Bromsklossar för nära bromsskiva

Nineplanets

Aktiv medlem
Hejhopp!

Jag gjorde en grundlig rengöring av min cykel. Märkte då att de främre bromsklossarna är betydligt närmre bromsskivan än de bakre.
Jag har "tryckt tillbaka" bromsoken, men så fort jag bromsar så går de inte tillbaka till denna bakre position. På något sätt så går de främre bromsoken inte tillbaka lika mycket som de bakre. Har lyckats positionera bromsskivan så den inte tar i någon av bromsklossarna, men det är verkligen inte mycket marginal kvar. Skulle gärna vilja att den främre bromsen låg i samma position som den bakre.

Vad göra?

Kör hydralisk GRX 810.

Närmare är bättre!

Om bromsarna inte behöver luftas berör det antagligen på handtaget. Mina Sram bakbroms har längre avståndet till skivan än fråm, mycket för lång tror jag. Men det går inte att anpassa, tyvärr.

Kolvarna i oket ska inte smörjas. Däremot ska dom rengöras ordentligt innan dom pressas in, gärna med IPA.

Smörjer man dom så drar det till sig smuts samt minskar friktionen till fyrkantstätningen (hittepåord) som drar tillbaka kolvarna och sköter slitagejusteringen.

Bilagor

• IMG_2134.webp
    IMG_2134.webp
    84.2 KB · Besök: 25
  • IMG_2133.webp
    IMG_2133.webp
    217.5 KB · Besök: 30
Om du har en luftningstratt kan du sätta på den innan du trycker tillbaka kolvarna, då får du ut ev. överskott av bromsvätska.
Och, som sagt ovan, kolvarna skall vara rengjorda innan du trycker in dom i oken, annars är det lätt att shimano-ok börjar läcka.

Om du har en luftningstratt kan du sätta på den innan du trycker tillbaka kolvarna, då får du ut ev. överskott av bromsvätska.
Och, som sagt ovan, kolvarna skall vara rengjorda innan du trycker in dom i oken, annars är det lätt att shimano-ok börjar läcka.
Tror till och med att Shimano lagt till det i manualen nu för att inte riskera spräcka membranet

Då kan man dock bara får kolvarna längre in, inte längre ut som TS vill.
Man monterar tratt innan man trycker tillbaka kolvarna för att inte riskera spräcka membranet.
Vill man sen överfylla systemet så kan man burpa bromsarna med skiva+klossar monterat.

Det kommer dock bara hålla tills beläggen nöts.

Iom grx 800 ok lär det vara frx 800 handtsg med. Dom har freestroke adjust, skulle dubbelkolla det är satt till likadant på bägge reglagen

Tillbaka
Topp