[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Eller tvärtom, tänk om din gamla DAC faktiskt låter bättre 😀

Den "riktiga" AudioPro Wiim-serien säljs nog bara i Usa tror jag, försökte researcha den för nån månad sedan.

AudioPro's "vanliga" nya produkterna funkar i Wiim-appen, och kan grupperas med iallafall Wiim Mini, men har lite begränsade features och känns lite smått buggiga.

Räknar med att alla mina Audio Pro's kommer sitta bakom en modernare streaming-puck om några år.

Nu skriver du iofs att AudioPro högtalare funkar (isch) i Wiim-Appen.

Jag frågade AP
Kan jag köpa högtalare i den nya AudioPro W-serien, och i appen koppla ihop den och spela tillsammans med tex Wiim Pro, som i sin tur är ansluten till min förstärkare?

De svarade
Det är en krånglig fråga om man söker ett ja / nej svar.
Ja, de är kompatibla med Wiim Pro, men de är inte kompatibla trådlöst..

Försöker göra en liten summering till dig här nu..

Vill du använda WiiM Pro som central spelare:
Kör allting via WiiM-appen. Använd Audio Pro-högtalaren som ren aktiv högtalare via kabel.

Vill du bygga ett Audio Pro multiroom-system:
Låt W-högtalarna själva hantera strömningen via Wi-Fi och Audio Pro-appen. Då behövs ingen WiiM Pro alls.

Vill du bara spela samma ljud överallt:
Då kan du alltid lösa det “gammaldags” – koppla WiiM Pro till en förstärkare, och låt den skicka analog signal vidare till en Audio Pro-högtalare via kabel (eller parallellt).
Jag hoppas jag inte gjorde dig mer förvirrad åtminstone. Jag önskar dig en fortsatt fin dag

Vilket jag då tolkar som att jag inte kan köpa AP och Wiim och mixa och matcha fritt (och "framtidssäkert").
De svarar väl iofs från från ett audio pro perspektiv och sin app..Inte vad Wiim-appen klarar.

Jag har beställt en Wiim pro plus, som ska sitta kopplad till min gamla receiver. Jag får kanske testa att köpa en mini också och koppla till BT-högtalare med 3,5mm och se om jag kan få det snyggt.

Jag har läst saker på internet som antyder att det har funkat bättre mellan de två systemen, och vad jag förstår så använder ju AP link play (från Wiims ägare) men att det har begränsats.

Nu skriver du iofs att AudioPro högtalare funkar (isch) i Wiim-Appen.

Jag frågade AP

De svarade

Vilket jag då tolkar som att jag inte kan köpa AP och Wiim och mixa och matcha fritt (och "framtidssäkert").
De svarar väl iofs från från ett audio pro perspektiv och sin app..Inte vad Wiim-appen klarar.

Jag har beställt en Wiim pro plus, som ska sitta kopplad till min gamla receiver. Jag får kanske testa att köpa en mini också och koppla till BT-högtalare med 3,5mm och se om jag kan få det snyggt.

Jag har läst saker på internet som antyder att det har funkat bättre mellan de två systemen, och vad jag förstår så använder ju AP link play (från Wiims ägare) men att det har begränsats.
Med "w-serien", menar du bara deras senaste generation spelare, eller dom som faktiskt är WiiM-brandade?

Vad jag läst mig till så verkar dom ha helt olika mjukvara. Och supporten på Audi Pro verkar knappt själva veta att dom finns.

Med "w-serien", menar du bara deras senaste generation spelare, eller dom som faktiskt är WiiM-brandade?

Vad jag läst mig till så verkar dom ha helt olika mjukvara. Och supporten på Audi Pro verkar knappt själva veta att dom finns.

Med W-serien menar jag APs egna nya serie. Inte de Wiim säljer i usa, som uppenbarligen härstammar från AP

What hifi skrev att APs W kör Wiims app, men rättar sedan till link play, men AP skriver själva inget om link play vad jag Kan hitta.

Med W-serien menar jag APs egna nya serie. Inte de Wiim säljer i usa, som uppenbarligen härstammar från AP

What hifi skrev att APs W kör Wiims app, men rättar sedan till link play, men AP skriver själva inget om link play vad jag Kan hitta.

Men vadfan, nej!

Det är bara för att jag precis gick och skaffade ett par (soon to be obsolete) A28 😢

Men vadfan, nej!

