DIY Zwift Ride. Typ. Ersätta framgaffel och hjul med ett 1 1/8" rör. Någon som gjort det?

DIY Zwift Ride. Typ. Ersätta framgaffel och hjul med ett 1 1/8" rör. Någon som gjort det?
Ser att det har kommit lite bra förslag i tråden, men hur skulle det vara att bara vrida framhjulet 90 grader i förhållande till styret? Tänk track-stand men med styret i rätt position? Det borde frigöra några dm framför cykeln utan att behöva bygga något.
Och bygga är inget problem. Det är en möjlighet. 😁

Hemnet säljer plats om man behöver mer yta framför trainern.
Kan bli en dyrare lösning än två brädstumpar och några skruvar dock.

Epilog.

Det tillfälliga stället blev så bra att jag kommer göra om det till permanent. Jag skall runda av lite kanter och måla det svart om jag hittar en slatt färg. Annars får det vara träfärgat.
Stabilt, men inte så stabilt att det känns som att ramen utsätts för onödiga krafter då? Eller?

Nej. Navet gör att det kan röra sig lite i längsled. Och det är rätt smalt i tvärled. Det kan vicka en del. Men jag skall göra det lite smalare så att det vickar lättare. Lite semirundad profil.

Jag är också sugen på ett sådant bygge, men funderar på hur man även kan få in lite justeringsmöjligheter för användare av olika längd.

Sadel är ju riktigt lätt. QR-klämma, och så har man bara varsin sadel på en egen stolpe, men en slangklämma eller vad som helst som stopp på rätt höjd.

Styre är knepigare. Om man kör MTB-styre så skulle man kunna ha 2 styren permanent monterade på olika höjd och avstånd. Med bock blir det lite trängre.

En sån här som låser lagerförspänningen i styrlagret, så slipper du bängla med topcap och förspänning. Då så har du bara 2 skruvar att lossa för att byta styre+styrstam för att anpassa storleken

IMG_6296.webp

Jag är också sugen på ett sådant bygge, men funderar på hur man även kan få in lite justeringsmöjligheter för användare av olika längd.

Sadel är ju riktigt lätt. QR-klämma, och så har man bara varsin sadel på en egen stolpe, men en slangklämma eller vad som helst som stopp på rätt höjd.

Styre är knepigare. Om man kör MTB-styre så skulle man kunna ha 2 styren permanent monterade på olika höjd och avstånd. Med bock blir det lite trängre.

Edit.
Utmanövrerad av internet.

Känner mig gammal

En sån här som låser lagerförspänningen i styrlagret, så slipper du bängla med topcap och förspänning. Då så har du bara 2 skruvar att lossa för att byta styre+styrstam för att anpassa storleken

Visa bilaga 799781
Den där löser ju extremt mycket.
Fixar man en stabil ersättare för framhjul som håller sig rakt så behöver man knappt ens skruva fast styrstammen sen (inga stående spurtar här misstänker jag)

Ordet "rackligt" kommer osökt in i mitt huvud när jag läser många av förslagen.. Jag är mycket för DIY och rakt av ogillar färdigköpta lösningar (kör Zwift med ombyggd Monark osv), men halvbra lösningar som suger massor av arbetskraft låter som man kan komma runt genom lite övertid på jobbet och sen en mer komplett/färdig lösning. Mvh Skeptikern (alternativt En röst för balansen mellan geni och galenskap i hemmapulet).

