HJÄLP: Gravelbike pendling och annat

Hej allihopa! jag håller på och letar efter gravelbike, främst pendling men också cykla på grus och liknande ibland så vill att möjligheten skall finnas, jag har hittat en del som har fångat mitt intresse, jag är ganska nybörjare på detta men vill ändå ha en prisvärd som kan hänga med mig i flera år.

bifogar länkar nedan, vilken tror ni är mest prisvärd? Ni får gärna komma med tips också. Maxbudget absolut 20k

otroligt tacksam för hjälp och feedback.

Ghost Asket CF Pro

Lapierre Crosshill 6.0

Crescent Grus Sport G4

Scott Speedster Gravel 40

Cube Nuroad Pro 2026

Om pendling är något prioriterat så hade jag ju lätt valt en cykel med skärmar från start, kanske till och med en med dynamo och lite bättre lysen, kanske denna: https://www.bike-discount.de/de/cube-nuroad-race-fe-royalgreen-n-black En framskärmsförlängare och lite fler reflexer så...

Jag har en äldre, liknande Cube Nuroad som dock hade en sämre lampa och mekaniska/hydrauliska bromsar vilka båda nu är utbytta.

Men det är ju lite trist med alla annars fiffiga pendlingstillbehör om en ska ut och köra som bara den i skog och på grusvägar...

Om den är mest prisvärd vet jag inte, men jag är nöjd med min Crossride 6. Köpte den främst för att köra grus i stället för XC/Trail när vädret och föret är kass. Ska nu köpa skärmar för att kunna pendla också. Jag är nöjd och elväxlar var ett större lyft än jag trodde. Dropper kul grej, men långt i från nödvändigt för mig.

Skärmar är inget måste för min del. Jag föredrar när den är så slimmad som möjligt, jag har ett jobb där jag kan komma med skitiga kläder... ;)

Cyklarna du länkat är ganska olika men alla skapligt prisvärda på olika sätt.

Vad är viktigt, kolfiber, elektroniska växlar, välkänt märke eller lågt pris? Cresent med rakt styre hade jag valt bort om det är en "gravel-cykel" du vill ha, med det sagt använder jag själv rakt styre till pendling.