Det är bara för att jag precis gick och skaffade ett par (soon to be obsolete) A28 😢

Tyvärr är det väl så att allt blir obsolete. Om det inte är så dumt att det är obsolete från början, och därmed inte kan bli mer obsolete. (en av mina idéer är ju att helt enkelt dra högtalar sladdar till några passiva högtalare i huset. Då behöver man bara en streaming-pryl kopplad till den dumma förstärkaren, som är lätt att byta)

Tyvärr är det väl så att allt blir obsolete. Om det inte är så dumt att det är obsolete från början, och därmed inte kan bli mer obsolete. (en av mina idéer är ju att helt enkelt dra högtalar sladdar till några passiva högtalare i huset. Då behöver man bara en streaming-pryl kopplad till den dumma förstärkaren, som är lätt att byta)
Jag har ju som jag har skrivit här tidigare en variant på det i anläggningen på landet med aktiva högtalare från Audio Pro
audio-pro-a4-14-33442_25361_grande.webp

A4-14

Kopplade till en streamer/preamp
960x0.jpg

WiiM Ultra

Det enda problemet var att koppla ihop dem, eftersom det är DIN-kontakt på högtalarna.
Men det är kul att apparater med ~45 år mellan funkar, och låter, så bra tillsammans!

Vad är problemt !
De säljer inte riktigt det jag behöver och det de säljer som skulle kunna användas kostar över 1.500 SEK!
AV_Advance_kablar-2025-10-07__old.webp

Det är stereokablar de säljer, jag har mono och i anpassade längder.

De DIN-kontakter jag köpte kostade ~21SEK/styck, lämplig kabel hade jag redan annars kostar en passande sådan ~70 SEK, tillsammans under 180 SEK inkl frakt.

Det finns dom som inte vet hur man använder en lödkolv.
Då kan man fråga runt bland kompisar, grannar, lokala yrkesskolan eller den lokala radio/TV-reparatören.

De säljer inte riktigt det jag behöver och det de säljer som skulle kunna användas kostar över 1.500 SEK!
Visa bilaga 797731
Det är stereokablar de säljer, jag har mono och i anpassade längder.

De DIN-kontakter jag köpte kostade ~21SEK/styck, lämplig kabel hade jag redan annars kostar en passande sådan ~70 SEK, tillsammans under 180 SEK inkl frakt.

Då kan man fråga runt bland kompisar, grannar, lokala yrkesskolan eller den lokala radio/TV-reparatören.
Och för den som inte har kunskapen att löda så finns det adaptrar RcaTill Din och då behövs bara en singel Rca kabel bara att plugga in sen är väl din standarden utdöd .

DIN verkar leva och må:

Och för den som inte har kunskapen att löda så finns det adaptrar RcaTill Din och då behövs bara en singel Rca kabel bara att plugga in sen är väl din standarden utdöd .
Har man DIN anslutning på sin elektronik och det finns DIN kontakter att köpa då är den inte utdöd.

Tror Naim fortfarande kör DIN på sin elektronik bla.

Amazon har kampanjdagar med 20% på Wiim för prime-medlemmar (mini verkar precis tagit slut)
Inget xtrapris på WiiM Amp Ultra, tom lite dyrare hos Amazon än i svensk butik
https://www.hembiobutiken.se/produk...iim-amp-ultra-streaming-multirumsforstarkare/
Vanliga WiiM Ultra har Amazon däremot bra pris på

På tal om WiiM Ultra så har jag blivit mer och mer nöjd med min(a)
Redan från början var Room Correction riktigt bra och gjorde stor skillnad, och den har blivit ännu bättre med uppgradering till RoomFit™ + mer i de senaste SW-uppgraderingarna
https://faq.wiimhome.com/en/support/solutions/articles/72000631650-wiim-ultra-firmware-release-notes
Eftersom jag har en Androidtelefon skaffade jag även en separat mätmikrofon, en
Dayton Audio iMM6c som trots att den inte kostade särskilt mkt kom med en individuell kalibreringsfil. Även det gjorde stor skillnad på RoomCorrection/RoomFit.
Som jag förstår det skall alla WiiM-apparater utom WiiM Mini ha möjlighet till RoomFit
index.php

Att lägga ner stora summor på kablar o annat irrelevant jmf med den stora skillnad man kan få genom enkla men verkligt ljudpåverkande åtgärder är enbart idiotiskt.