Ordet "rackligt" kommer osökt in i mitt huvud när jag läser många av förslagen.. Jag är mycket för DIY och rakt av ogillar färdigköpta lösningar (kör Zwift med ombyggd Monark osv), men halvbra lösningar som suger massor av arbetskraft låter som man kan komma runt genom lite övertid på jobbet och sen en mer komplett/färdig lösning. Mvh Skeptikern (alternativt En röst för balansen mellan geni och galenskap i hemmapulet).
Tips på bra komplett färdig lösning sökes 🙂

Tips på bra komplett färdig lösning sökes 🙂
Touché! Jag tänker främst att det finns många olika lösningar som inte innefattar ett väldans ihopplock av grejer som blir lite sisådär. Men det är klart, om det enbart är att framhjulet måste bort på en redan befintlig cykel blir kanske inte de färdiga lösningarna lika många. Man man vill ha en lösning som fungerar som en "riktig" dedikerad inomhuscykel tror jag inte man kan få ihop det utifrån en gammal ram och lite olika klämmor, brädbitar och fantasi dessvärre.

Uppmanar inte till nyköp av just Zwift-cykeln eller annat dylikt kanske, men har sett både en sådan plus några olika "smarta" inomhuscyklar bara senaste veckan på k&s som ligger inom budget för att ersätta timpeng med övertidstimmar istället för hobbymek i några kvällar. Reagerade mest på skiftet mellan "enkel snabb lösning för att fixa ett bekymmer" till att få till en avancerad cykelstation med inställningsmöjligheter för olika längder etc. Tror den är svår att få till..

Jag kan lova att mitt framhjulssubstitut är stabilt. Jag vill snarare ha det lite vingligare. 😀

Men det finns inte en chans att man trampar sönder stativet. Eller att det på något sätt skulle kunna vika sig. Du är välkommen och känna på det om du får tid över. 🙂 jag bjuder på kaffe och kaka med!

Jag kan lova att mitt framhjulssubstitut är stabilt. Jag vill snarare ha det lite vingligare. 😀

Men det finns inte en chans att man trampar sönder stativet. Eller att det på något sätt skulle kunna vika sig. Du är välkommen och känna på det om du får tid över. 🙂 jag bjuder på kaffe och kaka med!
Kommer över, tar Monarken och cyklar dit!☺️

Tror dig fullt ut!

Touché! Jag tänker främst att det finns många olika lösningar som inte innefattar ett väldans ihopplock av grejer som blir lite sisådär. Men det är klart, om det enbart är att framhjulet måste bort på en redan befintlig cykel blir kanske inte de färdiga lösningarna lika många. Man man vill ha en lösning som fungerar som en "riktig" dedikerad inomhuscykel tror jag inte man kan få ihop det utifrån en gammal ram och lite olika klämmor, brädbitar och fantasi dessvärre.

Uppmanar inte till nyköp av just Zwift-cykeln eller annat dylikt kanske, men har sett både en sådan plus några olika "smarta" inomhuscyklar bara senaste veckan på k&s som ligger inom budget för att ersätta timpeng med övertidstimmar istället för hobbymek i några kvällar. Reagerade mest på skiftet mellan "enkel snabb lösning för att fixa ett bekymmer" till att få till en avancerad cykelstation med inställningsmöjligheter för olika längder etc. Tror den är svår att få till..
Ja ok, justerbart låter avancerat.
Är mest ute efter att ha två väldigt fasta lägen, dit tror jag det är en kortare väg via snickarverkstan.

I hindsight borde man kanske skaffat en motionscykel istället för en lös trainer, å andra sidan brukar det vara en jäkla massa rattar som ska skruvas på dom för att ställa om, och går det inte fort att komma igång på trainern så kan man lika gärna cykla utomhus.

Hade nästan kunnat tänka mig en Ride för sitt pris om den nu inte var så nedlåst till just bara Zwift, där går min gräns för hur dyra "appberoende" prylar jag köper

Det är inte framhjulet jag lider mest av men den med bra minne kommer ihåg att jag vill ha en justerbar stam.

Tyvärr verkar jag lite för trög för att skaffa fram lämpligt material.

Är mest ute efter att ha två väldigt fasta lägen, dit tror jag det är en kortare väg via snickarverkstan.

I hindsight borde man kanske skaffat en motionscykel istället för en lös trainer, å andra sidan brukar det vara en jäkla massa rattar som ska skruvas på dom för att ställa om, och går det inte fort att komma igång på trainern så kan man lika gärna cykla utomhus.

