HJÄLP: Gravelbike pendling och annat

Hej allihopa! jag håller på och letar efter gravelbike, främst pendling men också cykla på grus och liknande ibland så vill att möjligheten skall finnas, jag har hittat en del som har fångat mitt intresse, jag är ganska nybörjare på detta men vill ändå ha en prisvärd som kan hänga med mig i flera år.

bifogar länkar nedan, vilken tror ni är mest prisvärd? Ni får gärna komma med tips också. Maxbudget absolut 20k

otroligt tacksam för hjälp och feedback.

Ghost Asket CF Pro

Lapierre Crosshill 6.0

Crescent Grus Sport G4

Scott Speedster Gravel 40

Cube Nuroad Pro 2026

Om pendling är något prioriterat så hade jag ju lätt valt en cykel med skärmar från start, kanske till och med en med dynamo och lite bättre lysen, kanske denna: https://www.bike-discount.de/de/cube-nuroad-race-fe-royalgreen-n-black En framskärmsförlängare och lite fler reflexer så...

Jag har en äldre, liknande Cube Nuroad som dock hade en sämre lampa och mekaniska/hydrauliska bromsar vilka båda nu är utbytta.

Men det är ju lite trist med alla annars fiffiga pendlingstillbehör om en ska ut och köra som bara den i skog och på grusvägar...

Om den är mest prisvärd vet jag inte, men jag är nöjd med min Crossride 6. Köpte den främst för att köra grus i stället för XC/Trail när vädret och föret är kass. Ska nu köpa skärmar för att kunna pendla också. Jag är nöjd och elväxlar var ett större lyft än jag trodde. Dropper kul grej, men långt i från nödvändigt för mig.

Skärmar är inget måste för min del. Jag föredrar när den är så slimmad som möjligt, jag har ett jobb där jag kan komma med skitiga kläder... ;)

Cyklarna du länkat är ganska olika men alla skapligt prisvärda på olika sätt.

Vad är viktigt, kolfiber, elektroniska växlar, välkänt märke eller lågt pris? Cresent med rakt styre hade jag valt bort om det är en "gravel-cykel" du vill ha, med det sagt använder jag själv rakt styre till pendling.

Viktigast av allt är att du köper en cykel med storlek/geometri som passar dig.

När du pendlar, har du möjlighet till säker förvaring eller ska den låsas fast på stan?

Cyklarna du länkat är ganska olika men alla skapligt prisvärda på olika sätt.

Vad är viktigt, kolfiber, elektroniska växlar, välkänt märke eller lågt pris? Cresent med rakt styre hade jag valt bort om det är en "gravel-cykel" du vill ha, med det sagt använder jag själv rakt styre till pendling.

När du pendlar, har du möjlighet till säker förvaring eller ska den låsas fast på stan?
Jag har möjlighet för säker förvaring dygnet runt så det är inga problem. Kommer stå inomhus när jag ej cyklar på den. Märke är inte så viktigt för mig, alla de cyklarna jag skickat har varit på REA. Vill känna att jag gör ett bra kap och att jag kan ha cykeln under en lång tid. Tillägas att jag är 183 lång, då är det väl rent generellt en L som gäller?

Jag har möjlighet för säker förvaring dygnet runt så det är inga problem. Kommer stå inomhus när jag ej cyklar på den. Märke är inte så viktigt för mig, alla de cyklarna jag skickat har varit på REA. Vill känna att jag gör ett bra kap och att jag kan ha cykeln under en lång tid.
Har du råd ser ju ghost-cykeln fin ut för pengarna, men böjen på kedjestagen är så fula att det skulle bli en dealbraker för mig. Lapierre om man lockas av elektroniska växlar men nöjer sig med aluminium-ram. Förutsatt att storlek och geometri fungerar.

Ang storlek, jag är 181 och tycker ofta M blir rätt stort.

