audio Pro's kommer sitta bakom en modernare streaming-puck om några år.

Ja, det är ju en bra poäng med tex audiopro att om det finns en 3,5mm in så är det framtidssäkrat, även om det blir lite extra sladdar, vilket inte sonos är.

Eftersom nu en person inte namn given ger dig ett tips på tysken och inget annat när det finns att köpa på närmanre håll .
T.e.x jämförelse mellan dom 2 olika streamers.
Vilket var lätt att hitta på deras hemsida.
Butik i Sverige som har billigare priser förutom pro plus där ligger tysken lika i pris men bor du rätt så kan du handla över disk och få råd om produkten på Svenska.
Vilket det inte namn givna personen klarade av under en hel dag detta tog man 8 minuter genom en lätt sök på Google.

Det fanns ett inlägg på selleri.de, tror jag, som gick igenom lyssningsupplevelsen med ethernetkablarna satta med ena eller andra änden i apparaten. Helt seriöst och inte 1 april.

Linns grejer är ju inte så bra som sitt pris. Men linnister tar priset!

Så, någon skillnad i ljud, inbillad eller verklig?
Nja, det borde väl "på pappret" bara vara mina hörlurar som är bra nog för att märka skillnad, men har bara testat direkt in i macbook utan extern Dac.

Jag märker ingen större skillnad på lossless av/på, men å andra sidan får jag för mig att allt låter bättre.
Tidigare tyckte jag det kändes som att Spotify lät klart sämre än Tidal, på ett sätt som kändes orimligt stort med tanke på att dom ändå hade "ok" bitrate. Nu märker jag igen skillad på dom två tjänsterna alls.

Men det är också först nu vi fått möjlighet att ställa in streamkvalitet på externa enheter, har ingen aning om vad dom jobbar med tidigare

Justja, det finns på dom "stora" modellerna.

Är det för att typ ansluta vinylspelaren till en Wiim Pro, och sedan streama till en Wiim Mini på sin förstärkare?
För att (direkt-)ansluta en skivspelare till en förstärkare räcker det inte med analog ingång,
det behövs en RIAA-ingång
Skall det vara en WiiM så har WiiM Ultra RIAA-ingång

För att (direkt-)ansluta en skivspelare till en förstärkare räcker det inte med analog ingång,
det behövs en RIAA-ingång
Skall det vara en WiiM så har WiiM Ultra RIAA-ingång
Man kan ju använda Wiim PRO plus som förförstärkare. Analog in är ju smutt om man vill kunna lyssna på en analog källa.
Optisk in är bra för att ansluta TV tex.

PRO och PRO plus kan man även använda till baklanalerma i en surround set up med en amp pro, ultra eller annan Wiim produkt med hdmi arc som krävs till framkanalerna.

Wiim minstingen funkar inte i en sån surround set up. Kräver som minst pro till bakkanalerna.

Tillbaka
Topp