Hade nästan kunnat tänka mig en Ride för sitt pris om den nu inte var så nedlåst till just bara Zwift, där går min gräns för hur dyra "appberoende" prylar jag köper
Kör man bara zwift och erg så funkar det väl.
Annars finns caveworks om man har råd med frakten.

Kör man bara zwift och erg så funkar det väl.
Annars finns caveworks om man har råd med frakten.
"Kör man bara zwift".

Ett par finansiellt dåliga beslut från deras håll så har man 8000kr elskrot i källaren.

Allting som är beroende av onlineservices bör ses som en rätt kortsiktig lösning, och då är det aldeles för mycket pengar för mig

"Kör man bara zwift".

Ett par finansiellt dåliga beslut från deras håll så har man 8000kr elskrot i källaren.

Allting som är beroende av onlineservices bör ses som en rätt kortsiktig lösning, och då är det aldeles för mycket pengar för mig
Ja, jag förstår inte varför man ska köra nåt annan än erg.

Den är inte låst till zwift . Du kan köra vilken virtuell cykling som helst på den eller bara trampa på den som en dummtrainer.

Den virtuella växlingen var ju låst till Zwift till börja med. Men Rouvy lyckades implementera in stöd för det i början av det här året. Vet inte hur det ser ut för andra plattformar men det kan säkert vara samma för fler nu

Jag kör bara virtuell växling på min cykel nu. Jag har inga fungerande växelreglage, ingen framväxel. Bara en bakväxel som är stelopererad och ett NW-drev fram. Kör med en kassett istället för zwifts cog pga cogen tog i växeln. Och kassetten var tystare än cogen.

Reglagen (DI2) är som sagt lätt modifierade och styr numera knapparna på en slaktad datormus respektive click-reglaget.

Min känsla är att virtuell växling är här för att stanna. Zwifts bluetooth-protokoll är ju reverse-engineerat av rouvy (?) och på MyWhoosh kan man växla med tangentbordet. Jag kan ju bara mappa om musknapparna som är kopplade till vänster DI2-reglage till I och K, så kan jag växla virtuellt där med.

Och om världen brakar samman och inget längre fungerar kan jag faktiskt bara köpa lite begagnade delar och göra om cykeln till att växla som vanligt igen. Men dit tror jag aldrig att jag kommer behöva gå tillbaka.

Och om världen brakar samman och inget längre fungerar kan jag faktiskt bara köpa lite begagnade delar och göra om cykeln till att växla som vanligt igen. Men dit tror jag aldrig att jag kommer behöva gå tillbaka.
Det är just det där sista man är rökt på om man skaffar Zwift Ride, ingen möjlighet till fysiska växlar.

Men jag håller med om att virtuellt är framtiden. Det saknas bara ett standardiserat sätt att göra det på.
Nice att höra att det funkar bra i Rouvy, å andra sidan är reverse-enginerade lösningar sådant som kan komma och gå.

Snart finns det det en Ride 2.0, och ett gäng kompatibla tredjepartsalternativ, men nu är det lite i early-adopters fasen.

Ni som har koll på det tekniska, ansluter Ride's kontroller till dator eller till trainer? Blåtand?

Nu har jag börjat snegla på det här eländet också.

Men en ram med horisontella dropouts för att sköta kedjespänningen, byta ut gaffeln mot ett stålrör.
en kickr core, ett ss drev och virtuella växlingar.
Borde väl vara en hyfsat enkel setup?

Sen för att ge @n3wton lite huvudvärk så vill jag bara dela med mig av tanken på att använda ett 1" rör och sen 3d printa en 1"- 1 1/8" adapter i TPU gummi för att få lite rörelse i styret 😁😁😁

Nu har jag börjat snegla på det här eländet också.

Men en ram med horisontella dropouts för att sköta kedjespänningen, byta ut gaffeln mot ett stålrör.
en kickr core, ett ss drev och virtuella växlingar.
Borde väl vara en hyfsat enkel setup?