Nästa steg är förstås akustikanpassning, men det är långt borta för mig åtminstone.
Även om jag är sugen på tex akustikpanel på väggen bakom TVn
tv-mounted.jpg

Inget xtrapris på WiiM Amp Ultra, tom lite dyrare hos Amazon än i svensk butik
https://www.hembiobutiken.se/produk...iim-amp-ultra-streaming-multirumsforstarkare/
Vanliga WiiM Ultra har Amazon däremot bra pris på

På tal om WiiM Ultra så har jag blivit mer och mer nöjd med min(a)
Redan från början var Room Correction riktigt bra och gjorde stor skillnad, och den har blivit ännu bättre med uppgradering till RoomFit™ + mer i de senaste SW-uppgraderingarna
https://faq.wiimhome.com/en/support/solutions/articles/72000631650-wiim-ultra-firmware-release-notes
Eftersom jag har en Androidtelefon skaffade jag även en separat mätmikrofon, en
Dayton Audio iMM6c som trots att den inte kostade särskilt mkt kom med en individuell kalibreringsfil. Även det gjorde stor skillnad på RoomCorrection/RoomFit.
Som jag förstår det skall alla WiiM-apparater utom WiiM Mini ha möjlighet till RoomFit
index.php

Att lägga ner stora summor på kablar o annat irrelevant jmf med den stora skillnad man kan få genom enkla men verkligt ljudpåverkande åtgärder är enbart idiotiskt.

Nästa steg är förstås akustikanpassning, men det är långt borta för mig åtminstone.
Även om jag är sugen på tex akustikpanel på väggen bakom TVn
tv-mounted.jpg
Visste inte ens att det fanns en Amp Ultra.
Det verkar vara allt under denna som har 20% https://www.amazon.se/-/en/stores/W...-4E214549EABA?lp_asin=B0F995W2NG&ref_=ast_bln

Min Mini har Roomfit. Vet inte om den är fult lika bra som hos storasyskonen, men kan intyga att det gör stor skillnad i mitt uterum med få möbler och mycket glaspaneler.

För mig ger Spotify bara 16 bitar på lossless, både med mobilen som källa och via connect på Wiim Ultra. I kvalitetsinställningarna kan jag bara ändra till lägre än lossless.

Någon som har 24 bitar?

Edit. Svarar mig själv efter lite googlande. Det är alltså låtarnas kvalitet som styr. Kanske självklart?

1000049314.webp

1000049318.webp

Senast ändrad:
För mig ger Spotify bara 16 bitar på lossless, både med mobilen som källa och via connect på Wiim Ultra. I kvalitetsinställningarna kan jag bara ändra till lägre än lossless.

Någon som har 24 bitar?

Edit. Svarar mig själv efter lite googlande. Det är alltså låtarnas kvalitet som styr. Kanske självklart?
Om det verkligen är låtarnas kvalitet som styr är väl en definitionsfråga :sneaky:
Men får jag efter den inledningen fråga vilken 24bitars låt det är i ditt exempel?

Men just när det gäller uppspelning av streamad musik på WiiM Ultra har jag upptäckt en sak
Innan jag fick Lossless kunde jag med Spotify Premium se bitdjup och bithastighet (typ: 16-bit/48 kHz) i både på displayen på apparaten och i appen
Den infon är nu efter införandet av Spotify Lossless helt borta, men i Tidal och Quobuz kan jag fortfarande se motsv info.
Tydligen en ändring hos Spotify enl info i andra Forum.

Är det verkligen meningsfullt med uppspelning i 24 bit? Trodde det bara var intressent för musikproduktion där man processar signalen i tusen steg och tappar lite kvalitet i varje med avrundningsfelen som blir.

Om det verkligen är låtarnas kvalitet som styr är väl en definitionsfråga :sneaky:
Men får jag efter den inledningen fråga vilken 24bitars låt det är i ditt exempel?

Men just när det gäller uppspelning av streamad musik på WiiM Ultra har jag upptäckt en sak
Innan jag fick Lossless kunde jag med Spotify Premium se bitdjup och bithastighet (typ: 16-bit/48 kHz) i både på displayen på apparaten och i appen
Den infon är nu efter införandet av Spotify Lossless helt borta, men i Tidal och Quobuz kan jag fortfarande se motsv info.
Tydligen en ändring hos Spotify enl info i andra Forum.
Intressant att de har ändrat visningen!

Låten i exemplet ovanför var denna: 24 bit lossless

Sökte på "lossless 24 bit" i Spotify. Det finns några olika playlists, men verkar bara vara ett fåtal låtar som verkligen har 24 bit.