Har du råd ser ju ghost-cykeln fin ut för pengarna, men böjen på kedjestagen är så fula att det skulle bli en dealbraker för mig. Lapierre om man lockas av elektroniska växlar men nöjer sig med aluminium-ram. Förutsatt att storlek och geometri fungerar.

Ang storlek, jag är 181 och tycker ofta M blir rätt stort.
Åfan. Du tycker alltså jag borde luta mer åt en M? Förstår att det är olika från person till person och jag kommer givetvis testa innan. Som det är just nu så lutar jag nog mest åt Ghost. Har funderat lite kring Scotten också, har hittat den för 13k..

Jag köpte nyligen en sån här:

Så här långt nöjd och jag brukar bli nöjd med Rose hojarna, det här är min 5:e Rose. Det som skiljer Rose från de du länkat är tex antal ramstorlekar, Rose erbjuder 9 storlekar, de andra erbjuder 5. Små inkrement mellan stl har alltid varit en viktig kvalitetsmarkör för mig så länge jag hållit på med räsers. De som kommer från MTB världen tycks snarare anse att så FÅ storlekar som möjligt är en viktig kvalitetsmarkör. Jag har aldrig förstått det där.

Landsväg är basen för all min cykling, det betyder 2x för mig, den här funkar utmärkt för landsväg. 10 delat betyder billiga robusta kassetter, 300 pix istf 900 pix för den här modellens 1x12 varianter. Det gillar jag för en vintercykel. Kassetter som börjar på 10T skulle jag inte ta i med tång, helst inte 11T heller. Bra hjul på den här, det vet jag från mina andra Rosor. Bra cockpit, som alltid från Rose.

Scotts Synchros prylar på deras billigare hojar ger jag inte mkt för.

Jag köpte nyligen en sån här:

Så här långt nöjd och jag brukar bli nöjd med Rose hojarna, det här är min 5:e Rose. Det som skiljer Rose från de du länkat är tex antal ramstorlekar, Rose erbjuder 9 storlekar, de andra erbjuder 5. Små inkrement mellan stl har alltid varit en viktig kvalitetsmarkör för mig så länge jag hållit på med räsers. De som kommer från MTB världen tycks snarare anse att så FÅ storlekar som möjligt är en viktig kvalitetsmarkör. Jag har aldrig förstått det där.

Landsväg är basen för all min cykling, det betyder 2x för mig, den här funkar utmärkt för landsväg. 10 delat betyder billiga robusta kassetter, 300 pix istf 900 pix för den här modellens 1x12 varianter. Det gillar jag för en vintercykel. Kassetter som börjar på 10T skulle jag inte ta i med tång, helst inte 11T heller. Bra hjul på den här, det vet jag från mina andra Rosor. Bra cockpit, som alltid från Rose.

Scotts Synchros prylar på deras billigare hojar ger jag inte mkt för.
Jag lutar mest åt detta två då de också finns i butik så jag kan testa, vilken av dessa tror du?

Åfan. Du tycker alltså jag borde luta mer åt en M? Förstår att det är olika från person till person och jag kommer givetvis testa innan. Som det är just nu så lutar jag nog mest åt Ghost. Har funderat lite kring Scotten också, har hittat den för 13k..
Storlek är individuellt men många köper för stora cyklar och det är lättare att göra en för liten cykel större än tvärt om.

Fördelen med Scott är att det är ett välkänt märke som är lättare att sälja om det blir aktuellt i framtiden. Inget fel på grx400 som sitter på den, jag har det på min gravel. Men det är dyrare/finare komponenter på de dyrare cyklarna så om man vet med sig att man snöar in på uppgraderingar kanske det är bättre att köpa en dyrare modell direkt.

Vilken utav dessa har bäst komponenter skulle du säga?
Lapierren har ju elektrisk växel och det beror på hur man värderar det. Gillar man inte att mecka så slipper man smörja/byta vajrar, justera och ev. frusna vajrar på vintern, och andra sidan måste man komma ihåg att ladda batteriet.
Jag har inte använt Rival AXS själv, men andra AXS grupper, och tycker att de fungerat bra, så jag skulle säga att Lapierren är bättre utrustad. Jag har dock mekanisk shimano GRX på min vinterhoj och det fungerar utan problem.