Sen för att ge @n3wton lite huvudvärk så vill jag bara dela med mig av tanken på att använda ett 1" rör och sen 3d printa en 1"- 1 1/8" adapter i TPU gummi för att få lite rörelse i styret 😁😁😁
Ja det borde funka. Om man slipper alla former av kedjespännare borde den blir märkbart tystare.

Men jag hade satsat på ett styrrör i rätt storlek direkt. Du skall ju ändå klämma fast en styrstam och då behöver du 1,1/8. Om du inte kör med 1" styrstam dvs.

Det finns aluminiumrör att köpa på ebay:
Dock från England så man åker på lite tull och moms. Men jag tror att det bakas in i priset på ebay när man checkar ut.

Ja det borde funka. Om man slipper alla former av kedjespännare borde den blir märkbart tystare.

Men jag hade satsat på ett styrrör i rätt storlek direkt. Du skall ju ändå klämma fast en styrstam och då behöver du 1,1/8. Om du inte kör med 1" styrstam dvs.

Det finns aluminiumrör att köpa på ebay:
Dock från England så man åker på lite tull och moms. Men jag tror att det bakas in i priset på ebay när man checkar ut.
Skulle nog faktiskt föredra att köpa ett tjockväggigt alurör och svarva ner det.

Dra ner det till 28.6mm med ett litet steg upp för crownrace
30mm blir ju lite segt eftersom det är tjockaste delen på crownrace-monteringen. Men skulle man hitta ett lite större hade det ju varit perfekt
IMG_6310.webp

Inser att Zwift Ride har en lägsta sadelhöjd på 59.9 cm (bb-sadeltop).
Dvs fungerar för folk som cyklar på storlek M och uppåt. Då är den inte så användbar hos oss. Tillbaka till ritbordet!

Dvs fungerar för folk som cyklar på storlek M och uppåt. Då är den inte så användbar hos oss. Tillbaka till ritbordet!
Ni ska inte skaffa 2 då? så kan ni köra virtuellt irl. eller nåt. Er egna privata spinningklubb kanske.

Sadelstolpshöjd för personer 150-190 cm eller så kanske också ger behov av vevarmslängdsjustering?

Ett raljant förslag hade kunnat vara att man gör egna justerbara vevar i trä..😇

Enligt storlekstabellen så är minsta sadelhöjd för personer av längd 1.52. Nog få personer som så korta som cyklar på M?

1761117305950.webp

Det kan nog bli svårt på 152cm om man inte har riktigt långa ben.
Mätte precis flickans cykel och den står på 61cm precis zwift är specad men hon har 155mm vev. Så man ska nog närma sig medium japp.

Enligt storlekstabellen så är minsta sadelhöjd för personer av längd 1.52. Nog få personer som så korta som cyklar på M?

Visa bilaga 800024
Ja, är man 152 och har genomsnittlig eller längre än genomsnittlig inseam så passar man exakt på lägsta sadeln. Enligt standardformler.
Är man 152 och under snitt så är det värre

Cykla tillsammans låter ju som en fantastisk idé.
Utomhus ☀️
☀️ är en sällsynt fågel ett tag framöver, vilket ju är varför ni vill ha trainer.
Ja, jag raljerande, men ert defacto-problem är att ni är så olika långa att i princip allt på trainern skulle behöva om-anpassas mellan er, så 2 separata trainers är den logiska om än dyrare lösningen. Om ni har plats men ni är ju ffa cyklister så har motivation för att få det att funka.

☀️ är en sällsynt fågel ett tag framöver, vilket ju är varför ni vill ha trainer.
Ja, jag raljerande, men ert defacto-problem är att ni är så olika långa att i princip allt på trainern skulle behöva om-anpassas mellan er, så 2 separata trainers är den logiska om än dyrare lösningen. Om ni har plats men ni är ju ffa cyklister så har motivation för att få det att funka.
Det är det som ändå är lite lockande med Zwiftriden. 3 skruvar så har man en helt annan storlek sen, och vill man verkligen lyxa till det så flyttar man två pedaler också.