Spotify eller wiim-appen?
WiiM-appen och displayen på WiiM Ultra
Så här såg det ut även för Spotify tom 14 sep (inte mina bilder)
Spotify-20250914.webp

Motsv bild från 7 okt
Spotify-20251007.webp

Och så här ser det fortf ut hos både Quobuz och Tidal
Quobuz_bitrate.webp

(Ingen av bilderna är min)
Så här förklaras det i ett annat Forum, i samma tråd där bilderna kommer från
"To conform to Spotify’s eSDK UI guidelines, the bitrate etc for a Spotify Connect session isn’t shown and has/will be replaced by a “lossless” badge where appropriate."

Är det verkligen meningsfullt med uppspelning i 24 bit? Trodde det bara var intressent för musikproduktion där man processar signalen i tusen steg och tappar lite kvalitet i varje med avrundningsfelen som blir.
Yup, men det är svårt att sälja något nytt till konsumenter med det argumentet.

CD-kvaliteten skapades för att fånga allt hörbart. Den är tillräckligt bra för människor, vi hör inte bättre än så. De flesta av oss har problem att återge inspelningen korrekt, men då framförallt i högtalare och rum.

Snöade in lite nu och hittade lite anekdoter om att det var tydligen inte Philips forskare som satte nivån för CD. Det var Sony. Kanske redan 14 bitar var tillräckligt bra?

"Philips wanted to limit the number of bits per sample to 14 bits. Sony was adamant in achieving perfect Audio Quality. I remember that in one of our meetings Toshi Doi tried to convince us of the necessity to choose 16 bit quantization. He did so by recording soft triangle music at both 14 bit and at 16 bit resolution: we were supposed to hear the difference. Frankly speaking, none of us heard any difference at all, but Sony’s message was loud and clear: the new format must not compromise on sound quality!"

Är det inte rätt troligt också att 16 bitar är 2 bytes, vilket är extremt enkelt att jobba med. 14 bitar blir ett rent h*lvete.
Drar man det till sin spets så valde de mellan 8, 16 och 24 bitar, och 16 bitar var det minsta man kunde komma undan med. Hade det gått med 8 bitar hade de troligen valt det för då hade en CD-skiva rymt dubbelt så mycket musik, eller hade kunnats göras mindre = billigare?

Hade det gått med 8 bitar hade de troligen valt det för då hade en CD-skiva rymt dubbelt så mycket musik, eller hade kunnats göras mindre = billigare?
Hade man valt en icke-förstörande komprimering som tex FLAC hade man kunnat halvera filstorleken jmf med PCM-formatet på CD-skivor.
FLAC är det som Tidal har använt sedan snart 11 år, med några undantag, och sedan september använder även Spotify FLAC.
Men kanske inte fanns FLAC/annan icke-förstörande komprimering när CD-standarden spikades?

Hade man valt en icke-förstörande komprimering som tex FLAC hade man kunnat halvera filstorleken jmf med PCM-formatet på CD-skivor.
FLAC är det som Tidal har använt sedan snart 11 år, med några undantag, och sedan september använder även Spotify FLAC.
Men kanske inte fanns FLAC/annan icke-förstörande komprimering när CD-standarden spikades?
FLAC ser ut att ha lanserats i dec 2000

Koda av en flac-signal i cd-kvalitet kräver en lite skrutt-cpu som klockar i ungefär 20 MHz.

Fetaste datorn 1982, det året CD'n kom (en Cray) tuffade på i 105 Mhz och kostade 15 miljoner dollar.

Det har hänt en del sen 1982...

Tittar för tillfället på en Wiim Ultra, men den har support för, för många funktioner som jag inte ens har behov för.
Så vilka alternativ kan det tänkas finnas på spelare som klarar av att hantera en 2-4tb extern disk och radio med direktlänk som man själv lägger till?

Stöd för streaming tjänster som Spotify och liknande har jag inget behov av då jag tillhör gruppen tjuriga gamla gubbar som fortfarande köper min musik på cd, och konverterar till flac själv...

Tittar för tillfället på en Wiim Ultra, men den har support för, för många funktioner som jag inte ens har behov för.
Så vilka alternativ kan det tänkas finnas på spelare som klarar av att hantera en 2-4tb extern disk och radio med direktlänk som man själv lägger till?

