Inhängnad cykelbana för träning

DD88

Aktiv medlem
Var nere i Bassel i somras och hängde med en vän till hans klubb där dom planerade att anlägga en 3-4m bred asfalterad slinga på 7-8km där dom skulle kunna träna landsvägscykling ostört. Vi cyklade en bit av det tänkta spåret (på våra eMTB) innan vi gav oss iväg upp i bergen och gick vidare i våra liv.

Men har inte riktigt kunnat släppa det helt, kanske framförallt för att en sån sak aldrig riktigt skulle flyga i Sverige? Alla jag har snackat med om det antingen fnyser eller skrattar åt konceptet, men varför? Upplägget är ju något liknande XCO fast på asfalt. Med rätt förutsättningar (som även finns i Sverige) så kan man ju bygga riktigt grymma banor samtidigt som man kan träna och tävla helt ostört.

Det hade ju kunnat bli en betydligt bättre publiksport.

Varför är inte detta en grej?

Håller med inlägget ovan: (för) dyr. I Flevopoldern i Nederländerna hade man Flevonice: en 5 km isbana. Såklart ännu dyrare. Användes till inline tävlingar bla på sommaren. Den blev 2,5 och är nu stängt (nu en solarpark).

Schweiz är rik. De har t.ex. 171 asfalterade pumptracks (alla gratis) medan Sverige har 18.

Att det är för dyrt ger jag inte mycket för, finns ju andra idrottsanläggningar med betydligt större investeringar, kolla bara inom motorsporten. Det vi snackar om här är ju en glorifierad cykelbana, hade ju inte ens behövts belysning om man skulle vilja hålla nere priset.

Skulle tro att de flesta går runt pga sponsorer, bidrag och en kostnad för att få köra på spåret.

Det är ju en skoj idé, men kostnaden för att bygga en 800m lång och 4m bred bana måste vara rätt rejäl?
Jag gör en kvalificerad gissning på att det kostar ca 800 x 3 000 kr = 2 400 000 kr plus moms, om det inte är för stökig terräng. Köp av mark är ej inkluderar i det priset.

Så, har du en massa mark och typ tre miljoner över så är det fritt fram att cykla sen! Runt, runt, runt, runt...

Tror folk underskattar vilket extremt välfärdsland man ska leva i för att ha råd med bra vägar att färdas på. Det är tur att vi är många som delar på kostnaden för vägarna, och också bra att komma ihåg när man blir omkörd av en bil (utan den, ingen väg... typ).

Att det är för dyrt ger jag inte mycket för, finns ju andra idrottsanläggningar med betydligt större investeringar, kolla bara inom motorsporten. Det vi snackar om här är ju en glorifierad cykelbana, hade ju inte ens behövts belysning om man skulle vilja hålla nere priset.

Skulle tro att de flesta går runt pga sponsorer, bidrag och en kostnad för att få köra på spåret.
Håller med, men du missar nog grundproblematiken.

En golfbana är väl något av det mest extrema man kan anlägga i förhållandet mellan nytta och kostnad (monetär, miljömässig osv osv), men där är det ju en massa extremt välbärgade människor som lägger enorm summor på att slå på en liten boll.

För att få till en cykelbana enligt beskrivning så måste 1. Någon med brinnande intresse dra hela lasset och 2. En mängd cyklister + sponsorer vilja betala för kalaset.

När man lika gärna kan cykla i natursköna omgivningar över berg och genom dalar, utmed åar och fält, kan jag inte förstå varför man skulle vilja cykla runt runt på en liten bana. Jag har mao inget intresse av att tillhöra varken nummer 1 eller 2 ovan. Tror båda sorterna är sällsynta...

Känns som ett bra alternativ istället för att sitta hemma och veva på trainern. Jag som avskyr asfaltscykling känner ju att det kanske skulle vara lite skoj att skojrejsa med kompisar på en sån bana. Heter det inte crit-rejs eller liknande.

Jag gör en kvalificerad gissning på att det kostar ca 800 x 3 000 kr = 2 400 000 kr plus moms, om det inte är för stökig terräng. Köp av mark är ej inkluderar i det priset.

I Nederländerna hittar jag 200000 eruo för en km cykelbanan bredvid en väg till en miljon euro för en km dubbelriktad, ny cykelled. Det var för 10 år sen, så lite dyrare nu. Ingen moms eller mark inkluderad.

Ah, ja! Jag läste en nolla fel i ditt inlägg. Dessutom tror jag att en cykelbana i Nederländerna har flera extrakostnader med korsningar och såna saker jämfört med lite asfalt i ingenstans i Sverige.
Jag räknade om nollorna några gånger men tror att beräkningarna håller ganska väl..☺️ I verkligheten tror jag att en bana på någon kilometer utan problem springer iväg till 5 miljoner innan det är färdigt. Dyr sport om man skulle ha sådana anläggningar!

Btw, det körs väl en massa SM osv på motorbanor varje år inom cykelsporten? Tycker mig se det med jämna mellanrum på Strava..

Man behöver nog bokat tid i varje fall om det ska tränas i klubbnivå och att behöva betala för att använda privata anläggningar ska man inte vara främmande för. Det kommer säkerligen inte byggas kommunägda cykelarenor i Sverige på ett bra tag.

Har kört CX på Ring Knutstorp, samt både tävlingar och träningar på Arlanda Test Track 2. Det går tydligen utmärkt att låna motorbanor för cykel. En tre-fyra meter bred cykelbana skulle kännas för smal att tävla på.