Både Ghosten och Lapierren ser jättefina ut. De har väldigt olika geometri, så åk till TCM och prova vilken som passar bäst. Jag är också 183 cm lång och kollar jag geon för Ghosten, så skulle jag välja mellan S och M. Lapierren är det förmodligen L som passar.

Senast ändrad:
Märke är inte så viktigt för mig, alla de cyklarna jag skickat har varit på REA. Vill känna att jag gör ett bra kap och att jag kan ha cykeln under en lång tid. Tillägas att jag är 183 lång, då är det väl rent generellt en L som gäller?

Som @DanielS redan har skrivit, att geometrin passar din kropp är det absolut viktigaste. Det spelar ingen roll hur bra deal det är på cykeln om den inte är bra för dig, då blir det en dålig affär. Det är ganska stor skillnad på geometrin mellan tex Scott spedster och Rose blend gravel. Speedstern har en betydligt lägre sittposition.

Det går inte heller att enkelt generalisera om storlek. Det är mycket bättre använda reach och stack. De i sin tur påverkas av din längd, innerbenslängd, rörlighet mm.

Screenshot 2025-10-25 143020.webp

Köpte just en sån LaPierre, i samma färg (snygg!), för ett år sedan för att byta ut en gammal välsliten Rose CX som vinter/regn-pendlare. Jag cyklar året om (Malmö-Lund) 29km enkel och tycker det är förb*nat skönt att slippa bry sig om kärvande/frysande vajrar. Batteriet i bakväxeln håller utan vidare flera veckor och signalerar i god tid (till cykeldator) när det börjar bli dags att fundera på laddning så tämligen riskfritt att få batteritorsk längs vägen.
Långa skärmar plus egolapp (tillskuren av 2mm gummiduk från blå templet) är i mitt tycke ett måste, man (och cykelns vitala delar) blir så mycket mindre skitig när det är skräpväder.

Kompletterade förresten med ett extra hjulset, skodda med 30mm landsvägsdäck och sparade grusdäcken till de där dagarna med lappmögel.

Köpte just en sån LaPierre, i samma färg (snygg!), för ett år sedan för att byta ut en gammal välsliten Rose CX som vinter/regn-pendlare. Jag cyklar året om (Malmö-Lund) 29km enkel och tycker det är förb*nat skönt att slippa bry sig om kärvande/frysande vajrar. Batteriet i bakväxeln håller utan vidare flera veckor och signalerar i god tid (till cykeldator) när det börjar bli dags att fundera på laddning så tämligen riskfritt att få batteritorsk längs vägen.
Långa skärmar plus egolapp (tillskuren av 2mm gummiduk från blå templet) är i mitt tycke ett måste, man (och cykelns vitala delar) blir så mycket mindre skitig när det är skräpväder.

Kompletterade förresten med ett extra hjulset, skodda med 30mm landsvägsdäck och sparade grusdäcken till de där dagarna med lappmögel.
Åh vad kul att höra! du är nöjd med den? vad kör du för storlek och hur lång är

Åh vad kul att höra! du är nöjd med den? vad kör du för storlek och hur lång är
Sorry, tänkte ju skriva det men glömde såklart :rolleyes:

Jag är 172cm utan någon extrem åt endera hållet i gorillaindex och har en S. Har funderat lite på att byta till en något längre styrstam men annars helt nöjd med storleken. Hittills rullat 360mil med standardsetup (förutom sadel förstås)

Sorry, tänkte ju skriva det men glömde såklart :rolleyes:

Jag är 172cm utan någon extrem åt endera hållet i gorillaindex och har en S. Har funderat lite på att byta till en något längre styrstam men annars helt nöjd med storleken. Hittills rullat 360mil med standardsetup (förutom sadel förstås)
Coolt!

Vad tror du om denna jämförandes med LaPierre?

Tillbaka
Topp