Stöd för streaming tjänster som Spotify och liknande har jag inget behov av då jag tillhör gruppen tjuriga gamla gubbar som fortfarande köper min musik på cd, och konverterar till flac själv...
Du kan titta på hembiobutiken om det finns något i smaken.

Så vilka alternativ kan det tänkas finnas på spelare som klarar av att hantera en 2-4tb extern disk och
Är det då verkligen en WiiM ultra du behöver?
radio med direktlänk som man själv lägger till?
Vad betyder det?
Det finns åtminstone en streamingförstärkare med inbyggd CD-spelare
images

Eversolo Play

Den har många bra funktioner, särskilt för streaming
FmZGQpjHSyUdK4v3TDKuPe-1920-80.jpg.webp

även du kanske hamnar där?

Den är en hel del dyrare än en WiiM Ultra men säljs av svenska Hifi-handlare

Varför Ultra? För skärmen? USB? Det finns ju billigare Wiims och då kan det ju gå att leva med att det finns tjänster du inte är intresserad av? Men då behöver du en NAS eftersom de inte har USB.

Det går att dölja överflödiga tjänster

Är det då verkligen en WiiM ultra du behöver?

Vad betyder det?

Det finns åtminstone en streamingförstärkare med inbyggd CD-spelare
images

Eversolo Play

Den har många bra funktioner, särskilt för streaming
FmZGQpjHSyUdK4v3TDKuPe-1920-80.jpg.webp

även du kanske hamnar där?

Den är en hel del dyrare än en WiiM Ultra men säljs av svenska Hifi-handlare

Orsaken till att jag tittat på Wiim Ultran är bla, skärmen och den "blingfria" designen, sen verkar den ligga i en överkomlig prisklass.

Det här är en direktlänk (Sveriges Radio P1) som man kan välja att lägga till i valfri mediespelare (Winamp, Audacious, Cantata/mpd osv)
Och det är sådana jag har använt när jag har lagt till mina favorit kanaler i bla telefonen.

Ren krasst, så det jag är ute efter är en spelare som klarar av att spela musik från en extern eller intern hdd/ssd och klarar av att strömma radio, med länkar som jag som användare lägger till själv utan att behöva använda appar som iradio och liknande. (övrig utrustning som Dac, för/slutstegs kombo har jag redan)

Lösningar med en raspberry pi och liknande går bort då jag inte har tålamodet till det, så plug n play är att föredra.

@fhloston svaret är riktat till dig också :)

Det här är en direktlänk (Sveriges Radio P1) som man kan välja att lägga till i valfri mediespelare (Winamp, Audacious, Cantata/mpd osv)
Och det är sådana jag har använt när jag har lagt till mina favorit kanaler i bla telefonen.

Ren krasst, så det jag är ute efter är en spelare som klarar av att spela musik från en extern eller intern hdd/ssd och klarar av att strömma radio, med länkar som jag som användare lägger till själv utan att behöva använda appar som iradio och liknande. (övrig utrustning som Dac, för/slutstegs kombo har jag redan)

Lösningar med en raspberry pi och liknande går bort då jag inte har tålamodet till det, så plug n play är att föredra.
Tack för utförligt svar, jag har ingen aning om ngn sådan produkt
Men posta gärna här med vad det blir.

Orsaken till att jag tittat på Wiim Ultran är bla, skärmen och den "blingfria" designen, sen verkar den ligga i en överkomlig prisklass.

@fhloston svaret är riktat till dig också :)

Direktlänkar går att lägga till.

Screenshot_20251012-102929.webp

Dessa går att lägga som favoriter, upp till 12 st tillgängliga via appen. De 4 första kommer man åt från den minimalistiska fjärren.
Screenshot_20251012-103043.webp

Överflödiga musiktjänster går att dölja
Screenshot_20251012-103719.webp

Jag var också inne på RPi spåret ett tag men lade ned det av samma anledning som du anger.

Direktlänkar går att lägga till.

Visa bilaga 798471

Dessa går att lägga som favoriter, upp till 12 st tillgängliga via appen. De 4 första kommer man åt från den minimalistiska fjärren.
Visa bilaga 798470

Överflödiga musiktjänster går att dölja
Visa bilaga 798472

Jag var också inne på RPi spåret ett tag men lade ned det av samma anledning som du anger.
Det finns dessutom redan en tunein-service där Sveriges Radio redan finns inlagt.
1000051988.webp

Hur mycket är du ute efter att slippa appar, och hur vill du göra själva bläddrandet av filer från USB-disken?

Tillbaka
Topp