Skulle cyklearenan kunna brukas gratis? Vem skulle bekosta bygget då?
Generellt sätts så byggs idrottsanläggningar för utomhusbruk i Sverige av offentliga eller ideella aktörer (oftast med pengar från allmänna arvsfonden) och sen kan allmänheten nyttja dem utan kostnad eller till väldigt låg kostnad. Se exempelvis motionsspår, mtb-leder, pump-tracks och rullskidsspår.

Motorbanor kostar flera tusen att boka.

SMACK brukar väl köra en del på Arlanda racetrack? Men det kanske bara är race.
Sen har jag ett vagt minne av att det cyklats på gokartbanan i Södertälje.

Generellt sätts så byggs idrottsanläggningar för utomhusbruk i Sverige av offentliga eller ideella aktörer (oftast med pengar från allmänna arvsfonden) och sen kan allmänheten nyttja dem utan kostnad eller till väldigt låg kostnad. Se exempelvis motionsspår, mtb-leder, pump-tracks och rullskidsspår.
Håller med dig.

Motorbanor kostar flera tusen att boka.
Håller inte med dig. Det går säkert att boka någon tid för mindre kostnad för att kunna använda lite toaletter osv. och att CK hjälper med vår- och höströjningen kan hjälpa till å få foten mellan dörren.

Håller inte med dig. Det går säkert att boka någon tid för mindre kostnad för att kunna använda lite toaletter osv. och att CK hjälper med vår- och höströjningen kan hjälpa till å få foten mellan dörren.
Som jag vet, vi betalar INTE en enda krona på Sturup! Men alla tävlingar körs BARA på måndagar, då har de ingen "mortorverksamhet" där.

Senast ändrad:
Håller med, men du missar nog grundproblematiken.

En golfbana är väl något av det mest extrema man kan anlägga i förhållandet mellan nytta och kostnad (monetär, miljömässig osv osv), men där är det ju en massa extremt välbärgade människor som lägger enorm summor på att slå på en liten boll.

För att få till en cykelbana enligt beskrivning så måste 1. Någon med brinnande intresse dra hela lasset och 2. En mängd cyklister + sponsorer vilja betala för kalaset.

När man lika gärna kan cykla i natursköna omgivningar över berg och genom dalar, utmed åar och fält, kan jag inte förstå varför man skulle vilja cykla runt runt på en liten bana. Jag har mao inget intresse av att tillhöra varken nummer 1 eller 2 ovan. Tror båda sorterna är sällsynta...
Inte för att sån men vi har ju folk som lägger enorma summor för att trampa runt på en cykel.

Om nu asfalt vore för dyrt, så kan man ju satsa på gravel. Runt 500kr metern enligt denna rapporten. Lär ju inte heller vara något direkt slitage att tala om.

Mark är ju inte heller så svårt att få tag i, kommunerna sitter på enorma arealer. ”Jag” hyr 20 hektar av kommunen för 5000kr per hektar, det täcker vi med råge med vår medlemsavgift på 600kr per år.

Inte för att sån men vi har ju folk som lägger enorma summor för att trampa runt på en cykel.

Om nu asfalt vore för dyrt, så kan man ju satsa på gravel. Runt 500kr metern enligt denna rapporten. Lär ju inte heller vara något direkt slitage att tala om.

Vilka incitament har man för att inte bara cykla vanlig skogsbilsväg som redan finns då? Knappast för mycket trafik där. Men visst, det är väl bara att dra igång om du känner för det. Bra plan!😊

Vilka incitament har man för att inte bara cykla vanlig skogsbilsväg som redan finns då? Knappast för mycket trafik där. Men visst, det är väl bara att dra igång om du känner för det. Bra plan!😊

Nu ligger det inte i mitt intresse på den nivån då jag inte sysslar med trikåsport. Men skulle definitivt se fördelar i att ha en arena för tävling och träning, framförallt för deltagarnas säkerhet och möjligheten till tighta tävlingar.

För att inte tala om alla KOMs

Nu har jag inga bilder. Men I Canberra hade en av bike parksen (område för MTB primärt) även en asfaltslinga för crit race. Gott om ungdomar och tränare där varje kväll. Slingan var nog ca. 1 Km. Med tanken att asfalten var grov och vägrenarna "tveksamma" så var den en bra idé för att få in ungdomarna. Att det dessutom fanns en bra bar med hyfsat käk i parken bekräftade bara att jag var "far from home".

Asfalterade slingor byggs ibland på motions-anläggningar numera för att sommarträna rullskidor och för att spruta snö på för ett bra underlag.

Blir det inte billigare att flytta till Trelleborg? Jag tror, att lägenheter uppe på bilden är redan inflyttningsklara.

IMG_6701.webp

Finns en del flygfält också. En del nedlagda som används till annat.
Grejen är väl att allt som låter ligger en bit bort. Och då är det svårare med publik. Sturup är 3mil från Malmö tex. Ingen spontanåker dit för att glo på ett cykellopp.
Cykelspeedway är nog enklare att fixa.

Amanda Cocker slog sitt fenomenala distansrekord just på en sån bana. Hade varit trevligt alternativ om det fanns där man bor, både för säkerheten att slippa motortrafik samt möjlighet att träffa andra cyklister att träna spontant och organiserat med.

Tillbaka
Topp