En trainer, med plats för att använda, tar ju lika mycket plats som 2-3 förvarade riktiga cyklar, och det bytet vore lite av ett nerköp. Snart är solen tillbaka!

Någon sorts kris verkar pågå, för har blivit med trainer.

Tänkte köra med zwift cog och en äldre ram. Har en singular swift med eccentriskt vevlager som skulle låta mig köra utan kedjespännare.
Geometrin är löjligt lik min gravel bortsett från standover. Men tänker att det inte är någon nackdel
IMG_7394.webp

Har stolpe+styre+stam+vevparti, men skulle behöva lista ut något vettigt för hoods?

Kör med vanliga gaffeln+framhjul till att börja med, även om tanken på att hitta ett rör att ersätta gaffeln med lockar. Tror inte att det skulle upplevas som så rackligt som @n3wton oroar sig för 🥲

F

Tänkte köra med zwift cog och en äldre ram. Har en singular swift med eccentriskt vevlager som skulle låta mig köra utan kedjespännare.
Geometrin är löjligt lik min gravel bortsett från standover. Men tänker att det inte är någon nackdel
Visa bilaga 806504

Har stolpe+styre+stam+vevparti, men skulle behöva lista ut något vettigt för hoods?

Kör med vanliga gaffeln+framhjul till att börja med, även om tanken på att hitta ett rör att ersätta gaffeln med lockar. Tror inte att det skulle upplevas som så rackligt som @n3wton oroar sig för 🥲
Finns hoods utan broms som fixie-åkare har ibland. Annars hade jag övervägt ett billigt bullhorn-styre.

Visa bilaga 806504

Jag trivs bäst när jag grävt ett hål en meter i marken och klivit ner i det. Där är det tryggt.☺️

Jag har ett par 105-reglage från längesedan som jag kan undvara tror jag. Har varit på äventyr i Jokkmokk och är inte hemma förrän imorgon, men då kan jag kika så de verkligen finns kvar.

Jag har den lösningen på min garanterat orackliga Monark och det är en aning terapeutiskt att klicka på reglagen trots att de inte har någon funktion. Man är en simpel varelse på flera sätt.😊

Jag har ju två boenden och min riktiga Zwift-ride har blivit fast i det ena (det var ingen rolig lösning att transportera den mellan varje vecka). Så min gamla pensionerade pendlare har fått återuppstå som ”Zwift ride”

Bilagor

• IMG_1153.webp
    IMG_1153.webp
    302.3 KB · Besök: 42
  • IMG_1148.webp
    IMG_1148.webp
    110.7 KB · Besök: 48
Jag trivs bäst när jag grävt ett hål en meter i marken och klivit ner i det. Där är det tryggt.☺️

Jag har ett par 105-reglage från längesedan som jag kan undvara tror jag. Har varit på äventyr i Jokkmokk och är inte hemma förrän imorgon, men då kan jag kika så de verkligen finns kvar.

Jag har den lösningen på min garanterat orackliga Monark och det är en aning terapeutiskt att klicka på reglagen trots att de inte har någon funktion. Man är en simpel varelse på flera sätt.😊
Det låter onekligen väldigt tryggt nere i gropen! 😂

Ett par 105 reglage låter ju också som en bra lösning! Har spenderat hösten med att tom-klicka på vänsterreglaget på gruscykeln. Trodde jag skulle störa mig, men det var mest vara trevligt?

Jag har ju två boenden och min riktiga Zwift-ride har blivit fast i det ena (det var ingen rolig lösning att transportera den mellan varje vecka). Så min gamla pensionerade pendlare har fått återuppstå som ”Zwift ride”
Smidigt, är det 120 eller 135mm spacing?

Tillbaka
Topp